Hej Mement. Jeg føler virklig med dig her, for har før været hvor du er.
Efter et 3 årigt hashstop, syntes jeg pulver/alkohol turene tog lidt for meget energi ud af min hverdag, og holdt mit liv i stampe, samme årsager jeg havde til at stoppe med hash i sin tid
Så jeg tog en beslutning om at skærer det fra, og satse på nogle andre værdier.
I starten var det hårdt, de fysiske abstinenser er ingenting, i forhold til hvad der kokser rundt oppe i hovedet, men det største problem at overkomme for mig personligt, var at finde nye venner med de værdier jeg ønskede at dyrkede.
Det syntes umuligt i starten, og ensomheden var ulidelig, men lige pludselig, af omveje og bagdører jeg ikke tidligere havde bemærket, dukkede der nye bekendtskaber op, som jeg idag er glad og taknemmelig for.
Når jeg engang imellem tilfældigt eller bevidst, løber på mine tidligere bekendtskaber, der stadig kører i samme rille, undrer jeg mig over hvorfor jeg brugte så meget tid med de mennesker og de aktiviteter, det var hyggeligt, bevares, men det holdt mig tilbage fra udvikling, stod i stampe.
Generelt er min erfaring at venskaber hvor misbruget er fællesnævner, sjældent holder i længden. Dermed ikke sagt at du skal cutte enhver kontakt med dine rygervenner, men det er vigtigt at du får skåret ned på dit forbrug, evt vente til senere og senere på dagen med at ryge den brede, og se om du ikke kan finde nogle andre ting at fylde din hverdag med, som ikke involvere røg.
Den helt store lifesaver for mig var den daglige motion i fittness centeret. Har altid syntes det var en smule for ømt, men nu hvor jeg står i det, fylder det mig med glæde og energi. Har pludselig fået lyst og mod på at søge job igen.
Haha det tog sq noget tid sved og tårer at komme ovenpå igen, men det er det hele værd, og giver mig så meget igen.
Ved ikke om du kan bruge min historie til noget, men det var mine 2 cents. Husk at du sagtens kan vende bøtten, det er bare at tage intiativ til det, så kommer hjælpen helt automatisk.

ps: falder stadig i de gamle fælder og tendenser, men det er mere undtagelsen end reglen.