Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 06 maj 2025 15:10

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 8 indlæg ] 
Forfatter besked
Junior medlem

Hej psy.

Jeg har valgt endelig at oprette en bruger herinde, for at kunne spørge jer til råds. Jeg er 21 år, og har røget hash dagligt i knap 3 år. Jeg er i stand til at tage enkelte dage uden røg, men disse dage går langsomt og jeg er irriteret. Og så vil jeg opsøge røgen som noget af det første, dagen efter.

Her på det seneste har jeg virkelig haft det svært med mig selv, og hele min situation. Jeg har gået arbejdsløs et stykke tid, og hashen har mere og mere overtaget min hverdag. Jeg elsker følelsen af at være skæv med drengene, men jeg hader virkelig de ting, som jeg kan mærke at hashen gør ved min tankegang, min livskvalitet osv. i det lange løb. Min verden er virkelig blevet grå, og på de hårde dage, kan jeg slet ikke forestille mig at jeg bliver glad igen.

Mit problem er at jeg ikke har lyst til at stoppe helt med at ryge fede, men det skal ikke længere være en hverdagsting, da det simpelthen er for hårdt for min psyke. Jeg græder tit, og aflyser ting, som virker lidt uoverskuelige. Jeg har svært ved at overholde aftaler (med mindre det er med rygervennerne), og jeg kan mærke at min selvtillid har fået et kæmpe hug.

Mine bedste venner er mine rygervenner. Det bliver hårdt for mig, ikke at skulle omgåes dem, selvom jeg ved det er det eneste fornuftige, hvis jeg vil trappe ned/stoppe.

Jeg vil gerne stoppe. Bare ikke for life. Jeg håber derfor at der er nogle af jer, der kan give mig nogle gode råd, og MEGET gerne jeres egen succeshistorie. Hvad er drivkraften bag jeres succes? Alt kan bruges, da jeg er ret langt nede lige nu, og virkelig har brug for at høre at det nok skal lykkes mig at få et godt liv igen.

Tusind tak for jeres hjælp.

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: 5000
Hej Mement. Jeg føler virklig med dig her, for har før været hvor du er.
Efter et 3 årigt hashstop, syntes jeg pulver/alkohol turene tog lidt for meget energi ud af min hverdag, og holdt mit liv i stampe, samme årsager jeg havde til at stoppe med hash i sin tid :wink:
Så jeg tog en beslutning om at skærer det fra, og satse på nogle andre værdier.
I starten var det hårdt, de fysiske abstinenser er ingenting, i forhold til hvad der kokser rundt oppe i hovedet, men det største problem at overkomme for mig personligt, var at finde nye venner med de værdier jeg ønskede at dyrkede.
Det syntes umuligt i starten, og ensomheden var ulidelig, men lige pludselig, af omveje og bagdører jeg ikke tidligere havde bemærket, dukkede der nye bekendtskaber op, som jeg idag er glad og taknemmelig for.
Når jeg engang imellem tilfældigt eller bevidst, løber på mine tidligere bekendtskaber, der stadig kører i samme rille, undrer jeg mig over hvorfor jeg brugte så meget tid med de mennesker og de aktiviteter, det var hyggeligt, bevares, men det holdt mig tilbage fra udvikling, stod i stampe.
Generelt er min erfaring at venskaber hvor misbruget er fællesnævner, sjældent holder i længden. Dermed ikke sagt at du skal cutte enhver kontakt med dine rygervenner, men det er vigtigt at du får skåret ned på dit forbrug, evt vente til senere og senere på dagen med at ryge den brede, og se om du ikke kan finde nogle andre ting at fylde din hverdag med, som ikke involvere røg.
Den helt store lifesaver for mig var den daglige motion i fittness centeret. Har altid syntes det var en smule for ømt, men nu hvor jeg står i det, fylder det mig med glæde og energi. Har pludselig fået lyst og mod på at søge job igen.
Haha det tog sq noget tid sved og tårer at komme ovenpå igen, men det er det hele værd, og giver mig så meget igen.
Ved ikke om du kan bruge min historie til noget, men det var mine 2 cents. Husk at du sagtens kan vende bøtten, det er bare at tage intiativ til det, så kommer hjælpen helt automatisk.

:peace:

ps: falder stadig i de gamle fælder og tendenser, men det er mere undtagelsen end reglen.

Dedikeret medlem

Geografisk sted: sted
Hej Mement.
Først og fremmest må jeg sige kedelig situation. Kan godt følge dig i at hverdagen kan være grå og trist.
Det virker som, om tiden er gået lidt i stå for dig? Umotiveret? Ustimuleret?
Selv har jeg røget dagligt i 5-6 år og der har været perioder, som har været mindre interessante. Ting der hjælper mig til at tænke positivt og at have overskud kan fx være motion/styrketræning, arbejde, spille musik, sågar at lave lektier en gang imellem kan virke stimulerende. Det kunne også være større forandringer såsom at rejse eller påbegynde en uddannelse. Det vigtigste er at være i gang. Jeg har før i tiden været tilbøjelig til at sidde og tænke og bekymre mig om alle mulige ting fx hvorfor sidder jeg bare og stener? Hvorfor laver jeg ikke andet end at ryge? Det kunne jeg bruge flere dage på. Helt åndsvagt! Løsningen på det var at begynde at lave noget i stedet for at tænke over det hele tiden.
Mht. det med aftaler virker det for mig godt at have nogle principper som man gør til en del af sin adfærd. For mit vedkommende aflyser jeg meget sjældent aftaler da jeg synes det er dårlig stil og jeg laver ikke aftaler hvis jeg ved at jeg hellere har lyst til at være skæv på det pågældende tidspunkt.

Håber du kan bruge det til noget.

Good luck

Medlem
Brugeravatar

Morten B skrev:
Hej Mement.
Først og fremmest må jeg sige kedelig situation. Kan godt følge dig i at hverdagen kan være grå og trist.
Det virker som, om tiden er gået lidt i stå for dig? Umotiveret? Ustimuleret?
Selv har jeg røget dagligt i 5-6 år og der har været perioder, som har været mindre interessante. Ting der hjælper mig til at tænke positivt og at have overskud kan fx være motion/styrketræning, arbejde, spille musik, sågar at lave lektier en gang imellem kan virke stimulerende. Det kunne også være større forandringer såsom at rejse eller påbegynde en uddannelse. Det vigtigste er at være i gang. Jeg har før i tiden været tilbøjelig til at sidde og tænke og bekymre mig om alle mulige ting fx hvorfor sidder jeg bare og stener? Hvorfor laver jeg ikke andet end at ryge? Det kunne jeg bruge flere dage på. Helt åndsvagt! Løsningen på det var at begynde at lave noget i stedet for at tænke over det hele tiden.
Mht. det med aftaler virker det for mig godt at have nogle principper som man gør til en del af sin adfærd. For mit vedkommende aflyser jeg meget sjældent aftaler da jeg synes det er dårlig stil og jeg laver ikke aftaler hvis jeg ved at jeg hellere har lyst til at være skæv på det pågældende tidspunkt.

Håber du kan bruge det til noget.

Good luck

Jeg stemmer i med Morten her. Hvis man sætter mål for sig selv om hvor til ens grænser vil gå mht ens misbrug/forbrug vil gå. Hvis røgen gør det svært for mig at stå op om morgenen og komme i skole til forelæsninger, at lave lektier om aftenen, at overholde sine aftaler med vennerne, at tage sig sammen til at tage opvasken.. Så må man skrue ned for forbruget, eller også bruge røgen som guleroden. Og sige at man først må ryge, når man har gjort de ting, har ordnet sin indre to-do liste, skabt udfra ens værdier og mål, jamen så kan man tillade sig at ryge. Og så vil det også føles bedre, for du ved at du har gjort de ting, som du normalt ville have svært ved at tage dig sammen til at gøre, du har god samvittighed, du kan sidde og slappe af og virkelig koble af. Istedet for når du ryger nu, så udskyder du bare dine problemer, og tænker sikkert mere og mere over dem for hver gang du ryger.

Jeg ved ikke om det er helt vildt utopisk at forestille sig, men i mit hoved ville det sgu hjælpe.

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Highway 420
Hey mement. Jeg kan godt forstå at du vil stoppe hverdagsbruget, men ikke vil ha en lille skævert på en gang imellem. Jeg har et par råd du kan tage med dig hvis du lyster:
1. Kend forskel på brug og misbrug! Definationen er svær, men prøv at holde den nede på en gang i ugen, eller en gang hver anden uge.
2. Skaf en hund! Kæledyr er en supergod måde til ikke at føle sig ensom på, hvilket kunne være det der fik dig til at ryge hash. Der er ikke noget bedre end at komme hjem til en lille doggy, der ligger sig i fodenden om natten, og slikker dig i øjet om morgenen.
3. Uddannelse, job, fritidsaktiviteter, LIGE NU! Hvis jeg ikke havde et job og en uddannelse, ville jeg også falde i - det er normalt når man har så let adgang til at flyve væk fra kedsomheden. Jeg ved ikke om du vil på gymnasie, teknisk skole, eller hellere vil arbejde i en butik eller på en fabrik, men noget skal du i hvert fald igang med. Gå igang med at motionere regelmæssigt, og brug det som dit drug, og din måde at komme væk fra hverdagen på. Boksning er godt skulle jeg lige pointere.
4. Har du en kæreste? Jeg siger ikke det på nogen måde er nødvendigt, men i hvert fald et menneske du holder af, eller kan komme til det, som kan bakke dig op - for jeg ved ikke hvor meget opbakning der ligger i dine rygervenner..

De andres råd synes jeg er rigtig gode :) Nåh, men håber det vil hjælpe dig - worst/best case scenario, your choice.
God bedring fra
-GanjaBus

Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

Geografisk sted: DK
Jeg er sikker på det vil hjælpe dig, at ha et klart billede af dit mål og fokusere på dét. Jeg har efterhånden mange års erfaring og vil råde dig til at droppe vennerne, i hvertfald for en periode, indtil du har fundet din egen rytme og er sikker i den.

En eller anden teori foreslår tre valgmuligheder for enhver organisme:

1. Tilpasning til miljøet.
2. Ændring af det eksisterende miljø
3. Forlad miljøet.

Jeg vil opfordre dig til at forlade miljøet, for at forbedre dine chancer for succes. Du behøver ikke se det som en permanent løsning, men mere som en midlertidg støtte, så du kan få ro til at nå dine mål.

Selvom jeg hader vores samfunds sjælsforladte og tomme fokus på arbejde og effektivitet, så vil jeg råde dig til at finde et arbejde, for at komme ud af døren og komme videre. Det er en enkeltfaktor der rykker (det gør en kæreste eller et nært forhold også, men det er ikke noget, der på samme måde kan udregnes og forudsiges). Desuden er der den risiko at sidde fast og få sværere og sværere ved at fungere på arbejdsmarkedet (jeg taler af erfaring).

Most of the physical world is unseen.

Junior medlem

Jeg har virkelig været glad for jeres svar, det har virkelig været rart med nogle der kan relatere til mine problemer i øjenhøjde.

Jeg har sat mig et mål om at skære ned på forbruget, og finde nogle nye værdier. Jeg holder jer opdateret :-)

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Highway 420
mement skrev:
Jeg har virkelig været glad for jeres svar, det har virkelig været rart med nogle der kan relatere til mine problemer i øjenhøjde.

Jeg har sat mig et mål om at skære ned på forbruget, og finde nogle nye værdier. Jeg holder jer opdateret :-)

You can do it, boy!

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 8 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]