Så må han lige slå det op! Umiddelbart tror jeg der er en større sandsynlighed for at han kender GHB end GBL. Hvis han ikke kender GBL (eller GHB), så forudtag at det er
GHB det handler om, og hjælp ham på vej. Brug gerne fagudtrykkene, som jeg har skrevet.
- GBL er et
prodrug: omdannes til GHB
- GHB's kemiske navn:
gamma-hydroxy-butansyre- GHB er en
GABA-receptor-agonist (ligesom alkohol)
- GHB har en depressant virkning ligesom alkohol
- GHB abstinenser er lidt som alkohol abstinenser
- Beskriv molekylet (hvis kemiske navn ikke virker): GHB er butan (4 carbon-atomer) med en syre-gruppe i den ene ende og en alkohol-gruppe i den anden ende
Når han har forstået hvad GHB er, så beskriv GBL:
- GBL er den cykliske form (ester-formen a.k.a. "lactone"-formen) af GHB
Jeg tror, at hvis du siger disse ting, så burde der ringe en klokke i hans hoved. Ellers må han lige klikke lidt med musen. Alternativt, så mød personligt op (anbefales).
Det er første gang i hele mit liv, jeg har prøvet at få abstinenser efter et stof. Jeg troede aldrig, jeg ville blive afhængelig af noget, men før jeg vidste det var jeg sgu inde i 24/7 rutine uden at tænke på det.
Jeg må dog indrømme det jeg er mest bange for er delirium, siden jeg har læst så mange ubehagelige historier.
Det er ærgerligt, at det skulle nå så vidt, men vær altid varsom med stoffer. GHB/GBL er særligt let at indtage, særligt let at misbruge, og særligt let at overdosere på. Du lærte det på den hårde måde, og forhåbentlig du tænker over det fremover.
Nu ved jeg ikke hvor hårde dine abstinenser er, og om du kan få delirium, men det her handler bare om, at du skal gøre noget ved problemet hurtigst muligt.
Held og lykke, og meld tilbage.