Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 05 maj 2025 04:30

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 9 indlæg ] 
Forfatter besked
Junior medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: bronx
Hej psy, det er rigtig lang tid siden jeg har lavet en post herinde. Nu søger jeg så lidt råd/hjælp fra andre som evt. har været i samme situation som mig.

Jeg har været ryger i snart 4½ år. Synes aldrig jeg har haft nogle problemer når jeg røg og har altid følt at jeg har kunne styre mine tanker osv.

Så fra 5 dage siden kom jeg hjem fra en 10 timers arbejdsvagt og tog et bonghovede, som jeg plejer....

Efter et kvarters tid synes jeg ikke at jeg blev ramt, men så stille og roligt begynde mit hjerte at hamre mere og mere, kunne ikke rigtig tænke klart. Prøvede at ligge mig over i sengen, men gav hurtigt op, for uanset hvordan jeg vendte og drejede mig kunne jeg ikke ligge på min brystkasse pga. hjertebanken. Følte angst og alle problemer synes at poppe op i skallen på mig.
- tror der var gået en time eller 2, før jeg faldt hen.

Dagen efter på arbejdet synes at være fint. Gårsdagens episode sad dog stadig i mig ( gør det muligvis stadigvæk )
Så min konklusion var at trappe ned og stoppe, efter næsten 5 år måtte det vel også være på sin plads..
- Ikke at jeg har noget imod rygere, mange af mine nære venner er rygere, selv min roommate.

Jeg kom hjem fredag og havde weekend, som jeg ville bruge på at stoppe.
Rullede en pind som jeg tog måske 5 hvæs af ( da jeg har været bongryger i over et år gik jeg ud fra det var den bedste løsning )
Allerede der synes jeg at begynde at få de samme symptomer, ikke i så stor grad, men angsten og underlige tanker.
Tænkte fuck det, så blev det kold tyrker, gik ind på værelset og tog resten af min klump og lossede den ud af vinduet.

Dagene efter har været okay, selvfølgelig med de lede abstinenser ( rysten, GLEMSOM, rastløshed, svært ved at sove, brækkede mig næsten når jeg fik mad i munden )

Nu er det så ved at være en lille uges tid siden at jeg har været stoppet (6 dage). Men det føles bare som om at jeg ikke er helt ved mig selv, synes mit syn virker underligt. Når jeg kigger rundt er alt anderledes og mærkeligt. Fanger tit mig selv i at tænke nogle underlige ting. Jeg synes ikke det er så galt når jeg er på arbejde, i en restaurant som kok, med 10-12 timers vagter. Sveder helt vildt hvilket forhåbentlig fremmer processen med at få det ud af kroppen.
Jeg er begyndt at kunne sove igen, uden at vågne 5 gange i løbet af natten badet i sved.
ligeså er min appetit kommet tilbage, spiser helt vildt, mere en jeg gjorde da jeg røg.

så mit spørgsmål til jer som har været i min situation må vel være noget i stil med..

Er det normalt :D?
skal jeg tage en chill-pill med arbejde og droppe de 10-12 vagter? ( Kan stress have indflydelse? ) - nyder at arbejde.
Burde jeg søge hjælp?
Burde jeg gå til læge?
Har jeg fået en bette psykose?
Er der noget jeg kan gøre for at evt at blive lidt mere mig igen? ( hvis i forstår )

- På forhånd tak og god påske til alle sammen!

Dedikeret medlem

Mht arbejde så lyder det som om at det er sundt nok i og med du skal holde fokus så tankerne ikke løber med dig.
Når du tænker underlige ting? Er det så depressivt for det kender jeg godt når jeg stopper med at ryge, hvor jeg bliver irritabel og lettere depressiv.
Når det er sagt så synes jeg nu stadig du skal tage en tur forbi din læge for det lyder lidt som en "bette psykose" i hvert fald heller være sikker på du får den optimale hjælp.

Pøj pøj med det

Mvh

Medlem
Brugeravatar

Nu har jeg aldrig selv været i din situation, men fra hvad jeg ved og har læst herinde lyder det som en typisk kold tyrker.
Stress kan godt have indflydelse på spisevaner og søvn, men du lyder til at nyde dit arbejde. Det er dig selv der bedst kan mærke om presset på arbejde bliver for stort, og hvorvidt du burde tage kortere vagter/holde fri et par dage. :)

Jeg kan umiddelbart ikke se nogen grund til at du burde søge læge endnu, hvis du stadig har abstinenser, men hvis du bliver ved med at have det alt for underligt i hovedet og tænker nogle mærkelige tanker så bør du gøre det.

Du har ikke fået en psykose, men angsten kunne godt tyde på at du bør stoppe. :)

Junior medlem
Brugeravatar

Hej Fso, 1000 tak for dit svar.
Hmm.. lidt svært at forklare, men lad mig prøve mit bedste.
Prøver et fx. Hvis jeg står på arbejde og er igang med en opgave, så efter måske en halv time eller en time "Vågner" mine tanker og min hjerne diskutere nærmest med sig selv ( som hvad laver jeg her, nu skal der derhen, hvorfor siger han/hun det ) indtil det går i sig selv igen.
- Jeg tror oveni det får jeg det som dig, med at blive lettere depressiv. Det går dog også den anden vej nogle gange, altså jeg kan også få det mega fedt og tænke fuck hvor er det bare nice at være røgfri og på den måde en smule optur?.

grundet dit svar vil tager jeg en tur til lægen og får snakket mine tanker og følelser igennem. - tak.

Medlem
Brugeravatar

Jeg har ikke tid til at læse det hele, men skriver alligevel.... jeg har selv meget svært ved at stoppe med cannabis. Havde selv røget i ca. 4 år on/off, men overvejende hverdags rygning.. Det eneste der kan/kunne få mig til at stoppe er truxal/melathonin/benzo. Pas på med sidstnævnte, men jeg skal simpelthen havde noget til at tage de første par dage. Min læge er meget hjælpsomhed, så snak med din læge. Hvis han/hun er en nar, kan du skifte læge, det gjorde jeg, da min gamle læge var en totalt nar på dette område... Jeg plejer at trappe ned, så jeg til sidst kun har røget en enkelt joint, dagen før jeg skal stoppe, også spise melathonin og drikke lidt rødvin (igen, pas på et misbrug ikke overtaget et andet). Hvis du har svært ved at stoppe, skal du tage det meget alvorligt, og sørge for at du ikke skal for meget de næste par dage, da det kan kræve meget energi at stoppe. Sørg for at dine regninger er betalt, at opvasken er taget og hvis du har brug for det, så meld dig syg fra arbejdet. Planlæg dit rygestop, så du er klar til det. Køb f.eks meget lækkert mad eller lav en masse aftaler med venner i den uge du stopp.er Det er en meget god ide at holde sig selv igang og sørg for guds skyld for at komme ud fra din lejlighed hver dag (jeg gik +4 timer lange ture de første par dage, det var ikke sjovt men det fik mine tanker væk fra cannabis) Held og lykke, og glæd dig til den massive engeri du får når du stopper. Som andre herinde har beskrevet, er det næsten en rus i sig selv at stoppe efter langtidsrygning, og mærke hvordan livet kommer tilbage til een.

Disse to sider hjalp mig også meget. Den første giver sig selv. Men specielt bruger kommentarerne i steadyhealt-linket fik mig for alvor til at fatte, hvor slemt et cannabis misbrug kan være. Der er mange folk der har røget i +40 år, og som først efter de er stoppet har fattet, hvor ødelæggende det har været for dem.

http://potheadstalk.lefora.com/2012/01/ ... quit-weed/

http://www.steadyhealth.com/Recommendat ... 36761.html
Held og luck :)

Medlem
Brugeravatar

Doh, ja okay du er så stoppet. Måske kan du alligevel bruge mit indlæg, men skulle alligevel nok have læst det hele. Sorry herfra :)

Junior medlem
Brugeravatar

- Tak everything, har også tænkt mig at stoppe på ubestemt tid, hvis ikke for altid. Røg er pisse fedt og dejligt.
Men chancen for at få den slags angst igen skræmmer mig lidt.

- Kan du fanme tro jeg kan KRK, var så småt igang med at stoppe for et stykke tid siden, hvilket mislykkes fordi jeg ELSKEDE at ryge. Der gav lægen mig også truxal. Kunne godt være jeg skulle snakke med ham om det mandag.
Vil gå mig et par ture om dagen fra nu af og det næste stykke tid. - Tak

Junior medlem

En stresset arbejdssituation kan selvfølgelig forværre abstinenser.
MEN... når det er sagt, må jeg fraråde dig at tage fri. Du siger for det første, at du er glad for dit erhverv, og dette er grund nok til at fortsætte.
Derudover må man aldrig være inaktiv, når man prøver at overkomme en afhængighed. Når du er i arbejde, har du fokus væk fra hashrygning. Hvis du går uden at lave noget, vil du blive mere tilbøjelig til et tilbagefald.

Du har nok ikke fået en psykose. Det lyder som om, at du blot har abstinenssymptomer.

Gå evt. til en læge eller en misbrugskonsulent. De vil guide dig igennem den svære tid med abstinenser, og måske vil de tilbyde dig yderligere hjælp i form af abstinensmedicin.

Mvh
Jeppe

Junior medlem
Brugeravatar

Det vil jeg gøre jeppe. Tak fordi du/i giver jer tid til at lytte og svare.
- men igen, synes jeg er kommet over den periode hvor jeg tænker på hash hash hele tiden, sveder ikke mere som jeg gjorde.
Føles ikke som om jeg har de vilde abstinenser, har inset at jeg skal have en stor pause.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 9 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]