Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 05 maj 2025 06:27

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 20 indlæg ] 
Forfatter besked
Junior medlem

Har læst lignende indlæg herinde og det har hjulpet mig lidt, men føler en umådelig trang til at komme ud med min oplevelse og få råd om netop min konkrete situation.

Er en dreng på 25år. Har kun røget hash ved særlige lejligheder (sammenlagt måske 30 gange i hele mit liv), og det har altid været en behagelig oplevelse - indtil for 4 dage siden. Natten til lørdag røg jeg en joint sammen med en ven, som jeg altid har røget sammen med, når jeg endelig skulle. Men virkningen var anderledes denne gang.
Jeg blev meget mere skæv end hvad jeg plejer, og begyndte at få skræmmende tanker, om jeg var ved at blive sindsyg/psykotisk. Efter at jeg var blevet sat af havde jeg ca. 100m jeg skulle gå hjem. På hele gåturen, prøvede mine tanker at bilde mig ind, at jeg var ved at blive psykotisk, skulle til at se og høre hallucinationer og jeg ved ikke hvad. Var dog stadig ved så meget bevidsthed, at jeg kunne se det absurde i tankerne, og jeg kom hverken til at se syner eller høre stemmer. Da jeg kom hjem, skyndte jeg mig i seng, i håb om at jeg kunne sove mig fra de ubehagelige tanker, men det hele blev værre, da jeg endelig lagde mig ned. Tankerne tog til i styrke, og jeg blev grebet af en ekstrem panikangst, fik massiv uro i kroppen, og mit hjerte hamrede så hårdt, at det føltes som om den prøvede at springe ud af min brystkasse. Tabte dog aldrig min realitetssans, og fik på intet tidspunkt hallucinationer, kun rigtig ubehagelige tanker om at jeg var ved at blive sindsyg og var døden nær.

Da jeg vågnede dagen efter var rusen væk, men angsten og den indre uro hang ved i min krop. Og her 4 dage senere er jeg stadig ikke på toppen. Det er gået bedre med at styre angsten og tankerne, men jeg kan stadig pludselig rammes af en slags panikangst og blive helt urolig. Det der går mig allermest på, er at jeg har de her ubehagelige tanker om, at jeg snart vil blive sindsyg/psykotisk/skizofren. Har læst lidt om, at hash kan føre til skizofreni, og tror selv, at det er denne viden, der forstyrrer mine tanker og giver mig ubehag.

Har fået talt med en psykiater, og blev forsikret om, at jeg ikke aktuelt var igang med at udvikle en skizofreni, og at det bare var en form for panikangst, jeg var blevet fanget af. Kan dog stadig ikke slippe tankerne helt og bliver stadig grebet af en slags panik indimellem, hvor jeg rammer bunden og føler jeg er ved at blive sindsyg. Har også sovet meget mere end hva jeg plejer, her de sidste 4 dage, og mit energiniveau og motivation til at komme ud og give mig til noget, er væsentligt nedsat.

Har læst nogle lignende indlæg, og læst folks råd om, at man skal face angsten i stedet for at flygte fra den, og det føles lidt som om det hjælper.

Men det kunne være dejligt, hvis der var nogle der kunne genkende noget i min historie, fortælle hvordan de bekæmpede den, og ikke mindst hvor lang tid der gik, før de var på toppen igen? For går ud fra at det her ikke er vedvarende? Har tidligere haft perioder, hvor jeg var lidt nede/deprimeret, men det har aldrig været så intenst som de sidste 4 dage :(

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Midtjylland.
Hej med dig.
Kan du ikke fortælle os, hvad du røg i jointen - hash/pot/skunk?
Syntes ikke det lyder alt for godt..
Cannabis er meget følelsesbetonet.
Dvs at hvis du er sur og ked af det, så kan det blive forstærket, så du bliver mere sur og ked af den.
Og omvendt, hvis du er glad, så kan du blive i endnu bedre humør.
Hvis jeg var dig vil jeg holde mig fra det.
Omend ikke helt, så til du er psykisk overpå igen.
Håber på det bedste for dig :)
Ps: Hvordan skuldrede du den med psykiateren?
Plejer at være måneders ventetid til en samtale..

-John Rooney.

Junior medlem

Det var hash, men ved ikke hvor stærkt det var. Har ikke så meget styr på den slags.
Det kan meget vel være jeg at ikke var helt på toppen, da jeg røg det. Kan meget vel være derfor jeg fik det sådan.
Har skam heller aldrig tænkt mig at ryge igen - nogensinde. Håber bare at den her nedtur går over på et eller andet tidspunkt?

Har en bekendt, der er psykiater, det var derigennem og ikke via en aftalt konsultation :)

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Ja, det skal nok gå over.
Løb en tur, bliv luftet igennem, for at få det ud af kroppen.
Fedt med en sådan bekendt :D

-John Rooney.

Medlem
Brugeravatar

FeelingDeep skrev:
Har læst lidt om, at hash kan føre til skizofreni, og tror selv, at det er denne viden, der forstyrrer mine tanker og giver mig ubehag.

Det er her dit problem ligger.

Glem denne syge propaganda, den er udelukkende skabt for at skabe frygt i letpåvirkelige individer.
Der er intet der tyder på, at cannabis skulle kunne give psykiske lidelser.
Først var det "almen viden" hos lægerne, at cannabis kunne gøre dig psykotisk, og at det nærmest var russisk roulette. Nu er forklaringen blevet ændret til, at det kan bringe en latent psykisk lidelse op til overfladen.

Så bare rolig, det er normalt at blive skræmt ved kraftige påvirkninger. Din fejl lå i, at du anerkendte det skrækscenarie som de pilleudskrivende lortelæger vil have dig til at tro på. Du blev jo aldrig psykotisk på nogen måde, det var bare din frygt der løb løbsk.

Senest rettet af Gropeman 19 nov 2013 23:46, rettet i alt 1 gang.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Dopeman@
Påstår du at man ikle kan få en psykose, af at ryge hash?

-John Rooney.

Medlem
Brugeravatar

Dopeman@
Påstår du at man ikle kan få en psykose, af at ryge hash?

Kom gerne med beviser for det modsatte. Du finder ikke nogen. Du finder højst teorien om, at det kan bringe latente lidelser frem, hvilket netop blot er en teori, da det ikke er bevist.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Jeg kender selv 2 personer, der har fået en psykose.
Det er bevis nok for mig.
Hvis man får det dårligt på den ene eller anden måde af et rusmiddel, så hold op eller hold en pause.
Det siger da sig selv!
Er det ikke formålet med dette forum?
At vi skal passe på hinanden?

-John Rooney.

Junior medlem

Kom gerne med beviser for det modsatte. Du finder ikke nogen. Du finder højst teorien om, at det kan bringe latente lidelser frem, hvilket netop blot er en teori, da det ikke er bevist.

Vil lige minde dig om at alt vi ved om alting er kun teorier.

Medlem
Brugeravatar

Jeg kender selv 2 personer, der har fået en psykose.
Det er bevis nok for mig.
Hvis man får det dårligt på den ene eller anden måde af et rusmiddel, så hold op eller hold en pause.
Det siger da sig selv!
Er det ikke formålet med dette forum?
At vi skal passe på hinanden?

Det er muligt, at dine bekendte havde en latent lidelse, som cannabis så fik op til overfladen.
Det er bare ikke bevist, at cannabis kan frembringe psykiske lidelser, som ikke ville være kommet frem af sig selv alligevel.

Og jo, man skal da lytte til sin krop. Dårlige oplevelser gang på gang taler ikke ligefrem for, at man fortsætter. Trådstarter har dog kun haft 1 dårlig oplevelse ud af 30, og ud fra hans tekst var det blot hans egen frygt der udviklede sig til en nedadgående spiral. Hvis ikke løgnene/overdrivelserne om cannabis var så udbredt, var det måske ikke sket.

Medlem
Brugeravatar

Vil lige minde dig om at alt vi ved om alting er kun teorier.

"If science admits no certainties, then a scientist has no more certain knowledge of the universe than does a Hottentot running through the bush."

Det er jo korrekt, bare ikke særlig praktisk hvis man forsøger at lande på Mars.
Så mon ikke det er smart nok, at differentiere mellem de allermest underbyggede teorier, og dem som er grebet ud af den blå luft i mangel af bedre.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Derfor har de stadigvæk, fået en psykose.
Uanset om du mener de måske i forvejen havde en latent lidelse (lyder næsten helt fint), fik de det.
Hvordan vil du nogensinde videnskablig bevise, at cannabis kan medføre en psykose?
Få folk til at ryge fede til det måske sker?
Man må se på hvordan folk omkring sig og hvordan man selv reagerer, på en rusmiddel.

-John Rooney.

Junior medlem

Er selv af den overbevisning, at hash godt kan udløse en forbigående psykose hos en hvilken som helst forbruger, men en decideret skizofreni eller anden sindslidelse kræver, at man i forvejen er disponeret til lidelsen - og i måske 90% af tilfældene alligevel ville ha udviklet lidelsen, selvom de ikke havde et hashforbrug. :)

Er blevet mere overbevist med mig selv om, at jeg er havnet i en angsttilstand, og det går nogenlunde bedre med at kontrollere den nu i fht i starten. Men er der nogen af jer, der har oplevet noget lignende selv? Og hvor lang tid gik der, før i kom på toppen igen? :)

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Da jeg var på mit højeste med at ryge hash, havde jeg måske lidt det du nævner.
Ved ikke om det var angst, men blev meget indelukket og fik negative tanker.
Er svært præcis at forklare..
Holder mig stort set fra det - ryger nu kun pot og skunk.

-John Rooney.

In our memories
Brugeravatar

Geografisk sted: syd for kosmos
Du har oplevet kraftig angst, og det kan godt hænge ved et lille stykke tid..
Spis sundt, dyrk motion, og andre gode ting. Du kommer hurtigt til dig selv igen!

men jeg kan jo eller ikke side og suge rohypnoler i bongmix hverdag for så stiger tolerance jo

Junior medlem

Tak for jeres svar :) Nu giver jeg den lidt tid og imellemtiden dyrker en masse motion, deltager i sociale arrangementer etc og ser hvordan det går :)

Junior medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Skoven
Jeg fik det på samme måde som du har det, sidste sommer i 2012 og angsten, samt den depression jeg fik efterfølgende, sidder stadig lidt i mig den dag i dag. Jeg læste også en helvedes masse skræmmeartikler om skizofreni og det ene og det andet, hvilket er meget dumt at gøre. Læg hash og alkohol på hylden og dyrk en masse motion, styrketræning og andre ting som du godt kan lide, det har hjulpet mig en del. Alkoholen kan give dig nogle rigtig angst prægede tømmermænd!! Det var i hvertfald rigtig slemt i starten for mig.
Meditation er også godt for at få styr på tankerne og for at få slappet af i sindet! Håber at du kommer på toppen hurtigst muligt :)

- Sebastian Mullaert

Junior medlem

En ikke stolt begivenhed, jeg prøvede at komme ud af med mest stolthed. Har selv været indlagt da jeg fik en paranoid hashpsykose. Jeg havde stjålet en plade hash fra min lokale pusher og blev banket ned med en retlås, da jeg valgte at stå med armene på ryggen, for at tage imod min straf. Fik 12 sting i baghovedet og 6 over venstre tænding. Jeg blev syet sammen, og tog hjem hvor der havde været indbrud. Jeg boede 50 m fra ham, så gik over til ham og sagde jeg skulle ha mine værdier tilbage, og at jeg havde taget min straf, med begge hænder på ryggen, og det ikke var moralsk rigtigt at bestjæle mig også. fik mine ting igen og tog hjem.. Jeg begyndte at fore sammen over alle lyde, selv hvis det var vandhanen der bare dryppede. Mine tanker kørte uafbrudt og kunne ikke spise, og havde meget destruktive tanker. Begyndte at sove med kniv, og havde flyttet sengen væk fra vinduet i tilfælde af at det ville blive smadret, og jeg ville blive slået ihjel. Havde konstant tvangstanker om at jeg skulle slå ham ihjel, fordi jeg hele tiden troede han ville komme og slå mig ihjel. Jeg kontaktede en "kammerat" der ville sælge mig en pump-gun fra antvorskov kaserne. Men da han holdte foran min lejlighed, var jeg taget på psykiatrisk afd. og havde frivilligt indlagt mig selv. Jeg fik en masse medicin, seroquel hed de. Og efter 3 uger var jeg ved mit bedste jeg igen.

Så er det et spørgsmål om hvor meget hashens rolle har haft i det psykotiske. Hvor jeg selv føler at hashen, forværede min psyke.

Hash er følelses-betonet, og det burde selv en retarderet kunne regne ud. Er du glad, støtter hashen op og glæden har lidt mere nuance. Sur, ja så bare omvendt... Frygt, og hash... Meget dårlig cocktail. Bare mit råd. Har du det meget skidt, i hovedet så lad være med at ryge indtil du føler dig ovenpå igen. :)

Junior medlem

Geografisk sted: On the edge
Jeg bliver simpelthen nød til at bidrage med en oplevelse, som jeg havde for nogle uger siden nu. :(

Jeg havde spist et par stykker hash brownie med et par venner, og vi sad bare og chillede hos dem med musik og stearinlys. Da der ikke skete så meget, besluttede vi os for at gå en lille tur. På turen deler vi en joint.
For at gøre en meget lang historie kort, tager vi hjem igen, og der begynder den ene af mine venner at få det rigtig skidt, mens min anden ven er blevet godt ristet og jeg stadig ikke føler så meget.
Efter et stykke tid begynder min krop at summe og jeg kan mærke at det er på vej. B.la kan jeg ikke
rigtig stoppe med at grine, hvilket er vildt ubehageligt da min ven får det værre og værre.
Han bliver ved med at fortælle os hvor skidt han har det, går hvileløst rundt og ligger sig så på sofaen med dynen.
På dette tidspunkt begynder jeg også at få det underligt. Det er meget svært at forklare følelsen, men jeg følte mig på en måde "fanget" i min egen krop og det virkede meget voldsomt. Jeg bliver pludselig grebet af en enorm panik, da det går op for mig at jeg er begyndt at få de samme "symptomer" som vores ven. Den tredje ven sidder stadig og er godt ristet.
Herfra er det bare et forfærdeligt mareridt. Jeg har aldrig oplevet noget så skræmmende. Jeg faldt ind i mig selv konstant, følte at hver gang jeg lukkede øjnene blev jeg mindre og mindre og faldt ind i mig selv flere gange, var fyldt op af panik og en følelse af at det skulle stoppe NU. Alt sejlede, jeg havde koldsved og min stemme var langt væk og skinger. Min ven lå på sofaen og rystede og kunne næsten ikke snakke.
jeg følte jeg var fanget i et mareridt og var på det tidspunkt overbevist om at jeg havde fået en psykose, og den tanke gjorde mig endnu mere panikken. Samtidig med alt dette blev jeg i tvivl om det jeg oplevede var "virkeligheden" altså at det rigtige liv, slet ikke var rigtigt, men at livet faktisk var det jeg oplevede lige der.. Ja... Jeg ved det lyder helt fuckt... :shock: Dog havde jeg stadig nogle rationelle tanker og prøvede konstant at holde fast i de helt basale ting som hvad jeg hed, hvor jeg boede, hvad jeg skulle næste dag osv. Men hver gang blev jeg fanget i den der sindsyge panik angst. På et tidspunkt begyndte jeg også at græde.
Den ven som ikke var gået i panik prøvede at få mig til at falde ned ved at fortælle mig at det bare var noget jeg bildte mig ind. Vores anden ven kunne vi ikke rigtig kommunikere med på daværende tidspunkt. Vi prøver at kaste op, men det hjalp ikke og alt sejler så snart jeg rejser mig op.
Faktisk ender det med at vi ringer 112, som selvfølgelig ikke vil hjælpe os, hvilket gør mig endnu mere vanvittig, da jeg tror at hele verden er korrupt og at ingen kan rede mig. På dette tidspunkt siger jeg til mig selv at hvis det forsætter, så hopper jeg ud af vinduet. Det skal siges at jeg ALDRIG har gået med sådanne tanker eller på nogen måder været angst, deprimeret eller selvmordstruet.
Manden som vi snakker med siger at vi skal drikke sukker vand og åbne vinduer. Jeg tør ikke åbne vinduet, da jeg er bange for at jeg ikke kan styre mig selv og springer ud.
Når, men det ender med at vi endelig endelig falder i søvn alle sammen. Næste dag vågner vi op af formiddagen, stadig vanvittig svimle, dog uden panik. Hele dagen gik jeg i en stor tåge og kunne ikke samle mig om noget som helst.
Faktisk tog det en hel uge inden jeg rigtig kom mig, og i mellemtiden læste jeg en masse b.la. herinde, som på den ene side gjorde at jeg fik det bedre og alligevel også forsatte mit tankespind, da jeg begyndte at konspirere videre på min oplevelse.

Jeg er "kommet" mig over oplevelsen nu, men får det stadig rigtig rigtig skidt indeni, når jeg tænker på episoden.
Jeg skal måske fortælle at jeg weekenden før denne oplevelse trippede på nogle meget stærke svampe, hvor jeg slet ikke blev ramt af denne panik men havde et rigtig godt men også meget stærkt/kraftigt trip, især rent sanseligt. Der skete rigtig meget under trippet både sådan helt mentalt oppe i mit hoved, men også omkring mig, da jeg ikke sad og trippede stille og roligt, men var "igang" hele tiden og fløj rundt fra sted til sted. Til sidst fandt vi dog et mere roligt og behageligt sted, hvor vi trippede ud. :wink: Men alt i alt et virkelig godt trip, som jeg fik rigtig meget ud af.

Jeg beklager at det her alligevel ender med at blive rigtig langt, men jeg har svært ved at gøre det kortfattet, da det er noget jeg har gået og tænkt så meget over og har haft svært ved at dele med nogen, da de vil tro jeg er skør :shock: Så derfor blev jeg rigtig lettet, da jeg læste din post og fandt ud af at der var en, som faktisk havde haft en lignende oplevelse og også gik med nogle tanker omkring det.

Mit indlæg bidrager måske ikke med direkte hjælp eller svar på dit spørgesmål, men det var også mest for at fortælle dig at jeg har haft samme oplevelse og at jeg også har gået med samme tanker.
Jeg tror dog ikke at der er nogen grund til at være nervøs. Jeg har ikke særlig meget forstand på psykedeliske stoffer eller hash/osv. for den sags skyld, og er rimelig ny i denne verden, dog har jeg været nysgerrig omkring det i en del år.
Jeg prøver også under mine svampe trip at sørge for ikke at gå ind af en "forkert dør". For stort set hver gang jeg kan mærke trippet begynde får jeg en snert af panik og bliver grebet af en bange følelse for hvad der skal til at ske. Jeg prøver at flyde med og lade det tage mig derhen, hvor det nu vil. Hvis det bliver ubehageligt bevæger jeg mig ud af rummet, eller på anden måder sørger for et stemningsskift. Det virker for mig på den måde :)
Denne "metode" vil jeg så vidt muligt også prøve at anvende, hvis jeg havner i lignende situation igen, som min ubehagelige oplevelse. Jeg ved dog ikke om det havde virket, men det er bestemt et forsøg værd!

Jeg håber at du kan bruge mit indlæg til et eller andet - om ikke andet ved du nu at det også er sket for andre og at du ikke er tosset :) Jeg ved ikke om min oplevelse kan skyldes at jeg havde et kraftigt trip weekenden før, som jeg skulle have bearbejdet lidt mere inden, eller om det ganske enkelt var en OD.

Kh Laroux :wink:

Junior medlem

Tak for jeres indlæg..
Det hjælper alligevel meget at høre, at man ikke er den eneste der står med sådan en ubehagelig oplevelse :)

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 20 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]