Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 01 jul 2025 20:27

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 54 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3  Næste
Forfatter besked
Dedikeret medlem
Brugeravatar

HPPD/HRPD er ikke en psykose. Jeg har haft det siden teenageårene, og hvad det betyder er "bare" at ting uden for dit synsfelt kan skifte størrelse eller lade til de bevæger sig. Det er ekstremt ubehageligt i den første tid fordi man netop kan 'tro' at man tripper for evigt, men når man erkender at det skyldes brug af entheogene stoffer og ens sind ikke har ændret sig overhovedet kan man sagtens affinde sig med det.

Jeg ved ikke hvor hyppigt det forekommer, men jeg har måtte døje med det lige siden jeg begyndte på hallucinogener og det bedre med tiden hvis man ikke tripper( jeg har ikke taget hallucinogener i godt 3-4 år, og da er mit skrumpet ind til kun at være der hvis jeg virkeligt koncentrerer mig om at lægge mærke til det).

Medlem
Brugeravatar

Kan HPPD forekomme hvis man tager en mild dosis to gange med meget mellemrum?
Og jeg hørte noget om at hallucinogener stopper pupertetsudviklingen? "Fra Forbyde hallucinogener? Forbyd naturen at gro!" hvis i kender den.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Vaikuntha
det tror jeg da virkelig ikke at det gør? kan jeg virkelig ikke se nogen logisk grund til idet det ikke går ind og påvirker kroppen..

Edit:

"BØRN bør ikke tage hallucinogener, før puberteten er overstået. I øvrigt har
jeg kendskab til enkelte tilfælde, hvor små børn fik enten hash eller LSD:
Barnet havde et fint trip, men det var ingen hjælp i barnets udvikling"

han skriver ikke noget om at det hæmmer pubertetten men blot at det ikke hjalp barnet i dets udvikling personligt... men den bog er satme også forældet og han giver nogle super super dårlig råd i den også... et par linjer over dette citat skriver han blandt andet at gravide roligt kan ryge hash haha

Medlem
Brugeravatar

Hehe ja, men han har nogen meget gode moralpredker.

Det tænkte jeg nok, synes også det var lidt mærkeligt.

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Gellerup
Tias skrev:
HPPD/HRPD er ikke en psykose. Jeg har haft det siden teenageårene, og hvad det betyder er "bare" at ting uden for dit synsfelt kan skifte størrelse eller lade til de bevæger sig. Det er ekstremt ubehageligt i den første tid fordi man netop kan 'tro' at man tripper for evigt, men når man erkender at det skyldes brug af entheogene stoffer og ens sind ikke har ændret sig overhovedet kan man sagtens affinde sig med det.

Jeg ved ikke hvor hyppigt det forekommer, men jeg har måtte døje med det lige siden jeg begyndte på hallucinogener og det bedre med tiden hvis man ikke tripper( jeg har ikke taget hallucinogener i godt 3-4 år, og da er mit skrumpet ind til kun at være der hvis jeg virkeligt koncentrerer mig om at lægge mærke til det).

Jeg forstår ikke hvordan du ikke kan klassificere HPPD som en psykose, når du samtidig sige "ting uden for dit synsfelt kan skifte størrelse eller lade til de bevæger sig", hvilket fortæller om visuelle forstyrrelser når man ikke er påvirket.
Du skriver også "Det er ekstremt ubehageligt i den første tid fordi man netop kan 'tro' at man tripper for evigt" - får det her ikke alarmklokkerne til at ringe hos dig?!?

Svjv findes der flere eksempler med folk der har lært at leve med "en ekstra stemme" i deres hoved, dette betyder ikke at det ikke er en psykose, ej heller at det er helt normalt.

Jeg kan desværre ikke finde WHO's definition på en psykose, men så vidt jeg kan huske (det er ganske kort tid siden jeg læste det) var definitionen at en psykose var en kortere/længerevarende/blivende ændring i perceptionen eller sindstilstanden og stemningslejet.
Perceptionen skal her forståes som en ændring i ens sansning af omverden, og det synes jeg bestemt, at HPPD er med til, da denne disorder har med ens visuelle perception at gøre.

HPPD står for Halucinogen persisting perception disorder, så selv i navnet gives der tilkende at der er tale om en psykose.

Jeg venter spændt på svar, da dette emne er yderst interessant.

Administrerende Direktør
Brugeravatar

Definitionen på en psykose er ikke i sig selv givet ved ændringer i perceptionen og det er jo dét Tias snakker om.

Man kan først snakke om psykose når personens evne til at vurdere hvorvidt de ting han oplever er virkelige eller ej er voldsomt forstyrret. De fleste mennesker der "lider af" HHPD har ingen problemer med at integrere disse synsforstyrrelser i deres opfattelse af den objektive virkelighed (altså den vi alle kan sanse) og lider derfor ikke af en psykose.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: hulen
Lige for at komme med en hurtig indskydelse.
Jeg tror at en del herinde IKKE lider af HPPD, men derimod fokuserer for meget på diverse synsforstyrrelser.
Personligt oplever jeg massere af synsforstyrrelser i mørke- skygger som bevæger sig m.m.
I dagslys har jeg altid en "sværm" af microskopiske prikker som flyver rundt, primært indendørs.
Derudover oplever jeg ofte at asfalt "bølger" hvis jeg er en smule træt.
Hvis jeg ser på et gulv med mange små detaljer (de der gulve med instøbte småsten osv) oplever jeg også flimren o.l.
Dette er imidlertidigt ikke HPPD, men ganske almindeligt. Iøvrigt oplever jeg det kun når jeg fokuserer på det.
Man kunne fristes til at tro at en del lægger ekstra meget mærke til det/får det forstærket efter psykedelika, og giver sig selv en eller anden diagnose. Selvf. kan folk også lide af forskellige forstyrrelser.

Er der iøvrigt nogle som har et par links til nogle gode artikler om HPPD? Evt. statistikker?
Og ja, google er min ven, så i kan godt spare jer :peace:

NB. Bruger ikke stoffer, så det(mine mindre synsforstyrrelser) kan ikke skyldes det.

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Angående sværmen eller prikkerne kan det også være de såkaldte floaters? Der er oprettet en tråd herinde, jeg kan se om jeg kan finde den.

EDIT: Her er den. http://www.psychedelia.dk/forum/viewto ... t=floaters
http://en.wikipedia.org/wiki/Floater

6990 ulfborg
Ullsgade 4a

Medlem
Brugeravatar

Khazim skrev:
Tias skrev:

Jeg forstår ikke hvordan du ikke kan klassificere HPPD som en psykose, når du samtidig sige "ting uden for dit synsfelt kan skifte størrelse eller lade til de bevæger sig", hvilket fortæller om visuelle forstyrrelser når man ikke er påvirket.
Du skriver også "Det er ekstremt ubehageligt i den første tid fordi man netop kan 'tro' at man tripper for evigt" - får det her ikke alarmklokkerne til at ringe hos dig?!?

Svjv findes der flere eksempler med folk der har lært at leve med "en ekstra stemme" i deres hoved, dette betyder ikke at det ikke er en psykose, ej heller at det er helt normalt.

Jeg kan desværre ikke finde WHO's definition på en psykose, men så vidt jeg kan huske (det er ganske kort tid siden jeg læste det) var definitionen at en psykose var en kortere/længerevarende/blivende ændring i perceptionen eller sindstilstanden og stemningslejet.
Perceptionen skal her forståes som en ændring i ens sansning af omverden, og det synes jeg bestemt, at HPPD er med til, da denne disorder har med ens visuelle perception at gøre.

HPPD står for Halucinogen persisting perception disorder, så selv i navnet gives der tilkende at der er tale om en psykose.

Jeg er enig, tror godt det kan klassificeres som en psykose. I hvert fald hvis definitionen er denne, den er jo meget bred.

Medlem
Brugeravatar

Hash kan tilsynladende også aktivere HPPD. Der er en teori der hævder at HPPD er når man ligger mærke til alle de visuals der egentlig også forekommer hos raske mennesker. Jeg (har ikke prøvet svampe endnu)har også nogle gange små prikker rundt omkring i øjenkrogen, men de kommer kun når jeg virkelig keder mig og ligger specielt mærke til mit syn. Wiki på engelsk har lidt mere end en side om det.

Dedikeret medlem

Helt almindelige mennesker får bestemt også visuelle effekter. Jeg har haft et bestemt mønster på nethinden siden jeg var 6-7 år gammel, hvor jeg kan huske at jeg lå i min seng i mørket og så op i loftet, som bare var dækket af disse sammenhængende, snørklede mønstre.
Når jeg tripper, får jeg ofte denne effekt igen og hallucinationerne "gror" ud af mønstret. Ret funky, faktisk.

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Aalborg
Når jeg er i normal tilstand er det ALTID Lyserøde prikker og mønstre som jeg kan se altid på en hvid væg eller genstand.
Hvis jeg ryger noget hash kommer der de samme spiraler og lign jeg får når jeg på LSD så hash gør bestemt en forskel.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Edit

Senest rettet af Mystery 27 okt 2008 23:36, rettet i alt 1 gang.

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Jeg har en mild form HPPD der højst sandsynligvis er blevet fremkaldt af cannabis. Det forekom ihvertfald efter jeg begyndte at ryge, og thc er jo også ret så psykedelisk i de rette mængder.

Jeg ser små bobler samt små tynde tracers der løber op og ned af mit synsfelt når det er aller værst.

Det hænder oftest når jeg er træt, og kan absolut mærke at det bliver værre hvis jeg i en periode tripper meget på psykedelika.

Omend jeg dog godt vil pointere at det ikke generer mig det mindste, tværtigmod, og ikke fører til nogen komplikationer i hverdagen.

Når jeg læser, skriver eller ivrigt følger noget med øjnene, opstår det faktisk aldrig. Muligvis fordi at mit sind forsøger at fokusere på den bestemte ting jeg nu end måtte foretage mig. ;)

Katten skrev:
Hash kan tilsynladende også aktivere HPPD. Der er en teori der hævder at HPPD er når man ligger mærke til alle de visuals der egentlig også forekommer hos raske mennesker. Jeg (har ikke prøvet svampe endnu)har også nogle gange små prikker rundt omkring i øjenkrogen, men de kommer kun når jeg virkelig keder mig og ligger specielt mærke til mit syn. Wiki på engelsk har lidt mere end en side om det.

Interessant. HPPD forekommer jo også for de flestes vedkommende kun når de er trætte og ufokuserede. Så man kunne med sund logik sagtens forestille sig at døren til HPPD bliver stilt på klem for nogen, vha. psykedelika.

Administrerende Direktør
Brugeravatar

@ Resist

Prøv at læse lidt længere oppe i tråden. De små bobbellignende mønstre er floaters og har ikke nødvendigvis noget med HPPD at gøre (de fleste af os kan se disse ting). Mht. de tracers du kan se kan det selvfølgelig godt være HPPDrelateret, men jeg tvivler når du selv siger at du kan få det til at forsvinde ved at koncentrere dine øjne om noget andet.

Jeg synes det er foruroligende at så mange har så travlt med at diagnosticere sig selv med en sygdom uden at have medicinsk belæg for det. Man får sgu ikke bare lige sådan HPPD fordi man efter at have trippet synes at kunne sanse verden lidt anderledes.

Husk at denne tråds emne er eventuelle negative effekter ved brug af psilocybinsvampe. Det er sgu lidt tosset at proklamere at man har HPPD for derefter at fortælle at det ikke generer én det mindste. Folk der har problemer med at vurdere afstand mellem ting, har flimren for øjnene, ser farver (også udenfor et koncentreret fokuspunkt på en hvid væg) osv. kunne skrive i denne tråd, hvilket leder mig til min pointe:

Det er et absolut FÅTAL af brugere, der oplever hallucinogen persisting perception disorder. Det er ikke til at sige om nogle er mere udsatte end andre, men det er et faktum at det heldigvis kun rammer få.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Vaikuntha
selv om riskion for "rigtig" HPPD er meget lille... så er det der vigtigt at vide at du kan få øget synsforstyrelse.. selv om det ikke påvirker folk så meget

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Electric Ladyland
:hm: Selvom mediernes lynching af stoffer - specielt svampe og andre hallucinogener - altid er overdrevet er dette da godt nok i ekstremer; svampe er da tilsyneladende genialt! Tak, Moder Natur, for denne store gave.

Dedikeret medlem

Geografisk sted: Syd for vest, 3. stjerne til venstre.
...................

Senest rettet af Opis 28 jul 2008 16:44, rettet i alt 1 gang.

Medlem

Bare for lige at slå fast hvad en psykose er:

En psykose er når dit hoved "løber løbsk". Du "oplever" en masse ting (i dit hoved) som du tror foregår i virkeligheden. Du kan tænke på alt muligt, som du tror har sket, selvom du lige har fundet på det i dit hoved.
Du bliver meget trist, uden at vide hvorfor.

Min mor har haft det sådan, op til flere gange, så jeg ved hvad jeg snakker om. Det skal lige siges, at det ikke var pga. stoffer at hun fik en psykose..

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Khazim skrev:

Hej Khazim! Jeg er ked af du har måttet vente så længe, men jeg har været uden internet, sådan er den teknik jo af og til.

Man skal holde sig to ting for øje når man snakker om psykose. Den ene er at psykologien og psykiatrien selv den dag i dag ikke er en eksakt videnskab, og forskellige medicinske synspunkter har forskellige ideer om hvad en psykose er. Det andet er, at alle synspunkter er enige om at psykose er et 'generisk' udtryk, hvilket ved sige at det dækker over en lang række forskellige diagnoser - faktisk er definitionen (i hvert fald ifgl. min websters dict.) at psykose kan være alle tilfælde hvor en patient "kan siges at have tabt forbindelse med virkeligheden".

Dette kan klart siges, i mild grad, at være tilfældet med HPPD, men det kan i høj grad også være tilfældet for mennesker der er på LSD, er nervøst anlagte, er forelskede, er rasende, eller en lang række andre ting der får os til at tænke eller handle uden at tage højde for den faktiske virkelighed omkring os.

Jeg siger HPPD ikke er en psykose fordi det ikke ændrer ens perception af virkeligheden (med mindre man da er påvirket af stoffer samtidigt eller har anden psykologisk uligevægt), det er derimod og som navnet også tydeligt angiver, en synsforstyrrelse der tager de ting man KAN se i virkeligheden og får dem til at bevæge sig lidt eller fremstå uskarpt.

Som nævnt er det dog et klart definitionsspørgsmål, jeg synes blot der er gode argumenter for at skelne lidt skarpere mellem psykose - kender man folk der er stærkt psykotiske er man ikke i tvivl - og de mange andre lidelser man kan pådrage sig her i tilværelsen.

Om det får 'alarmklokker' til at ringe er måske meget kraftigt sagt - med alle store valg må man gøre informere sig selv godt og gøre sig klart hvad konsekvenserne af det kan være, specielt hvad angår brug af stoffer. Jeg vidste hvad jeg gik ind til og fortryder ikke noget, men jeg har da øje for mit helbred og har ikke indtaget hallucinogener i mange år nu.

Mvh.
Tias.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 54 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3  Næste

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]