Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 28 jul 2025 08:44

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 24 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste
Forfatter besked
 Titel: Er jeg klar?
Medlem

Godmorgen Psy. Jeg har mit første svampetrip til gode og jeg er i tvivl om hvorvidt jeg er rustet til dette.

Jeg er ifølge nogle måske stadig for ung, 17 år gammel. Jeg har en hvis erfaring med rusmidler dog hovedsageligt det typiske party-narko i form af coke, amfetamin, mdma, ritalin osv. Jeg har desuden røget hash gennem en årrække og har indtil for ganske nyligt været rimelig fornøjet med disse rusmidler og ikke følt en speciel lyst til at udforske den psykedeliske verden.

Denne lyst har dog meldt sig i takt med at lysten til de syntetiske substanser er blevet formindsket. Jeg ønsker ikke længere at udforske hvor lang tid jeg kan trampe og hvor store mine pupiller kan blive. Jeg vil opleve denne dimension af vores tilværelse jeg dagligt læser om her på Psy.dk. Jeg går op i HR som et resultat af mit kendskab til denne side og derfor vil jeg gennem denne tråd spørge jer til råds :)

Jeg har søgt i forummet og jeg ønsker ikke svar på hverken dose eller indtagelses metode. Men nærmere om jeg er psykisk klar. Jeg ved at ingen herinde kender mig i det virkelige liv men kan prøve at give et billede af min tilværelse så i kan bedømme så godt som det nu er muligt.

Mit liv er i øjeblikket meget stabilt og min hverdag som en velfungerende teenagers burde være. Jeg er under uddanelse og klarer mig godt fagligt, såvel som på min læreplads. Jeg har en sød kæreste gennem 9 måneder og mit familieliv er sådan set fint nok. .. og dog. Jeg kender ikke rigtigt min far og ønsker det heller ikke rigtigt længere. Jeg har aldrig haft et fast forhold til ham, da hardcore kriminalitet og deciderede narko-misbrug er en del af hans verden og jeg ønsker ikke at min skal se sådan ud. Jeg har tidligere i livet boet i plejefamilie da jeg ikke har kunne holde styr på min hverdag og min mor ikke altid har været den bedste støtte i verden. Hun har haft en psykose i sine unge dage og jeg spekulerer lidt i om jeg måske kan have en latent psykose nedarvet? (jeg er ikke sikker på at latent er det rigtige ord i denne sammenhæng)

Vil det være forsvarligt for mig at forsigtigt smage på den psykedeliske verden gennem psilocybin svampe?

Hvis i finder det forsvarligt vil i så råde mig til at dyrke mine svampe selv ved hjælp af et growkit så jeg måske opbygger et speciel trygt forhold til mine svampe gennem den proces? Eller kan jeg ligeså godt bare købe nogen?

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: vestsjælland
Først og fremmest er du ikke forberedt på en psykedelisk oplevelse, fordi du har prøvet party drugs. Det er en fuldstændig anden oplevelse! Det virker dog, som om du tildels er klar over dette.

Eftersom din mor har haft en psykose, mener jeg, at det er bedst, at du holder dig helt væk. Du kan meget vel også være disponeret for en psykose. Ydermere lyder det, som om du har haft en turbolent barndom. Nogle vil mene, at du kan bruge svampe til at ryde op i din underbevidsthed og bearbejde eventuelle traumatiserende oplevelser fra denne. Men her skal du nok være forsigtig, for det kan lige så godt ende med, at du forsent indser, at du ikke er klar til at få disse ting op til overfladen endnu.

Men som det aller første synes jeg, at du skal finde ud af, hvad du vil bruge denne oplevelse til. At tage psykedeliske stoffer, indebære meget mere end bare farver og følelsen af, at verden har ændret sig en smule.

Titel:
Medlem

Geografisk sted: Entheospace
Jeg var personligt glad for jeg ventede til jeg var 18 med min første oplevelse. lidt ældre havde dog ikke gjort noget.

Mht din kæreste og dit nuværende tilsyneladende stabile familieliv som det jo lyder til.

Psykedelika vil kræve af dig at du rykker dig ud af mange dine dagligdags ting du endnu ikke ved noget om.
Det vil presse dine grænser ud over alt hvad du tror du ved af.
Der vil komme gode overraskelser og rigtig negative konsekvenser af brug af psykedelika.

Noget du kan være ganske sikker på at når først det er indtaget er der ingen vej tilbage.

Historier om folk der mister venner og familie sammenhold pga brug af psykedelika er meget normalt.
Mange af de mennesker du tror vil det bedste for dig er måske ikke så gode for dig alligevel.

Det er ikke fordi psykedelika gør dig til en anden person at du så fjerner dig fra dem.
Det er fordi at du vil se alle mennesker omkring dig for hvad de i virkeligheden er.
Det kan være utrolig hårdt og har sine konsekvenser.
Desværre for mange unge idag ender de i isolation og ensomhed pga dette.

Og som bergthora siger kan din mors bevidsthed have faste rødder i din egen psyke.
Det vil du blive tvunget til at have med at gøre.
Det fantastiske farverige trip kan meget vel gå hen og blive en tur i helvede. som vil efterfølge dig efter trippet.

Du er 17 år og har en kæreste.
Psykedelika vil kræve en fuldstændig omvæltning af hele dit liv.
Måske du skulle vente et års tid eller mere og se tingene an.
Befri dig selv fra alt ansvar og negative mennesker i din omgangs kreds.

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Psyborg skrev:
Psykedelika vil kræve af dig at du rykker dig ud af mange dine dagligdags ting du endnu ikke ved noget om.
Det vil presse dine grænser ud over alt hvad du tror du ved af.
Der vil komme gode overraskelser og rigtig negative konsekvenser af brug af psykedelika.

Noget du kan være ganske sikker på at når først det er indtaget er der ingen vej tilbage.

Historier om folk der mister venner og familie sammenhold pga brug af psykedelika er meget normalt.
Mange af de mennesker du tror vil det bedste for dig er måske ikke så gode for dig alligevel.

Det er ikke fordi psykedelika gør dig til en anden person at du så fjerner dig fra dem.
Det er fordi at du vil se alle mennesker omkring dig for hvad de i virkeligheden er.
Det kan være utrolig hårdt og har sine konsekvenser.
Desværre for mange unge idag ender de i isolation og ensomhed pga dette.

Det lyder som om, det er noget du selv har prøvet, Psyborg?
I så fald, vil jeg påpege den bydende nødvendighed af, at du pointerer der her er tale om din egen oplevelse, og ikke en, der er generel for samtlige brugere af psykedelika.

Du tilskriver psykedelika nogle evner, som jeg ikke er enig i, eller i hvert fald ikke selv har erfaring med. Psykedelika kan, efter min opfattelse, gøres til det man selv ønsker - inden for en hvis ramme, naturligvis. Ønsker du nogle hyggetrip med en kammerat, og har du ikke et ønske om, at oplevelsen skal blive totalt livsændrende, er jeg overbevidst om, at det ikke er noget problem. Man mister ikke nødvendigvis sin familie og venner, det er ikke en selvfølge, at man pludselig kan gennemskue alle mennesker omkring sig, og en fuldstændig omvæltning af dit liv er ikke en del af pakken.
Den måde du med selvfølgelighed tillæger psykedelika alle disse utrolige, mystiske kræfter, skærer mig kort sagt i øjnene.

Hvorvidt du, Moowgli, er "rustet" til et svampetrip, det vil jeg ikke komme med gæt på. Jeg ved ikke hvor meget det kan betyde, i retning af en dårlig oplevelse og efterfølgende problemer, at din mor har haft en psykose.
Ikke desto mindre vil jeg mene, at man, forudsat man har en hvis alder, en hvis modenhed, overvejende stabile omgivelser og personlige relationer, det være sig til familie, venner el. kæreste, og desuden har sørget for at sætte sig godt ind i stoffet, dosis, set & setting, og ellers prvet at forberede sig på alle mulige måder, ja, så tror jeg de fleste vil kunne slippe afsted med en rimelig fin oplevelse.

I dit tilfælde, aner jeg dog som sagt ikke hvor ansvarligt psykedelika vil være, men du har trods alt noget erfaring med andre stoffer, omend de er af en helt anden klasse. Hvis du ikke har oplevet nogle faresignaler i forbindelse med brug af disse, kunne dette muligvis ses som en lille tommelfinger opad... Men det vil jeg lade være et åbent spørgsmål...

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Tannhäuser Gate
Det er jo svært at råde folk man ikke kender IRL om de er klar til en psykedelisk oplevelse og selv man kender dem IRL er stadig forbandet svært.
Jeg vil i dette tilfælde sige at du nok bør holde dig fra dem, din mors historie taget i betragtning, for det her er et område hvor du hellere vil 'safe than sorry'.
Indlæggelse på et psykiatrisk hospital er ikke sjovt og det er anti-psykotika bestemt heller ikke.
Jeg kan ikke fortælle dig hvad du skal gøre, kun komme med mine tanker i denne forbindelse, og jeg vil understrege at jeg synes du skal lade være.
Skulle du beslutte dig for at gøre det alligevel, så start lavt.

Titel:
Medlem

Tak for svarene.

Jeres svar (som jeg læser dem) beder mig om at finde tålmodighed frem. Jeg bliver desværre bekræftet i det jeg har været mest nervøs før, at min mors psyke kan have betydning for mine psykedeliske udfoldelser.

Da HR rangerer højt for mig, vil jeg spørge om der ikke er en måde jeg kan forberede min psyke og på den måde forebygge en potientel farlig situation? Dette er selvfølgeligt ikke noget der haster, jeg er ung og har livet foran mig.

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Selvudvikling (f.ex gennem meditation, yoga, kampsport, kurser i shamanisme, sang m.m.)
og den bedste måde at arbejde med din egen psyke på, er at finde en dygtig psykoterapeut,
for at få belyst dit indre og dermed styrke din psyke.
For mig at se er det vigtigt at tage advarslen om, hvad der kan ligge latent (fra begge dine forældre!) meget alvorligt
i forbindelse med brugen af psykedelika (vel egentlig stoffer i det hele taget).

Psykedelika er langt fra den eneste måde, hvormed man kan se sig selv i et andet lys og opleve livets storslåethed.

Som du selv siger: du er stadig ung.
Samtidig er du så priviligeret at bo i en del af verden hvor mad, bolig, tøj m.m. er en selvfølge.
Hvad med at undersøge hvad der sker på den nærmeste musikskole, idrætsklub, politiske ungdomsorganisation, aftenskole, sommerkurser i det ganske land - og nyd din søde kæreste (du er da heldig at have sådan en)...

Hvor er du heldig at du er så ung
-udnyt det og dit potentiale på bedst mulig vis - kreativt, konstruktivt og legende let :lol:

Titel:
Medlem

Hejsa Moowgli.

Hvis og så fremt du alligevel bestemmer dig for at afprøve svampenes psykedeliske effekt, vil jeg lige lægge et link til hvordan "det kan" se ud hvis det går galt, da jeg selv oplevede det for nyligt.
Har ikke kunnet magte at skrive trip rapport om det, så derfor må du nøjes med tråden. Jeg har endda prøvet svampe en del gange før det skete, men de kan altså vende sig om og snerre ret voldsomt hvis man ikke behandler dem med respekt. (ikke at jeg siger du ikke vil gøre det, for selvfølgelig vil du det)
Som DeHades siger: "Start lavt" !!! - Det er virkelig ment temmelig alvorligt.

Jeg siger bestemt ikke du vil få sådan en oplevelse ud af det. Det kan sagtens blive/og blir for det meste et fantastisk trip man får ud af svampene, men mit link er også mere ment som lidt indsigt i hvad der kan ske, og forhåbentlig kan det hjælpe dig lidt i din beslutning, om end ikke så ruste dig en smule. :wink:

http://psychedelia.dk/phpBB2/viewtopic.php?t=18576

Du er selvfølgelig meget velkommen til at sende mig en PM hvis du skulle få brug for at spørge ind til min oplevelse.

Min holdning til din alder er nok desværre at jeg synes du er alt for ung, men det er nok fordi jeg selv ventede til jeg var 23 år. Jeg kan slet ikke forestille mig hvordan det ville have været at ende i en grum oplevelse som kun 17-18 årig, men der er jo meget stor forskel i modenhed.

Sørg for at have en tripsitter der har læst på lektien så han ved hvordan han skal guide dig hvis trippet går i den forkerte retning. Det manglede jeg nemlig og er sikker på at det ville have gjort en afgørende kæmpe forskel.

Titel:
Site Admin
Brugeravatar

Geografisk sted: Nord for københavn
Homo Superior skrev:
Du tilskriver psykedelika nogle evner, som jeg ikke er enig i, eller i hvert fald ikke selv har erfaring med. Psykedelika kan, efter min opfattelse, gøres til det man selv ønsker - inden for en hvis ramme, naturligvis. Ønsker du nogle hyggetrip med en kammerat, og har du ikke et ønske om, at oplevelsen skal blive totalt livsændrende, er jeg overbevidst om, at det ikke er noget problem. Man mister ikke nødvendigvis sin familie og venner, det er ikke en selvfølge, at man pludselig kan gennemskue alle mennesker omkring sig, og en fuldstændig omvæltning af dit liv er ikke en del af pakken.
Den måde du med selvfølgelighed tillæger psykedelika alle disse utrolige, mystiske kræfter, skærer mig kort sagt i øjnene.

Jeg er fuldstændig enig.
Og i øvrigt vil jeg sige, at bare fordi at der er familemedlemer med psykoser, så betyder det ikke, at man selv farer vild. En af mine veninder har taget adskillige LSD trip gennem mange år, selvom der er flere skizofrene i hendes famile. Idag er hun 42 og fungerer fint, -dog har hun har altid været lidt småskør, men det ville hun såment nok have været alligevel... hun er kunstner :wink: .

Moowgli, jeg vil ikke fraråde dig at tage et trip. Dog er det måske en god ide at vente et par år endnu, da psyken i de unge år er mere ustabil end når du er på den sikre side af 20.

Held og lykke med hvad du end beslutter dig for.

Hilsen Fanny

Titel:
Medlem

Tak for alle svarene.

Mit kommende spørgsmål skal ikke tages som en ignorering af jeres råd, gider bare ikke starte en tråd til når jeg en dag føler mig klar. At jeg har været nok i tvivl til at spørge herinde fortæller mig lidt at jeg bør vente. Til spørgsmålet, hvilket psykedelia vil i råde mig til at forsøge mig med som førstegangs bruger?

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: vestsjælland
2c-b eller psilocybin holdige svampe.

http://www.erowid.org/chemicals/2cb/2cb.shtml

http://www.erowid.org/plants/mushrooms/mushrooms.shtml

Titel:
Medlem

Geografisk sted: På flugt
Ville også sige svampe eller 2c-b

Synes måske 2c-b ville være den bedste idé.

Det giver ikke så meget mindfuck, men er meget visuelt.
Dette giver dig et indblik i hvordan det er at være i psykedelisk
tilstand eller hvad man kan sige. Hop på svampe efterfølgende :D
Hvis du føler for det. Men vent måske til du er 19-20 år.
Hvem har travlt.

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Moowgli skrev:
Denne lyst har dog meldt sig i takt med at lysten til de syntetiske substanser er blevet formindsket. Jeg ønsker ikke længere at udforske hvor lang tid jeg kan trampe og hvor store mine pupiller kan blive.

De party drugs du nævner er meget "feel good" stoffer, og din nye holdning til disse stoffer synes da at antyde, at du i det hele taget er inde i en god periode i dit liv. Det tyder også på, at du har et nogenlunde fornuftigt forhold til stofferne (om det så er dem, du skærer ned på, eller om det er lysten til at prøve psykedelika).

Moowgli skrev:
Mit liv er i øjeblikket meget stabilt og min hverdag som en velfungerende teenagers burde være. Jeg er under uddanelse og klarer mig godt fagligt, såvel som på min læreplads. Jeg har en sød kæreste gennem 9 måneder og mit familieliv er sådan set fint nok. .. og dog. Jeg kender ikke rigtigt min far og ønsker det heller ikke rigtigt længere. Jeg har aldrig haft et fast forhold til ham, da hardcore kriminalitet og deciderede narko-misbrug er en del af hans verden og jeg ønsker ikke at min skal se sådan ud. Jeg har tidligere i livet boet i plejefamilie da jeg ikke har kunne holde styr på min hverdag og min mor ikke altid har været den bedste støtte i verden. Hun har haft en psykose i sine unge dage og jeg spekulerer lidt i om jeg måske kan have en latent psykose nedarvet? (jeg er ikke sikker på at latent er det rigtige ord i denne sammenhæng)

Spørgsmålet er om din nyfundne stabilitet er udtryk for at du har fået rimelig god afklaring på det jeg forestiller mig har været en hård opvækst? Det er i hvert fald det, der vil afgøre om eventuelle psykedelika pludselig hiver nogle skeletter ud af skabet og stikker dem op i ansigtet på dig.

Senere i denne tråd spørger du, om hvilke psykedelika folk vil anbefale. Spørgsmålet er nok også, hvordan og i hvilke mængder du vil indtage bemeldte stoffer.

Moowgli skrev:
Vil det være forsvarligt for mig at forsigtigt smage på den psykedeliske verden gennem psilocybin svampe?

Hvis i finder det forsvarligt vil i så råde mig til at dyrke mine svampe selv ved hjælp af et growkit så jeg måske opbygger et speciel trygt forhold til mine svampe gennem den proces? Eller kan jeg ligeså godt bare købe nogen?

Svampe kan sikkert være et godt valg. Jeg tror ikke, at du som sådan behøver dyrke dem selv og "udvikle et forhold til dem" for at få en god oplevelse. (Det er dog en fin oplevelse at se sådan en flok svampe vokse, og jeg elsker personligt alt, der kan vokse og gro.)

Min fornemmelse er, at du sikkert godt kan få en positiv oplevelse ud af f.eks. svampe. Specielt hvis du studerer emnet og går ligeså seriøst/forberedt til det, som du angiveligt gør det med dit liv lige pt.

Men du er den eneste, der virkelig kender dig selv :)

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: sydschlaraffenland
Moowgli skrev:
Jeg ved at ingen herinde kender mig i det virkelige liv men kan prøve at give et billede af min tilværelse så i kan bedømme så godt som det nu er muligt.

Undskyld for OT!

IMO er sandsynligheden for at en person der kender dig IRL, også bruger denne side, forholdsvis stor :twisted:
Man skal aldrig, sige aldrig ;)

banisteriopsis skrev:
Psykedelika er langt fra den eneste måde, hvormed man kan se sig selv i et andet lys og opleve livets storslåethed.

Aha! Jeg vidste det! Har altid været overbevidst om det!
Gider du ikke nævne et par substitutter? :roll:

Udover OT vil jeg gerne fraråde dig psilocybin svampe, til dit (måske kommende) første trip.
Jeg har ikke selv prøvet andre psykeldeliske stoffer end svampe, men ser ikke svampe som noget end førstegangsbruger skal rode sig ud i.

//blazR

Dedikeret medlem
Brugeravatar

blazR skrev:
banisteriopsis skrev:

Meditation, fx :roll:

blazR skrev:
Udover OT vil jeg gerne fraråde dig psilocybin svampe, til dit (måske kommende) første trip.
Jeg har ikke selv prøvet andre psykeldeliske stoffer end svampe, men ser ikke svampe som noget end førstegangsbruger skal rode sig ud i.

//blazR

Her vil jeg give dig ret, jeg er af den mening at svampe kan være ret grove, så jeg vil nok sige en lav dosis LSD er mere velegnet.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

blazR skrev:

Er det ikke lidt selvmodsigende?(dobbeltmoralsk er måske et bedre ord) Du har ikke prøvet andre psykedeliske stoffer end svampe, men synes alligevel ikke at det er noget han skal rode sig ud i, som sit første psykedeliske stof? Uanset hvad, vil jeg erklære mig uenig. Jeg tror svampe ville være fint for dig, eventuelt ved lav dosis - der er de ikke særlig "grove" imo.

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Det jeg mente da jeg brugte ordet 'grove' om svampe, var at jeg synes de har en større tendens til at tvinge ting frem fra underbevidsthedens gemmer som kan være svære at håndtere, hvis man ikke er bekendt med psykedelika. LSD, derimod, er så weird og twisted et stof at det (for mig) er svært at tage trippet så alvorligt.
Derudover er et lav-dosis svampetrip som at køre i en rutschebane der kun kører op, et massivt antiklimaks og meget irriterende, sådan oplever jeg ikke LSD.
Derfor vil jeg anbefale en lav dosis LSD, hvis trådstarter skulle beslutte sig for at udforske den del af Verdenen.

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: I geometriens hule, uha uha!
Jeg har så lige et spørgsmål.

Har svampe en størrere sandsynlighed for at fremtvinge en psykose, end LSD har? Om ikke andet, så vil jeg anbefale dig svampene, da de er af kortere varighed end LSD er.

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

DeHades skrev:
Det jeg mente da jeg brugte ordet 'grove' om svampe, var at jeg synes de har en større tendens til at tvinge ting frem fra underbevidsthedens gemmer som kan være svære at håndtere, hvis man ikke er bekendt med psykedelika. LSD, derimod, er så weird og twisted et stof at det (for mig) er svært at tage trippet så alvorligt.
Derudover er et lav-dosis svampetrip som at køre i en rutschebane der kun kører op, et massivt antiklimaks og meget irriterende, sådan oplever jeg ikke LSD.
Derfor vil jeg anbefale en lav dosis LSD, hvis trådstarter skulle beslutte sig for at udforske den del af Verdenen.

Jeg er uenig i din opfattelse af lavdosis svampetrip, men da jeg ikke har prøvet LSD kan jeg ikke rigtig komme med en sammenligning. Dog synes jeg at jeg bare får sådan en "feel-good" og gode vibes fornemmelse ved rigtig lav dosis, men ellers er det stille og roligt med lidt CEVs, og at alting ser anderledes ud, og lignende når det er lav dosis på svampe.

Site Admin
Brugeravatar

Geografisk sted: Nord for københavn
blazR skrev:
banisteriopsis skrev:

Og du er et ignorant fjols at høre på! Hvis du ikke kan få dybe oplevelser uden brug af psykedelika, kunne det være at du skulle prøve at kigge indad!

Citat:

Og jeg vil gerne råde dig til psilocybin. Jeg har selv brugt svampe til at introduceret mange for deres førstegangs psykedeliske oplevelse, og det har altid været godt.

Citat:

Hvordan kan du så overhovedet råde mowgli til at tage noget andet, når du kun kender svampe??

Hilsen Fanny

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 24 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]