Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 22 jul 2025 10:49

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 15 indlæg ] 
Forfatter besked
Medlem
Brugeravatar

Nu er jeg efterhåndende ekspert i pf tek :D og vil gå over til at bruge flydende substrat.
Hvad kan bruges til til at lave flydende mycelium på? Jeg har købt nogle økologiske brune ris fordi jeg syntes jeg havde læst det, men kan ikke få det bekræftet.....
Spørgsmålet er? kan jeg lave flydende substrat ved hjælpe af spore syringes og destillerede brune ris?
og hvordan tager man sporeprints selv? er der evnt. nogle der har et link til en guide eller video? det ville være super :)
Tak ¨på forhånd :)

Medlem
Brugeravatar

Angående sporeprints er der en youtube video som jeg self ikke kan finde. Jeg fandt dog denne: http://www.youtube.com/watch?v=-fNHTmNy5to

Jeg har ikke prøvet selv, men det virker ikke til at være svært at lave sporeprints. Det er forsloget at bruge sølvpapir istedet for papir. Så kan du folde sølvpapiret henover sporeprintet.

Held med det

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Et brostenskast fra Staden
Flydende medium lader til at være dejligt nemt, jeg tog et tyndt glas, fyldte med vand og en smule udenlandsk honning og smed i mikroen 5 minutter. Et stykke klud med elastik i stedet for sølvpapir er et must! Sølvpapir er no-go i mikro
Efter afkøling sprøjtet med et par sporer og ned i en glasbeholder. Et par dage efter er der masser af mycelie. Pas på med at give for meget honning, hellere for lidt. Sukker konserverer

Medlem
Brugeravatar

Xpert skrev:
Flydende medium lader til at være dejligt nemt, jeg tog et tyndt glas, fyldte med vand og en smule udenlandsk honning og smed i mikroen 5 minutter. Et stykke klud med elastik i stedet for sølvpapir er et must! Sølvpapir er no-go i mikro
Efter afkøling sprøjtet med et par sporer og ned i en glasbeholder. Et par dage efter er der masser af mycelie. Pas på med at give for meget honning, hellere for lidt. Sukker konserverer

Brugte du både ris og honning? forstår ikke helt... hvis det vare var vand og honning bliver det da fuldstændig flydende!? kan man godt smide vermeculite på det? jeg har sat, nogle brune ris med lidt vand og en lille smule (måske svarene til 2g hash) i 100g ris i to glas, over i trykkogeren.....
og tak for svarene :)

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Electric Ladyland
mandenmh skrev:
forstår ikke helt... hvis det vare var vand og honning bliver det da fuldstændig flydende!?

Hint: det er derfor det hedder flydende substrat.

Det er rigtig godt til opfostring af mycelium i stedet for sporer, og kontaminationsrisikoen synes også at være mindre end med sporer - omend dette kan diskuteres. Man kan ikke gro svampe på det helt direkte, man skal injicere det over i et "rigtigt" medie såsom PF-tek.

Dedikeret medlem

Geografisk sted: Meget langt væk
Som And er inde på har du misforstået pointen med flydende medier.. de er gode til at gro mycelie i, ikke til svampe. Du kan nok godt lave et flydende medie af kværnet ris. Laver du det tykt nok vil det få en agarlignende konsistens, og så kan du sikkert godt gro svampe i det, men udbyttet vil sandsynligvis være mange gange ringere end på en ganske almindelige kage.

Se tråden startet af Shout! for nylig for et par andre sporeprint links.

Ud af et almindeligt cubensis print kan du få i hvert fald 10x20ml sporeopløsning. Bruger du 2-4ml per kage får du mellem 50-100 kager ud af det. Det kan nok dække de flestes behov et stykke ud i fremtiden.

Fordelen ved at lave et flydende medie er at koloniseringen af kagerne går langt hurtigere, da myceliet allerede er begyndt at vokse inden du inokulerer dem. Men hvis du kun skulle lave een batch af kager ville det sandsynligvis ikke betyde ret meget tidsbesparelse, hvis nogen overhovedet, først at bruge måske op til en uge eller mere afhængigt af om du kan give den optimale vækstbetingelser, på at opdyrke en flydende kultur.

Så man må gøre op med sig selv, om det kan betale sig.

Har man meget få sporer, er sporerne meget gamle, eller har man lavet en klon, så er flydende medier GULD værd til at vække sporerne til live, og multiplicere myceliet mange gange. Desuden er det helt klart bedst at bruge flydende kulturer hvis man vil inokulerer meget store mængder substrat, fx "spawn bags" på flere liter. Her vil koloniseringen gå alt for langsomt hvis man inokulerer med sporeopløsning.

Hvis du vil videre fra PF tek ville jeg foreslå dig at prøve at case dine kager, og prøve at dyrke på kokostråde, halm og/eller heste- eller komøg eller lignende.

Medlem
Brugeravatar

Tak for de mange gode svar :) når jeg har sagt substrat, tror jeg at jeg mener gromedie istedet hehe :-)

Men ok, jeg taler ikke om fuldstændig flydende medie, men mere f.eks halm, grass, rug, (andre forslag? kom gerne med alle i kender :D ) som kan trygkoges i glas, injecteres med spores, rystes hver dag og så hældes i bakker med vermeculite oven på....
- Ligesom de der cultivation bags, growkits man kan købe og injectere med en spore syringe...

Hvordan får man svampe til at gro på HELT flydende medie? :shock: eller snakker i om man simpelthen, som jeg snakker om her, laver en flydende mycelium som hældes i de trygkogte glas, istedet for at bruge spore?

Et sidste spørgsmål jeg har - er der mere end fire forskellige arter psylocibin/psylocin svampe? (p. coprophila, p. cubensis, p. cyanescens, a. mexicana)
og hvilke arter kan gro på hvilke medie? evnt en side med en oversigt?

I er en kæmpe hjælp - ved godt jeg har 1000 spørgsmål, men håber i vil guide mig lidt - så giver jeg sku en spliff hvis vi en dag mødes til et eller andet psychedelic arrangement.... jeg kan ihvertfald fortælle trygkogte ris+honning+spore er lig ingen-vinder... heheh

Lige til sidste vil jeg lige give jer et tip, som jeg aldrig har hørt om på nettet før :)
Da jeg skulle finde et sted at have mine kager et sted ved 25-27grader, havde jeg et mega problem med det. så jeg købte en ekstra stor køleboks (sådan en man normalt har køle elementer i) og satte 9 spot så det dækkede stort set hele låget. Spottene er installeret så jeg kan skrue op og ned for styrken. det passer med jeg kan have 6 648ml kager i bunden med et termometer liggende oven på, så når temeraturen falder (efter mange dage) ned til 25, tænder jeg lige lamperne til det bliver 27 igen :)
Det skal lige siges jeg self har et stykke afbrændt alu-folie hen over spottene :) syntes ihvertfald jeg var ret kreativt der :) og der virker ihvertfald skide godt :)

Har lige to spørgsmål mere -
Har i et link (helst dansk) hvor jeg kan læse mere om kloning?
Jeg har tænkt på at sprøjte to forskellige spore sorter i samme kage, hvad sker der ved det? jeg mener kan man krydse sorterne? For sporene spredes jo når hattene åbner.... Det kunne være ret vildt :D
Peace out, og tak for gode svar.....

Dedikeret medlem

Her er et par links du kan læse
Nederst på den her side er der rimeligt mange forskellige arter beskrevet, inklusive habitat
http://www.mushroomjohn.org/species.htm

Hvis du bladrer i de forskellige teks i denne oversigt:
http://www.shroomery.org/4/Grow-Mushrooms
http://www.shroomery.org/forums/postlist.php/Board/58
vil du få en idé om de forskellige måder man kan dyrke svampe på. Der findes mange variationer, men hvis du bruger en halv dag på at læse i de her, ville du kunne bestå de fleste svampeeksamener.

Om krydsning af cubensis strains:
http://forums.mycotopia.net/fungi-growi ... ethod.html
Hvis det skal gøres kontrolleret kræver det både ekspertise, et minimum af laboratorieudstyr såsom mikroskop o.l., og oceaner af tålmodighed. Det er ikke noget almindeligt dødelige normalt beskæftiger sig med. Du kan sagtens krydse sporer indenfor samme art (fx forskellige Cubensis strains) - problemet er at finde ud af, hvornår der er tale om en krydsning og hvornår der ikke er.

Medlem
Brugeravatar

mange tak for svaret/links :) der er lidt at gå i gang med...

Dedikeret medlem

Forresten har Flimmer beskrevet en nem kloningsmetode i "Samlet viden/guldkorn" tråden.

Medlem
Brugeravatar

hmmm - metoden med "wood chips", kan den anbefales?
og WTF betyder "wood chips"? hehe. jeg kan ikke slå det op i nogen ordbog!? mit eget bud er at det er bark...

Junior medlem

Mit bud på wood chips er, at det er flis (træ hakket i små stykker....).

Medlem
Brugeravatar

ok IAF, men er der nogle der har erfaring med dette?
Er der nogle af jer der har erfaring med at bestille spore hjem fra canada?? Jeg har bestilt en stak syringes d. 31 juli - og der sker bare INGENTING... Men er der noget ulovligt i at indkøbe sporene? evnt. efter canada's lovgivning? syntes bare det er fuckin underligt altså... i kan lige prøve at se T&T;

2009/08/20 09:49 International item has left Canada
2009/08/04 13:36 LAKE COWICHAN An order has been electronically submitted

Dedikeret medlem

Ok, allerførst - pakken er sendt den 20. august. Så i første omgang er det kun canadierne der har været lidt sløve, og den kommer sikkert til Danmark i løbet af den kommende uge, afhængigt af hvordan de har sendt den.

MEN - lad hellere være med at bestille sporer fra Canada i fremtiden.

Sporer, der indeholder psilocybin er forbudte. Men den slags sporer er så vidt jeg er bekendt endnu ikke fundet på planeten Jorden. Det er først når sporerne er spiret og vokser, at der dannes noget psilocybin eller psilocin. Så: Teknisk set er alle sporer til dyrkning af psilocybinholdige svampe legale i Danmark. Det er min holdning. Problemet er, at jeg ikke er chef for Sundhedsstyrelsen, så hverken Sundhedsstyrelsen eller andre relevante myndigheder er sandsynligvis klar over dette på nuværende tidspunkt. Derfor kan du sandsynligvis godt risikere at få konfiskeret dine sporer, hvis pakken bliver åbnet i tolden, og nogle undersøger evt. svampenavne nærmere. Og det er nok desværre forbundet med et vist besvær og evt. personlige omkostninger at overbevise dem om, at de tager fejl i deres fortolkning af den lovgivning de selv har lavet.

Men lad os nu se om ikke du får dine sporer. Det tror jeg!

Angående træflis/chips - det er til træspisende svampearter, ikke til Psilocybe Cubensis.

Medlem
Brugeravatar

Om shanti skrev:
Ok, allerførst - pakken er sendt den 20. august. Så i første omgang er det kun canadierne der har været lidt sløve, og den kommer sikkert til Danmark i løbet af den kommende uge, afhængigt af hvordan de har sendt den.

MEN - lad hellere være med at bestille sporer fra Canada i fremtiden.

Sporer, der indeholder psilocybin er forbudte. Men den slags sporer er så vidt jeg er bekendt endnu ikke fundet på planeten Jorden. Det er først når sporerne er spiret og vokser, at der dannes noget psilocybin eller psilocin. Så: Teknisk set er alle sporer til dyrkning af psilocybinholdige svampe legale i Danmark. Det er min holdning. Problemet er, at jeg ikke er chef for Sundhedsstyrelsen, så hverken Sundhedsstyrelsen eller andre relevante myndigheder er sandsynligvis klar over dette på nuværende tidspunkt. Derfor kan du sandsynligvis godt risikere at få konfiskeret dine sporer, hvis pakken bliver åbnet i tolden, og nogle undersøger evt. svampenavne nærmere. Og det er nok desværre forbundet med et vist besvær og evt. personlige omkostninger at overbevise dem om, at de tager fejl i deres fortolkning af den lovgivning de selv har lavet.

Men lad os nu se om ikke du får dine sporer. Det tror jeg!

Angående træflis/chips - det er til træspisende svampearter, ikke til Psilocybe Cubensis.

Mangfe tak for svar :-) ja jeg er fuldstændig klar over lovgivningen i dk, og kan ud fra t&t nummeret se at de danske toldere ikke har fået den i hænderne endnu - jeg var også 99% sikker på at en pakke aldrig bliver tjekket på vej ud af et land, men først i destinations landets told.

Hvilke arter kan man gro på træflis? - og hvor dælen for man sådan noget henne af?

Er der nogle der har erfaring med philosopher stones? og hvad dyrkes på grass og halm medie?

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 15 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]