Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 06 maj 2025 12:07

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 27 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste
Forfatter besked
Junior medlem

Hej allesammen

Jeg har nu i snart et års tid med stor interesse fulgt med i debatterne her på sitet. Nu tænkte jeg så, at det var på tide at få svar på et spørgsmål, der ikke synes omtalt.

Jeg har i lidt over et års tid eksperimenteret med at spise hash, altså i form af bagværk, kager m.v. Jeg drikker aldrig (har dog været fuld nogle gange), ryger ikke, og jeg har aldrig tidligere prøvet nogen former for euforiserende stoffer. Jeg plejer at lave en "kage" med 1-2 måneders mellemrum, og det plejer som regel at være en god og sjov oplevelse.

Jeg er nu begyndt overveje svampe (og måske LSD) som alternativ til hash. Det skyldes flere ting. For det første interesserer jeg mig en del for psykedeliske oplevelser. Som mange sikkert ved kan man blive ret kraftigt påvirket af hash når man indtager det oralt. Til tider vil jeg endda sige - uden at jeg ved mere end hvad jeg har læst mig til - at man lige "berører" det psykedeliske, men det er som om det nærmere ligner en stærk (alkohol)beruselse.

Mit første spørgsmål er så, om svamperusen på nogen måder kan sammenlignes med en (stærk) hashrus, altså i form af kvalme, opkast osv.?

Den anden årsag til mine overvejelser skyldes den nedsatte hjernefunktion i dagene efter en hashrus. Jeg har hørt mange fortalere for dette vidunderlige stof sige, at det ikke er værre end en druktur, men jeg kan mærke forskellen. Jeg kan sgu bare mærke, at jeg i dagene efter at have spist hash ikke er helt så skarp og iagttagende, som jeg plejer at være.

Det andet spørgsmål er, om svampe (og måske LSD) har en tilsvarende virkning på hjernefunktionen (navnlig kortidshukommelsen) i dagene efter indtagelse?

Det ville være fedt, hvis nogen kunne skrive lidt om egne erfaringer omkring ovennævnte. Jeg ved jo godt, at der blevet forsket en del i hashs påvirkning af hjernen, men jeg har jeg ikke rigtig fundet nogen undersøgelser, der behandler svampes påvirkning af hjerneaktiviteten.

Moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: Sjælland
Selve rusen kan ikke rigtig sammenlignes. Hash er ikke rigtig psykedelisk. Jeg har hverken oplevet at kaste op af hverken hash eller svampe, men jo svampene giver noget uro i maven. Jeg plejer altid at kombinere de to ting. Mest fordi jeg føler mere tryg ved at "booste" svamperusen list med en joint end at indtage en tilsvarende større mængde svampe.

Jeg er altid meget fysisk træt efter et svampetrip, og så fungerer hjernen også lidt på halvt blus.

Edit: Og ingen af delene påvirker iøvrigt min krop lige så hårdt dagen derpå som en solid dosis alkohol, heller ikke store mængder chai og lignende.

Idag kan vi dø af at elske med hinanden
Så vi lever som vi gør. fordi vi ved vi' på spanden
Verden er for fuld af lort, til jeg kan sortere
Så jeg prøver bare på at få mit liv til at fungere

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Jeg er meget uenig i at du siger at hash ikke er psykedelisk Bubber. Jeg synes bestemt man kan opnå små psykedelisk tilstande af hash. De tanker man oplever og den måde man tænker på kan meget vel sammenlignes med svampe vil jeg mene, dog i en mildere grad. Det er vel ved at være meget anerkendt at hash giver en semi-psykedelisk rus. Selvfølgeligt uden visuels og de samme følelser i kroppen. Svamperusen er uden tvivl meget stærkere.

@Cbj84 - Jeg kan godt relaterer til det du skriver med hash-"tømmermænd". Jeg har aldrig oplevet det samme efter et svampetrip. Jeg har aldrig haft det dårligt efter et svampetrip, medmindre der har været alkohol eller andet indblandet. Tilgengæld har jeg oplevet at efter et trip alene på svampe har jeg gået og haft det bedre i et par dage bagefter, fordi jeg har følt at jeg har opnået noget eller indset noget.

Medlem
Brugeravatar

Jeg vil sige at har haft "voldsommere" oplevelser på cannabis indtaget oralt, end jeg har på svampe. Ikke at det var mere psykedelisk, men det var i den grad meget psykedelisk. Lidt svært at forklare, men jeg synes helt klart at cannabis er meget psykedelsik har da også oplevet OEV's og CEV's før.

Junior medlem

Tak for jeres svar!

@Bubber: Jeg er da enig i, at man har det helt fint rent fysisk dagen efter en hashrus; faktisk har jeg det altid godt i modsætning til, hvis der var tale om tømmermænd pga. alkohol. Problemet er bare, at det er som om jeg føler, at min hjerne er "bedøvet" - jeg tænker simpelthen langsommere. Det var dét, jeg ville høre om vedr. svampe/LSD - altså om man har samme "tunge" fornemmelse i hovedet, og om det påvirker ens hukommelse.

@Arthur og Prisgemalen: Kan se, at vi er enige om, at hash kan være psykedelisk (har dog aldrig oplevet egentlige visuelle hallucinationer, men jeg har da oplevet at høre bankelyde osv.). Arthur, du skriver, at svamperusen er meget stærkere. Tænker du da på de fysiske reaktioner? Hvis det er tilfældet, springer jeg vist over - har vel aldrig kastet så meget op som på hash. Jeg har dog en mistanke om, at det skyldes (tanken om) den grimme smag af hash kombineret med en for høj dosis og de "bølgende" fornemmelser, det medfører i kroppen.

Medlem
Brugeravatar

Små doser af svampe kan godt give en, ikke hash agtig rus, men en mild eufori i samme størrelsesorden som hash hvis man kan sige det. Svampe generelt ser jeg ikke som en erstatning for hash, det kommer i hvert fald an på hvor tit du ryger og i hvilken forbindelse du skal være påvirket.

Hvis du tænker på at tage et "standard" svampetrip skal du nok regne med at du dagen måske endda dagende efter kan være sådan lidt forvirret, men på den gode måde. Jeg tænker i hvert fald meget dagende efter et trip hvad enten det er LSD eller svampe hvor imod jeg ikke rigtig mærker til det hvis jeg bare har røget en aften. Har aldrig brækket mig af at spise for mange svampe og får normalt heller ikke fysisk ubehag af nogen art, men er man ikke særlig vild med svampe kan det da godt give anledning til kvalme under indtagelse :P

Husk også at svampe varer meget længere end hash og det ikke bare lige er sådan at falde i søvn hvis man tripper, så det er noget med at tage dem om dagen mens du er udhvilet så du ikke tripper længere når du skal sove. Det kan også være psykisk hårdt at trippe, i den forstand at hovedet bliver træt.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Tak for jeres svar!
. Arthur, du skriver, at svamperusen er meget stærkere. Tænker du da på de fysiske reaktioner? Hvis det er tilfældet, springer jeg vist over - har vel aldrig kastet så meget op som på hash. Jeg har dog en mistanke om, at det skyldes (tanken om) den grimme smag af hash kombineret med en for høj dosis og de "bølgende" fornemmelser, det medfører i kroppen.

Jeg tror du har misforstået. Mange kaster op på for høje doser af hash og det kan føles rigtigt overvældende og svimlende at få for meget THC. Det er ikke det jeg mener med at svamperusen er stærkere. Der er mange der ikke kan lide smagen af svampe og kaster op af den grund. Man kan også godt få det lidt dårligt i maven af svampe, hvilket kan fører til opkast. Men efter man har kastet op får man det straks bedre. Det skal lige siges at det ikke er alle der kaster op. Jeg har f.eks. aldrig kastet op på svampe. Det jeg mener med at det er en stærkere rus er at det er en anderledes følelse man får i kroppen. Meget mere eufori. Det føles utroligt behageligt. Det kilder og snurrer i kroppen. Man bliver ikke tung på samme måde som man gør på THC. Svampe rusen er helt anderledes. Man bliver mere let i kroppen, hvor man på THC bliver tung og doven. På THC får man kvalme af at ryge for meget og af atblive svimmel. Hvis man kaster op på svampe, er det mere på grund af smagen og den følelse det giver i maven. Det er egentlig ikke ubehageligt. Det føles endda behageligt at kaste op har jeg hørt mange sige.

Svampe rusen er stærkere på andre måder. Du bør læse lidt op på emnet. Sætte dig ind i hvad det vil sige at befinde sig i en bevidsthedsudvidende tilstand (en psykedelisk tilstand). Læs en masse triprapporter! Det er en rigtig god måde at forberede sig på!

Junior medlem

Tak for svarene!

@Arthur: Ja, det med at man blive tung og doven af THC kan jeg nikke genkendende til, og ikke mindst at det virkelig kan være overvældende.

Tror faktisk jeg næsten har læst samtlige triprapporter herinde vedr. svampe og LSD, hehe. Men ja, det er en rigtig god måde at forberede sig på :)

Jeg har dog endnu ikke stødt på en artikel vedr. svampes virkning på hjernen, navnlig hukommelsen. Grunden til at jeg "kun" spiser kage med 1-2 måneders mellemrum er jo netop, at jeg ikke vil have, at det går ud over mit arbejde. Derfor også den valgte overskrift ("alternativ til hash"). Jeg tænkte, at det nok ikke er særlig mange, der bekymrer sig om det, så længe deres hashforbrug er på et nogenlunde normalt niveau. Men det ville da alt andet lige være godt, hvis nu svampe ikke har samme sløvende virkning som hash.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Men for helt konkret at besvarer dit spørgsmål: Svampe som alternativ til hash

Nej, det er en dårlig idé. Du kan ikke indtage svampe på samme impulsive måde som du kan med en joint. Svampe er en rigtig kraftig oplevelse som kræver lidt overvejelse og planlægning. Det er et 6 timers langt kraftigt psykedelisk trip og ikke noget man bør gøre så ofte. En joint er noget man ryger, synes jeg, efter en hård dag på arbejde for at slappe af. Svampe kræver at man er frisk og forberedt på at opleve noget overvældende. Du kan ikke bruge det på samme måde som et nydelsesmiddel. Men det er en rigtig fed oplevelse som kan være meget givende på mange områder. Det kan bruges som sjov, men også som et middel til at lærer rigtigt meget om sig selv og den verden man lever i. Det skal understreges at det ikke er et "legetøj" på samme måde som en joint, hvilket jeg ikke helt fik gjort klar i mine tidligere posts.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Til din sidste post:

Svampe har ingen indvirkning på din hukommelse. Jeg vil ikke anbefale at du indtager svampe på en hverdagsaften hvor du skal arbejde dagen efter. Men hvis du indtager svampe fredag, og skal arbejde mandag, vil det ikke have nogen betydning. På den måde kan man sige at det er et godt alternativ. Men det er mange andre ting også. Man kan ikke erstatte en hashrus med et svampetrip. Det er to vidt forskellige ting

Junior medlem

Som nævnt ryger jeg slet ikke, og der går 1-2 måneder mellem jeg spiser det. Så når jeg skriver "alternativ" mener jeg altså brug i samme omfang, altså én gang hver 1-2 måneder.

Så vidt jeg kan forstå på folk der ryger det, minder oral indtagelse mere om et "trip", mens rygning vel udelukkende er en "rus".

Jeg har stor respekt for stoffer og kunne aldrig drømme om at tage det helt impulsivt. Men jeg er da glad for, at svampe altså ikke har indvirkning på hukommelsen. Man kommer vist ikke udenom, at det ikke er tilfældet med THC.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Jeg ser ikke den store forskel imellem oral indtagelse af THC og så rygning. Det er derfor jeg skriver på den måde jeg gør. En thc rus er en thc rus, ligemeget hvordan man indtager det. Oral indtagelse af thc betyder at der går længere tid før det virker og at det virker i længere tid. Den generelle holdning til at oral indtagelse er mere psykedelisk, er jeg egentlig uenig i. Jeg tror blot det er spænding ved at vente på rusen som gør at man føler at det bliver mere spændende, lige som med svampe, og derfor oplever man at rusen er anderledes. Det virker kraftigere og hurtigere ved rygning. Mange vil sikkert være uenig i dette. Det er blot min holdning. Det er også lirelevant for dette topic. Det jeg prøver at fremhæve er, at man ikke kan bruge svampe som et substitut for cannabis. Nu har du ikke fortalt hvorfor du indtager cannabis og hvilken rus du er udefter. Du skriver godt nok at du indtager thc for at få en sjov og god oplevelse. Dette kan svampe selvfølgeligt bruges til. Men så bør det ikke være et solo trip. Der er mange flere dybder i et svampetrip. Hvis man vil bruge svampe til at få en sjov oplevelse, så bør man gøre det sammen med venner og en festlig stemning. Jeg tror ikke man som uerfaren kan sætte sig ned og indtage svampe og så få det sjovt. Det er simpelthen for overvældende. Undskyld mig hvis jeg misforstår dig fuldstændigt :)

Medlem
Brugeravatar

Jeg har læst tråden og vil nu blot fortælle min oplevelse og hvad jeg tænker og tror om det du spørger om.
Hash er et hallucinogen/bevidsthedsudvidende stof, det samme er svampe og lsd. Jeg vil i dit tilfælde fraråde lsd til at starte på, for det bliver nok svært at justere, ment på den måde at svampe får du stykvis og ved hvor meget du indtager(afhængig af hvor potente de selvfølgelig) men du kan lettere starte mildt med svampe end lsd, mener jeg så.
Hash har en helt anden måde at virke på end svampe/lsd. Uanset om du ryger hash eller spiser det, er det ikke noget der ligner svampe/lsd oplevelsen overhovedet. Andet end at det er hallucinogen, altså de udvider bevidstheden.
Hvis du kun er ude efter en form for en rus vil jeg ikke anbefale svampe/lsd for det er så meget mere end blot en rus.
hvis du vil bruge svampe/lsd, så studer hvad det kan gøre ved dig før du begynder at bruge det, for det er nogle ret voldsomme sager du har med at gøre. Det er ikke blot et legetøj :) det kan være virkelig skræmmende den første gang, så vid hvad det er du roder dig ud i :)
Men helt afgjort er det en god ting at prøve en svampe rejse :D jeg tror de fleste i nationen danmark kunne trænge til en svampetur, og se livet/verden/mennesker for hvad det virkeligt er, og komme tilbage til fornuft!
hvad du kan forvente at komme til at opleve på svampe/lsd er mange fantastiske ting og til tider meget uhyggelige ting.
men det hele kan bruges til noget hvis du behandler det du oplever med respekt og gør det rigtige ved det.
Men igen vil jeg lige sige at hvis det blot er en rus du er ude efter er det en dårlig ide, og det vil/kan hurtigt blive ret så negativt det du kommer til at opleve.
Jeg har prøvet at tage svampe/lsd i rigtig mange sammenhænge og jeg må sige at fester og togture, er de mest negative af de oplevelser jeg har haft, har da også haft et par gode, men langt de fleste i de to settings var rigtig trælse.
Og en ting der er vigtig at huske på det er, at svampe/lsd jo altså ændre din bevidsthed, enten til noget bedre eller til noget være, og jeg vil mene(her er det ikke sikkert at jeg har ret) men jeg vil mene at svampe/lsd ændre din bevidst på en meget større skala end hash vil gøre det, medmindre man ryger hash dag ud og dag ind.

Håber du kunne bruge det til noget.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Det er ordet 'psykedelisk' som betyder bevidsthedsudvidende, JRMS. Ikke Hallucinogen. Så når du skriver at hash er et hallucinogen, så tager du fejl. Jeg kan ikke lige finde en klar definition på hallucinogen, sorry...

Medlem
Brugeravatar

Jeg fandt lige et link :D :peace:

http://en.wikipedia.org/wiki/Cannabis_(drug)

Under punkt 1 : Effects findes punkt 1.1 : classification.

Classification
Main article:
Psychoactive effects
While many psychoactive drugs clearly fall into the category of either stimulant, depressant, or hallucinogen, cannabis exhibits a mix of all properties, perhaps leaning the most towards hallucinogenic or psychedelic properties, though with other effects quite pronounced as well. Though THC is typically considered the primary active component of the cannabis plant, various scientific studies have suggested that certain other cannabinoids like CBD may also play a significant role in its psychoactive effects.[

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Wikipedia er ikke altid den mest pålidelige kilde, især ikke når det gælder stoffer.. Jeg håber der er et par kloge hoveder som lige vil kaste lidt lys over sagen ;) Jeg mener ikke man kan kalde thc for et hallucinogen.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

En del af thc'en, Δ9-THC, bliver i leveren omdannet til den mere psykedelisk virkende 11-hydroxy-THC, når man spiser det.

Medlem
Brugeravatar

hash kan godt fremkalde hallucinationer, men jeg har kun prøvet det engang hvor jeg havde et "badtrip" af noget meget specielt ryger med en syg effekt, hvor jeg så væggene bevæge sig fra side til side og ændrede farve :D

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Lyngfryd
Wikipedia er ikke altid den mest pålidelige kilde, især ikke når det gælder stoffer.. Jeg håber der er et par kloge hoveder som lige vil kaste lidt lys over sagen ;) Jeg mener ikke man kan kalde thc for et hallucinogen.

Her må jeg sgu give Arthur ret.

NH: At være på spanden. Det er iøvrigt en gammelt dansk udtryk, der stammer fra når bønderne var løbet tør for jointpapir og derfor var nødt til at sidde ude i markerne og ryge på zinkspande og overskårne colaflasker. - Bubber

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Århus
Arthur Spooner: Hallucinogener er en overbetegnelse/kategori for dissociativer, psykedelika og delirianter. Hvis hash anses for at være et psykedelisk stof er det netop også et hallucinogen. At psykedelika og hallucinogener tit bliver brugt byttet med hinanden er en anden side af sagen, ligesom at dissociativer også tit bliver kaldt psykedelika.
Ligesom der også findes udtrykket 'entheogener', som egentligt i bund og grund kan bruges om alle stoffer, hvis de benyttes i en religiøs/spirituel kontekst, men alligevel ofte bliver brugt på samme måde som 'psykedelika'.

Jeg vil klart mene at hash er et hallucinogen, og et psykedelisk af slagsen. At hash så ikke altid har en psykedelisk virkning skyldes mange faktorer. Jeg har selv, og oplever i stigende grad, hash som mildt psykedelisk. Dette hænger tit sammen med strains hvor jeg vil mene sativa er langt mere tilbøjeligt end indica til at give en sådan rus. Desuden er der som Mr. Cookie nævner ikke bare tale om THC-rus, men i f.eks. oralt indtaget cannabis bl.a. det faktum at det omdannes i leveren som skal medregnes. Desuden er der i det hele taget, i bund og grund, en meget lang række af cannabinoider, som i forskellige mængder, giver variende effekt.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 27 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]