Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 05 maj 2025 17:59

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 20 indlæg ] 
Forfatter besked
Junior medlem

Jeg har i snart et års tid været rigtig glad for at læse indlæg og dertil kommentare herinde og må indrømme at jeg efter mange timers (dages) research og mange klik fattigere, fandt ud af at hvis jeg skulle dyrke svampe, så kunne jeg lige så godt tage det store spring og starte helt fra bunden.. Det har unægtelig affødt et del spørgsmål og jeg har faktisk kunne finde svar på de fleste, men der er desværre også et par enkelte undtagelser..

Jeg er totalt noob så kender ikke til de fine termer og udtryk så bær over med mig hvis jeg kløjes lidt i de fine ord ;-) he he :-)

Jeg har ingen trykkoger- men koger mine glas ( hvilket jeg fandt billigt hos en biavler - søg og find,- de var meget billige)
Jeg koger i 2 timer for at være HELT sikker-og det er 250 ml glas. De står SÅ fint og er snart alle kridhvide og klar til dunkning- Ingen grøn mug eller andet skidt - jeg er RET så stolt- for har fået det indtryk at det er under denne process hvor jeg sprøjter spore i glassene ( hvad kaldes det ? at pode eller ? ) at det er er her det kan gå galt.. Jeg har lavet en box med to huller til armene- jeg tager fryseposer på armen og plastic handsker som jeg efterflg bader ind i isopro----alkohol ;-) jeg har købt en sprayflaske som jeg også har fyldt med alkohol som jeg bader plastickassen ind i og lader stå og virke med låg og et rent viskestykker foran hullerne- til det er helt tørt inden i.. Jeg steraliserer nålen inden jeg stikker den i et nyt glas og det hele kører som det skal. Jeg skal allerede om en uge til at dunke de første- og jeg glæder mig mere end jeg ever har gjort til jul- til sammen.. :-)

Mine growboxes er lidt anderledes end den med perlite i bunden ( havde ellers købt 100 liter og fandt så en anden smart løsning som jeg nu prøver i stedet ) Men jeg har købt tre billige luft pumper ( brugt) med flere udgange .. købt en fordeler så jeg kan bruge een pumpe af gangen og slide dem ned- Jeg stiller så et glas i boxen med vand og fører en slange fra pumpen og ned i glasset. På pumpen har jeg sat et filter der filtrerer luften 99,98 % - disse filtre fåes hvis man søger på ølbrygning ( hjemmebryggeri) der kan man også få et filter mere til at sætte for enden af slangen for at filtrere det lige inden det bliver lukket ud i grow boxen- Alt dette skaber et lille overtryk i boxen og vil hele tiden forsyne med frisk luft ( filtreret) og håber så det også holder luft fugtigheden oppe idet det passere vandet inden det når boksen. :-)

her kommer der så et spørgsmål vedr. lys- jeg har læst jo mere blåt - jo bedre- snakker vi neon og skal det give nogle specielle stråler ? - kan en lille ansigts sol bruges ?? hvor meget lys- eller nærmere hvor mange timer i døgnet skal svampene bade i rampelyset - hø hø-

Hvad temperatur vokser svampene bedst i - i samme temperatur som når de kolonisere ? ( 24-27 grader) Er klar over luftfugtigheden skal være så høj som mulig :rocking: Og når glassene står og skal kolonisere skal de stå lyst eller mørkt - hvad er bedst ?

Jeg synes selv jeg i sin tid manglede en dansk vejledning til svampedyrkning- videoer og vejledning altså... Så overvejer når der er HELT styr på det at lave et par videoer- troede det var noget mere kompliceret end det i virkeligheden er..
Det jeg til gengæld finde mega kompliceret er hvor mange arter der findes- jeg har selv valgt en Golden Teacher idet jeg læste det var en god begynder svamp at dyrke.. Men hvad er en cubensis ? og hvad er der ellers, og hvad F er forskellen.. ( ja jeg sagde jo jeg var blondine ik ) Der kommer med GARANTI flere spørgsmål hen af vejen og er ked af hvis jeg nu har startet en tråd med spørgsmål hvor svarene er til at finde.. Jeg synes jeg har ledt alt igennem - så undskylder på forhånd hvis det er :-)

P.S- svampedyrkning er den farligeste hobby at begive sig ud i- ikke at svampene er farlige- men det griber om sig- og jeg overvejer kraftigt at lave østershatte på træstammer i haven. Og jeg vil HELT klart forsøge til efteråret at tage sporeprint fra Nøgenhatten som jeg så selv vil forsøge mig med.. Steraliseret vand til at lave syrings ( tror jeg det hedder) er også til at få på nettet.. Man kan ikke få det på apoteket uden recept. WTF ?? Men jeg er i en svampehimmel for tiden og jeg kan ikke beskrive hvor mange fanfarer og flag- allé -er jeg skal lave og have den dag jeg skal høste. SKRÅT OP hvor jeg glæder mig :offtopic:
Carpe diem <3

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Omicron Persei 8, on delivery mission
Du lyder til at have godt fat i det. Tillykke med det! :D Du behandler svampene godt, og jeg er sikker på, at du nok skal få en god høst, hvis du fortsætter på samme måde. Mht lys bruger de det udelukkende til at vokse efter. De behøver altså kun lys i fruiting-fasen, hvor svampene dukker op, så de ikke gror ind i hinanden men bliver flotte og store. Nogle timer om dagen skulle kunne gøre det. Og en billig LED-pære er helt fint til formålet. Ingen grund til at investere store summer der. Temperaturen mener jeg er ca. det samme som koloniseringen, ca. 25 grader.

Tag meget gerne nogle billeder af dit setup. Det lyder super godt.

Og held og lykke med sporesprint af nøgenhattene. Det har ikke engang de mest garvede herinde fået til at virke endnu, og der er bred enighed om, at man ikke kan gro dem selv. De hører til på markerne.

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: .....
Lyder sgu godt!! optimale temperaturer ved kolonisering er svjh 28 grader - ved fruiting skal den sænkes til omkr 23 grader...

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Under hatten, over bordet.
En tand højt HIF, jeg plejer at have dem ved 25 og det går schnell! har læst at 25 skulle være max, men har faktisk ikke prøvet højere.

Udover det synes jeg det er vigtigt lige at få afklaret hvad du dyrker på ? Perlilte og rismel? (PF-tek, eller BRF-metoden)
Jeg ville til at kolonisere nok have dem ved 25, og når den skal sætte frugt er det ved 22 grader.
Og det lyder som et rigtig fint setup du har gang i, du har ihvertfald styr på at der skal være sterilt kan man sige.
Det er sådan her opstillet: Psilocybe Cubensis (artsnavn) - som fx. Psilocybe Cubensis Golden teacher/Koh samui/Thai/Mexi/Equador osv osv, jeg plejer som regel at sige at cubensis er cubensis, men må sige at nogle af thai arter er meget visuelle i forhold til de andre, så - helt ens er de nok ikke. Men dose osv er stadig det samme.

Junior medlem

1000 tak for hurtig respons :-) Ja jeg tænkte godt at de skulle stå lidt varmere ved koloniseringen, og jeg har faktisk stillet dem ( 7 glas) på en radiator som jeg brugte en hel dag på at indstille nøjagtig til 26 grader- de står sammen med termometer side om side inden for rækkevidde så jeg kan sidde og GLO på de kolonisere- hvor er det altså tosset som man bliver bidt af det. :life:

Og TAK jeg vil bakse en lampe op- varmen er konstant 23 grader i det rum hvor de skal fruite(s) ere, så den må helst ikke udgive for meget varme- hvilket en LED pærer ikke gør. PERFEKT :-) Hvad hedder den proces hvor jeg sprøjter sporer i glassene ??

Jeg dyrker det med vermiculite og økologiske brune ris jeg har blendet lige så "groft" som vermen. hvad er brf metoden ? den første gætter jeg mig til er perlite og flower ( brune ris) men kan ikke gennemskue den anden ?
FEDT du lige gad skille racer/arter og ordbetydningen af cubensis for mig.. Det var sødt af dig- manner jeg labber al den viden i mig jeg overhovedet kan :-)

TAK endnu en gang- Vil da lige smide et billede op af mine små babyer hvor langt de er nået. Skal lave nye kager her en af dagene og vil da tage nogle pics undervejs også :-) - men bliver da oz nød til at høre først, hvordan man gør det ? ( altså smider billeder op ? )
I sku for seje :cheers:

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Du har ret, BRF står sådan set bare for Brown rice flour (brun ris mel) så det er den samme ting, bare forskellig navn som sagt.
Og ja kom med et billed! Du finder en side som fx http://www.imageshack.com - smider billedet op, og tager urlen og smider ind i det her; [img]url%20her[/img]

PS det hedder at: Inkubere glassene

Junior medlem

Okay jeg prøver lige her :-)

http://www.imageshack.com/i/nsfpruj

http://www.imageshack.com/i/jmnhscj

Virker det ? - Så lover jeg kvaliteten og billederne fremover bliver bedre- det er KUN en prøve :-) TAK endnu engang fordi alle de saglige svar jeg får.. Jeg er en meget glad pige lige nu :-)

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

så tager du billedet, højreklikker og trykker kopier billed adresse (hvis du har windows 7) og så trykker du ctrl+v i mellem den IMG kode, så er den der.
Sådan her:
Billede
Billede

Ser godt ud, hvor længe har de stået der ?

Junior medlem

http://www.imageshack.com/scaled/grid240/856/fpru.jpg sådan her ? - De har stået siden forrige onsdag altså i morgen 14 dage :-) Nogle er næsten helt koloniseret andre er mindre- Jeg har selv fundet ud af hvorfor og det er ganske enkelt for pinligt- for rystede ikke sprøjten inden jeg gik igang- selvfølgelig bevægede jeg den rundt på almindeligvis- men glemte liiige at shake- hvilket jeg IKKE glemmer næste gang.

Junior medlem

Nej ikke sådan... jeg er godt med på at højreklikke og trykke på kopier billedets webadresse, men hvor pokker trykker jeg ctrl+v henne ? når jeg har sat linket ind her ? Ja undskyld jeg ved jeg er belastende dum lige nu ;-)

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Neej er du skam ikke.

Du tager det her: [.img]<-ctrl-v her og fjern alt tekst imellem dem her ->[/img] ++ at du skal fjerne punktummet jeg har sat i starten hvor der står [.img] <- fjern punktum

[img]ctrl+v[/img]

Junior medlem

Billede

SÅ tror jeg vidst også lige jeg lærte lidt mere der ;-).. TAK af hele mit hjerte.. Har lige fået pumperne ind af døren idag- venter på slanger og filtre en af de nærmeste dage :-) har bestilt skalpel og blade til at tage sporeprint for senere at lave dem til syrings ( ret mig i termer hvis det er ) har ledt mange steder efter de medicinske glas ( runde og flade ) men har ikke haft held med mig endnu.. Men når det kommer til det- skal alt dette også foregå i den sterile glowe-box ik ?

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Ja sporeprint er når det er blandet med vand og i en nål også kaldt for "syringes" som egentlig bare betyder sprøjter.
Og de små runde glas hedder Petriskål.
Det skader aldrig at være forsigtig når det kommer til sterile omgivelser, men nej - det er ikke strengt nødvendigt.

Junior medlem

Du har lige fået en fan ;-) ... MIG :-) TAK for hjælpen :-) Jeg vender jo nok tilbage- ihvertfald med set uppet af det hele når de skal til at smide svampe af kagerne ( fruite ai ? ) uuuhh jeg blir SÅ klog manne :-) HE HE

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Haha, så er du med i en eksklusiv klub ;)
Jeps, kagerne bliver sat til at fruite.
Haha, jeg synes du har klaret dig rigtig godt. De fleste begyndere laver en tråd og siger: jeg aner ingenting, forklar mig alt.
Du har faktisk vist du vil det, og lært om det - du skal nok få god karma på dine kager, det jeg sikker på.
Hvad er dine planer med svampene? skal du ud og rejse i det intergallaktiske, eller er det for spas du dyrker ?

Junior medlem

He he Jeg havde sat mig for ikke at være en totalt noob da jeg gik igang med det her og jeg har læst (MEGET) og jeg tog til mig at jeg i en anden tråd læste at ALT var til at finde hvis bare man er kreativ i sine søgeord- og ja trådstarteren havde jo ret !! :-) OM jeg vil det her- Jeg brænder for at mine venner og jeg kan tage på en vild rejse - SAMMEN <3 <3 vi bor så fantastisk med vild natur omkring os- det skal udnyttes.. Jeg ville til at starte med som sagt bare bestille et start kit- du ved lige til.. Men jeg drages af det komplicerede.. drages af at alle ikke bare kan gøre det kunsten efter, med mindre man sætter sig lidt ind i det.- Jeg elsker at se resultater at et stykke arbejde. Og nu kan jeg virkelig forstå det at blive bidt af selve dyrkningen såvel som af selve "rejsen".. Jeg er bare lidt i tvivl med lovgivningen og politimester striks- men så længe det er på hobbyplan så kan han vel ingen byld i måsen få af det ?? :-) I øvrigt- Jeg er vild med din signatur ;-)

Idag da jeg sad og kælede lidt med mine babyer ( læs sad og eye-ballede dem til de blev hvide af skræk- ha ha) da slog det mig pludselig- jeg har ikke stampet kagen i glasset og det virker gudskelov som om det trækker sig lidt sammen jo mere det kolonisere- sig til mig at det er tilfældet ! - for glasset har desværre som du ser på billedet en lidt konisk effekt for toppen ( ved ik rigtig hvordan jeg skal forklare det- Men gennemtænkt er det ikke kan jeg se nu ) håber på kagerne trækker sig så meget sammen at jeg kan dunke dem ud- ellers må jeg smadre dem- og smide de resterende 40 glas ud jeg har og invistere i nye ;-)
OH YEAHH HELL OF A BLONDIE :-) :oops:

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Omicron Persei 8, on delivery mission
Det er en problematik, du kan undgå ved at lave casing-layers i stedet for at fruite dem direkte fra kager. Gå ind på shroomery.org og læs lidt om casing. Det vil du blive glad for. I store træk går det ud på, at man bryder sin kage op, lægger den jævnt fordelt i fruiting chamber med et casing layer af vermiculite (så vidt jeg husker) ovenpå. Det giver nogle rigtig flotte og store flushes.

Edit: Jeg er ikke helt sikker på denne her, ved nærmere eftertanke. Dit problem bliver vel, at kagerne bliver svære at få ud til dunkning? Så er ovenstående måske ikke til nogen nytte. Læs på emnet. Det kan være, du kan bruge det alligevel.

Junior medlem

Jeg gør det fluks.. Og nejer det aller fineste jeg kan.. TAK for din hjælp og din tid ;-) dyrker du selv eller du bare klog ;-) he he :-)

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Det lyder super super fedt! der er altid rart at trippe i naturen med venner omkring sig, det kan aldrig slå fejl.
Og du har præcis samme indstilling til tingene som mig! mange af mine venner spørg efter hvordan jeg gror svampe, og forklarer dem de gerne, men det må sku selv komme igang, jeg har ikke tænkt mig at holde alle i hånden hele vejen - så læs, lær og forstå - ikke alle der har tålmodighed til det.

Men, det er normalt at kagene trækker sig lidt sammen, men om du kan få dem ud af dine glas (som er koniske inad, og ikke udad som de skal være. ) er svært at sige, ellers må du igang med en hammer, flere har lavet denne fejl - så bare rolig, det ikke kun blondiner. ;)

Men som sagt over mig, så kan du jo læse lidt om casings osv. det er også en mulighed.

Junior medlem

He he Jeg går i krig med hammeren hvis ik de vil ud og går på jagt efter det HELT rigtige glas. Jeg ved jo nøjagtig hvad jeg skal lede efter nu :-) Glad for at høre jeg ikke er den eneste der kvajer mig lidt her. :-) og ja jeg har ikke noget imod at fortælle og forklare, men som du siger- brug lige lidt tid på forarbejdet og lad være at tro det hele bliver serveret.. he he :-)
Jeg er allerede i krig med at læse om casings- Jeg er SÅ taknemmelig over jeres hjælp.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 20 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]