Jeg har i snart et års tid været rigtig glad for at læse indlæg og dertil kommentare herinde og må indrømme at jeg efter mange timers (dages) research og mange klik fattigere, fandt ud af at hvis jeg skulle dyrke svampe, så kunne jeg lige så godt tage det store spring og starte helt fra bunden.. Det har unægtelig affødt et del spørgsmål og jeg har faktisk kunne finde svar på de fleste, men der er desværre også et par enkelte undtagelser..
Jeg er totalt noob så kender ikke til de fine termer og udtryk så bær over med mig hvis jeg kløjes lidt i de fine ord

he he

Jeg har ingen trykkoger- men koger mine glas ( hvilket jeg fandt billigt hos en biavler - søg og find,- de var meget billige)
Jeg koger i 2 timer for at være HELT sikker-og det er 250 ml glas. De står SÅ fint og er snart alle kridhvide og klar til dunkning- Ingen grøn mug eller andet skidt - jeg er RET så stolt- for har fået det indtryk at det er under denne process hvor jeg sprøjter spore i glassene ( hvad kaldes det ? at pode eller ? ) at det er er her det kan gå galt.. Jeg har lavet en box med to huller til armene- jeg tager fryseposer på armen og plastic handsker som jeg efterflg bader ind i isopro----alkohol

jeg har købt en sprayflaske som jeg også har fyldt med alkohol som jeg bader plastickassen ind i og lader stå og virke med låg og et rent viskestykker foran hullerne- til det er helt tørt inden i.. Jeg steraliserer nålen inden jeg stikker den i et nyt glas og det hele kører som det skal. Jeg skal allerede om en uge til at dunke de første- og jeg glæder mig mere end jeg ever har gjort til jul- til sammen..
Mine growboxes er lidt anderledes end den med perlite i bunden ( havde ellers købt 100 liter og fandt så en anden smart løsning som jeg nu prøver i stedet ) Men jeg har købt tre billige luft pumper ( brugt) med flere udgange .. købt en fordeler så jeg kan bruge een pumpe af gangen og slide dem ned- Jeg stiller så et glas i boxen med vand og fører en slange fra pumpen og ned i glasset. På pumpen har jeg sat et filter der filtrerer luften 99,98 % - disse filtre fåes hvis man søger på ølbrygning ( hjemmebryggeri) der kan man også få et filter mere til at sætte for enden af slangen for at filtrere det lige inden det bliver lukket ud i grow boxen- Alt dette skaber et lille overtryk i boxen og vil hele tiden forsyne med frisk luft ( filtreret) og håber så det også holder luft fugtigheden oppe idet det passere vandet inden det når boksen.

her kommer der så et spørgsmål vedr. lys- jeg har læst jo mere blåt - jo bedre- snakker vi neon og skal det give nogle specielle stråler ? - kan en lille ansigts sol bruges ?? hvor meget lys- eller nærmere hvor mange timer i døgnet skal svampene bade i rampelyset - hø hø-
Hvad temperatur vokser svampene bedst i - i samme temperatur som når de kolonisere ? ( 24-27 grader) Er klar over luftfugtigheden skal være så høj som mulig

Og når glassene står og skal kolonisere skal de stå lyst eller mørkt - hvad er bedst ?
Jeg synes selv jeg i sin tid manglede en dansk vejledning til svampedyrkning- videoer og vejledning altså... Så overvejer når der er HELT styr på det at lave et par videoer- troede det var noget mere kompliceret end det i virkeligheden er..
Det jeg til gengæld finde mega kompliceret er hvor mange arter der findes- jeg har selv valgt en Golden Teacher idet jeg læste det var en god begynder svamp at dyrke.. Men hvad er en cubensis ? og hvad er der ellers, og hvad F er forskellen.. ( ja jeg sagde jo jeg var blondine ik ) Der kommer med GARANTI flere spørgsmål hen af vejen og er ked af hvis jeg nu har startet en tråd med spørgsmål hvor svarene er til at finde.. Jeg synes jeg har ledt alt igennem - så undskylder på forhånd hvis det er
P.S- svampedyrkning er den farligeste hobby at begive sig ud i- ikke at svampene er farlige- men det griber om sig- og jeg overvejer kraftigt at lave østershatte på træstammer i haven. Og jeg vil HELT klart forsøge til efteråret at tage sporeprint fra Nøgenhatten som jeg så selv vil forsøge mig med.. Steraliseret vand til at lave syrings ( tror jeg det hedder) er også til at få på nettet.. Man kan ikke få det på apoteket uden recept. WTF ?? Men jeg er i en svampehimmel for tiden og jeg kan ikke beskrive hvor mange fanfarer og flag- allé -er jeg skal lave og have den dag jeg skal høste. SKRÅT OP hvor jeg glæder mig
Carpe diem <3