Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 05 maj 2025 15:50

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 14 indlæg ] 
Forfatter besked
 Titel: Flashbacks?
Junior medlem
Brugeravatar

Hej.

Jeg har taget LSD en gang og svampe en 2-3 gange, og jeg har tænkt mig og forsætte med det. Jeg har søgt lidt om flashbacks og har ikke rigtigt fundet svar på de ting, jeg ville have af vide.
Det bekymrer mig lidt at jeg ligepludselig kan trip uden at have taget noget, så jeg har på en måde udviklet en flashbackfobi. Så mit spørgsmål er, hvor lang tid kan et flashback vare, er det noget der kan være svært og leve med, hvor stor er chancen for at man kan få det og burde man at være bekymret for at få et?

Jeg ville også sætte pris på hvis nogen fortalte, om deres flashbacks :)

Medlem

Jeg tror ikke det er noget du skal gå og bekymre dig om, medmindre du i forvejen er psykisk ustabil. Husk ikke at trippe for ofte, og husk at hav respekt for substanserne. Det er ret vigtigt at man tager ved lære af det, svampene/syren fortæller under trips, og handler på de åbenbaringer man får. Få snakket det igennem med nogen, og få det integreret i dit liv, hvis du forstår :)

edit: jeg har aldrig selv oplevet flashbacks (og kender ingen der har), jeg synes dog at cannabis er blevet laangt mere psykedelisk efter jeg har prøvet svampe og syre, nogle gange kan det blive ret så visuelt. Det oplevede jeg aldrig før

Medlem

Geografisk sted: Sjælland
Hvor ofte kommer disse flashbacks?

Junior medlem
Brugeravatar

Jeg tror ikke det er noget du skal gå og bekymre dig om, medmindre du i forvejen er psykisk ustabil. Husk ikke at trippe for ofte, og husk at hav respekt for substanserne. Det er ret vigtigt at man tager ved lære af det, svampene/syren fortæller under trips, og handler på de åbenbaringer man får. Få snakket det igennem med nogen, og få det integreret i dit liv, hvis du forstår :)

edit: jeg har aldrig selv oplevet flashbacks (og kender ingen der har), jeg synes dog at cannabis er blevet laangt mere psykedelisk efter jeg har prøvet svampe og syre, nogle gange kan det blive ret så visuelt. Det oplevede jeg aldrig før

Jeg tripper måske hver anden eller tredje måned, jeg har meget respekt for psykedeliske substanser. Jeg blev bare lille smule bekymret fordi, jeg havde taget LSD for et par uger siden og det var både et godt trip, og et eller andet sted et intenst og forvirrende trip. Jeg lærte hvert fald at jeg skulle passe på med psykedeliske stoffer og at det ikke altid kan være sjovt. Men da jeg tog svampe havde jeg det som om, at jeg ikke kunne badtrippe.
Men tak for svaret! blev bare lidt bekymret fordi jeg havde læst lidt om det og set det i film, hvor det virkede som om det var meget normalt at det sker for folk :D

Junior medlem
Brugeravatar

Hvor ofte kommer disse flashbacks?

Har ikke haft nogle flashbacks endnu og forhåbentlig aldrig.

Medlem

Geografisk sted: Sjælland
Min fejl, misforstod dit indlæg så :)

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: NRBX
Tror LSD flashbacks delvist er en myte og delvist er en misforstået ting, ligesom mange andre ting indenfor stofverdenen (Hash give psykose uden videre, og mdma indenholder rottegift, heroin og giver permanent hjerneskade)

Men det er hvertfald sikkert at nogen har oplevet noget man kan kalde flashbacks. Det har typisk været nogen der lider af post traumatisk stress sydrom eller folk der har haft et voldsomt badtrip (same same)

Citat:
Quoted without permission from 'Licit and Illicit Drugs,' written by Edward M. Brecher and the editors of Consumer Reports. ISBN: 0-316-15340-0

A simple explanation of LSD flashbacks, and of their changed character after 1967, is available. According to this theory, almost everybody suffers flashbacks with or without LSD. Any intense emotional experience--the death of a loved one, the moment of discovery that one is in love, the moment of an automobile smashup or of a narrow escape from a smashup--may subsequently and unexpectedly return vividly to consciousness weeks or months later. Since the LSD trip is often an intense emotional experience, it is hardly surprising that it may similarly "flash back."

"Post-traumatic stress disorder has been commonly associated with war veterans, but it also affects victims of disasters and violence... Experts estimate that 1% of the population suffers from the disorder."
---LA Times, Feb 18 1992, p A3, "Journey For Better Life Hell For Some Women."

http://www.erowid.org/chemicals/lsd/lsd ... flashbacks

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Neden under min kat
Jeg har oplevet flashbacks gennem hele mit voksne liv, både til psykedeliske substanser og andre følelsesmæssigt stærke oplevelser. Skal lige nævnes at jeg først er begyndt på psykedelika til nogen redelighed inden for de sidste fem år.

Omkring stofferne har de været meget positive, en genlevelse af nogen af de gode ting ved trippene.

Medlem

Geografisk sted: Odense
rent teknisk kan man have noget af substanset siddende fast et sted i sin metabolisme.. også pludselig så finder det frit igen og i stedet for at komme ud med dit sved eller lort... så cirkulere det lige en tur med blodbanerne en tur op til din hjerne... og påvirker dig!!! jeg har hørt at hvis man indtager ayahuasca fx kan noget af det sidde fast i mavesækken i op til uger efter man har indtaget det.. også pludselig finder substanserne vej ind i dit kredsløb igen... før det kommer ud med dit sved eller dit lort... ergo... det kan virke som et flashback... men er det nødvendigvis ikke..

Dedikeret medlem

Geografisk sted: Nordsjælland
Det er så vidt jeg ved, også bare en gammel skrøne, skimenneske. En ubegrundet "forklaring" på flashbacks, der højst sandsynligt stammer fra de gamle skræmmekampagner. Jeg er for doven til at undersøge det nærmere lige nu, men du er velkommen til at underbygge din påstand.

Flashbacks er ikke så hyppigt opstående, som det et blevet gjort til igennem tiden. Som jeg ser det, er der tale om en naturlig reaktion på meget stærke oplevelser. Det er i og for sig ligegyldigt, om det skyldes et overvældende lsd trip, en trafikulykke eller et voldsomt brud med den første store kærlighed. Omvendt kan det også komme af stærke positive oplevelser, men de negative, mere traumatiserende, har det, desværre med at sætte sig dybere. Groft sagt sker der voldsomme udsving i hjernens kemi når vi oplever så stærke følelser, og den reaktion der følger med oplevelsen kan genkaldes, når vi kommer i situationer der minder én, om den oprindelige oplevelse. Det kan f.eks. være lugte, lyde, eller andre sanseinput, som var til stede under oplevelsen, der sparker "flashback'et" igang. Det kan også være bestemte tanker. At man får oplevelsen af faktisk at trippe igen, har jeg ikke helt nogen forklaring på, men jeg tænker, at man simpelthen fremkalder hele "mindsettet"/oplevelsen og dermed også trippet.

Det er mange år siden jeg havde psykologi og jeg er halvfuld lige nu, så det jeg kan godt være helt galt på den, men det er lidt sådan, jeg har valgt at forstå det her med flashbacks. Det skyldes i hvert fald ikke rester af stoffet i kroppen!

Trådstarter; jeg tror ikke du skal frygte de her meget omtalte flashbacks, ved mindre du ryger i et satans badtrip der vender verden på vrangen og du efterfølgende ikke er i stand til at håndtere oplevelsen.

Der er et andet fænomen, som måske kan interessere dig. HPPD (Hallucinogen persisting perception disorder). Uden at vide særligt meget om det, mener jeg, at det minder en smule om flashbacks, men dog udelukkende virker rent visuelt, er mere statisk og typisk opstår ved hyppig indtag af stærke hallucinogener. Du kan starte ud med wikipedia: http://en.wikipedia.org/wiki/Hallucinog ... n_disorder

/edit - det blev nok lidt omtåget og langt, men jeg kan da se, at det stemmer meget godt overens med Snufkins citat, som jeg først lige har læst :wink:

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: sydschlaraffenland
^ enig med Entheo.. stoffer kan IKKE sidde fast i metabilsmen!

Jeg forestiller mig at det stammer fra myten om at LSD lagres i rygmarv..

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: The White House
et flashback er hvad man gør det til... jeg har haft masser flashback(rollbacks) på mdma, det synes jeg er en rar følelse.. det kommer nemmest hvis man er sammen med de mennesker man var sammen med på tidspunktet eller man ryger en joint f.eks.

det er jo ikke andet end et kraftigt minde, sådan bør det også behandles.

Moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: Outside
^this - har det på samme måde... Mindes faktisk ikke engang at jeg har haft et flashback uden cannabis i systemet... De falshbacks jeg har haft, har dog aldrig været deciderede negative, har oplevet nogle meget mærkelig ting som godt nogle gange kan "flashe" back, eller, det er jo sådan set bare følelsen man lige får et pift af... De flashbacks jeg har haft, har aldrig varet mere end nogle få sekunder, har sågar prøvet at holde fast i nogle af dem fordi jeg synes det var spændende at se hvordan hjernen pludselig kunne bringe gamle minder tilbage så kraftigt... Fokuserer jeg rigtig meget på et decideret minde fra et trip kan jeg faktisk godt få en snert af det op til overfladen igen, men aldrig i samme størrelsesorden som da det stod på...

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: The White House
det er ligsom hvis man siger "det var ligsom at være der igen" - nej, fordi du er jo ikke påvirket(af stoffet der giver flashback) når du har et flashback, så det kan aldrig være ligsom at være der igen, selvom man kan psyke sig selv til at tro det er det samme. der er mange der får "badtrip" under flashbacks fordi det kan virke skræmmende at have så stærke mindeindtryk.

:offtopic:

kører psykedelias ur ikke lidt skævt? :p

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 14 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]