Det er så vidt jeg ved, også bare en gammel skrøne, skimenneske. En ubegrundet "forklaring" på flashbacks, der højst sandsynligt stammer fra de gamle skræmmekampagner. Jeg er for doven til at undersøge det nærmere lige nu, men du er velkommen til at underbygge din påstand.
Flashbacks er ikke så hyppigt opstående, som det et blevet gjort til igennem tiden. Som jeg ser det, er der tale om en naturlig reaktion på meget stærke oplevelser. Det er i og for sig ligegyldigt, om det skyldes et overvældende lsd trip, en trafikulykke eller et voldsomt brud med den første store kærlighed. Omvendt kan det også komme af stærke positive oplevelser, men de negative, mere traumatiserende, har det, desværre med at sætte sig dybere. Groft sagt sker der voldsomme udsving i hjernens kemi når vi oplever så stærke følelser, og den reaktion der følger med oplevelsen kan genkaldes, når vi kommer i situationer der minder én, om den oprindelige oplevelse. Det kan f.eks. være lugte, lyde, eller andre sanseinput, som var til stede under oplevelsen, der sparker "flashback'et" igang. Det kan også være bestemte tanker. At man får oplevelsen af faktisk at trippe igen, har jeg ikke helt nogen forklaring på, men jeg tænker, at man simpelthen fremkalder hele "mindsettet"/oplevelsen og dermed også trippet.
Det er mange år siden jeg havde psykologi og jeg er halvfuld lige nu, så det jeg kan godt være helt galt på den, men det er lidt sådan, jeg har valgt at forstå det her med flashbacks. Det skyldes i hvert fald ikke rester af stoffet i kroppen!
Trådstarter; jeg tror ikke du skal frygte de her meget omtalte flashbacks, ved mindre du ryger i et satans badtrip der vender verden på vrangen og du efterfølgende ikke er i stand til at håndtere oplevelsen.
Der er et andet fænomen, som måske kan interessere dig. HPPD (Hallucinogen persisting perception disorder). Uden at vide særligt meget om det, mener jeg, at det minder en smule om flashbacks, men dog udelukkende virker rent visuelt, er mere statisk og typisk opstår ved hyppig indtag af stærke hallucinogener. Du kan starte ud med wikipedia:
http://en.wikipedia.org/wiki/Hallucinog ... n_disorder/edit - det blev nok lidt omtåget og langt, men jeg kan da se, at det stemmer meget godt overens med Snufkins citat, som jeg først lige har læst