Hej Jhointy. For det første, fedt I spørger til råd herinde før I bare kaster jer ud i noget.

Mht. dit første spørgsmål, så er det svært at forklare præcis. Svampenes rus er en meget speciel ting, men det handler om at du oplever og ser verden på en måde, som du ikke havde forestillet dig var mulig. Man kan også opleve, at ens opfattelse af 'sig selv' ligesom opløses og at der ikke længere er de samme grænser i mellem sig selv og verden omkring en, så man smelter sammen med den. Efter man har haft sådan en oplevelse, så sætter det nogle spor i måden man ser ting på, ligesom alle oplevelser man har i gennem livet gør ved en. Hvordan man ændrer sig er meget afhængig af hvilken person man er i forvejen, ens forudsætninger og også hvilken slags oplevelse man har haft. Det varierer nemlig også rigtig meget.
Men især når man er så ung som jer, hvor man stadig er ved at finde ud af, hvem man 'er', så kan sådan en oplevelse rykke rigtig meget rundt på ting i hovedet på en, for det bedre eller værre.
Man kan ikke sige, at en svamp ville være bedre end en anden. De mest normalt brugte hedder Psilocybe Cubensis og begynderstadiet er 1 gram tørret. Alle psykedeliske svampe kan i princippet udløse en psykose: det handler om hvilken person, der tager svampen. Man siger at man kan være 'prædisponeret' for psykose, dvs. at det ligger i ens gener at man er i fare for at få en psykose eller psykisk sygdom. Og i det tilfælde kan svampene udløse den.
Psilocybin giver ikke decideret 'hjerneskader' dvs. det dræber ikke hjerneceller. Men det kan godt være med til at ændre strukturen i hjernen. Der er større sandsynlighed for sådan nogle ændringer i hjernen des yngre man er, fordi hjernen er mere plastisk når man er ung, dvs. hjernen har nemmere ved at ændre sig, fordi den stadig er ved at udvikle sig. Det gør den indtil man er omkring 23-25 år gammel. Det er ikke til at sige om du får varige ændringer af at tage svampe en gang: russisk roulette, du.
Jeg begyndte at tage svampe og andre af sådan nogle 'psykedeliske stoffer' da jeg var 18 år gammel. Det ændrede mig meget som person, og en del af mig ville sige, at jeg skulle have ventet. Jeg vil i hvert fald anbefale jer to drenge og alle andre helt unge at vente med sådan noget til de er blevet ældre (i tyverne). I har ikke nogen idé om, hvor stor indflydelse det kan have på jeres personlighed og udvikling, og jeg mener I bør vente til I er mere modne og voksne til at tage den beslutning.
Man kan godt sige at LSD og svampe minder om hinanden, men hverken LSD eller svampe får dig til at feste og danse hele natten. Det er 'bevidsthedsudvidende' stoffer, der ændrer på måden du opfatter dig selv og omverdenen på. Hvor grænserne mellem dig selv og verden brydes ned og hvor man kan tænke og opleve på måder, man aldrig havde forestillet sig. Men det er ikke legesager; det kan nemlig være både meget farligt og forvirrende og man kan miste sig selv i det.
Gå i byen og drik et par bajere. Så kan I måske begynde at tænke på svampe, når I er lidt ældre og mere modne.

Håber I tænker jer godt om med de valg I tager og passer på hinanden.
Vh Plejade