Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 05 maj 2025 01:03

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 10 indlæg ] 
Forfatter besked
Junior medlem

Hej gutter og guttinder,

Mig og min ven (vi er begge 16, og har begge røget hash før) ville gerne høre jer vise mennesker til råds om et par ting.

For det første, så jeg inde på et andet forum, at svampe "ændrede på ens opfattelse af en selv og verdenen omkring en" selv efter trippet var færdigt, og vi ville gerne høre hvad det skulle betyde. Altså, hvordan ændrer det ens opfattelse af verdenen?

Andet punkt; hvilke svampe ville være mest "ansvarlige," altså, hvilke svampe vil stadig give os et trip men ikke slå os halvt om kuld og give os livstids psykose per gram? (Og hvad meget koster de ca.)

Tredje punkt; har hørt at det også skulle skade hjernen, men hvor meget er det den skader? Vil jeg kunne mærke det hvis jeg kun prøver den her ene gang?

Fjerde punkt (den her er til dem der prøvede det mens de var unge); hvis jeg stadig vil gå op i min skole bagefter, er det så en god idé at gøre det i den her alder, eller SKAL jeg vente til jeg bliver 30-40 år, før det ville være okay at tage dem?

Og til slut; har de den samme effekt som LSD? Kan det gøre en super hyperglad og få en til at danse hele natten til en fest?

- tak for fremtidige svar :)

Junior medlem

Vent, i skal nok nå det hele. Drik jer fulde og nyd de unge år, i får dem ikke igen :)[/quote]

Det er desværre lige præcis det der er problemet.

Grundet sygdom kan min krop ikke håndtere alkohol (eller designer drugs for den sags skyld), så jeg tænkte at svampe måske kunne give mig den samme "fuck-it"-følelse uden at gøre mig træt som hash.

Er der muligvis andre euforiserende stoffer (der er organiske) jeg kan indtage?

Moderator

Geografisk sted: Messier 45
Hej Jhointy. For det første, fedt I spørger til råd herinde før I bare kaster jer ud i noget. :)

Mht. dit første spørgsmål, så er det svært at forklare præcis. Svampenes rus er en meget speciel ting, men det handler om at du oplever og ser verden på en måde, som du ikke havde forestillet dig var mulig. Man kan også opleve, at ens opfattelse af 'sig selv' ligesom opløses og at der ikke længere er de samme grænser i mellem sig selv og verden omkring en, så man smelter sammen med den. Efter man har haft sådan en oplevelse, så sætter det nogle spor i måden man ser ting på, ligesom alle oplevelser man har i gennem livet gør ved en. Hvordan man ændrer sig er meget afhængig af hvilken person man er i forvejen, ens forudsætninger og også hvilken slags oplevelse man har haft. Det varierer nemlig også rigtig meget.
Men især når man er så ung som jer, hvor man stadig er ved at finde ud af, hvem man 'er', så kan sådan en oplevelse rykke rigtig meget rundt på ting i hovedet på en, for det bedre eller værre.

Man kan ikke sige, at en svamp ville være bedre end en anden. De mest normalt brugte hedder Psilocybe Cubensis og begynderstadiet er 1 gram tørret. Alle psykedeliske svampe kan i princippet udløse en psykose: det handler om hvilken person, der tager svampen. Man siger at man kan være 'prædisponeret' for psykose, dvs. at det ligger i ens gener at man er i fare for at få en psykose eller psykisk sygdom. Og i det tilfælde kan svampene udløse den.

Psilocybin giver ikke decideret 'hjerneskader' dvs. det dræber ikke hjerneceller. Men det kan godt være med til at ændre strukturen i hjernen. Der er større sandsynlighed for sådan nogle ændringer i hjernen des yngre man er, fordi hjernen er mere plastisk når man er ung, dvs. hjernen har nemmere ved at ændre sig, fordi den stadig er ved at udvikle sig. Det gør den indtil man er omkring 23-25 år gammel. Det er ikke til at sige om du får varige ændringer af at tage svampe en gang: russisk roulette, du.

Jeg begyndte at tage svampe og andre af sådan nogle 'psykedeliske stoffer' da jeg var 18 år gammel. Det ændrede mig meget som person, og en del af mig ville sige, at jeg skulle have ventet. Jeg vil i hvert fald anbefale jer to drenge og alle andre helt unge at vente med sådan noget til de er blevet ældre (i tyverne). I har ikke nogen idé om, hvor stor indflydelse det kan have på jeres personlighed og udvikling, og jeg mener I bør vente til I er mere modne og voksne til at tage den beslutning.

Man kan godt sige at LSD og svampe minder om hinanden, men hverken LSD eller svampe får dig til at feste og danse hele natten. Det er 'bevidsthedsudvidende' stoffer, der ændrer på måden du opfatter dig selv og omverdenen på. Hvor grænserne mellem dig selv og verden brydes ned og hvor man kan tænke og opleve på måder, man aldrig havde forestillet sig. Men det er ikke legesager; det kan nemlig være både meget farligt og forvirrende og man kan miste sig selv i det.

Gå i byen og drik et par bajere. Så kan I måske begynde at tænke på svampe, når I er lidt ældre og mere modne. :) Håber I tænker jer godt om med de valg I tager og passer på hinanden.

Vh Plejade

Junior medlem

Plejadestjerne skrev:
Hej Jhointy. For det første, fedt I spørger til råd herinde før I bare kaster jer ud i noget. :)

Mht. dit første spørgsmål, så er det svært at forklare præcis. Svampenes rus er en meget speciel ting, men det handler om at du oplever og ser verden på en måde, som du ikke havde forestillet dig var mulig. Man kan også opleve, at ens opfattelse af 'sig selv' ligesom opløses og at der ikke længere er de samme grænser i mellem sig selv og verden omkring en, så man smelter sammen med den. Efter man har haft sådan en oplevelse, så sætter det nogle spor i måden man ser ting på, ligesom alle oplevelser man har i gennem livet gør ved en. Hvordan man ændrer sig er meget afhængig af hvilken person man er i forvejen, ens forudsætninger og også hvilken slags oplevelse man har haft. Det varierer nemlig også rigtig meget.
Men især når man er så ung som jer, hvor man stadig er ved at finde ud af, hvem man 'er', så kan sådan en oplevelse rykke rigtig meget rundt på ting i hovedet på en, for det bedre eller værre.

Man kan ikke sige, at en svamp ville være bedre end en anden. De mest normalt brugte hedder Psilocybe Cubensis og begynderstadiet er 1 gram tørret. Alle psykedeliske svampe kan i princippet udløse en psykose: det handler om hvilken person, der tager svampen. Man siger at man kan være 'prædisponeret' for psykose, dvs. at det ligger i ens gener at man er i fare for at få en psykose eller psykisk sygdom. Og i det tilfælde kan svampene udløse den.

Psilocybin giver ikke decideret 'hjerneskader' dvs. det dræber ikke hjerneceller. Men det kan godt være med til at ændre strukturen i hjernen. Der er større sandsynlighed for sådan nogle ændringer i hjernen des yngre man er, fordi hjernen er mere plastisk når man er ung, dvs. hjernen har nemmere ved at ændre sig, fordi den stadig er ved at udvikle sig. Det gør den indtil man er omkring 23-25 år gammel. Det er ikke til at sige om du får varige ændringer af at tage svampe en gang: russisk roulette, du.

Jeg begyndte at tage svampe og andre af sådan nogle 'psykedeliske stoffer' da jeg var 18 år gammel. Det ændrede mig meget som person, og en del af mig ville sige, at jeg skulle have ventet. Jeg vil i hvert fald anbefale jer to drenge og alle andre helt unge at vente med sådan noget til de er blevet ældre (i tyverne). I har ikke nogen idé om, hvor stor indflydelse det kan have på jeres personlighed og udvikling, og jeg mener I bør vente til I er mere modne og voksne til at tage den beslutning.

Man kan godt sige at LSD og svampe minder om hinanden, men hverken LSD eller svampe får dig til at feste og danse hele natten. Det er 'bevidsthedsudvidende' stoffer, der ændrer på måden du opfatter dig selv og omverdenen på. Hvor grænserne mellem dig selv og verden brydes ned og hvor man kan tænke og opleve på måder, man aldrig havde forestillet sig. Men det er ikke legesager; det kan nemlig være både meget farligt og forvirrende og man kan miste sig selv i det.

Gå i byen og drik et par bajere. Så kan I måske begynde at tænke på svampe, når I er lidt ældre og mere modne. :) Håber I tænker jer godt om med de valg I tager og passer på hinanden.

Vh Plejade

Ja, tror nok jeg venter, hvis I begge synes, at der er for tidligt. :)

Dedikeret medlem

1. Rigtig godt spørgsmål. Det gør en mere bevidst om ting, som var der i forvejen, men som man ikke har tænkt på. En process der alligevel foregår hele livet, men svampene og andre psykedeliske stoffer giver et godt skub i processen. Meget tiltalende for nogen, MEN fordi i er 16, så sker der en helt masse udvikling hos jer i forvejen, i opdager stille og roligt hvem i er, hvad verden er for noget, og hvor forskellige mennesker er. Det lyder meget simpelt, men det fylder mere end man tror, i har jo ikke prøvet andet hehe.

2. Det er der ikke et entydigt svar på, jeg ville foreslå jer cubensis hvis i kan få fat på dem, og ellers så vent til efteråret og pluk nogle Spids Nøgenhat sammen, det er hyggeligt, og man kan bruge mange timer i naturen på den måde.

3. Svampe er ikke direkte skadelige, ens største fjende på et trip er én selv. Men de kan gå ind og rode i nogle ting som i ikke er klar til at se, igen, i er 16, jeres hjerner er ikke fuldt udviklede så nogen ting vil nok skræmme jer, og synes umulige at finde hoved og hale i. Så har vi balladen, for man kan ikke snakke med mor og far om sit svampetrip, og de fleste andre forstår det heller ikke. Heldigvis har vi et sted som det her, og måske kender i også nogen der er erfarne hvis uheldet skulle være ude, men det er virkelig en unødvendig risiko at løbe.

4. Nej det er ikke en god idé, selv endte jeg med at droppe ud af skolen, fordi det synes så uvigtigt i forhold til at sidde hjemme og regne verden ud. Hvis I i forvejen er sådan lidt samfunds og skole kritiske (det er mange der ryger hash som unge), så kan den idé blive forstærket og udfoldet på en måde der gør det endnu sværere at tage skolen seriøst, og vigtigst af alt få den gennemført. For det er satme surt at skulle til at tage det om, fordi man skulle tage de svampe dengang man var ung.

5. Nej det har ikke samme effekt som LSD, men det kan få dig til at danse hyperglad hele natten, det kan også få dig til at ligge i fosterstilling og græde over hvor ligegyldig og elendig verden kan synes fordi du stødte på noget du ikke kan overkomme.

Jeg kan godt selv se at jeg lyder lidt gammel bitter, og negativ omkring jeres idé, men det bunder i at jeg ville ønske jeg havde ventet selv (i det mindste til jeg var færdig med skolen), og jeg ønsker ikke det samme for jer.

Moderator

Geografisk sted: Messier 45
Yes, fedt at du skriver og deler dine tanker og ikke mindst lytter. :) det var jeg ikke den bedste til som 16-årig.

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Laughing Out Loud LAND
Du har allerede fået rigtigt gode svar, og vil egentligt kun støtte op om disse.
Som mange siger er du ikke helt færdigudviklet i hjernen, her er det især pandelappen der er den kritiske.
Nå det er sagt; så kunne du godt så småt de næste par år, begynde at eksperimentere med psilocybin, såfremt du har en erfaren guide som kan agere anker.
Det eneste der kan skade dig ved forsvarlige doser af psilocybin, er dig selv. Det skal samtidigt siges at personligt syntes jeg ikke psilocybin er et fest drug.

Jeg er enig med de andre!
Jeg spiste selv svampe første gang som 22 årig, og det har været med til at give mig et solidt fundament at bygge videre på. Uanset hvad, er jeg glad for, at jeg ventede så længe. Det var for mig, den perfekte tid at starte den psykedeliske rejse på.

Medlem

Når du går op i dine cognitive funktioner, vil jeg bestemt ikke eksperimentere med psykedeliske stoffer i så ung en alder.

Faktisk vil jeg også advare dig mod hash. Der er utallige studier der viser, at unge der ofte (mis)bruger hash klarer sig dårlige med karakterer senere i livet. En enkelt joint i ny og næ skader ikke, men vedvarende brug til uden tvivl på langsigt påvirke din kognition negative og forøge risikoen for psykiske problemer og psykoser.

Medlem
Brugeravatar

nitrat skrev:
Når du går op i dine cognitive funktioner, vil jeg bestemt ikke eksperimentere med psykedeliske stoffer i så ung en alder.

Faktisk vil jeg også advare dig mod hash. Der er utallige studier der viser, at unge der ofte (mis)bruger hash klarer sig dårlige med karakterer senere i livet. En enkelt joint i ny og næ skader ikke, men vedvarende brug til uden tvivl på langsigt påvirke din kognition negative og forøge risikoen for psykiske problemer og psykoser.

Hvis det er tidligere studier vedr. unges IQ du refererer til, så er det blevet modbevist i forhold til has.h

"Amerikanske forskere har sammenlignet ændringer i IQ hos tvillingepar i teenagealderen, hvor den ene tvilling brugte marihuana, mens den anden holdt sig fra rusmidlet i 10 år.

Forskerne kunne ikke finde nogen sammenhæng mellem brug af cannabis og lavere IQ, efter at de havde justeret for sociale og miljømæssige faktorer. Studiet, der bliver publiceret i tidsskriftet PNAS, kommer blot en måned efter, at et britisk studie kom frem til samme konklusion."

Personligt mener jeg ikke at unge har godt af at ryge hash, udviklingen går i står og jeg desværre ikke nogen komme videre i deres liv der ryger som unge, og som ryger fast.

http://videnskab.dk/krop-sundhed/tvillingestudie-cannabis-gor-ikke-teenagere-dummere

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 10 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]