Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 18 jul 2025 17:27

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 19 indlæg ] 
Forfatter besked
Junior medlem

hej allesammen jeg ved ikke hvor jeg skal placere dette indlæg.Oplysning(vigtig for forståelsen)35 år og amfetaminmisbruger gennem 20 år.Har udviklet skizofreni.Idag passiv eller legal misbruger.Aldrig fixet.jeg startede på medicin som 16 årig for 6 mdr siden opstartede jeg på ritalin uno 20mg stigende til 60 mg dagligt for 2 mdr siden opstart på strattera startdosis 100 mg stigende til 120 mg dagligt og for omkring 4 uger siden fuld effekt af strattera og da var det at jeg begyndte livet IGEN for første gang i mange år.Inden jeg går videre vil jeg lige tilføje at jeg er på vedligeholdelse i subutex 22mg dagligt+antipsycotisk medicin,men som sagt da stratteraen begyndte at virke efter 1 uge begyndte jeg at mærke et åndeligt overskud(stille og roligt)og efter 5 uger(samtidig udtrapning af Ritalin) et boost af åndelig energi og overskud rent mentalt som mine omgivelser sommetider har svært ved at tackle.Til forskel for hjerne epoen ritalin føles dette helt ægte og man bliver ikke træt som når effecten af en ritalin uno er ved at aftage.jeg tror på at andre lidelser end ADHD kan behandles med strattera fordi det frigiver nodrealin i hjernen der gør at folk vågner op og kan se ud over deres egne problemer(psycoser) og acceptere andre folk som de er også andre psykisk syge hvilket jeg havde meget svært ved før i tiden. Effecten på mig selv gør at jeg har vendt 360 grader og når de ting som normale mennesker finder tid til udover deres eventuelle arbejde(selv er jeg pensionist).Det store behov for søvn(p.g.a. psycofarmica)er reduceret til 3-5 timer maks.Der er mange flere positive effecter,men også negative temperament bla.Men er man bevidst om dette og passer på ikke at gå op i det røde felt ser jeg store muligheder forude ikke kun for mig selv men for også "normale" mennesker som en åndelig stabillisator.Og gider man afvente 4-5 uger er der stort potientale.Idag siger jeg Ritalin nej tak det kunne jeg ikke drømme om for kort tid siden der galdt det om at få noget indenbords(man er vel stadig misbruger).KORT SAGT åndelig og dermed fysisk energiboost så det vil noget.Problem nr 1 den lange indkøringsperiode.Alle kommentarer modtages med tak.Mange venlige hilsner.......

Medlem
Brugeravatar

Jeg enig.. ritalinen gjorde mig sindsyg, og strattera reddet mit liv... + den fjernet min angst jeg har haft i næsten et årti på få dage !

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Gellerup
Det er rigtig interessant læsning! Er der andre der har praktiske erfaringer med at skifte fra Ritalin til Strattera?
Jeg har ingen praktiske erfaringer, men har også hørt hist og her at nogle kunder er glade for præparatskiftet.

Jeg tror dog det bliver et problem at få alle over på Strattera istedet for, for folk har tendens til hellere at ville have methylphenidat... (hvorfor mon?)

SOlbaer skrev:
Jeg enig.. ritalinen gjorde mig sindsyg, og strattera reddet mit liv... + den fjernet min angst jeg har haft i næsten et årti på få dage !

Fik du medicin for din angst og i så fald hvilken?

Hvis du ikke får medicin for det mere, på grund af præparatvalget er det jo en vild nyhed!

Medlem
Brugeravatar

nej fik 10mg abillfy og 50-80mg strattera

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Ah okay, tak for uddybelsen :)

Junior medlem

Geografisk sted: KBH
Det er rigtig interessant læsning! Er der andre der har praktiske erfaringer med at skifte fra Ritalin til Strattera?
Jeg har ingen praktiske erfaringer, men har også hørt hist og her at nogle kunder er glade for præparatskiftet.

Jeg tror dog det bliver et problem at få alle over på Strattera istedet for, for folk har tendens til hellere at ville have methylphenidat... (hvorfor mon?)

Det var en virkelig spændende læsning og fedt at blive gjort opmærksom på der er andet end Ritalin! har aldrig troet på det stads som det rigtige valg for ADHD patienter.

Jeg har mange nære bekendte, bl.a. min onkel og en rigtig god veninde der begge har været på retalin.

En praktisk ting for hende som en del andre ADHD mennesker er at hun rent faktisk (ift. beskrivelsen her i starten) vil få gavn af sin medecin på et helt uforståeligt niveau, hun ville se verdenen med andre øjne, i stedet for at rende rundt og sniffe eller sælge det i weekenderne. :?

Hun ville komme ned på jorden hvilket ville være rart for både hende, hendes omgangskreds og kommende barn. :)

held og lykke - håber det fortsætter i den rigtige retning for dig :peace:

Junior medlem
Brugeravatar

Jeg fik udskrevet strattera for et par år siden da jeg ikke måtte få retalin pga et tidligere misbrug men for at komme tilbage til så nåede jeg op på 110 mg om dagen indtil jeg stoppede med at tage dem for jeg vidste at jeg skulle brække mig 30 min efter jeg havde taget dem men er nu kommet på retalin og det er jeg meget glad for

==(✪⇜0⇝✪)==

▓▓

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Kbh
Angående evt skift oplevede du nogen "bivirkninger" - altså klart man gør, men tænker på om der var noget specielt?

Har hørt det kan tage op til 2 mdr før den fulde effekt af strattera træder i kraft + man jo lige skal finde sin dosis... er det sandt?
Hvorfor jeg spørger er fordi jeg er på ritalin (ikke uno), jeg er blevet sat ned pga vægt(???) som gør jeg for det langt værre på min nuværende dosis. Jeg kæmper en lang sej kamp, for det sted jeg er, har de ikke ADHD som speciale.

Jeg prøvede concerta før sommer (i år) endte total galt. Min impulsivitet steg, jeg blev "ligesom" før bare oven i hatten total deprimeret. LÆgen blev ved med at sige giv det tid, det er depot, du for samme mg som hvis du var på ritalin det er bare spredt ud over flere timer...
Læste dog flere steder på nettet at, det der bliver frigivet "pr time" overhovedet ikke var ens. Kan ikke lige finde linket...

Prøvede at forklare det allerede efter 1 uge, endte med at give det 2,5 og så måtte en veninde holde øje med mig 24/7 indtil næste læge besøg. Har aldrig oplevet at blive så deprimeret før, det skræmte mig fra vid og sans.

Har fået afvide jeg skal have "hurtig virkende centralstimulerende medicin" derfor jeg stadigvæk er på ritalin. Jeg personligt ville virkelig gerne slippe for alle de piller hver dag, føler mig (...), kan ikke holde blikkende ud på apoteket når jeg rydder deres lagere, så tanken om kun at skulle tage 1 pille (strattera) + måske lidt ritalin ved siden af klinger godt i mit hoved. Men jeg tør ærligt ikke hoppe ud i det, hvis jeg først oplever en optimal virkning efter 2mdr?
- Og slet ikke efter mit forsøg med concerta'erne... det var direkte skræmmende for mig og mine opgivelser.

Så et lille side spørgsmål, har nævnt jeg er sat ned i dosis grundet vægt, men tænker - jeg har det MEGA dårligt, alle er ved at få spat af mig, og jeg af mig selv. Da jeg blev sat ned vejede jeg desuden 1kg mere end den dag jeg blev sat op. Jeg har rykket og klaget i snart 3 mdr nu, jeg føler jeg "lider", mine omgivelser er irriteret på mig og min impulsivitet og hyperaktivitet er sat op, ikke som helt "gamle dage" men jeg kan mærke jeg mangler (ved det lyder forkert), jeg kan ikke handle rigtig ind, jeg skal planlægge min dag, for jeg har absolut intet tilovers for mine med mennesker. Flere gange har jeg gået fra min indkøbsvarer fordi der stod en hyle unge, eller køen var for lang osv. Har også haft nogen små vrede udbryd + jeg ikke kan holde min kæft, hvilket til tider - jeg burde gøre.
Ok, det var lidt meget info, men spørgsmålet er, kan DE bare sætte mig ned? De kan godt se det har negativ virkning, men DE nægter at sætte mig op noget x antal kg pr legmes vægt (har tabt mig før - under behandling og nu hvor dosis er sat ned yderligere - kan jo ikke sidde stille)
Jeg har snakket med andre, der siger x antal kg pr legmes vægt er fis, jeg har undervist børn der fik 5mg pr legmesvægt så jeg giver ikke en flad 50øre for den forklaring. men faktum er stadigvæk jeg er sat ned, og det har rigtig dårlig indvirkning på min hverdag. - kan jeg gøre noget for at overbevise dem? - Kan/skal jeg finde mig en anden psykiater? - Føler mig faktisk dårligt behandlet for er enormt ærlig med dem, - men føler ikke de lytter til mig. Jeg skriver føler, for sådan har jeg det, ved ikke om det passer eller ej...
Jeg har nævnt strattera overfor dem, men sådan havlt blankt afvist fordi de "ikke tør" pt, har nævnt dex overfor dem, for så afvide "vi har ikke speciale-viden inden for adhd" - ej ok men nok viden til at sætte mig ned i dosis???

Undskyld er frustreret, og tråden starter jo om strattera, har tilføjet nogen ekstra spørgsmål håber der er nogen der kan kæmpe sig igennem indlægget og svarere:)

På forhånd tak
FrkFin

ps det kan jo have betydning i kender min dosis for 4x20mg hver 3 time pt, før fik jeg 20,30,30,20 men ville gerne stige til 20,30,30,30 den da jeg blev sat ned. Nu er min hverdag anderledes dette medfører yderligere besværligheder, da jeg intet medicin har i kroppen efter kl 8 om aften, sover stort set ikke (skyldes mange ting) men ikke ritalin. Hvis jeg får, "for" meget falder jeg i søvn haha - grunden til jeg nævner det er, at nogen jo ikke kan sove på ritalin, der har jeg intet problem, mit problem er nu jeg er helt "oppe at kører" ved aften tid gør det umuligt at sove...

Moderator

Geografisk sted: Wiggie
Hey frkfin.

Er det rigtigt forstået at din nuværende dosis er 80mg dagligt - mod 100mg tidligere?

Jeg har ingen terapeutisk erfaring med Strattera, men vil gerne dele hvad jeg har oplevet med ritalin (methylphenidate: Motiron 10mg IR).
Efter en times snak, en test og en efterfølgende assisteret korrektion af de mindre objektive tilkendegivelser, blev jeg konstateret ADHD. Testdosis var 10mg 3 gange dagligt - forøget til 20mg 3 gange dagligt, efter 1 uge.
Første uge var ok .. tilvænning .. følte let øget koncentrationsevne.
Ved skiftet til 3x20mg følte jeg, efter at have taget morgendosen, at jeg blev stimuleret i en grad, som gik ud over det at være fokuserings-dygtig. Dette oplevede jeg de første 2-3 dage. Disse dages efterfølgen redoseringer virkede nogenlunde efter hensigten.
Efter de første dage med 3x20mg begyndte oplevelsen at skifte, til en oplevelse af at første dosis var ok (stadig med lidt eufori - men kortvarigt), hvorefter de næste doser var for lave - dette kom til udtryk ved at jeg blev smådøsig, ufokuseret og hungerende efter at opnå tidligere relativt succesfulde niveau.
Efterfølgende brud i min forsyning af Motiron har gjort det til en kompliceret affære at vurdere; efter et par måneders test (ordineret, men dosis efter eget initiativ), er jeg nået til den personlige konklusion, at methylphenidate ikke er egnet til at blive administreret som enslydende doser med jævne mellemrum. Tillige at dosering hver 3. time giver for store udsving i effekten.
Jeg får stadig ordineret 6x10mg dagligt - men jeg starter med 10mg om morgenen og doserer næste gang ca. 2½ time senere. Herefter aftager intervallerne til omkring 2, så 1½ time. Dette giver, med første dosering omkring 07.00, anden dosis 09.30, 3. dosis kl 11.30, 4. dosis kl 13 osv. en rimelig effektivitet over omkring 10 timer.

well - der er mange ting at sige om ritalin - jeg savner en lidt langsommere nedbrydelig version, og en version der ikke er så oplagt et misbrugsmiddel.

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Har fået afvide jeg skal have "hurtig virkende centralstimulerende medicin" derfor jeg stadigvæk er på ritalin. Jeg personligt ville virkelig gerne slippe for alle de piller hver dag, føler mig (...), kan ikke holde blikkende ud på apoteket når jeg rydder deres lagere, så tanken om kun at skulle tage 1 pille (strattera) + måske lidt ritalin ved siden af klinger godt i mit hoved. Men jeg tør ærligt ikke hoppe ud i det, hvis jeg først oplever en optimal virkning efter 2mdr?

Jeg synes bestemt ikke du skal holde dig tilbage af "blikkene" på apoteket. Hvis du har et reelt behov for at få dem udleveret, skal apotekspersonalet lukke røven og betjene dig på ordentlig vis. :)

Junior medlem

nogen der har erfaring med concerta? jeg er begyndt på concerta for 1 måned siden eller sådan noget, men det er jo en 12 timers pille så jeg har sovet lidt over mig skal jeg tage ritalin, men jeg synes ikke rigtig det har nogen effekt i forhold til concerta?

Junior medlem

Jeg har været på Ritalin i ca. 2 år. Jeg får 140mg dagligt og vejer ca 75kg. Jeg er tidligere misbruger og fik diagnosen ADHD for 3 år siden. Jeg er 37 år. Jeg er nu blevet tilbudt at komme på Strattera istedet fordi jeg ikke føler Ritalinen hjælper mig! Hvad kan jeg forvente af Strattera og hvilken dosis er realistisk? Kan jeg kombinere Ritalin og Strattera og hvordan virker det? Kan Strattera misbruges? Hvad er forskellen på disse to medikamenter?

Junior medlem

Hej Jeg har fået Suboxone i nogle mdr nu. Men jeg vil gerne vide hvorlænge effekten af suboxone virker på én?´For jeg gider ikke tage en Oxicontin pille, hvis jeg ikke får noget ud af den pga virkningen af Suboxone! Så hvor længe skal jeg være uden Suboxone, før morfinen fra en pille virker optimalt igen?

Junior medlem

Jeg hedder David. Er 38år gammel Jeg er vildt nervøs og anspændt, fordi min årelange medicin Ritalin stopper! Jeg har selv tigget og bedt om, at få det godt! Og jeg har hørt meget godt om Strattera, men jeg har trods alt klamret mig fast på det skide medicin i næsten 3 år! Jeg har dage, hvor jeg med sikkerhed ved, at det er det rigtige at gøre. Men er alligevel i tvivl mange gange. Men nu har jeg taget springet og sagt JA til Strattera! Jeg er tidligere misbruger, og efter 23 års selvmedicinering med amf-Cola og Fed, valgte jeg for nogle år siden at ændre på det! Jeg fik diagnosen ADHD efter ét voldsomt overfald i Juni 2008 og har siden fået rigtigt meget medicin! Jeg har tit følt mig, som én slags testperson. Men da de fortalte mig om ét medikament, som hed Ritalin. Så googlede jeg det med det samme, og ja man er jo nu engang, hvad man ér! Så jeg gik igang med at få dem til at give mig Ritalin!! Det er 3 år siden nu. Jeg har ét eller anden sted fortrudt, at jeg var så påvirkelig og jeg bare rakte hånden ud for mere! Jeg stoppede egentlig ret hurtigt med fed og har idag ikke nogen trang til at ryge, jeg tør ærligt talt ikke! De gange for jeg er faldt i og røget én pind, fortrød jeg inderligt hurtigt efter! Fuck, jeg fik det psykisk dårligt! Anyway, jeg har fået 140mg Ritalin-200mg Nozinan-7.5mg Imozop (sovepille) I rigtigt lang tid! Jeg fik ovenikøbet i problem med Oxicontin-piller og måtte efterfølgende på Suboxone, som jeg nu har været på i 3 1/2 mdr. Så jeg har sgu fået meget medicin. Medicin for én lidelse jeg ikke helt tror på faktisk! Jeg kan måske nikke genkendende til mange af de ting, som omhandler ADHD. Men helt ærligt, hvem kan ikke det, hvis det bliver set fra det rette perspektiv! Jeg var før så anti-pille minded og forstår ikke, at jeg er endt hvor jeg er endt, hvor hele ens dagligdag handler om den rette medicin, for den rette lidelse på det rette tidspunkt! Jeg skulle måske have gjort noget anderledes, inden snebolden begyndte at trille! Jeg er sikker på at havde jeg fået plads på én døgnbehandling og fået tiden, så havde tingene sgu nok set anderledes ud! Men nu står jeg hvor jeg står, ligger som jeg har redt og skal nu stoppe med Ritalin, Nozinan og jeg klager bestemt ikke. Jeg har fået nok af ritalin, selvom det er lidt svært at sige farvel til det! Jeg er jo misbruger (vil være det resten af mit liv) Så pas på David!!!! Nå men jeg påbegynder Strattera behandlingen imorgen med 40mg i én uge hvorefter jeg stiger til 80 i én uge og tilsidst ender på 98mg dagligt! Jeg får heldigvis stadig Ritalin 140mg dagligt i noget tid, hvorefter jeg bliver nedtrappet! Jeg får faktisk osse 40mg Ritalin som PN. Så det bliver overkommeligt at gå fra det ene til det andet! Jeg skal have 2mg Respidal istedetfor de 200mg Nozinan! Så når jeg sådan sidder og skriver det, så har jeg faktisk ikke noget at være så bekymret for tror jeg! Hvad synes I? Det eneste jeg vil få det svært med, er at Strattera er én pille dagligt, hvor jeg nu er vant til flere piller, som jeg kan "læne" mig op ad dagligt.. Men når det kommer til stykket så er det stadig meget medicin for én lille gut på 80kg, som mig! Men jeg har nu redegjort for Jer, hvad jeg er oppe i mod og hvad jeg egentlig får af medicin dagligt og vil mægtigt gerne hører Jeres kommentarer! Både de gode, de dårlige, de konstruktive og ja alle kommentarer glæder jeg mig til! Jeg er iøvrigt ny herinde, så aner ikke om dét havd jeg har skrevet, nu er ok eller er noget værre rod! Men skriv endelig. Mangler at hører andres mening og glæder mig til noget respons.

Junior medlem

SOlbaer skrev:

Hvis du ikke får medicin for det mere, på grund af præparatvalget er det jo en vild nyhed!

Jeg læste faktisk for nyligt et sted under information om medicintilskud, at lægerne pålægges at henvise til den billigste medicin på markedet til behandling. Dette pga. at det offentlige ikke vil betale mere end højst nødvendigt som tilskud. Man kan dog selv vælge at betale fuld pris for medicinen og lægen er stadig berretiget til at udskrive den dyre medicin, hvis de vurdere det er den bedste.

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

SOlbaer skrev:

Jeg læste faktisk for nyligt et sted under information om medicintilskud, at lægerne pålægges at henvise til den billigste medicin på markedet til behandling. Dette pga. at det offentlige ikke vil betale mere end højst nødvendigt som tilskud. Man kan dog selv vælge at betale fuld pris for medicinen og lægen er stadig berretiget til at udskrive den dyre medicin, hvis de vurdere det er den bedste.

Det er også helt korrekt. :)
Man vil kunne få tilskud til det billigste substitut inden for samme lægemiddelgruppe. Men hvis man har enkelttilskudsbevilling på Ritalin, så gælder den ikke for Strattera. Med mindre bevillingen lyder på generel medicinering af ADHD, hvilket den sjældent gør.

Men man betaler ikke den fulde pris når man vælger et dyrere præparat, man betaler bare differencen i forhold til hvad man skulle give for det billigste.
Et eksempel. Hvis det billigste præparat kostede 500,- og man fik 50% i tilskud, så skulle man betale 250,-.
Hvis man valgte et dyrere præparat som kostede 2000,-, skulle man selv betale 1500+250,-, da man ikke får tilskud til de sidste 1500,-. (HELDIGVIS!!)

Junior medlem

Jeg har været på Ritalin i ca. 3 år og fik til sidst 140mg. Jeg fik det mere og mere underligt, men kunne bare ikke slippe dét kick man får, når man har taget Ritalin! Jeg kunne mærke at jeg blev helt lammet og tømt af energi efter nogle timer på Ritalin. Jeg blev nødtil at holde den kørende med stoffet for ikke at falde helt hen. Men det hjalp ikke.. Jeg endte hver dag ved kl 16-17 tiden at være nærmest ikke eksisterende! Jeg mistede appetiten og fik aldrig rigtigt færdiggjort noget projekt, jeg var gået igang med tidligere på dagen. Men jeg slap ikke Ritalin! Jeg glædede mig til næste morgen, hvor jeg så tog Ritalin igen og så kunne det begynde forefra! Når jeg skal være ærlig, så fik jeg ikke meget ud af Ritalin egentlig. Jeg fik det godt i nogle timer, men betalte én sindsyg høj pris for det, resten af dagen.. Jeg var igen på ét slags misbrugs-stadie, som jeg havde kæmpet med at komme ud af tidligere! Nej, Ritalin hjalp mig sgu ikke.. Jeg begyndte på Strattera for 1 1/2 måned siden og dér kunne jeg mærke en forandring! Efter nogle uger på Strattera, oplevede jeg at jeg blev mere positiv og faktisk fik jeg lysten til livet lidt tilbage. Jeg får nu 98mg Strattera og er stoppet med Ritalin! Jeg indrømmer, at jeg tiltider savner Ritalin men man er vel altid misbruger.. Men Strattera er vejen frem, det er jeg idag sikker på! Jeg har det se+fø+li ikke super hele tiden og har da mine nedture, men når alt kommer til alt, så har Strattera virkelig gjort mig til ét bedre menneske! Jeg mener, at alle adhd patienter, skulle tage ét forsøg med Strattera, det hjælper.. TRo mig..

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: sydschlaraffenland
Hvorfor fik du ritalin - ADHD?

140mg lyder af meget - var det tabletter eller kapsler med "timerelease"(CR)?
Det virker på mig lidt som om du har misbrugt din ritalin.

Både jeg selv og min mor har ADHD og vi begge får methylphenidat(ritalin). Min mor har prøvet strattera over en periode men uden succes desværre.

Jeg får ikke et kick af at tage min medicin(30mg methylphenidat CR), jeg bliver nærmere en smule sløv i forhold til hvordan jeg er i forvejen...

Junior medlem

Jeg fik Kapsler... Jeg ved ikke om jeg ligefrem har misbrugt min Ritalin, jeg bestemte jo ikke selve dosissen.. Hvad angår Jeres forsøg med Strattera, så er jeg da ked af at det ikke har virket på Jer! Men der er osse stor forskel mellem disse 2 medikamenter. Jeg har faktisk prøvet en kombination af Ritalin og Strattera, og det virkede for mig..

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 19 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]