Angående evt skift oplevede du nogen "bivirkninger" - altså klart man gør, men tænker på om der var noget specielt?
Har hørt det kan tage op til 2 mdr før den fulde effekt af strattera træder i kraft + man jo lige skal finde sin dosis... er det sandt? Hvorfor jeg spørger er fordi jeg er på ritalin (ikke uno), jeg er blevet sat ned pga vægt(???) som gør jeg for det langt værre på min nuværende dosis. Jeg kæmper en lang sej kamp, for det sted jeg er, har de ikke ADHD som speciale.
Jeg prøvede concerta før sommer (i år) endte total galt. Min impulsivitet steg, jeg blev "ligesom" før bare oven i hatten total deprimeret. LÆgen blev ved med at sige giv det tid, det er depot, du for samme mg som hvis du var på ritalin det er bare spredt ud over flere timer... Læste dog flere steder på nettet at, det der bliver frigivet "pr time" overhovedet ikke var ens. Kan ikke lige finde linket...
Prøvede at forklare det allerede efter 1 uge, endte med at give det 2,5 og så måtte en veninde holde øje med mig 24/7 indtil næste læge besøg. Har aldrig oplevet at blive så deprimeret før, det skræmte mig fra vid og sans.
Har fået afvide jeg skal have "hurtig virkende centralstimulerende medicin" derfor jeg stadigvæk er på ritalin. Jeg personligt ville virkelig gerne slippe for alle de piller hver dag, føler mig (...), kan ikke holde blikkende ud på apoteket når jeg rydder deres lagere, så tanken om kun at skulle tage 1 pille (strattera) + måske lidt ritalin ved siden af klinger godt i mit hoved. Men jeg tør ærligt ikke hoppe ud i det, hvis jeg først oplever en optimal virkning efter 2mdr? - Og slet ikke efter mit forsøg med concerta'erne... det var direkte skræmmende for mig og mine opgivelser.
Så et lille side spørgsmål, har nævnt jeg er sat ned i dosis grundet vægt, men tænker - jeg har det MEGA dårligt, alle er ved at få spat af mig, og jeg af mig selv. Da jeg blev sat ned vejede jeg desuden 1kg mere end den dag jeg blev sat op. Jeg har rykket og klaget i snart 3 mdr nu, jeg føler jeg "lider", mine omgivelser er irriteret på mig og min impulsivitet og hyperaktivitet er sat op, ikke som helt "gamle dage" men jeg kan mærke jeg mangler (ved det lyder forkert), jeg kan ikke handle rigtig ind, jeg skal planlægge min dag, for jeg har absolut intet tilovers for mine med mennesker. Flere gange har jeg gået fra min indkøbsvarer fordi der stod en hyle unge, eller køen var for lang osv. Har også haft nogen små vrede udbryd + jeg ikke kan holde min kæft, hvilket til tider - jeg burde gøre. Ok, det var lidt meget info, men spørgsmålet er, kan DE bare sætte mig ned? De kan godt se det har negativ virkning, men DE nægter at sætte mig op noget x antal kg pr legmes vægt (har tabt mig før - under behandling og nu hvor dosis er sat ned yderligere - kan jo ikke sidde stille) Jeg har snakket med andre, der siger x antal kg pr legmes vægt er fis, jeg har undervist børn der fik 5mg pr legmesvægt så jeg giver ikke en flad 50øre for den forklaring. men faktum er stadigvæk jeg er sat ned, og det har rigtig dårlig indvirkning på min hverdag. - kan jeg gøre noget for at overbevise dem? - Kan/skal jeg finde mig en anden psykiater? - Føler mig faktisk dårligt behandlet for er enormt ærlig med dem, - men føler ikke de lytter til mig. Jeg skriver føler, for sådan har jeg det, ved ikke om det passer eller ej... Jeg har nævnt strattera overfor dem, men sådan havlt blankt afvist fordi de "ikke tør" pt, har nævnt dex overfor dem, for så afvide "vi har ikke speciale-viden inden for adhd" - ej ok men nok viden til at sætte mig ned i dosis???
Undskyld er frustreret, og tråden starter jo om strattera, har tilføjet nogen ekstra spørgsmål håber der er nogen der kan kæmpe sig igennem indlægget og svarere:)
På forhånd tak FrkFin
ps det kan jo have betydning i kender min dosis for 4x20mg hver 3 time pt, før fik jeg 20,30,30,20 men ville gerne stige til 20,30,30,30 den da jeg blev sat ned. Nu er min hverdag anderledes dette medfører yderligere besværligheder, da jeg intet medicin har i kroppen efter kl 8 om aften, sover stort set ikke (skyldes mange ting) men ikke ritalin. Hvis jeg får, "for" meget falder jeg i søvn haha - grunden til jeg nævner det er, at nogen jo ikke kan sove på ritalin, der har jeg intet problem, mit problem er nu jeg er helt "oppe at kører" ved aften tid gør det umuligt at sove...
|