Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 07 maj 2025 12:27

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 33 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2
Forfatter besked
Junior medlem
Brugeravatar

Hej allesammen!

Syntes lige jeg ville blande mig i dette indlæg, da jeg selv har meget erfaring på området, og pt. får 80ml metadon dagligt.

Først og fremmest, STORT tillykke til viiizion - det er fanme flot klaret! Respekt herfra! Jeg kunne ikke klare det selv på den måde. Men pas nu på ikke at falde i fælden med at tage uafhængigheden for givet, eller tænke "jeg kan godt lige tage noget een enkelt gang". Shit never works!

Mht. metadon kontra subutex/suboxone, så tror jeg, det er meget individuelt hvad der fungerer bedst. Hvis ens daglige heroinforbrug er lavt nok og man er stærk nok er suboxone en udemærket løsning. Problemet ved at begynde på subutex/suboxone er selve hoppet fra det sidste skud/sug heroin over til den første subutex-pille. Mener der skal gå 12 (eller er det 24?) timer mellem. Og det er altså ikke sjovt. Når man så spiser den første subutex-pille, føler man overhovedet det virker. Det begynder det så, at gøre efter to dage ca. - det er i hvert fald standardoplevelsen. Jeg har også hørt om folk der klarede det mere smertefrit.

2610 spørger hvad der får folk til at tage sprøjten. Det kan selvfølgelig være så meget: kedsomhed, gruppepres, jagten på "det ultimative rus" (hvilket heroin nok sikkert slet ikke er længere :)). I mit tilfælde var det angst og depression. Jeg havde prøvet at ryge brun heroin nogle gange hvilket virkelig ikke sagde mig noget. Senere fik jeg så arrangeret med en homie, at få en junkie til at hjælpe os med at injektiere vores første skud hjemme i min homies lejlighed. Da jeg fik mit første skud faldt jeg PLADASK for heroin. Jeg mærkede lige med det samme, at dette var svaret på mine bønner og løsningen på alle mine problemer. Det fjernede: angst, depression, smerter, musik lød bedre, cigaretter smagte bedre, man følte virkelig man havde styr på sit shit. En enorm lækker opdagelse for en person der er i ubalance med sig selv.

Uden at gå for meget i detaljer, vil jeg blot sige at det med årene udviklede sig til blandingsmisbrug: fx balls (heodeo + coke) og heodeo + benzodiazepiner osv. - det blev ustyrligt. JEG blev ustyrlig! Og i 2005 blev jeg anholdt for røveri med selvsamme homie jeg begyndte på stoffet sammen med. Jeg slap heldivis let med en betinget dom, mens min ven fik lidt længere tid. Men det satte ikke en stopper for mig. Næh nej, jeg ville have mere, så mit heroinmisbrug fortsatte helt frem til slutningen af 2008 + efterdøninger i 2009. I dag lever jeg så et relativt normalt liv på metadon. Kommunen og psykriatisk afd. skal have props for at hjælpe mig på næsten daglig plan med at få tingene til at hænge sammen!

Zarathustra skriver at metadon kan være rigtig godt til heroin-nedtrapning. Det er jeg delvist enig i. Personligt er jeg af den ret radikale holdning, at man bør behandle heroinmisbrugere med heroin. Du skriver at metadon er lettere at trappe ud af. Der er jeg uenig. Metadon-abstinenser kan vare alt mellem uger til flere måneder, afhængigt af hvor høj dosis man har været på. Heroin, derimod, kan man trappe ud af på 4-5 dage - max en uge og allerhøjst 10 dage. Jeg vil til enhver tid foretrække at få nogle, godt nok lidt hårdere, abstinenser komprimeret ned på 4 dage end nogle meget langtrukne abstinenser der i bedste fald varer uger. Men okay, det kan selvfølgelig være en smagssag.

Fordelen ved at behandle heroinmisbrugere med heroin er også at ren statsproduceret heroin er 100% (eller meget tæt på) uskadeligt for kroppen, mens metadon er skadeligt for tænder og knogler mm. Derudover er den psykiske afhængighed man får af, specielt høj-dosis, metadon meget snedig fordi man ikke selv aner hvor afhængig man egentlig er af den. Den er farlig fordi den bliver en så integreret del af ens hverdag, at det bliver ligeså naturligt som mad og drikke - hvor heroin har en tendens til at føles som et langt mere "flygtigt bekendtskab".

Der er dog omvendt også et problem ved at skulle dele heroin ud til misbrugere i stedet for metadon: metadon kan uddeles 1-2 gange om dagen, hvor heroin skal uddeles 3-4 gange om dagen. Det kan helt sikkert give nogle praktiske problemer. Men bortset fra det er jeg pro heroin til misbrugere. Og det er ikke blot et ønske baseret på at jeg selv vil ha' det. Det vil jeg nemlig ikke, jeg vil nemlig helst gerne hurtigst muligt ud af alle opiatstoffer.

Men det var bare nogle strøtanker, og ikke alt skal tages lige alvorligt, men jeg håber I kan bruge det til noget. Det var i øvrigt et af min første lidt længere indlæg på psyk.dk.

Insane psychedelia user!

Geografisk sted: Påskeland
Morpheus skrev:
Det er rigtigt flot og stærkt det der viiizion! Men husk at nedtrapningen på metadonen skal være "forholdsvis" hurtig.. Det skal ikke være sådan at du har det af helvede til og har gåsehud og tåre ud af øjne, men du skal bare passe på du ikke bliver hooked på metadonen.. selvom det overhoved ikke giver en high for nogen som os så kan man stadig blive forfærdeligt hooked på metadonen.. Forresten har jeg skrevet tilbage på din besked.. ved ikk lige om du har læst den.. Vi ses buddy!

Hilsen Morph!

Helt enig!

Det burde være relativt let at nedtrappe på metadon, ihvertfald hvis du ikke har andet at bekymre dig om, og bruge din tid og energi på. Hvis du fokuserer fuldstændig på at trappe helt ned, burde du godt kunne gå ned med omkring 5 mg hveranden dag.

Så derfor kan du godt starte lidt højere i metadon-dosis, så du har det "ok", og ikke bruger hele dagen på at ligge og have abstinenser.
Og så bare trappe ned efter nogle dage.

Det hjalp/hjælper også utroligt meget på mig og mine abstinenser, hvis jeg dyrkede motion og fik rørt mig. Derudover tror jeg også, at det er utroligt vigtigt at lave nogle aktive ting, så man ikke bruger al sin tid på at sidde og tænke på dope og abstinenser. Hvis du ikke tænker på abstinenserne, så mærker du dem ikke helt så slemt.

Desuden synes jeg, at du skal fordele din metadon-dagsdosis over 2 omgange, så du får en mere jævn påvirkning, og så du undgår flest mulige abstinenser. Efter sigende kan nogle mennesker metabolisere ("omdanne"/"nedbryde") metadon en del hurtigere end andre (og nogle oplever også den psykiske side af "high" og "abstinenser" forskelligt), så for nogle mennesker passer det bedst at tage metadon 1 gang i døgnet, mens det for andre passer bedst at tage 2 mindre doser. Prøv dig evt. frem, hvis du ikke er helt tilfreds med kun at tage det 1 gang om dagen.

Og ellers så må du have masser af held og lykke!! Prøv at tage "en dag ad gangen", som de siger hos NA (som jeg i øvrigt ikke er fuldstændig enig med, selvom jeg synes lige netop dette motto er ret velvalgt).

Insane psychedelia user!

Geografisk sted: Påskeland
Toxic Avenger skrev:
Zarathustra skriver at metadon kan være rigtig godt til heroin-nedtrapning. Det er jeg delvist enig i. Personligt er jeg af den ret radikale holdning, at man bør behandle heroinmisbrugere med heroin. Du skriver at metadon er lettere at trappe ud af. Der er jeg uenig. Metadon-abstinenser kan vare alt mellem uger til flere måneder, afhængigt af hvor høj dosis man har været på. Heroin, derimod, kan man trappe ud af på 4-5 dage - max en uge og allerhøjst 10 dage. Jeg vil til enhver tid foretrække at få nogle, godt nok lidt hårdere, abstinenser komprimeret ned på 4 dage end nogle meget langtrukne abstinenser der i bedste fald varer uger. Men okay, det kan selvfølgelig være en smagssag.

Fordelen ved at behandle heroinmisbrugere med heroin er også at ren statsproduceret heroin er 100% (eller meget tæt på) uskadeligt for kroppen, mens metadon er skadeligt for tænder og knogler mm. Derudover er den psykiske afhængighed man får af, specielt høj-dosis, metadon meget snedig fordi man ikke selv aner hvor afhængig man egentlig er af den. Den er farlig fordi den bliver en så integreret del af ens hverdag, at det bliver ligeså naturligt som mad og drikke - hvor heroin har en tendens til at føles som et langt mere "flygtigt bekendtskab".

Der er dog omvendt også et problem ved at skulle dele heroin ud til misbrugere i stedet for metadon: metadon kan uddeles 1-2 gange om dagen, hvor heroin skal uddeles 3-4 gange om dagen. Det kan helt sikkert give nogle praktiske problemer. Men bortset fra det er jeg pro heroin til misbrugere. Og det er ikke blot et ønske baseret på at jeg selv vil ha' det. Det vil jeg nemlig ikke, jeg vil nemlig helst gerne hurtigst muligt ud af alle opiatstoffer.

Men det var bare nogle strøtanker, og ikke alt skal tages lige alvorligt, men jeg håber I kan bruge det til noget. Det var i øvrigt et af min første lidt længere indlæg på psyk.dk.

Det er nogle ret fornuftige observationer du kommer med.

Som du skriver er det "en smags-sag", om man synes det er nemmest at tage nogle ret hårde, korte abstinenser, eller tage en længere periode med nogle mildere. Det kommer jo f.ex. også an på, om man skal kunne studere eller gå på arbejde, mens man nedtrapper (eller evt. holder dosis i hårde, stressede perioder og så trapper lidt længere ned, hver gang man har tid og overskud).

Du skriver, at Metadon er skadeligt for tænder og knogler - det synes jeg aldrig at jeg selv har læst, så hvis du har en kilde (eller flere) på det, vil jeg meget gerne se det. Det er ikke fordi jeg tvivler helt på det du siger, jeg vil bare gerne have det uddybet lidt.
Jeg mener dog selv at have læst, at metadon skulle være skadeligt for hjertet (og/eller hjerte-kar-systemet).

Som du selv siger, skal heroin administreres 3-4 gange til folk (hvis det uddeles for at "stabilisere" folk, eller nedtrappe dem), mens metadon "kun" skal uddeles 1-2 gange om dagen. Det er bl.a. en af grundene til at jeg selv synes at det er sværere at trappe ned på heroin end på metadon: Da man skal dosere relativt mange gange på heroin, er det nemmere at komme til at dosere lidt for meget nogle af gangene, eller dosere lidt for mange gange om dagen. Der er det en del nemmere at "ramme" den rigtige dosis på metadon, så man er næsten-abstinensfri, men ikke høj/skæv.

Min personlige erfaring er, at jeg godt kan trappe ned fra ca. 1 gram heroin (brun ryge-heroin - nok ikke så høj kvalitet) til omkring ½ gram heroin pr. dag over relativt få dage, uden alt for voldsomme abstinenser. Men så er det meget svært for mig at komme længere ned, og DÉR er det en stor fordel at skifte til metadon, og så trappe videre ned.
Men det kan jo selvfølgelig afhænge af min krop, psyke osv. osv. og variere fra person til person.

Dedikeret medlem

Geografisk sted: Jylland
Det er sjovt det der med metadon skulle være meget skadeligt får både tænder og knogler. Har hørt den SÅ MEGA mange gange! Men har ingen kilde på det.. Alle Narkomaner siger det næsten bare.. Men ja jeg har skam set massere af junkier som har helt rådne tænder osv. Men jeg tror det er fordi der vidstnok er sukker i det metadon de får hver morgen hos udleveringen, og ingen af dem børster tænder.. Jeg har ingen kilder på det med sukkeret, men har hørt at det blander et eller andet i så det gør pisse nas at lave en fejler, iforhold til normal apoteker metadon(metadon DAK) Og mange siger det bare er sukker, men somsagt ved jeg ingenting om det udover personlig erfaring..

Medlem
Brugeravatar

Morpheus:

jeg mener også at læse hr. rindom skrive at metadon og morfin var de mindst skadelige stoffer for kroppen.

Dedikeret medlem

hej "emingos" Jeg ved ogsågodt morfin ikke er ret skadeligt hvis det altså er rent og bliver taget under nogle rene forhold, men det er mere den der metadon skrøne eller hvad det nu er med knogler og tænder jeg referreret til.
Jeg håber alle forstår hvad jeg skriver for jeg er lidt ordblind.

Morph!

Medlem
Brugeravatar

Morpheus: ja jeg har også hørt det flere gange at metadon' bliver optaget i fedt, kogler og tænder... men jeg ved ikke hvor meget hold der er i det,.. men gad faktisk godt vide om det passede

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Nå, jeg har gjort det lille arbejder der var i det, for jer :) og det ér en myte, at metadon "sætter sig i" tænder eller knogler:

http://www.thewomens.org.au/uploads/dow ... Health.pdf
Citat:
Myth: Methadone will make my teeth rot!
Fact: This is an unnecessary event which can be avoided. Decay is caused when bacteria (in plaque) feed on sugar from your diet and produce acids. The acids eat at the tooth structure. Methadone can reduce saliva flow causing a dry mouth. This creates the perfect environment for sugar to attack your teeth and cause decay. Tooth decay can occur unless you reduce the effects of the acids by rinsing your mouth with water after taking methadone, using fluoride products, increasing saliva flow by chewing sugar free gum, and reducing the amount of plaque by cleaning teeth daily.

http://www.brandywinecounseling.org/Met ... 0Myths.pdf
Citat:
This is a consequence of a long period of time in
active addiction. Few heroin addicts clean their
teeth regularly or go for dental checkups. Many addicts
also consume a lot of sugar. Finally, inadequate
nutrition will fail to keep teeth, gums and
bones healthy. When stabilized on methadone, individuals
may first become aware of their dental decay.

http://www.ehow.com/about_5132674_effec ... bones.html
Citat:
Thin Bones
# A 2006 study done in Boston and reported through the Canadian AIDS Treatment Information Exchange website (T. W. Kim, D.P. Alford, A.Malabanan, et al.; "Low bone density in patients receiving methadone maintenance treatment," Drug and Alcohol Dependence; 2006) that involved 93 participants who were on methadone at the time. The research found that 83 percent of the participants had thin bones and 35 percent were diagnosed with osteoporosis. None of the test subjects had been previously diagnosed with this condition. Men were found to have a higher degree of bone loss than women. Thin bones and osteoporosis puts a person at an increased risk of suffering fractures.
Considerations
# Besides being male, other risk factors determined the likeliness of a person's suffering bone loss while using methadone. Persons who have abused drugs and alcohol for a number of years are more prone to thin bones when using methadone. Underweight individuals are also at risk.
Misconceptions
# Although links have been made between bone loss and methadone use, the likely cause is a vitamin D deficiency. There is no evidence that methadone seeps into the bones and teeth of users.

Dedikeret medlem

hey Homo Superior.. Fedt at få det afklaret! Mange tak for det!

Medlem

Jeg har lige læst alt hvad der er blevet skrevet ind, Det er 100% det bedst og det mest positive indlæg, jeg har læst. Synes alle skal være stolte af sig, i hvert fald dem som er kommet med positiv hjælp.. :mrgreen:

Du skal have tusinde gang held og lykke fra mig af.. :mrgreen:

Medlem

Held og lykke med det! Håber det bedste for dig!

PS: ikke for at være for pedantisk men burde denne ikke være postet i "medaljens bagside?"

Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

Geografisk sted: up yours
Vidste ikke lige hvor jeg skulle smide det her, men det er noget af det bedste jeg har læst om afhængighed generelt.

det er et udklip fra bogen Romancing Opiates: Pharmacological Lies and the Addiction Bureaucracy, af Theodore Dalrymple som er printet i The Australian.
Addicted to myths about opiates

Dedikeret medlem

Geografisk sted: I centrum af solsystemmet.
Homo Superior takker for dit rigtigt gode og oplysende indlæg :) .

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 33 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]