Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 04 maj 2025 15:00

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 32 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2
Forfatter besked
Nu er optik absolut ikke min ting, men øjet er vel en optisk funktion og en mekanisk mekanisme? Hvis vi igen tager motoren som eksempel, så yder den 100hk og 150nm når den forlader fabrikken, men efter 300.000km yder den 93hk og 140nm. Denne effekt forringelse er ikke sket i et hug, men i en glidende overgang fra dag et i overensstemmelse med den slitage, motoren har påtaget sig igennem tiden.
Det samme må vel være gældende for øjet? Så jeg tænker ikke at øjets funktion ændres, men dets ydelse og præstation. Øjet og de dertilhørende mekanismer(altså selve synet) er vel ikke ligeså veludviklede hos et nyfødt barn, som hos en 12 årig, og det er sandsynligvis mindre slidt hos en 12 årig, end hos en på 60 år. Det tænker jeg i hvertfald, det virker meget logisk. Min far klager tit over synet, det gjorde han ikke for fem år siden, så der må være sket en ændring.

Men ja det er rigtigt nok syns opfattelsen jeg mener. Det er det eneste jeg sådan rigtigt kan forholde mig til, og hvordan man opfatter synet, ændrer på syns oplevelsen. Altså hvordan jeg ser, ændres uafbrudt. Ikke nødvendigvis funktions mæssigt, men resultat mæssigt. På samme måde som en formel 1 bil kan blive nummer et til et racerløb, kan den også blive nummer tre selvom den har samme funktion, det afhænger i en vis grad af køreren. Det samme tænker jeg er gældende med syns oplevelsen. Man kunne sige, at øjets funktion svarer til formel 1 bilen, hvor det som jeg kalder opmærksomheden svarer til køreren. Men det har naturligvis ikke noget med øje funktionens "slitage" at gøre, som du også er inde på, er det en langsom process man ikke lægger mærke til fra dag til dag, eller minut til minut. Forklaringen på det forbliver nok et åbent filosofisk spørgsmål. Her tænker jeg, at opmærksomheden, hvor opmærksom man er spiller en stor rolle.

Hvis vi nu antager, at hornhinden og linsen hverken skifter form eller størrelse, så har de en markant anden funktion, end al anden fysik. Både stemplet i motor blokken og peberkværnen på bordet skifter både størrelse og form for hvert øjeblik der går, betinget af tryk, temperatur og observatør. Tror du at hornhinden og linsen har en eksistens udenfor påvirkning af disse betingelser? Jeg er vist også nede på flueknepperi niveau nu.
Jeg oplever, at min synsstyrke ændres markant alt efter hvordan jeg har det, og hvad synet skal bruges til. Om jeg skal se kort eller langt, kigge på noget småt eller stort, i lys eller mørke. De fleste kender jo, når det pludselig bliver helt mørkt, efter det har været stærkt lyst, og så kan man ikke se en skid. Men efter nogle minutter begynder man at se lidt i mørket. Det er alt faktorer, der har en indflydelse på hvordan jeg ser. Min opfattelse er at synet ændrer sig, alt efter hvad det skal bruges til. Om det så er fra -2 dioptrier til -3 ved jeg ikke, da jeg ikke kender disse enheder.

Puha det ved jeg ikke, om jeg er i stand til at beskrive. Det svarer lidt til at skulle forklare, hvordan farven rød ser ud. Jeg kunne måske sige at den ligner mere gul end blå, men hvad er gult og blåt? Det er sikkert mere passende at beskrive hvad jeg føler, når jeg kigger på rødt. Det er en varm, feminin, kærlig, empatisk, tilgivende og nærværende farve. Men hvordan den ser ud, det er svært at forklare. Det er måske også en indikation på, at synet ikke er en selvstændig mekanisme, som arbejder uafhængigt, men er tilknyttet ens følelses register som stort set alt andet, undtagen logikken.

Men jeg synes Buttkraken gør det godt. Hvis jeg spiser en kæmpe steak, lammekølle eller flæskesteg bliver mit syn sløret, tunnelsyn passer godt og jeg bliver tung i kroppen og let dissocieret. I mit tilfælde mere i retning af GHB end Ketamin. GHB er meget visuelt for mig, et bordel af farvelader. Det er også kraftigt dissocierende, men ingen psykedelisk karakter. Hvis jeg spiser en stor dosis salt, bliver mit syn meget knitrende, gråt, trist og ubehageligt, lidt deprimerende. Jeg kender ikke andet, som giver lignende effekter i synet. Spiser jeg Raffineret sukker, er det som at have fået dårlig Kokain og jeg bliver nærmest grænsepsykotisk(overdrivelse forfremmer forståelse) med en masse manisk vibrerende og hakkende effekter i synet, og jeg oplever variationer i lys og skygger. Jeg er ret glad for chili, og en god mængde ordentlig stærk chili har nok den største indflydelse på mit syn og sindstilstand, hvis vi snakker mad. Alt står utrolig skarpt, farverne er intense og luften fuldstændig gennemsigtig. Afstands fornemmelse ændres også, og afmærkninger er meget tydelige. Mest af alt som en lav dosis DMT, og måske lidt som Ketamin. De to substancer minder også ret meget om hinanden på nogle punkter, selvom de er vidt forskellige. DMT og 5-meo-dmt er langt mest dissocierende af alle substancerne i den psykedeliske gruppe, og Ketamin mest psykedelisk af den dissociative gruppe, som jeg har prøvet(jeg har ikke prøvet pcp og Iboga). Jeg har engang oplevet en kraftfuld egodød på en meget stærk chili snaps, men generelt er chili ret psykedelisk for mig.
Den mest neutrale spise i forhold til synet er for mig vegansk mad. Hvis jeg spiser ren vegansk, oplever jeg nærmest ingen instante syns ændringer, selvom jeg totalt overspiser(jeg er en rigtig spiser som spiser MEGET). Hvis jeg er i en god periode, og spiser vegansk i en uge eller to oplever jeg en tydelig forbedring af min indre velvære, og mit syn bliver gradvist mere levende og behageligt, både skarpt og flydende på samme tid og farverigt. Ting opleves meget levende og tæt på for mig, et maleri eller en blomst kan gøre utrolig stort indtryk. Meget LSD agtigt, og som I ved, er jeg glad for LSD.
Hvis jeg faster, oplever jeg også ret heftige syns ændringer. Når jeg har fastet, har jeg generelt gjort det i fire dage, hvor jeg enten kun drikker vand, og andre gange har jeg drukket grøntsags juice, for at få lidt vitaminer. Anden og tredje dagen er som oftest de hårdeste, hvor kroppen lige skal vende sig til ikke at spise, og sindet skal trænes til at holde fokus og ikke konstant tænke på mad. I disse dage er kraftige syns ændringer, visuelle effekter, dagdrømme og visioner almindelige. Det er ret trippy, og følelsen af eufori, ekstase, smerte, meningsløshed og sorg kan strømme igennem ens krop på rekord tid. Synet kan bære tydelige præg af Ayahuasca oplevelsen, hvor man ser ånden i alt, til kort tid efter at bære præg af alkohol eller amfetamin tømmermænd.

Hård fysisk aktivitet helt op til smertepunktet, har også en indflydelse på mit syn.

Jeg lagde ikke mærke til alle disse fænomener, før jeg prøvede psykedelika. Det mest visuelle jeg havde prøvet dengang var Cannabis eller sanseløs druk, og det var ikke særlig psykedelisk for mig, før jeg havde spist Svampe og HBWR nogle gange, men siden da har Cannabis været meget psykedelisk.

Oplever du ingen ændringer i dit syn, uden du indtager psykedelika Bo Dega?

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Synes også at have hørt lidt en myte om, at man oplever højere FPS, når man er på syre?
Generelt er der nok bare ikke forsket nok i det her, til at kunne sige hvordan drugs har en påvirkning på synet. Men det har helt klart en eller anden form for påvirkning :-)

Hvis du ikke er i stemning til at tage stoffer, så kommer du formentlig heller ikke i stemning af at tage dem.
<@jimfear> jeg kom engang mens jeg dødløftede

Jeg har ikke selv hørt den myte før, men det er noget jeg har tænkt på da det undrer mig, at man kan have så uffatteligt mange visioner på de 8-10min peak effekten står på, under DMT oplevelsen. Det samme med højdosis LSD. Det er stadig uforståeligt for mig og nærmest chokerende, hvordan det kan være, at man oplever så drastiske ændringer i ens krop og sind efter sådan en oplevelse. Her varer peak effekten ca 3-4 timer, og hvis jeg siger, at man kan have flere tusind visioner i dette tids interval, tror jeg det er meget forsigtigt sagt.
Disse oplevelser må komme et sted fra, og så giver det mening for mig at tænke på, at de måske er der hele tiden, men at ens FPS bare er for lav til at opfatte alle disse øjeblikke i den almindelige bevidsthedstilstand. Men det er rent tankespind.

Stoffer har helt sikkert en påvirkning på vores syn, men hvordan det rent biomekanisk hænger sammen, aner jeg ikke. Oplever du nogle syns ændringer under indflydelse af centralstimulerende stoffer Spaffe, herunder f.eks. Amfetamin eller andet?

Insane psychedelia user!

Har lagt mærke til at pupillen kan “danse” på svamp - rytmisk fra stor til lille til stor og så videre. Gav den vildeste zoom funktion.

Sjovt du nævner pupillen. Pupillens størrelse må vel også have en indflydelse på syns styrken eller syns oplevelsen?
Jeg har ret store pupiller fra naturens side, ca dobbelt størrelse af det gennemsnitlige fik jeg at vide, sidst jeg fik lavet et syns check. Jeg ser rigtig godt, men kan forholdsvis let blive blændet af stærk sollys f.eks. På den anden side ser jeg meget godt i mørke, og det har jeg koblet sammen med mine lidt anderledes størrelse pupiller. Det må vel være en betydelig faktor, i forhold til hvor mange lys partikler man optager eller opfatter, og derved påvirker synet?
Kroppens egenskab til at ændre pupil størrelse, må vel være en modreaktion imod objektive ændringer i lysstyrken. Altså en reguleringsmekanisme, for at udjævne og blidne overgangene imellem de markante udsving som kan være i lysets intensitet? Men hvordan er det med afstand i den forbindelse, bliver pupillernes størrelse også tilpasset afstanden, til det objekt man kigger på?
I så fald, må man nok erkende, at synet er i konstant regulering. Men det er selvfølgelig betinget af, at pupillernes størrelse er en afgørende faktor i denne sammenhæng.

Insane psychedelia user!

“Bliver pupillernes størrelse også tilpasset afstanden, til det objekt man kigger på?”
Bliver pupillen større når man koncentrere sig om at se noget langt væk?

Næh siger
“De spiller også en rolle når man fokuserer på objekter, der enten er tæt på eller langt væk. En lille pupil giver en større dybde i ens fokus.”
http://mikebarnkob.dk/2009/hvordan-virke-oejets-pupil/

Så genlærte jeg noget nyt igen

Det lyder til at være i overensstemmelse med mine observationer omkring, at vores observations egenskaber, eller syns opfattelse ændres i forhold til hvor fokuseret man er, og kan måske være en del af forklaringen på, hvorfor meditation ændrer vores syns oplevelse, som det nu gør.

EDIT: Bo Dega hvordan forstår du det, når du siger, det ikke er normalt at se ting som ikke er der? Jeg er ikke sikker på, om jeg har prøvet det, og derfor ikke forstår konceptet.
Jeg har prøvet at se ting, jeg ikke forstod hensigten med, men det er noget andet. F.eks når man arbejder med shamanisme, eller psykedelisk terapi mener man ikke, at der kan være noget af oplevelsen som er uden betydning. Og nu skal jeg passe på med at lave en total generalisering, men dem som jeg har arbejdet sammen med, mener ikke, at man kan opleve noget som er totalt uden betydning og ren galskab. Det er ikke alt som skal forstås bogstaveligt, noget skal forstås i en symbolsk sammenhæng, men alt som kommer op har rødder enten i ens fortid eller i sjældne tilfælde i ens fremtid. Nogle gange er det af arketypisk universel karakter, og har ikke noget med dig som individ at gøre, men dækker generelt for menneskeheden i varierende omfang.

Dedikeret medlem

Geografisk sted: sted
Puuha. Det er fandme mange ord.. :eyes:

Kort sagt: Man bliver nødt til at skille øjets funktion og opfattelsen af synet ad i den her sammenhæng. Øjet gør ikke andet end at se.
Pupiller udvider og trækker sig sammen, men det ændrer kun skarpheden af det man kigger på.
Ift FPS :D Så skal man i stedet forestille sig øjet, som en fakkel eller lignende. Dvs. hvis øjet er åbent så brænder den (man ser). Hvis man skal oversætte det til FPS svarer det til uendeligt FPS. I den her sammenhæng vil det sige at faklen aldrig går ud, medmindre at man har en sygdom i nethinden (øjets bagerste ''væg'').
Mht slitage på øjet, så er det hovedsagligt slitagen på linsen i øjet, som med alderen gør, at man skal bruge læsebriller og senere hen får grå stær. Herudover bibeholder øjet egentlig dets skarpe syn, medmindre man får en øjensygdom, igennem hele livet.
Ift synsændringer ifm fødeindtag, så kan jeg nok nikke genkendende til, at det kan ændre synsopfattelsen, men ikke synsstyrken - ting virker anderledes klart/sløret (farvepulserende/vibrerende/tunnelsyn/svævende/glidende/bevægende/) efter et ''godt''/''dårligt'' måltid. Synsstyrken er den, som du får målt hos en optiker og den ændrer sig ikke på kort tid medmindre, at du har en akut øjensygdom. Hertil kommer dog, at synsstyrken ændrer sig når man ser på objekter indenfor ca 1 meter, men ellers ikke. :roll:

ALT ANDET FOREGÅR INDE I DIT HOVED (i hjernen) :lol:
:eyes:
:peace:

Ja der er mange ord uden at sige særlig meget. Jeg var grundigt stimuleret, da det blev skrevet!

Men vi er ret enige og tak for forklaringen.

Ift FPS så er det interessante, at oplevelserne er udenfor øjet. Man oplever det, selvom man har lukkede øjne, eller ikke engang ved at man har nogle øjne. Det er altså computeren bag øjet som ekspanderer under indflydelse af stoffer og meditation. Efter min opfattelse er øjet kikkerten, men det er ham der kigger igennem kikkerten, der ser.

Men det er da klart, at en ren mekanisk opfattelse af øjet må skilles fra opfattelsen af at se. Her burde jeg være mere klar i sproget fra start.

Bo Dega skrev:

ALT ANDET FOREGÅR INDE I DIT HOVED (i hjernen) :lol:
:eyes:
:peace:

I know, det var ligesom min pointe hele vejen igennem. Øjet er en mindre detalje, når vi snakker om oplevelsen af at se. Det allermeste sker bag øjets funktion :peace:

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Odense
Narkopolo skrev:
Hey gutter og gutinder :)

Min kæreste og jeg tog her sidste weekend amfetamin.
Vi købte 4g om fredagen, og fik det nok ca kl 21, og begyndte og suge små streger på 10-30mg til virkningen kom, og derefter sugede vi bare når lysten meldte sig.

men om morgenen kl 03 - 04 stykker, da vi begge havde taget omkring 1,5g hver, begyndte vi begge og se lidt småsyner.

Jeg kunne danne mønstre på gulvet udfra hundehår, der lignede små stykker smadret køkkenfliser, hvor skårene var lagt tæt op og ned ad hinanden, og når jeg sad ned med bare ben, og kiggede på mine hår på benene, så så det ud som om de vibrerede helt vildt, eller som om en blæser stod og blæste luft ind på dem.

Hvad skyldes dette lige? :/
Har vi været for voldsomme med dosen, for vi var begge udhvilede og ikke i direkte søvnunderskud, som plejer og være triggeren for hallucinationer.
Dog havde vi sprunget aftensmaden over, men kan manglende aftensmad udløse dette?
Det var meget underholdende, men når man ved det ikke er meningen, er man selvfølgelig lidt betænksom med det.

Altså.....WTF brooo. Jeg ved ikke hvad kvalitet amf i er endt op med, men jeg ved med 100% sikkerhed at 1,5 g amf på halvtræt hjerne er en monster dårlig idé. Jeg tror måske du er lidt heldig at du ikke overdoserede mere fatalt end bare syner. Dog kan jeg ikke sige med sikkerhed du overdoserede, men bro amf i Danmark er stortset kun produceret til misbrugere som er fattige. Nogle af mine bekendte venner lagde sig ud med cirka 1g hver. De overdosede allesammen dog ikke fatalt, men de endte alle i akutten! Fuck ikke med 1,5 g bro......

Moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: Kolding
Vil ikke opfordre til det, men imo er dosen ikke så voldsom igen, har da personligt selv nogle gange suget meget mere, og her snakker vi altså enten god kvalitet eller noget dårlig kvalitet, som jeg så har renset.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Trekantsområdet
Ja det var jo ikke på een gang vi sugede 1.5g :)

"Kemi, det er satme smart! :D"

Jeg er udlært elektriker med speciale i styring og regulering, så hvis nogen mangler teknisk hjælp, så skriv en PM.

(̅_̅_̅_̅(̲̲̲̲̲̅̅̅̅̅̅(̅_̅_̲̅м̲̅­­­­­­a̲̅я̲̅i̲̅j̲̅u̲̅a̲̅n̲̅a̲̅̅­_­̅­_­̅­_­̅()ڪے

"Mennesker glemmer ofte, at de psykedeliske stoffers virkning, rent faktisk tager udgangspunkt i den individuelles psyke, og at dette ofte kan forklare uventede ubehagelige virkninger."

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 32 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]