Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 18 jul 2025 15:35

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 5 indlæg ] 
Forfatter besked
In our memories

Jeg er ikke lige stødt på dette link nogen steder på Psychedelia.dk
Men det ser ud som, at de har fat i den lange ende her, når det drejer sig om forgiftning.:

Gammahydroxybuturat (GHB) og dets to forstadier, gammabutyrolaceton (GBL) og 1,4-dibutanediol (1,4-BD) (som via hhv. perifere lactonaser og alkoholdehydrogenase metaboliseres til GHB) er andre anvendte stoffer med CNS-deprimerende virkning. Alle tre stoffer er let tilgængelige, og kombinationen af amnesi, hurtigt indsættende sedativ effekt og kort virkningsvarighed gør, at stoffet er velegnet til kriminel forgiftning [17].

Forgiftning: Efter indtagelse ses eufori i de første 10-15 minutter, men i løbet af 20-40 minutter udvikles hurtigt indsættende bevidsthedssvækkelse/koma, ofte med myoklonier og bradykardi evt. fulgt af kramper. Doser på 50-70 mg pr. kg GHB medfører koma i 1-3 timer, mens GBL er mindre potent – 1,5 g giver koma i en time. Virkningen forstærkes af alkohol [18]. Alkohol kan også forsinke debut af symptomerne, hvis der er indtaget 1,4-BD, formentlig pga. konkurrence om alkoholdehydrogenasen [19]. Med understøttende behandling og undgåelse af aspiration, er der stort set ingen mortaliteten. Patienterne vågner i løbet af 2-4 timer og kan udskrives i løbet af 6-8 timer. Nogle patienter forlader selv skadestuen mod givet råd, da de ikke kan forstå, hvorfor de er indlagt. GHB giver amnesi for selve hændelsen, og der ses ofte koncentrationsbesvær og træthed i 1-2 uger efter forgiftningen. GHB har ved »terapeutiske« doser (ved f.eks. anæstesi) en eliminationshalveringstid på 20-60 minutter, men denne er længere efter indtagelse af større doser.

Detektion: GHB kan påvises i serum og urin i op til 4-6 (-12) timer [20]. Er der derfor mistanke om en GHB-forgiftning, skal der hurtigst muligt tages en blod/urinprøve til analyse, da muligheden for bestemmelse af stoffet ellers hurtigt forspildes. På enkelte klinisk-biokemiske afdelinger kan man analysere for GHB.

Edit, ny webadresse:
http://www.ugeskriftet.dk/portal/page/p ... 4_49_44951

Senest rettet af Hypnotika 06 mar 2008 18:46, rettet i alt 1 gang.

Titel:
Insane psychedelia user!

Det kunne ha' været rart hvis alle danske hospitaler havde sådan seddel liggende...

Da jeg blev hentet af ambulancen pga GHB forgiftning valgte ambulance førerne at give mig et skud stesolid (dzp). Så tror jeg da nok jeg blev blæst! :roll:

Titel:
Moderator

Geografisk sted: Wiggie
hmmm. jeg kørte også engang med en ven på hospitalet, efter han havde fået en GHB-forgiftning... det tog 4 sygeplejesker/semilæger 1 time at finde ud af at han bare skulle ligge med overvågning af åndedratssystemet...
Men de nåede ikke at pumpe ham med benzoer..
Skræmmende oplevelse - sørg for at være vågen, når du bliver indlagt med narkoforgiftning :shock:

Titel:
In our memories

Forgiftning!?

Men du var vel til stede, og kunne fortælle den nødvendige information!?

Titel:
Insane psychedelia user!

Enhver med lidt forståelse for farmakologi vil kunne se at gamma-hydroxy-butyrat, minder fantastisk meget om GABA og det derfor, med de symptomer som en patient med en forgiftning udviser, er ret oplagt, at der er tale om en GABA(A)-receptor agonist, hvor der vil opstå synergi med alkohol og benzodiazepiner. I øvrigt er det fantastisk så lidt læger og andet personale på hospitalerne egentlig ved om de forskellige rusmidler, for at kunne behandle patienter med forgiftningssymptomer. Jeg tror egentlig de kun er klar over de mest kendte, f.eks. amfetamin, kokain, heroin og benzodiazepiner.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 5 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]