Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 23 jul 2025 13:10

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 21 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste
Forfatter besked
 Titel: Fentanyl
Junior medlem

Hvis man ligger og roder med fentanyl pacth (plaster???), hvad ligger doserne så på? 30 ug?

Senest rettet af daxx 04 jan 2007 22:14, rettet i alt 1 gang.

Titel:
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: .....
Læs dette: http://medicin.dk/(uzmc4kytawyb1iae02w41wz0)/show.aspx

Ikke noget jeg ville lamme mig på, det er ganske vist :D

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Aalborg
HopIFjorden skrev:
Læs dette: http://medicin.dk/(uzmc4kytawyb1iae02w41wz0)/show.aspx

Ikke noget jeg ville lamme mig på, det er ganske vist :D

Link virker ikke ordentligt.

Jeg synes der er fint lammepotentiale i Fentanyl. Dosis mener jeg at have læst til mellem 200-400ug herinde i et andet topic. Efter mine erfaringer passer det meget godt. Men her snakker vi så om dosen indtaget på én gang og ikke hver time, som hvis man sætter plaster på.

Titel:
Junior medlem

Altså, 25 mirkogram plaster indeholder 4,125 mg. Så kan man vel bare skære plasteret op så dosiserne passer. Og så gnaske løs på den lille lap så alt bliver frigivet.

"Absorptionsareal henholdsvis 7,5 cm2" betyder det om at hele plasteret er aktivt eller kun en mindre del? Men det kan man vel måle sig frem.

Er også usikker på om Fentanyl "ratiopharm" er det samme plaster som jeg snakker om. De skulle hedder Durogesic.

Hvor lang tid er rusen og hvor kraftig er den?

Titel:
In our memories
Brugeravatar

Geografisk sted: Danmark
Lad nu være med at prøve at dosere geleen i plasteret. Det er sådanne du kommer galt afsted!

Titel:
Junior medlem

Altså, jeg tænker hvis man har et plaster indeholdende 2mg, så skar man det op i fx 10 lige store dele? Så man får 0,2mg fentanyl i hver.

Kan man ekstralere det ud i væske og doserer derfra?

Titel:
Insane psychedelia user!

Geografisk sted: On a placid island of ignorance amidst the black seas of infinity
daxx skrev:
Altså, jeg tænker hvis man har et plaster indeholdende 2mg, så skar man det op i fx 10 lige store dele? Så man får 0,2mg fentanyl i hver.

Kan man ekstralere det ud i væske og doserer derfra?

Hvilken administrationsvej er i tankerne? Dosis er ret afhængig heraf. 100 µg IN administreret i opløsning er sjældent helt galt til en person uden resistens - men denne dosering er meget vejledende, og med den slags stoffer er det svært at love at nogen dosis er 100% safe.
Pas nu endelig fuckin' meget på med doseringen af fentanyl! Det er et hidsigt opiat, som rigtigt mange er kommet galt afsted med i tidens løb, både akut og i forbindelse med afhængighed.
...Og for øvrigt er jeg ganske enig med DR-D i at dosering af gelen fra plasteret er en ret risikabel procedure.

Titel:
Junior medlem

Oralt var meningen.

Hvordan kan man så doserer plaster? Rusen fra bare at have det siddende som det skulle lyder ikke speciel interessant, jeg har hverken tid eller ikke lyst til at være zombie i flere dage :)

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Hvilke plastre har du?

Dem jeg har set er Durogesic og de er ikke fyldt med gele, men er bare et tyndt plaster der er lige til at klippe i små stykker. Så er det lettere at dosere når man bare kan dele det op i lige store stykker.

De Durogesic plastre indeholder desuden 100 gange mere end hvad de frigiver i timen ifølge medicin.dk, dvs.at et 25ug indeholder 2,5mg.

Titel:
Junior medlem

Under medicin står der Plasma−
halverings−
tid i timer er 7, betyder det at efter 7 timer er 50% tilbage? Jeg er hunderæd for at dosere for meget, især mht. til redosering. Er virkningstiden virkelig kun 2 timer? Eller er det kun ved normal dosiser og ikke lamme mængder?

Under metadon står der det virker 8 timer, mine erfaringer var små 30 timer? Er det pga. den større dosis?

Men oralt ligger dosisen altså på ca. 0,2 mg - 0,4 mg?

Titel:
Insane psychedelia user!

Daxx - plasmahalveringstiden er et udtryk for hvor lang tid der går før man kan måle at halvdelen af den indgivne mængde, stadig befinder sig i blodplasmaet (altså blodet).

Under metadon står f.eks. at virkningsvarigheden er ca. 8 timer ved gentagen indgift, men du skal også kigge på halveringstiden som varierer fra 19 til 55 timer (nogle omsætter metadon hurtigere end andre, ligesom der også er forskel på halveringstiden afhængigt af indgiven dosis). Tager du altså 20 mg metadon vil du stadig have 10 mg metadon i blodet efter ca. et døgn.

Mht. virkningsvarigheden af fentanyl kan du ikke regne med det oplyste når der er tale om depotplastre. Der er der taget forbehold for at der kun bliver frigivet de 25-100 ug/time og så er virkningsvarigheden længere og plasmahalveringstiden også anderledes.

For at sammenligne med noget, der indgivet oralt ville jeg læse om sugetabletterne, hvor der står:

Citat:
Biotilgængelighed ca. 50%. Efter anbringelse i munden absorberes ca. 25% af dosis hurtigt gennem mundslimhinden. Af de resterende 75%, der synkes og absorberes fra mave-tarmkanalen, undergår 2/3 førstepassage-metabolisme. Maksimal plasmakoncentration nås efter 20-40 minutter. Metaboliseres i leveren via CYP3A4 til inaktive metabolitter. Plasmahalveringstiden i eliminationsfasen er ca. 7 timer. Mindre end 7% udskilles uomdannet gennem nyrerne.

Mht. dosering ville jeg være meget påpasselig. Husk dosis er meget små mængder (0,2 mg er altså ikke ret meget). Jeg ville klippe dit plaster ud i så små stykker at du ikke kan risikere at overdosere med et enkelt stykke, f.eks. 20 lige små stykker. Herfra kan du starte ud med et enkelt stykke, vente lidt og så redosere. Gelen burde optages relativt hurtigt og du skulle kunne mærke noget i løbet af den første halve time. Stoffet burde være indkapslet i en matrix, men hvis du ødelægger gitteret ved klipning kan gelen selvfølgelig godt flyde ud.

Jeg ville ihvertfald være meget påpasselig med hvad det er du laver. Hvis noget går galt så du er usikker på dosis, så lad vær med at indtag noget. Når behandlingsdoser ligger på omkring 5% af den samlede dose du har, så er det nemt at fejldosere og få for meget.

I øvrigt, det du fortæller om dit plaster lyder ikke til at være Durogesic, men snarere Fentanyl "ratiopharm". Det er ret vigtigt, da der er forskel på den samlede dosis. Der står vel på plasteret eller pakken, hvad det er for et.

Titel:
Junior medlem

Det er Durogesic.

Er der ingen herfra der har erfaringer med det?

Det er ligefør jeg ikke tør rode med det nu, men er et stof jeg gerne vil have krydset af listen som afprøvet :)

Titel:
Insane psychedelia user!

Hvis det er durogesic, så er den samlede dosis ikke på 4,125 mg men 1,25 - 1,5 - 5 - 7 eller 10 mg. Absorptionsområdet er ligeledes anderledes.

Hvad står der på det plaster du har?

Titel:
Insane psychedelia user!

Geografisk sted: Et sted i omegnen af KBH.
Er der nogen der ved hvor meget en ORAL dose ligger på?
Jeg ved godt at det er nok den mindst effektive indtagelsesmåde, men jeg ville være meget glad hvis der var nogen der havde en idé.
Når man leder rundt omkring på nettet får man noget meget forskellige svar da de fleste der skriver om det har en massiv tolerence eller også påsætter plastret eller ryger geleen.

Mvh Jonas!

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Ude i Hampen
Durogesic

Hvad bruges det imod?

Plastret indholder fentanyl, der er et morfinlignende stof, der anvendes ved kroniske stærke smerter.

Hvordan og hvor meget?

Depotplaster:

Voksne: Findes som depotplaster a 2,5 mg, 5 mg, 7,5 mg eller 10 mg fentanyl. Heraf afgives henholdsvis 25, 50, 75 eller 100 mikrogram per time. Klæbemassen består af siliconeforbindelser. Plastrets yderside består af en vandtæt membran, som derved tillader badning. Der gives en individuel dosering, som afpasses, således at smertegennembrud så vidt muligt undgås. Ved ikke tidligere morphinbehandlede patienter: Der startes med 25 mikg per time. Dosis kan reguleres hvert tredje døgn.

Kilde : http://www.netdoktor.dk/medicin/fakta/durogesic.htm

Titel:
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Fentanyl er ikke at spøge med, siger min ven i Falck. Heldigvis har de også modgiften, hvis du OD'er: http://en.wikipedia.org/wiki/Naloxone (de kalder det vist Narcanti i daglig tale hos Falck).

Altid værd at tænke på, hvis du får doseret forkert.

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Find ud af hvad der står på dit plaster, og den mængde der optages i timen skal du gange med 100 for at få dosen i hele plastret, men kun da det er Durogesic. Så klip plastret op i stykker, og start med et stykke hvis dose er på max. 200-300 ug vil jeg sige. Når jeg tager fentanyl er dosen også ca. deromkring og jeg bruger den samme slags plastre. Lægger stykket under tungen så længe jeg har lyst, typisk ½-1 time og virkiningen var nok omkring 5 timer ca. Synes selv godt om stoffet og at det er let nok at dosere med de her plastre, og bliver ikke så skæv som ved andre opiater så længe dosen ikke er højere.

Senest rettet af BRB 08 jan 2007 23:32, rettet i alt 1 gang.

Titel:
Junior medlem

Er der lige meget fentanyl i hele plasteret overflade?

Kan man ikke tygge plasteret for at få alt ud af det med det samme?

Hvor hurtigt slår det?

tak :)

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

daxx skrev:
Er der lige meget fentanyl i hele plasteret overflade?

Kan man ikke tygge plasteret for at få alt ud af det med det samme?

Hvor hurtigt slår det?

tak :)

Ja i Durogesic er fentanylen lige fordelt over det hele. Når det skal optages igennem huden kommer det an på størrelsen af plastrets overflade og ikke hvor tykt det er, huden kan nemlig kun optage en bestemt mænge på et givent areal.

Du kan godt tygge i det, plejer jeg bare først at gøre til sidst når det har lagt på tungen noget tid.

Der plejer at gå 20-30 min. før det virker på mig.

Held og lykke med det, det er godt til en aftenstener og morgenen efter er man frisk og klar i hovedet igen.

Titel:
Insane psychedelia user!

Geografisk sted: On a placid island of ignorance amidst the black seas of infinity
BRB skrev:
Så klip plastret op i stykker, og start med et stykke hvis dose er på max. 200-300mg vil jeg sige.

200-300 µg, formoder jeg??

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 21 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]