Daxx - plasmahalveringstiden er et udtryk for hvor lang tid der går før man kan måle at halvdelen af den indgivne mængde, stadig befinder sig i blodplasmaet (altså blodet).
Under metadon står f.eks. at virkningsvarigheden er ca. 8 timer
ved gentagen indgift, men du skal også kigge på halveringstiden som varierer fra 19 til 55 timer (nogle omsætter metadon hurtigere end andre, ligesom der også er forskel på halveringstiden afhængigt af indgiven dosis). Tager du altså 20 mg metadon vil du stadig have 10 mg metadon i blodet efter ca. et døgn.
Mht. virkningsvarigheden af fentanyl kan du ikke regne med det oplyste når der er tale om depotplastre. Der er der taget forbehold for at der kun bliver frigivet de 25-100 ug/time og så er virkningsvarigheden længere og plasmahalveringstiden også anderledes.
For at sammenligne med noget, der indgivet oralt ville jeg læse om sugetabletterne, hvor der står:
Citat:
Biotilgængelighed ca. 50%. Efter anbringelse i munden absorberes ca. 25% af dosis hurtigt gennem mundslimhinden. Af de resterende 75%, der synkes og absorberes fra mave-tarmkanalen, undergår 2/3 førstepassage-metabolisme. Maksimal plasmakoncentration nås efter 20-40 minutter. Metaboliseres i leveren via CYP3A4 til inaktive metabolitter. Plasmahalveringstiden i eliminationsfasen er ca. 7 timer. Mindre end 7% udskilles uomdannet gennem nyrerne.
Mht. dosering ville jeg være meget påpasselig. Husk dosis er meget små mængder (0,2 mg er altså ikke ret meget). Jeg ville klippe dit plaster ud i så små stykker at du ikke kan risikere at overdosere med et enkelt stykke, f.eks. 20 lige små stykker. Herfra kan du starte ud med et enkelt stykke, vente lidt og så redosere. Gelen burde optages relativt hurtigt og du skulle kunne mærke noget i løbet af den første halve time. Stoffet burde være indkapslet i en matrix, men hvis du ødelægger gitteret ved klipning kan gelen selvfølgelig godt flyde ud.
Jeg ville ihvertfald være meget påpasselig med hvad det er du laver. Hvis noget går galt så du er usikker på dosis, så lad vær med at indtag noget. Når behandlingsdoser ligger på omkring 5% af den samlede dose du har, så er det nemt at fejldosere og få for meget.
I øvrigt, det du fortæller om dit plaster lyder ikke til at være Durogesic, men snarere Fentanyl "ratiopharm". Det er ret vigtigt, da der er forskel på den samlede dosis. Der står vel på plasteret eller pakken, hvad det er for et.