Jeg holder lige moral ude:
Som du selv skriver, så kan det kombineres med benzodiazepiner, som man ofte gør det i psykiatrisk behandling, fordi benzoer virker på GABA, hvor abilify ikke har nogen effekt.
Jeg har ikke fundet nogle informationer om kombination med opiater, men udfra en umiddelbar vurdering vil jeg ikke mene det er kontraindiceret. Vær forsigtig.
Som jeg har forstået det, så virker aripiprazole "modulerende" (ulækkert og upræcist ord) på eksempelvis D2, sådan at det vil nedregulere for højt indhold af dopamin og "opregulere" et lavt indhold. Man kunne være lidt kæk og kalde det for et "intelligent drug". Præcist hvor kraftigt det virker, har jeg svært ved at vurdere udfra det jeg har læst. Virker det 100% som det er hensigten (det gør det formentlig ikke), så skulle du ikke mærke nogen effekt af centralstimulerende midler, eller også en reduceret effekt. Da det har så særlige virkningsmekanismer er det meget svært at forudsige reaktioner ved kombination med rusmidler og jeg ville kun anvende det med største forsigtighed, hvis jeg overhovedet ville prøve det.
Jeg har kigget lidt på:
http://www.bluelight.ru/vb/showthread.p ... ipiprazole, for at læse om personlige erfaringer og dem der har prøvet at kombinere det med eksempelvis centralstimulerende midler, fortæller om ret forskellige reaktioner. Nogle skriver, det blokerede for virkningen, andre at det fremmede virkningen af de centralstimulerende midler de tog.
Der kan opstå helt andre og meget værre reaktioner. Jeg har selv i mit arbejde oplevet, at folk fik bivirkninger af aripiprazole knyttet til centralnervesystemet, der i teorien nærmest skulle være udelukket (det markedsføres sådan). Når man kombinerer det med centralstimulerende midler er der selvfølgelig endnu større sandsynlighed for at opleve farlige bivirkninger.
Vær forsigtig og pas på dig selv.