Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 18 jul 2025 22:18

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 10 indlæg ] 
Forfatter besked
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Lyngby
Hej

Jeg har i et stykke tid været i behandling med abilify efter en psykose og vil gerne høre hvilke stoffer der ikke fungere sammen med det.
Har fundet noget om farmakologien bag det men mit biologi er lidt rusten så ville sætte pris på hvis nogen kan hjælpe mig.
Citat:
Aripiprazole's mechanism of action is different from those of the other FDA-approved atypical antipsychotics (e.g., clozapine, olanzapine, quetiapine, ziprasidone, and risperidone). Rather than antagonizing the D2 receptor, aripiprazole acts as a D2 partial agonist.[20][21] Aripiprazole is also a partial agonist at the 5-HT1A receptor, and like the other atypical antipsychotics displays an antagonist profile at the 5-HT2A receptor.[22][23] It also antagonizes the 5-HT77 receptor and acts as a partial agonist at the 5-HT2C receptor, both with high affinity. The latter action may underlie the minimal weight gain seen in the course of therapy.[24] Aripiprazole has moderate affinity for histamine and α-adrenergic receptors and for the serotonin transporter, and no appreciable affinity for cholinergic muscarinic receptors.[25]

D2 and D3 receptor occupancy levels are high, with average levels ranging between ~71% at 2 mg/day to ~96% at 40 mg/day.[26][27] Most atypical antipsychotics bind preferentially to extrastriatal receptors, but aripiprazole appears to be less preferential in this regard, as binding rates are high throughout the brain.[28]

Recently, it has been demonstrated that in 5-HT7 receptor knockout mice, aripiprazole does not reduce immobility time in the forced swim test (FST), and actually increases it.[29][30] This implicates 5-HT7 antagonism as playing a major role in aripiprazole's antidepressant effects, similarly to amisulpride.[29][30][31]

Aripiprazole produces 2,3-dichlorophenylpiperazine (DCPP) as a metabolite similarly to how trazodone and nefazodone reduce to 3-chlorophenylpiperazine (mCPP) and niaprazine converts to 4-fluorophenylpiperazine (pFPP).[32] It is unknown whether DCPP contributes to aripiprazole's pharmacology in any way, but the possibility cannot be excluded.
tyv stjålet fra wikipedia

Ved godt det generelt er dårlig HR at tage stoffer hvis man har haft en psykose, men gør det kun en sjælen gang i mellem og har lagt hashen og andre semi/helt psykedeliske stoffer på hylden.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Sjælland
Hvad tænker du om risikoen for tilbagefald ved at tage forskellige psycho-aktive stoffer mens du er på Abilify?

Medlem
Brugeravatar

Jeg vil hest undgå at skulle ind forbi den psykiatriske afdeling igen, så jeg har som sagt farvel til alle psykedeliske stoffer.

De få gange jeg har taget stoffer efter min psykose har jeg ikke kunne mærke noget tilbagefald og det har drejet sig om coke, mdma, benzoer (hvilket jeg også en enkelt gang har fået af hospitalet), alkohol (i forholdsvis store mængder) og amfetamin.

Mellemrummet mellem jeg har taget stoffer har varieret fra 3 uger til et halvt år. (når man ikke tæller alkohol med)

Jeg har ikke taget nogen all nightere med stoffer (ud over alkohol) efter min psykose og regner heller ikke med at gøre det.

Men så længe jeg føler at jeg er stabil og jeg ikke tager psykisk skade af at tage stoffer, vil jeg nok fortsætte med at gøre det, derfor denne tråd.

mht risikoen for tilbagefald ved at tage forskellige psycho-aktive stoffer mens jeg er på Abilify, vil den være mindre end hvis jeg ikke var på abilify, da abilify hjælper til at der skal mere til for at få en psykose.

Vil helst ikke have det kommer til at handle om hvorvidt jeg bør tage stoffer eller ej, men hvilke stoffer jeg ikke vil få noget ud af eller har en farlig virkning sammen med abilify.

Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

Geografisk sted: DK
Jeg holder lige moral ude:

Som du selv skriver, så kan det kombineres med benzodiazepiner, som man ofte gør det i psykiatrisk behandling, fordi benzoer virker på GABA, hvor abilify ikke har nogen effekt.

Jeg har ikke fundet nogle informationer om kombination med opiater, men udfra en umiddelbar vurdering vil jeg ikke mene det er kontraindiceret. Vær forsigtig.

Som jeg har forstået det, så virker aripiprazole "modulerende" (ulækkert og upræcist ord) på eksempelvis D2, sådan at det vil nedregulere for højt indhold af dopamin og "opregulere" et lavt indhold. Man kunne være lidt kæk og kalde det for et "intelligent drug". Præcist hvor kraftigt det virker, har jeg svært ved at vurdere udfra det jeg har læst. Virker det 100% som det er hensigten (det gør det formentlig ikke), så skulle du ikke mærke nogen effekt af centralstimulerende midler, eller også en reduceret effekt. Da det har så særlige virkningsmekanismer er det meget svært at forudsige reaktioner ved kombination med rusmidler og jeg ville kun anvende det med største forsigtighed, hvis jeg overhovedet ville prøve det.

Jeg har kigget lidt på: http://www.bluelight.ru/vb/showthread.p ... ipiprazole, for at læse om personlige erfaringer og dem der har prøvet at kombinere det med eksempelvis centralstimulerende midler, fortæller om ret forskellige reaktioner. Nogle skriver, det blokerede for virkningen, andre at det fremmede virkningen af de centralstimulerende midler de tog.

Der kan opstå helt andre og meget værre reaktioner. Jeg har selv i mit arbejde oplevet, at folk fik bivirkninger af aripiprazole knyttet til centralnervesystemet, der i teorien nærmest skulle være udelukket (det markedsføres sådan). Når man kombinerer det med centralstimulerende midler er der selvfølgelig endnu større sandsynlighed for at opleve farlige bivirkninger.

Vær forsigtig og pas på dig selv.

Most of the physical world is unseen.

Medlem
Brugeravatar

hmm... ok

Som jeg ser det (uden at vide særlig meget om nerokemi) er det serotonin og dopamin abilify påvirker / stabilisere.

Hvis det er tilfældet er der vel ikke noget i vejen for at tage amf og coke da det udløser nordandrenalin, hvilket ikke bliver påvirket af abilify.

Ved godt at coke udløser noget dopamin, men det kan jeg vel leve uden.

Edit: nogen der ved om der er nogle andre stoffer der ikke påvirker serotonin eller dopamin så meget?

Medlem

Er det noget du er klar til at risikere med (med dine egne ord) "uden at vide særlig meget"?

Medlem
Brugeravatar

Ja og nej har jo prøvet nogle stoffer af, så har allerede taget en risiko, men vidste at det ikke var en døds- eller gør-dig-handicappet-for-livet kombo . (har snakket med min psykiater om det, som burde have styr på sit shit)

Grunden til at jeg spørger er at jeg håber der er nogle kloge hoveder her, der ved noget om neurokemi, som kan svare på hvilke stoffer interagere med abilify og hvilke der ikke gør.

Ved godt at risikoen for at jeg får en psykose til er større hvis jeg tager stoffer end hvis jeg ikke tager stoffer, så det er ikke det jeg spørger om. (er rimlig sikker på at jeg ikke har taget stoffer for sidste gang i mit liv derfor spørger jeg)

psyduv: Jeg ved som sagt ikke særlig meget om neurokemi, så derfor prøver jeg at lære mere og lytte på de kloge hoveder herinde. Hvis du heller ikke ved noget om neurokemi eller om abilify vil jeg sætte pris på at du ikke skriver mere i denne tråd.

edit/ps: er småfuld lige nu.

Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

Geografisk sted: DK
AKFisken skrev:
hmm... ok

Som jeg ser det (uden at vide særlig meget om nerokemi) er det serotonin og dopamin abilify påvirker / stabilisere.

Hvis det er tilfældet er der vel ikke noget i vejen for at tage amf og coke da det udløser nordandrenalin, hvilket ikke bliver påvirket af abilify.

Ved godt at coke udløser noget dopamin, men det kan jeg vel leve uden.

Edit: nogen der ved om der er nogle andre stoffer der ikke påvirker serotonin eller dopamin så meget?

Amf og coke påvirker både serotonin, dopamin og noradrenalin.

Hverken din psykiater eller andre "kloge hoveder" kan fortælle dig præcist, hvordan abilify virker og slet ikke hvordan det interagerer med andre stoffer, der påvirker de samme signalstoffer.

Edit: Du kan også be din psykiater om at stige i abilify. Det kan virke ret stimulerende på nogle mennesker (men jeg ved selvfølgelig ikke, hvordan det præcist virker på dig).

Most of the physical world is unseen.

Senest rettet af Agathos D. 18 jun 2010 15:11, rettet i alt 1 gang.

Medlem

Der er desværre/heldigvis ingen der kan fortælle dig det du ønsker at høre. Det vil altid være dit ansvar at eksperimentere med din hjerne, ikke alle mulige tilfældige folk på et forum.

Medlem
Brugeravatar

Tak for svarene. Bliv da lidt klogere

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 10 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]