Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 28 jul 2025 14:55

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 18 indlæg ] 
Forfatter besked
Junior medlem

Geografisk sted: planeten
har begge dele, kunne det ikke være en mega fed blanding, hvis mdma frigiver serotonin og dololer bremser genoptagelsen sammen med dololernes morph ekstra niceness :)

Dedikeret medlem

:roll:

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Prøv at læse lidt om serotonin syndrom.

Medlem

SSRI-effekten bør ikke føre til serotoninsyndrom, men derimod til en kraftigt reduceret virkning af MDMAen.
MDMA fungerer blandt andet ved at få dine serotonintransportproteiner til at arbejde baglæns. En SSRI som f.eks. tramadol hæmmer disse proteiner så færre af dem er i arbejde. Det vil sige at færre af dem vil arbejde serotoninen baglæns ud af cellen til synapsespalten hvor den kan gøre gavn, og dermed vil det føre til en hæmning af den empatogeniske del af MDMA-rusen.

Junior medlem

cool, fedt tak for hjælpen, så det da ikke tramadol man skal ha hvis man er på MDMA, tak for at redde mig fra en skuffelse ;) ...
Kender ikke til SSRI eller serotoninsyndrom men lyder som noget der kunne være fedt at læse mere om.
Min viden om hvordan de her stoffer virker er ret sparsom(derfor jeg er her), troede MDMA gør at der bliver frigivet mere serotonin og tramadol bl.a. gjorde at genoptagelsen af serotonin der hvor den blev frigivet fra blev hæmmet, og derfor til rådighed for modtagersiden i længere tid...

Medlem

MDMA frigiver rigtigt nok serotonin, men det gør det ved at få de transportproteiner der normalt fjerner serotoninen fra området mellem nervecellerne til at arbejde baglæns, så de i stedet tager serotonin fra cellens lagre og putter det ud i synapsen igen. Hvis du hæmmer denne process med en SSRI så hæmmer du også MDMAens virkning.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Wat? SSRI'er hæmmer genoptagelsen og gør det muligt for en større mængde serotonin at nå den postsynaptiske celle. MDMA sørger for at bla. serotonin kommer fra den præsynaptiske celle til spalten. Synergieffekt for alle pengene.
Trådstarter vil højst sansynligt kaste op af det mix. Evt. også få det mystisk psykisk. Jeg har prøvet på egen krop at tage en SSRI for tidligt i anledning af comedown med MDMA-rester i blodet (det var på ingen måde behageligt). En god gang SSRI+MDMA er en sikker vej til en dejlig gang serotoninsyndrom! :D (trådstarter, bemærk ironi - serotoninsyndrom er dødeligt)

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Beast, det er jo lodret forkert?

"Selective serotonin reuptake inhibitor"'s hæmmer, som alice siger, genoptagelsen. Altså forbliver den frigivede serotonin i synapsekløften(Dette betyder ikke at det nødvendigvis hæmmer udskilningen(var det tilfældet ville SSRI slet ingen effekt have)).

Du bør rette dine indlæg til, folk kan komme til skade og i værste tilfælde dø.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Men Tramadol er så slet ikke en SSRI, derimod en svag serotonin releaser, så tror egentlig ikke det er så slemt.
Blev forvirret af de øvrige posts(Primært OPs).

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Jeg kommenterede mest på hvad Beast postede. Tramadol er ikke klissificeret som SSRI men hæmmer skam genoptag af serotonin. Hæmmer samtidig også genoptag af noradrenalin. Dvs. stoffet har faktisk synergieffekt på hele to transmitterstoffer med MDMA.

http://pro.medicin.dk/Laegemiddelgrupper/grupper/227080
http://www.sciencedirect.com/science/ar ... 999094150V

Junior medlem

så det i siger er bare at jeg skal tage mindre MDMA med tramadol? :P ... Spøg til side, tror jeg lader være med at blande, og jeg skal vist lige læse lidt op på serotoninsyndrom...

Men stadig det må hænge sammen med mængden af begge stoffer(taget samtidig), før man når en effekt, som er dødlig men som Alice siger bare fordi jeg ikk lige når at dø af det, behøver det ikke at være nogen rar oplevelse...

'Stof' til eftertanke, tænk hvis jeg med hovedet i røven i en kæmpe brændert bare havde slugt 4 dololer og taget en ordenlig streg MDMA, det må godt være sjovt, men hvis jeg skal dø af lortet skal jeg helst bevæge mig med mindst 280Km/t...

Medlem

Jeg står ved mit indlæg. SSRIer hæmmer genoptagelsen, ja, men det er det samme protein der er tale om når vi snakker target protein for hhv. tramadol og MDMA. MDMA får proteinet til at arbejde baglæns, og SSRIen hæmmer proteinets arbejde, er det ikke rigtigt? Ellers er der noget jeg har misforstået, og jeg undskylder meget, men jeg synes det er at overdrive at ligefrem påstå at jeg bringer andres liv i fare. Jeg har på intet tidspunkt sagt god for at tage tramadol sammen med MDMA, jeg har blot spekuleret på hvad der kunne ske når de to kombineres rent farmakologisk.

Jeg troede at tramadol var en SSRI, så noget havde jeg altså misforstået ;)

Hov, nyt indlæg fra guldkakao mens jeg skrev.

Nej vi siger ikke at du skal tage mindre MDMA med tramadol - vi siger at du slet ikke skal blande de to. Ligemeget om du får ingen virkning eller en dødelig virkning så står du i en lose-lose situation.

Der er forresten masser af rapporter på erowid fra folk der er på SSRIer som tager MDMA og ikke bliver syge af det. Men der er sikkert nogen der bliver syge af det en gang i mellem, og det er altså en dum ting at gamble med.

Edit:

Wiki siger:
Citat:
The serotonergic-modulating properties of tramadol give it the potential to interact with other serotonergic agents. There is an increased risk of serotonin toxicity when tramadol is taken in combination with serotonin reuptake inhibitors (e.g., SSRIs), since these agents not only potentiate the effect of 5-HT but also inhibit tramadol metabolism.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Proteinet tager normalt ekstracellulær serotonin og genoptager ind i cellen. Når det fjernes på sin vej over synapsekløften får det ikke mulighed for at udføre sin "mission" = at nå den postsynaptiske celle og derved vidergive signal.
Altså ville en hæmning af proteinet resultere i at større mængder serotonin får lov at passere.

Mht. det med at "arbejde baglæns" ... du tænker på at det er samme protein der sørger for genoptag er det samme der sørger for serotonins vej ud af den præsynaptiske celle? Hvis jeg ikke har slået hovedet helt er det to forskellige mekanismer der sørger for hhv. genoptag og udskillelse. Men jeg kan godt se din logik.

Hvis du ser på det som to forskellige mekanismer kan du også se at hvis der bliver pumpet med en høj hastighed et sted og genoptagelsen hæmmes et andet, så stiger koncentrationen af ekstracellulært transmitterstof drastisk. :)

Trådstarter: Der er meget logisk i af tro at man kan "spare" på sit narko ved at tage det således at man udnytter en given synergieffekt. Det ses mange steder i sundhedssystemet at det gøres med medicin.

Forestil dig MDMA - dette molekyle binder sig på mange forskellige måder. Det står for udløsning af serotonin, noradrenalin, dopamin ... samtidig virker det som en agonist på flere forskellige postsynaptiske celler.
Se det som en coca-cola: den indeholder mange forskellige ingredienser.
Hvis man blander MDMA med tramadol kommer der en øget effekt på nogle punkter, men ikke alle.
Det ville svare til at man tilsatte mere smagsforstæker og kulsyre til colaen, men ikke tilsatte de andre ingredienser. Colaen kommer "ud af balance" og smager helt forkert, måske giver den endda også dårlig mave. Giver det mening? :)

Her kan du læse om en der har prøvet kombien. Det lyder ikke som om han brød sig om det. :)
http://www.erowid.org/experiences/exp.php?ID=56335

EDIT: Beast, bare fordi folk ikke kommer til skade betyder det ikke at det ikke er farligt. Jeg er også kommet godt afsted med at blande stoffer der teoritisk (og praktisk) har stærk synergieffekt, det betyder ikke at jeg på nogen måde ville anbefale til andre, især ikke på et HR-forum. :)

Jeg kan læse mig til at der er nogle SSRI'er som hæmmer MDMA's effekt men det er fordi de blokerer bindingsstedet fordi de har en større affinitet for den givne receptor end MDMA. Jeg ved ikke om tilfældet er sådan for tramadol.
Konklusionen må være: bare lad være.

Junior medlem

Som jeg skrev i mit tidligere har jeg ikke tænkt mig at tage dem sammen.

Jeg havde slet ikke overvejet kompleksiteten af det hele, men så kun på det som et forenklet system. Noget med en axon med serotonin og en mekanisme som genoptager det igen fra spalten, forhåbentligt når det har reageret med receptoren på dendritten, og signalet løber videre. Og så er serotonin og dopamin vist godt :) .
MDMA skulle øge frigivelsen af serotonin(ifølge min sparsomme viden, sidst jeg var på MDMA (udover for 2 uger siden og juleaften) var i 1998) og Tremadol skulle have en hæmmende effekt på genoptagelsen af serotonin(læste om det for 3 uger siden fordi jeg fik fjernet mandler og endte på dololer p.s. fucking nice!!).
Så i mit simple sind(tidligere mat/fys fra uni, hvor ALT er en forenklet approximering!) kunne det give mening at tage mine sidste streg MDMA og frigive den serotonin det har potentiale for og de sidste 4 dololer ville lade den 'hænge lidt længere tid, nytårsaften :) ...

Drikke en bajer og ryge en fed evt. en lille streg har ikke taget livet af nogen jeg kender, men dololer fra lægen og MDMA sammen ville jeg lige se lidt på før jeg gjorde det, tænkte på erovid, men googlede dolol først. Der stod så ret højt: "dololer på bong"(pænt griner, troede jeg havde læst forkert, men nej, og så var jeg her, og kom i tanke om at jeg way back in the days kendte denne her side), og nu har jeg stillet alle de narko-relaterede spørgsmål jeg har her, og blevet seriøst klogere!! så MEGA mange tak for jeres viden :) meget taknemmelig(læser alle links igennem ligeså snart jeg har tid til det).

Medlem

Mit indtryk er SSRI præparater og MDMA binder sig til det samme protein. Jeg ved godt at MDMA også binder sig til andre proteiner. Men jeg har fået det indtryk at når et SSRI præparat binder sig til et protein og hæmmer genoptagelsen af serotonin, så er der tale om samme protein som MDMA binder sig til for at frigive mere serotonin. Begge er SERT, serotonin transport proteinet. Måske binder de samme sted, måske ikke, men jeg mener virkelig at det er samme protein.

Jeg er enig med din konklusion: bare lad være :D

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Ændrer det noget om de binder samme sted eller ej? Selv om der skulle være en kompetetiv binding mellem de to, er der stadig en stor mængde receptorer som til et hvert givent øjeblik ikke ville være bundet af hverken MDMA eller SRI hvis de var givet hver for sig, og dermed rig mulighed for at begge stoffers effekt kan udøves samtidig.

Desuden må en SRI tillade frigivelse af serotonin, ellers ville de ingen effekt have, altså kan både MDMA's effekt og SRI's udøves samtidig(hvis altså ikke der er tale om samme bindingssite).

EDIT: Nu kommer jeg så lige i tanke om at neurotransmittore oftest er placeret i visikler der fusionerer med membranen når signalet skal sendes afsted. Dette gør sig vist også gældende for serotonin, og dermed har SERT nok næppe en direkte rolle i udskillelsen.

Medlem

Serotonin frigives ikke normalt med de almindelige serotonintransportproteiner, så her har de ingen indflydelse. Det er kun når SSRIerne binder til en receptor i stedet for MDMA, eller måske et andet sted på receptoren end MDMA, at der sker noget. Hvis de to binder forskellige steder, så kunne man forestille sig en receptor som arbejder baglæns da MDMA er bundet, men som så pludselig får et SSRI molekyle bundet til sig og stopper med at transportere serotinin baglæns ud af cellen, og dermed hindrer MDMAens virkning. Hvis de binder samme sted vil der sandsynligvis være receptorer hvos SSRIen "displacer" MDMAen og dermed hindrer dens virkning.

Men i har nok ret i at der, ved de receptorer hvor der er to forskellige ting bundet, men ikke til samme receptor, vil finde en synergieffekt sted. Jeg ved så ikke om dette vil føre til serotoninsyndrom da der stadig vil være frie receptorer til at fjerne serøtoninen, og en nedbrydelse af serotoninen.

Du har fået mig til at indse at det nok er mere komplekst end jeg først stillede det op.

Medlem

Uanset hvad tager downers spidsen af mdma, så giver ikke meget mening. Men til at komme ned på, kunne de fungere fint.

Mvh.
Anarkrig

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 18 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]