Proteinet tager normalt ekstracellulær serotonin og genoptager ind i cellen. Når det fjernes på sin vej over synapsekløften får det ikke mulighed for at udføre sin "mission" = at nå den postsynaptiske celle og derved vidergive signal.
Altså ville en hæmning af proteinet resultere i at større mængder serotonin får lov at passere.
Mht. det med at "arbejde baglæns" ... du tænker på at det er samme protein der sørger for genoptag er det samme der sørger for serotonins vej ud af den præsynaptiske celle? Hvis jeg ikke har slået hovedet helt er det to forskellige mekanismer der sørger for hhv. genoptag og udskillelse. Men jeg kan godt se din logik.
Hvis du ser på det som to forskellige mekanismer kan du også se at hvis der bliver pumpet med en høj hastighed et sted og genoptagelsen hæmmes et andet, så stiger koncentrationen af ekstracellulært transmitterstof drastisk.

Trådstarter: Der er meget logisk i af tro at man kan "spare" på sit narko ved at tage det således at man udnytter en given synergieffekt. Det ses mange steder i sundhedssystemet at det gøres med medicin.
Forestil dig MDMA - dette molekyle binder sig på mange forskellige måder. Det står for udløsning af serotonin, noradrenalin, dopamin ... samtidig virker det som en agonist på flere forskellige postsynaptiske celler.
Se det som en coca-cola: den indeholder mange forskellige ingredienser.
Hvis man blander MDMA med tramadol kommer der en øget effekt på nogle punkter, men ikke alle.
Det ville svare til at man tilsatte mere smagsforstæker og kulsyre til colaen, men ikke tilsatte de andre ingredienser. Colaen kommer "ud af balance" og smager helt forkert, måske giver den endda også dårlig mave. Giver det mening?

Her kan du læse om en der har prøvet kombien. Det lyder ikke som om han brød sig om det.
http://www.erowid.org/experiences/exp.php?ID=56335EDIT: Beast, bare fordi folk ikke kommer til skade betyder det ikke at det ikke er farligt. Jeg er også kommet godt afsted med at blande stoffer der teoritisk (og praktisk) har stærk synergieffekt, det betyder ikke at jeg på nogen måde ville anbefale til andre, især ikke på et HR-forum.

Jeg kan læse mig til at der er nogle SSRI'er som hæmmer MDMA's effekt men det er fordi de blokerer bindingsstedet fordi de har en større affinitet for den givne receptor end MDMA. Jeg ved ikke om tilfældet er sådan for tramadol.
Konklusionen må være: bare lad være.