Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 05 maj 2025 02:05

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 11 indlæg ] 
Forfatter besked
Medlem
Brugeravatar

Jeg hørte denne her historie for noget tid siden, og blev ret overrasktet, fordi jeg hidtil havde forstået det sådan at psykedeliske stoffer skulle være ret skadelige for for folk med skizofreni... Hvad mener I, kære psyker? Er der lavet yderligere forskning på feltet siden halvfjerdserne?

http://www.matrixmasters.net/salon/?p=32

Uanset om det skulle have noget på sig, tror jeg det skal frarådes skizofrene at eksperimentere med LSD eller lignende stoffer som medicin..... Test-subjekterne som bliver omtalt i interviewet var, så vidt jeg har forstået, fuldt fikserede under hele seancen.

Plant trees and worship Sagan!

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Jeg ville uendeligt meget gerne arbejde med psykedeliske stoffer og ændrede bevidsthedstilstande, indenfor psykologien. Det er både spændende, og har med al sandsynlighed, meget potentiale vi ikke har opdaget endnu! :)

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: On top of myself i hope
Jeg syntes det mildt sagt er noget svineri de eksperimenter de udsatte psykisk syge for back in the days. De er forhelvede ikke forsøgsdyr :roll:

Medlem
Brugeravatar

Jilismak skrev:
Jeg syntes det mildt sagt er noget svineri de eksperimenter de udsatte psykisk syge for back in the days. De er forhelvede ikke forsøgsdyr :roll:

Nej, forsøgsdyr... det lyder sgu ikke pænt.... men er det okay at bruge dyr som forsøgsdyr? At lave forsøg i det hele taget? Jeg kan godt følge dig. Noget af vejen. Har du hørt den podcast, jeg postede til at starte? Pigen, de lavede den første test på, havde en sjælden form for skizofreni, som kun hav hende nogle få år at leve i. Hun talte aldrig med nogen, var næsten konstant fikseret og havde flere gange forsøgt at kradse sine egne øjne ud. De vurderede, og det er måske koldt at bruge sådan en cost-benefit analyse på levende mennesker, at hun ikke havde ret meget at tabe. Ud fra det, forskeren fra interviewet fortæller, virker det som om behandlingen virkede på hende og hun endte med at få noget ud af sit meget korte liv. Hmm... Jeg syns det er et vildt svært spørgsmål, men tror nok at jeg hælder mest til at al forskning og viden har en pris.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

I få tilfælde som du nævner kan det måske retfærdiggøres. Men så vidt jeg ved blev der udført eksperimenter på flere tusinde psykisk syge(også i danmark) i 60erne og 70erne Og jeg tvivler på, at alle har været så hårdt ramt som pigen du beskriver. Det har været et helvede at være i det psykiatriske system i "gamle dage"(20 30 år siden :roll:) Patienterne blev bogstaveligt betalt behandlet som dyr. Jeg syntes aldrig man kan retfærdiggøre at eksperimentere på folk imod deres vilje.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Og nej jeg syntes også at eksperimenter på dyr er noget svineri. http://en.wikipedia.org/wiki/Pit_of_despair

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: In a curious mind
I det tilfælde du beskriver, med pigen som muligvis kun havde få år tilbage begrundet hendes sygdom, syntes jeg det er forsvarligt at sige at LSD'en kan gå ind og lave en så stor omvæltning i hjerne-kemien, at hun bliver rask (eller kommer i bedring). Den menneskelige hjerne er en utrolig ting, og vi kan stadig ikke forklare alt som der kan ske - men til gengæld så er det jo forskelligt fra person til person, så hun kunne jo også bare ende med at tage LSD og få en så slem forværring af den mentale tilstand at hun hopper ud af vinduet i fortvivlethed.
Det er ikke til at sige, men det er et spændende og kontroversielt emne..

EDIT;
http://abcnews.go.com/blogs/health/2012 ... lcoholism/
Det er et eksempel på tilgang til emnet, godt nok er skizofreni her udskiftet med alkoholisme, men jeg mener hvis man ser generelt på det som en psykisk lidelse i kombination med LSD.

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Orbit Earth
Bogen "De sprængte sind", af Alex Frank Larsen, fortæller historien om et grufuldt, sort kapitel indenfor dansk psykiatri, og om de forsøg med LSD man udsatte ~500 intetanende psykiatriske patienter for, i kælderen, på Frederiksberg hospital i 60erne. "Forsøgsdyr" er, i denne sammenhæng, vitterligt en bedre dækkende betegnelse. Den er absolut læseværdig, om ikke for andet, så for at forstå, hvordan man absolut ikke skal gribe LSD-"terapi" an.

Af hvad jeg lige på stående fod kan huske fra Stanislav Grofs noget mere humane tilgang til lsd-sessioner- og terapi, så mindes jeg ikke at LSD viste det store potentiale til behandling af skizofreni. Det var mere nyttigt som redskab for terapeuter/pårørende til at sætte sig ind i en skizofrens verden, måske ligefrem identifikation med den pågældende patients "virkelighedstunnel" igennem trippet. Derudover var det nyttigt til bedre, at forstå årsagsmekanismerne som fører til skizofreni. En sindslidelse man ellers var på ganske bar bund omkring, på daværende tidspunkt.

Medlem
Brugeravatar

Jilismak:
Jeg er enig i at forsøg på dyr, og da i høj grad det, du selv linker til, kan være rigtig forfærdeligt. Jeg synes bestemt ikke det er noget man bør være letsindig omkring, men jeg mener at det i visse tilfælde godt kan forsvares, f.eks. i tilfældet med pigen fra interviewet.

ThirdEyeFlood: Tak for anbefalingen. Det virker som en vildt spændende bog. Jeg var ikke klar over at man havde lavet medicinske forsøg med LSD i Danmark.

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Af hvad jeg lige på stående fod kan huske fra Stanislav Grofs noget mere humane tilgang til lsd-sessioner- og terapi, så mindes jeg ikke at LSD viste det store potentiale til behandling af skizofreni. Det var mere nyttigt som redskab for terapeuter/pårørende til at sætte sig ind i en skizofrens verden, måske ligefrem identifikation med den pågældende patients "virkelighedstunnel" igennem trippet. Derudover var det nyttigt til bedre, at forstå årsagsmekanismerne som fører til skizofreni. En sindslidelse man ellers var på ganske bar bund omkring, på daværende tidspunkt.

Kan du uddybe?

Identifikation af virkelighedtunnellen?

Forstå årsagen bag skizofreni? I forhold til traumer fra barndommen som har udløst det?

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Orbit Earth

wEstzIde skrev:
Kan du uddybe?

Jeg kan forsøge, men skal lige have gravet bøgerne frem så.

wEstzIde skrev:
Identifikation af virkelighedtunnellen?

Virkelighedstunnel [eng. Reality Tunnel} er et dejligt ord, jeg har stjålet fra Leary & Robert Anton Wilson. I grove træk, oplever, filtrerer og fortolker vi virkeligheden subjektivt, og ser altså virkeligheden gennem vores individuelle virkelighedstunnel (spørgsmålet om objektiv virkelighed eksisterer hører til i en anden tråd). På trods af, at det, IMO, er et dejligt ord, forvirrer det nok mere end det gavner, så erstat "virkelighedstunnel" med "(patientens) virkelighedsperspektiv/verdensbillede".

Citat fra "Den indre rejse 1 s.132-133 (Gormsen og Lumbyes oversættelse af "Realms of the Human Unconscious":
Citat:
Individer, der i deres LSD-sessioner oplever episoder af fostertilstandens lidelser, fortæller ofte om sanse- og forestillingsmæssige forvrængninger, der har en usædvanlig lighed med den skizofrenes verden. De individer, der er på LSD og som har slægtninge eller bekendte, der rent faktisk lider af skizofreni eller paranoide forestillinger, kan på dette stadium føle sig fuldstændig identiske med disse personer og udvikle en dyb psykologisk forståelse for deres problemer. Talrige psykiatere og psykologer, som gennemgik LSD-træningsprogrammer, fortalte også at de til stadighed huskede eller faktisk visualiserede deres psykotiske patienter og forstod dem.
Iagttagelser fra sådanne sessioner tyder på at uforstyrrede oplevelser i fostertilstanden er snævert forbundet med religiøs og mystisk oplysning. På tilsvarende måde viser de subjektive ledsagefænomener til forstyrrelser af livet i fostertilstanden sig at være kilden til skizofrene oplevelser og paranoide forestillinger. Det, at disse to situationer er så tæt på hinanden og den lethed hvormed den ene forandrer sig til den anden, kan måske forklare den somme tider usikre grænse mellem skizofreni og spirituel oplysning, såvel som den spontane forekomst af religiøse og mystiske oplevelser bland nogle psykotikere, der er alvorligt forstyrrede.

wEstzIde skrev:
I forhold til traumer fra barndommen som har udløst det?

Grofs bidrag til psykiatrien omhandler udover transpersonlige oplevelser, primært perinatale oplevelser/traumer, d.v.s. som stammer fra fostertilstanden og/eller fra selve fødslen, og altså præ-barndom. (Dermed ikke sagt, at barndoms traumer er uvæsentlige.)
Jeg er for doven til at skrive en Grof 101, men wikipedia kan sikkert kaste mere lys over sagen.
i korte træk inddeler han fødselsprocessen i 4 stadier eller såkaldte perinatale matricer (eng. BPMs / Basic Perinatal Matrixes). Positive og negative oplevelser i disse stadier forårsager positive eller negative konsekvenser, og en stor del af Grofs arbejde består/bestod i at kortlægge hvilke sindslidelser og (positive) karaktertræk som er knyttet til specifikke matricer. F.eks. skriver han "hæmmede depressioner er psykogenetisk forbundet med BPM II, agiterede depressioner med BPM III og maniske episoder med en uafsluttet overgang fra BPM III til BPM IV".

Citat fra "Den indre rejse 4" s.297-299 (org. titel "Journeys Beyond the Brain):
Citat:
Det virkeligt vanskelige punkt for psykiatriens teori og praksis er imidlertid den mangefacetterede og pittoreske gruppe af psykotiske tilstande, der går under navnet skizofreni. Dette er en temmelig heterogen gruppe, hvis fællesnævner ser ud til at være vores grundlæggende uvidenhed om arten af og sygdomsårsagerne til de pågældende psykologiske tilstande. Det er tænkeligt, at det ved visse former af denne forstyrrelse i fremtiden vil være muligt at fastslå en klar organisk sygdomsårsag. Dette skete tidligere, da visse patienter, som man betragtede som skizofrene, blev overført til de nye diagnostiske kategorier generel paralyse eller temporallapepilepsi og med held behandlet. De følgende udsagn bør derfor ikke opfattes som altomfattende generaliseringer om skizofreni, men som en fortolkningsramme for mange tilstande, der for øjeblikket indgår i denne kategori.

Eftersom psykologiske traumer i individets liv letter den oplevelsesmæssige adgang til perinatale og transpersonlige matricer, vil man finde, at biografisk materiale gør sig stærkt gældende i skizofreniens symptomatologi. Tilstedeværelsen af elementer, der leder tanken hen på tidligere faser af den psykologiske udvikling, betyder imidlertid ikke, at hele skizofrenien kan fortolkes som en regression til barndommen. Enhver hypotese, der forsøger at forklare denne forstyrrelse psykologisk, bør tage i betragtning, at mange af de fænomener, der indvarsler frembruddet af et stærkt COEX-system i en LSD-session, har stærke lighedspunkter med skizofren symptomatologi. Dette er en meget interessant opdagelse, i betragtning af at LSD-oplevelserne på det biografiske niveau ellers klart adskiller sig fra skizofreni. De tegn, der er forbundet med frembruddet af et stærkt COEX-system, specielt dets tidlige kerne, omfatter en spaltning mellem følelse og indhold, en katatonilignende sløvhedstilstand, verbale perseverationer og stereotype bevægelser.

I denne forbindelse er det også værd at bemærke, at det kan være vanskeligt at skelne mellem tilstanden i et interval efter en session og en endogen psykose, når en person i en LSD-session er stødt på et kraftigt COEX-system og ikke har nået at gennemarbejde det, før den farmakologiske virkning af stoffet er holdt op. Der eksisterer imidlertid en dyb forbindelse mellem COEX-systemers kerneoplevelser og specifikke aspekter af de perinatale oplevelser. De symptomer, der indvarsler et stærk COEX-system, er identiske med ledsagestilstandende til død-genfødselsprocessen. Det ser derfor ud til, at de ovennævnte biografiske elementer ikke har en uafhængig betydning for udviklingen af skizofreni, men spiller en vigtig rolle på grund af deres dybe forbindelse med de perinatale matricer.

Mange aspekter af den skizofrene symptomatologi kan på meningsfuld og logisk måde forbindes med de forskellige perinatale processers dynamikker og således til de enkelte faser af den biologiske fødselsproces. Hvor de perinatale matricers elementer i neurosen fremtræder i afdæmpet form og er farvet af traumatiske begivenheder efter fødslen, opleves de i skizofrenien i utilsløret og ren form.

*gisp* transskription er en drøj tjans, så du må lige nøjes med side 297 i første omgang lol. For at forstå ovenstående, er kendskab til det Grof kalder COEX-systemer (Systems of Condensed Experience) en forudsætning. http://www.thespiritwiki.com/index.php/COEX_Systems burde gøre tricket.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 11 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]