Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 22 jul 2025 03:24

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 12 indlæg ] 
Forfatter besked
Junior medlem

Hii Allesammen,

Jeg er ny her på sitet, og har altid nydt af at læse jeres erfaringer iht. brug når jeg skulle skabe mine egne også ;) hehe..

Har lige et spørgesmål om nogen kender noget til den nye ADHD medicin ved navn Attentin ??
Jeg ved at man kan få det på apoteket nu så de ikke behøves at være margistralt længere :)

Er nogen af jer gået fra Ritalin/Medikinet til Attentin??
Og hvordan ??
Hvis det er igennem psykiater, i så fald hvordan ?? Behøvede i at blive gen-diagnostiagseret ved endnu en test bla. Diva 2.0 ??

Håber I kan hjælpe !! :) Det er nemlig ikke til at finde en daddel på nettet om det og har kørt træt efter snart 4-6 timer eftersøgning og så slog det mig at spørge jer :)

Knusss fra Mig :D
Go' Sommer...

Dedikeret medlem

hej og velkommen til sitet miss simpson! 8-)
er der en specifik grund til at du vil over på denne "nye" dex-amf pille?
altså, jeg går ud fra du får ritalin el. lign. for en lidelse ud fra det du skriver.. virker det ikk ordentligt, eller hvorfor vil du skifte? -jeg er blot nysgerrig..
men sikken nogle seriøse bivirkninger de lister op inde på de forskellige medicinsider; umiddelbart så jeg tror det er ret svært at få en speciallœge til "bare at kaste dem efter dig".. -uden, igen at skulle testes og måles i begge ender..
meeen mit bud er blot et gæt.. >håber der kommer et psy-orakel forbi og giver et klart svar<
go sommer tilbage til dig :-)
mvh STW

Junior medlem

Heh :) Mange tak !! Er bare rigtig godt tilfreds med at man kan få nogle gode solide oplysninger inden man ønsker at prøve noget nyt eller ekspermentere ;) hehe..

Senest rettet af Miss.Simpson 26 feb 2017 13:51, rettet i alt 2 gange.

Junior medlem

Desuden ønsker H at kunne nøjes med to piller om dagen evt. morgen og aften, så H også får en bedre søvnrytme, da H også har søvnproblemer - velkendt hos folk med adhd.

Senest rettet af Miss.Simpson 26 feb 2017 13:48, rettet i alt 1 gang.

Moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: Kolding
Kender ikke lige attentin, men kan klart skrive under på at dex virker meget længe.
Håber nogle andre herinde kan hjælpe :)

Junior medlem

Hvorfor er du interreseret i tilgængelighed i at skifte ?
Og hvordan oplevede du at der blev arbejdet direkte på det du refererer til som diva 2.0 i sammenhæng med din diagnose ?

Junior medlem

en af mine venner for strattera og spørger om det virker som ritalin hvis man sniffer dem :!:

Junior medlem

dongz skrev:
en af mine venner for strattera og spørger om det virker som ritalin hvis man sniffer dem :!:

Jeg kan ikke svare på om det virker ens, men kunne på ingen måde forestille mig det. Jeg fik Strattera i en måneds tid for ikke så længe siden. - Nu ved jeg ikke om du har prøvet extacy piller, (hvis ikke, så er det kun dit held) men i hvert fald så fik jeg som sagt Strattera, og det havde en meget voldsom effekt. Jeg følte jeg havde taget extsacy, havde "kind off" bad trip samtidig med at jeg nærmest hverken kunne sidde, stå eller ligge ned uden at jeg væltede rundt. Det var virkelig ubehageligt, så kunne ikke forestille mig det vil gøre det bedre at sniffe dem.. :?

Har aldrig hørt om Attentin?? Jeg har selv ADHD og er lige begyndt at få Elvanse (Lisdexamfetamindimesylat). Har kun hørt gode ting om det, og kan se det har hjulpet min mand rigtig meget! :D

Moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: Kolding
Stampler skrev:

Nu ved jeg ikke om du har prøvet extacy piller, (hvis ikke, så er det kun dit held)

det kommer vel helt an på pillen og dens indhold ;)

Junior medlem

Buttkraken skrev:
Stampler skrev:

Nu ved jeg ikke om du har prøvet extacy piller, (hvis ikke, så er det kun dit held)

det kommer vel helt an på pillen og dens indhold ;)

Det kan der selvfølgelig være noget om, men er bare ikke så glad for extacy piller generelt. Men hvis du forestiller dig den fede følelse, samtidig med at du ikke kan kontrollere din krop, så begynder det at blive ubehageligt.

Bare min mening. Men sådan er vi jo forskellige ;)

Medlem

Lidt off-topic ift. topic starters spørgsmål, men stadig relateret.

Det er mit indtryk at dexamfetamin giver mange ADHD-patienter en mere stabil hjælp henover dagen mod deres lidelse. Det synes jeg i hvert fald ofte, man ser ADHD-patienter sige. Hvorfor er man alligevel så forsigtig med at udskrive dexamfetamin i stedet for methylphenidat? Er der større risiko for misbrug forbundet med dexamfetamin? Er dexamfetamin mere efterspurgt til rekreationelt brug?

Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

Cepha skrev:
Lidt off-topic ift. topic starters spørgsmål, men stadig relateret.

Det er mit indtryk at dexamfetamin giver mange ADHD-patienter en mere stabil hjælp henover dagen mod deres lidelse. Det synes jeg i hvert fald ofte, man ser ADHD-patienter sige. Hvorfor er man alligevel så forsigtig med at udskrive dexamfetamin i stedet for methylphenidat? Er der større risiko for misbrug forbundet med dexamfetamin? Er dexamfetamin mere efterspurgt til rekreationelt brug?

Jeg tror at forklaringen skal findes flere steder.

Først og fremmest så er der en større stigmatisering rettet mod Amfetamin præparater end hvad der er tilfældet for Methylphenidat. Om denne er berettiget må være op til den enkelte at vurdere, hvis du spørger mig, så nej.

Generelt set så ja, Dexamfetamin har et større misbrugs potentiale end Methylphenidat i og med at de fleste som bruger disse stoffer i rekreativt øjemed vil foretrække først nævnte. Dette er en noget skråsikker udtalelse som jeg udelukkende basere på diverse udtalelser fundet på nettet. Du kan dog også sagtens finde mennesker som foretrækker Methylphenidat.

En anden årsag kan være at der, indtil fornyligt, ikke har været noget firma produceret Dexamfetamin præparat på markedet i Danmark. Diverse læger og psykiatere bliver derfor manipuleret/pisket til at udskrive Ritalin/Concerta, hvor i mod at medicinal industrien ikke har kunne tjene penge på Dex i Danmark før nu. Mit gæt vil være at der over de næste par år vil ske en markant stigning i antallet af recepter på Dex, sandsynligvis på bekostning af Methylphenidat præparaterne.

Dexamfetamin kræver desuden mere af brugeren end hvad Methylphenidat gør. Forstået på den måde at der er langt flere ting som man bør vide før man kaster sig ud i jævnligt Dex indtag, de fleste af disse grundet Amfetaminens evne til at stimulere frigivelsen af Dopamin og Noradrenalin i synapsen, en kvalitet som Methylphenidat ikke besidder (denne fungere udelukkende som genoptagelses hæmmer af de førnævnte neurotransmittere)

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 12 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]