Cepha skrev:
Lidt off-topic ift. topic starters spørgsmål, men stadig relateret.
Det er mit indtryk at dexamfetamin giver mange ADHD-patienter en mere stabil hjælp henover dagen mod deres lidelse. Det synes jeg i hvert fald ofte, man ser ADHD-patienter sige. Hvorfor er man alligevel så forsigtig med at udskrive dexamfetamin i stedet for methylphenidat? Er der større risiko for misbrug forbundet med dexamfetamin? Er dexamfetamin mere efterspurgt til rekreationelt brug?
Jeg tror at forklaringen skal findes flere steder.
Først og fremmest så er der en større stigmatisering rettet mod Amfetamin præparater end hvad der er tilfældet for Methylphenidat. Om denne er berettiget må være op til den enkelte at vurdere, hvis du spørger mig, så nej.
Generelt set så ja, Dexamfetamin har et større misbrugs potentiale end Methylphenidat i og med at de fleste som bruger disse stoffer i rekreativt øjemed vil foretrække først nævnte. Dette er en noget skråsikker udtalelse som jeg udelukkende basere på diverse udtalelser fundet på nettet. Du kan dog også sagtens finde mennesker som foretrækker Methylphenidat.
En anden årsag kan være at der, indtil fornyligt, ikke har været noget firma produceret Dexamfetamin præparat på markedet i Danmark. Diverse læger og psykiatere bliver derfor manipuleret/pisket til at udskrive Ritalin/Concerta, hvor i mod at medicinal industrien ikke har kunne tjene penge på Dex i Danmark før nu. Mit gæt vil være at der over de næste par år vil ske en markant stigning i antallet af recepter på Dex, sandsynligvis på bekostning af Methylphenidat præparaterne.
Dexamfetamin kræver desuden mere af brugeren end hvad Methylphenidat gør. Forstået på den måde at der er langt flere ting som man bør vide før man kaster sig ud i jævnligt Dex indtag, de fleste af disse grundet Amfetaminens evne til at stimulere frigivelsen af Dopamin og Noradrenalin i synapsen, en kvalitet som Methylphenidat ikke besidder (denne fungere udelukkende som genoptagelses hæmmer af de førnævnte neurotransmittere)