I mange tilfælde vil opiater og opioider blot forværre søvnen, hvis man er ikke er vant til at tage det. Vil du sove og opnå REM søvn, skal du holde dig fra opiater. Generelt vil mange stoffer, selv stoffer hvis formål er at få dig til at sove, påvirke din REM søvn negativt.
Har du søvnproblemer pga. af misbrug eller abstinenser, kan du forsøge dig med Quetiapin i en dosis fra 25 mg og op til maks 100 mg. Dette vil være den mildste løsning. Næste valg vil være z-drugs (non-benzodiazepine) som zopiclone eller zolpidem. Benzodizepiner kan naturligvis også hjælpe dig med at sove, men det bør ikke være dit første valg. Desværre er det ofte første valget for mange grundet den lette tilgængelighed, men det er altså ikke den bedste løsning i første omgang. Jeg er sikker på din læge gerne udskriver en lille mænge Quetiapin eller zolpidem, hvis du fortæller ham at du har søvnproblemer. Hvis du ikke vil nævne stoffer, kan du sige det er på grund af dødsfald i familien, som har påvirket dig så meget, at du ikke kan sove eller noget lignende, der har påvirket dig psykisk. Jeg synes det er voldsomt, at anbefale benzodiazepin, som den første løsning. Men det er selvfølgelig en subjektiv holdning. Anti-psykotika er heller ikke noget, man skal lege med, men den dosis quetiapin jeg anbefaler, er meget lille.
Dog vil alle tre ovenstående valg være langt bedre end metadon. Det er godt, at du har valgt at sætte dig ind i tingene og spørge om råd, inden du blot tog metadonen. Fortsæt med at være kritisk og forsigtig, når det drejer sig om stå potente stoffer.
Du bør ikke bruge hvad end du nu får i mere end et par dage, du kan hurtigt vende dig til de nævnte ting og ende med at skulle have dem for at kunne sove. Men har du et reelt amfetamin misbrug, er du muligvis nødt til at gøre brug af tingene i længere tid. Dårlig søvn, naturlig eller stofinduceret, kan have enorme psykologiske og fysiske konsekvenser.
|