Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 06 maj 2025 15:27

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 10 indlæg ] 
Forfatter besked
Junior medlem

Jeg vil gerne have noget søvn. Af flere grunde, heriblandt amfetamin misbrug, kan og tør jeg heller ikke rigtig.
En kammerat har givet mig en methadon alternova 20 mg så jeg kunne sove.
Men så har jeg læst på en side at der har været overdosis med døden til følge allerede fra blot 20 mg.
Har ikke taget det før.
Er det for risikabelt?

They’re not good at all!!
- Kurt Cobain

Junior medlem

Okay, er det fordi du tænker det kan være decideret farligt, eller grundet dét at de er så afhængighedskabende?
Jeg har ikke benzoer, og ingen idé om hvem jeg skulle spørge.
Har også rivotril 0,5 mg.

- Kurt Cobain

Junior medlem

Okay, det er dét jeg gør.
Tak for svar ;)

- Kurt Cobain

Junior medlem

Mange tak.

- Kurt Cobain

Medlem

I mange tilfælde vil opiater og opioider blot forværre søvnen, hvis man er ikke er vant til at tage det. Vil du sove og opnå REM søvn, skal du holde dig fra opiater. Generelt vil mange stoffer, selv stoffer hvis formål er at få dig til at sove, påvirke din REM søvn negativt.

Har du søvnproblemer pga. af misbrug eller abstinenser, kan du forsøge dig med Quetiapin i en dosis fra 25 mg og op til maks 100 mg. Dette vil være den mildste løsning. Næste valg vil være z-drugs (non-benzodiazepine) som zopiclone eller zolpidem. Benzodizepiner kan naturligvis også hjælpe dig med at sove, men det bør ikke være dit første valg. Desværre er det ofte første valget for mange grundet den lette tilgængelighed, men det er altså ikke den bedste løsning i første omgang. Jeg er sikker på din læge gerne udskriver en lille mænge Quetiapin eller zolpidem, hvis du fortæller ham at du har søvnproblemer. Hvis du ikke vil nævne stoffer, kan du sige det er på grund af dødsfald i familien, som har påvirket dig så meget, at du ikke kan sove eller noget lignende, der har påvirket dig psykisk. Jeg synes det er voldsomt, at anbefale benzodiazepin, som den første løsning. Men det er selvfølgelig en subjektiv holdning. Anti-psykotika er heller ikke noget, man skal lege med, men den dosis quetiapin jeg anbefaler, er meget lille.

Dog vil alle tre ovenstående valg være langt bedre end metadon. Det er godt, at du har valgt at sætte dig ind i tingene og spørge om råd, inden du blot tog metadonen. Fortsæt med at være kritisk og forsigtig, når det drejer sig om stå potente stoffer.

Du bør ikke bruge hvad end du nu får i mere end et par dage, du kan hurtigt vende dig til de nævnte ting og ende med at skulle have dem for at kunne sove. Men har du et reelt amfetamin misbrug, er du muligvis nødt til at gøre brug af tingene i længere tid. Dårlig søvn, naturlig eller stofinduceret, kan have enorme psykologiske og fysiske konsekvenser.

Medlem

Synes det er en fin tilgang, at du spørger til råds herinde før du kaster dig hovedløs ud i et nyt stof.

Vil følge Nitrats råd og søge læge, hvis det ikke går i sig selv inden i morgen aften. Rivotril skal nok slå dig ud, selv ved 0,25 - 0,50 mg burde det være tilstrækkeligt, hvis du ikke kan vente.

Er selv meget erfaren med opioider og vil heller ikke anbefale Metadon, da det tværtimod kun vil gøre din søvn mere ustabil. Man har en tendens til at være halvejs vågen og sove samtidig, når man begynder at falde hen. Det er desuden meget euforisk, og kan godt gøre folk mere 'speedet' i nogle tilfælde, selvom det er en downer. 20 mg metadon svarer til 100 mg morfin og vil uden tvivl være på kanten til toksisk for en førstegangsbruger, så gå endelig udenom den.

Spørg endelig til råds, hvis du er i tvivl om noget.

Yni

Medlem
Brugeravatar

Nitrat > Det var en lækker konstruktiv servering om stofinduceret søvn, du slængede over disken der. Opiater og benzodiazepiner bliver typisk fejltolket til, at være ideelle søvnmidler grundet deres sederende virkning, men det er vigtigt, at understrege deres skadelige forringelse af søvn kvaliteten.
Skide godt input meistro...

Medlem

The-Midnight-Howl skrev:
Nitrat > Det var en lækker konstruktiv servering om stofinduceret søvn, du slængede over disken der. Opiater og benzodiazepiner bliver typisk fejltolket til, at være ideelle søvnmidler grundet deres sederende virkning, men det er vigtigt, at understrege deres skadelige forringelse af søvn kvaliteten.
Skide godt input meistro...

Tak. Mange glemmer eller kender ikke til hvordan sedativer kan påvirke søvn og REM søvn negativt. REM søvn er uhyggeligt vigtigt for menneskers fysiske og psykiske velvære.

Medlem
Brugeravatar

Det var så lidt, Nitrat!

Morfin er navngivet efter den græske gud, Morpheus, som ifølge græsk mytologi herskede over søvn og drømme. Fortidens videnskabsmænd forvekslede formodentligt den døsige virkning kendt, som "the nod" med en ideel søvn og fandt derfor navngivningen passende.
Man har så fundet ud af, at morphin og lignende opioider forårsager det stik modsatte. Selvom man føler, at man opnår en dyb behagelig søvn under sit nod, så gør forringelsen sig stadig gældende.

RainbowRash> Mit råd til dig er, at du gå anerledes til værks, hvis det er noget du oplever ofte. Evt kunne du stoppe med, at tage mere amfetamin 6-7 timer inden du skal sove. Toppen af spændinger kan afhjælpes med fysisk aktivitet af en art. Hvilket også giver en dejlig ro i hovedet. Efter behov kan man supplere med nogle mindfulness vejrtrækningsøvelser, hvilket jeg selv har haft god erfaring med!

Hvis du kun gør amfetamin sporadisk - er et antipsykotika, som der bliver nævnt, OK at tage i brug. Et benzodiazepin som f.eks. midazolam eller triazolam kunne være et alternativ

Medlem

Altså som du jo skriver så er problemet jo dit amfetamin misbrug, som du jo har..
Måske skære ned på det.. ville jeg gøre..

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 10 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]