Læs lige en god omgang lort fra Folketinget:
Spm. nr. S 1514
Til indenrigs- og sundhedsministeren (8/1 04) af:
Birthe Skaarup (DF):
»Vil ministeren overveje at sætte Foxy-Methoxy og 5-MEO-DMT, som er nye designerdrugs i det danske narkomiljø, på listen over farlige stoffer?«
Begrundelse
To nye farlige stoffer - Foxy-Methoxy og 5-MEO- DMT - har nu gjort sit indtog på det danske marked og sælges indtil videre primært over internettet.
Stofferne er ekstremt farlige og kan med en meget lille mængde give en meget stærk og uforudsigelig rus. Stofferne er nært kemisk beslægtet med LSD, som allerede findes på listen over farlige stoffer.Spørgeren er via medierne blevet bekendt med, at politiet allerede kender til stofferne og føler sig magtesløse over for det salg, der primært foregår via internettet.
Spørgeren vil samtidig opfordre ministeren til at arbejde for, at der bliver lavet en international lovgivning, der forbyder salg af denne slags stoffer over internettet.
Svar (22/1 04)
Indenrigs- og sundhedsministeren (Lars Løkke Rasmussen):
Jeg kan oplyse, at Sundhedsstyrelsen løbende følger udbredelsen og arten af narkotikamisbruget i Danmark, og at styrelsen på grundlag af de indberetninger, som modtages fra politiet, de retskemiske institutter, embedslægeinstitutionerne og de lokale misbrugskonsulenter, samt de oplysninger, der i øvrigt modtages, løbende vurderer behovet for at undergive nye stoffer kontrol.
Forespurgt herom har Sundhedsstyrelsen oplyst, at styrelsen indtil den 19. januar 2004 kun har modtaget 1 indberetning om fund af stoffet 5-MeO-DIPT, som også kaldes Foxy Methoxy eller blot Foxy, i Danmark. I 2002 modtog styrelsen således fra politiet 1 indberetning om 1 beslag. Den 19. januar 2004 har styrelsen så modtaget endnu 1 indberetning fra politiet om 1 nyt beslag.
5-MeO-DMT er et andet, kemisk beslægtet stof, som Sundhedsstyrelsen ikke har modtaget indberetninger om fund af i Danmark.
Selv om der altså ikke på grundlag af de oplysninger, som Sundhedsstyrelsen hidtil har modtaget, er grund til at antage, at de omhandlede stoffer udgør et problem i Danmark, er styrelsen nu gået i gang med en nærmere undersøgelse af sagen – en undersøgelse, som vil munde ud i en vurdering af, hvorvidt der er grundlag for en indstilling til mig om, at stofferne optages på bekendtgørelsen om euforiserende stoffer.
Med en sådan indstilling fra Sundhedsstyrelsen vil de formelle betingelser for, at jeg som indenrigs- og sundhedsminister kan undergive de omhandlede stoffer kontrol i henhold til lov om euforiserende stoffer, være opfyldt. I givet fald vil jeg straks tage skridt til at indføre et forbud.
Jeg vil holde Folketingets Sundhedsudvalg orienteret om sagen.
Begrundelsen for spørgsmålet indeholder en opfordring vedrørende internationale regler om forbud mod salg over internettet. Da spørgsmål om salg af narkotika over internettet henhører under justitsministeren, vil jeg drage omsorg for, at spørgsmålet med begrundelse sendes til orientering for Justitsministeriet.
Kilde: 2003-04 - Svar på § 20-spørgsmål: Om at sætte de nye designerdrugs Foxy-Methoxy og 5-MEO-DMT i det danske narkomiljø på listen over farlige stoffer....Goddamn, hvor er jeg træt af deres tågeri!
5-MeO-DMT og 5-MeO-DiPT kemisk nært beslægtet med LSD !?
Nye "designer"-drugs ???
Tag lige at læse på lektien, smatso![/url]