Prometheus skrev:
Jeg har ikke set nogen velunderbygget kilde på at cannabis i sig selv hæmmer immunforsvaret. Hvis du har en kilde, må du meget gerne give mig et link. Selv om der skulle være påvist en sammenhæng, er jeg ganske sikker på at ingen kan give dig et bare nogenlunde fornuftigt estimat på hvor længe effekten skulle vare. Jeg ville i hvert fald slet ikke bekymre mig om forøget risiko for svineinfluenza på grund af forbrug af cannabis.
estimat.... ja da - det lyder fandme pænt
men tilbage til topic.
http://liberator.dk/index.php/1498 skrev:
Immunforsvar: Da der er blevet fundet CB-receptorer på leukocytter (de hvide blodlegemer), er der blevet indledt en større interesse i, hvordan cannaboider påvirker immunforsvaret. In vitro studier peger på en immunmodulerende effekt. Der er påvist, at nogen celletyper bliver opreguleret og andre nedreguleret, og visse antistoftype (IgG) niveauer bliver nedsat, mens andre forbliver uændret (IgA og IgM), og nogen bliver opreguleret (IgE). Disse resultater kan føre til spekulationer om, hvordan immunforsvaret påvirkes, men der er lavet in vivo (på levende dyr/mennesker) studier, som tyder på, at der er en øget infektionsrisiko for visse bakterier og fungi. Til gengæld er det på en sammenlignelig plan med tobaksrygning, som også er blevet påvist at påvirke cytokin (signalstof af betydning for immunforsvarets aktivitet) frigivelse i blodet. Kliniske studier tyder på, at HIV-positive patienter, som ryger hash, har en højere mortalitet end dem, der ikke gør. Det kan ikke vides om rygningen af hash i disse tilfælde var kædet sammen med andre risikoadfærd, f.eks. andre narkotika eller høj-risiko adfærd, eller om det skyldes den immunmodulerende virkning. Beviser tyder på, at hashrygning kan forhøje risikoen for opportunistiske infektioner i lungerne i immunkompromitterede, f.eks. HIV-positive, cancerpatienter i kemoterapi eller andre patienter i immunsupprimerede behandling. Ingen kliniske studier angående mortalitet i immunkompromitterede ved forbrug af THC via andre administrationsveje er blevet undersøgt ordentligt.
Og nu når du kan skrive estimat - som vist nok bare på dansk betyder "jeg gætter på" eller noget

Så fatter du også meget mere af det der, end jeg gør fordi jeg fatter næsten hat