Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 07 maj 2025 23:14

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 34 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste
Forfatter besked
hej jeg skal snart på ferie.
jeg har læst at hash nedsætter immunforsvaret men hvor længe er det nedsat??
fordi har læst flere artikler om at 1.5 millioner danskere får svineinfluenza i løbet af et par måneder fordi de kommer tilbage med det fra rejsen
.
så ville lige hører hvor lang tid ens immunforsvar er nedsat?

Svar med citat  
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: På sølvfadet med flag i
Dit immunforsvar er mere udsat efter en tur på alkohol

god rejse.

Svar med citat  
jamen nu drikker jeg ikke.
har du ikk svar til det andet spørgsmål

Svar med citat  
Insane psychedelia user!

Geografisk sted: On a placid island of ignorance amidst the black seas of infinity
Jeg har ikke set nogen velunderbygget kilde på at cannabis i sig selv hæmmer immunforsvaret. Hvis du har en kilde, må du meget gerne give mig et link. Selv om der skulle være påvist en sammenhæng, er jeg ganske sikker på at ingen kan give dig et bare nogenlunde fornuftigt estimat på hvor længe effekten skulle vare. Jeg ville i hvert fald slet ikke bekymre mig om forøget risiko for svineinfluenza på grund af forbrug af cannabis.

Svar med citat  
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Langt derude et sted.. der er jeg.. lige nu
hm ja.. jeg har heller ikke hørt om det ? jeg har røget tjald i mange år og bliver faktisk ret sjællendt syg i forhold til andre syndtes jeg..

Svar med citat  
Insane psychedelia user!

Op i røven med svineinfluenza!!

Måske du skulle lade være med at se så meget fjernsyn og læse de lorte blade..
...Kan du huske SARS eller fugleinfluenza?

Svar med citat  
Medlem
Brugeravatar

FromCirclesAllRise skrev:

hehe ja... sars ? den der slog en del mennesker ihjel... den ka jeg godt huske :D

Svar med citat  
Insane psychedelia user!

The-Lizardman skrev:

hehe ja... sars ? den der slog en del mennesker ihjel... den ka jeg godt huske :D

ja, men hvor mange døde lige i danmark?
Influenza A. har også slået en del ihjel, men det er i fattige lande hvor der ikke er råd til antibiotika.
Min pointe var også mere at det nok ikke bliver så galt, som medierne skriver... Det eneste medierne gør er at skabe frygt, bare hør på trådstarter...

Svar med citat  
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Hippieville Freakston Downtown. Earth
Prometheus skrev:
Jeg har ikke set nogen velunderbygget kilde på at cannabis i sig selv hæmmer immunforsvaret. Hvis du har en kilde, må du meget gerne give mig et link. Selv om der skulle være påvist en sammenhæng, er jeg ganske sikker på at ingen kan give dig et bare nogenlunde fornuftigt estimat på hvor længe effekten skulle vare. Jeg ville i hvert fald slet ikke bekymre mig om forøget risiko for svineinfluenza på grund af forbrug af cannabis.

estimat.... ja da - det lyder fandme pænt :rocking:

men tilbage til topic.

http://liberator.dk/index.php/1498 skrev:
Immunforsvar: Da der er blevet fundet CB-receptorer på leukocytter (de hvide blodlegemer), er der blevet indledt en større interesse i, hvordan cannaboider påvirker immunforsvaret. In vitro studier peger på en immunmodulerende effekt. Der er påvist, at nogen celletyper bliver opreguleret og andre nedreguleret, og visse antistoftype (IgG) niveauer bliver nedsat, mens andre forbliver uændret (IgA og IgM), og nogen bliver opreguleret (IgE). Disse resultater kan føre til spekulationer om, hvordan immunforsvaret påvirkes, men der er lavet in vivo (på levende dyr/mennesker) studier, som tyder på, at der er en øget infektionsrisiko for visse bakterier og fungi. Til gengæld er det på en sammenlignelig plan med tobaksrygning, som også er blevet påvist at påvirke cytokin (signalstof af betydning for immunforsvarets aktivitet) frigivelse i blodet. Kliniske studier tyder på, at HIV-positive patienter, som ryger hash, har en højere mortalitet end dem, der ikke gør. Det kan ikke vides om rygningen af hash i disse tilfælde var kædet sammen med andre risikoadfærd, f.eks. andre narkotika eller høj-risiko adfærd, eller om det skyldes den immunmodulerende virkning. Beviser tyder på, at hashrygning kan forhøje risikoen for opportunistiske infektioner i lungerne i immunkompromitterede, f.eks. HIV-positive, cancerpatienter i kemoterapi eller andre patienter i immunsupprimerede behandling. Ingen kliniske studier angående mortalitet i immunkompromitterede ved forbrug af THC via andre administrationsveje er blevet undersøgt ordentligt.

Og nu når du kan skrive estimat - som vist nok bare på dansk betyder "jeg gætter på" eller noget :)
Så fatter du også meget mere af det der, end jeg gør fordi jeg fatter næsten hat :)

Svar med citat  
Medlem
Brugeravatar

ja men det kan stadig gå galt :)
Altså.. en ting er at det nok ikke kommer til at brede sig specialt i danmark- tror sku godt vi kan nå at få det stoppet hvis det endelig er - det ikke det..
Men så engang sådan en documentar på discovery ( sorry hvis der er stavefejl ) hvor der var en læge / doctor der var blevet smittet ( tror faktisk det var sars ) hvor han gik igennem et hotel og hostede, han brækkede sig udenfoan sit hotelværelse, 3 blev vist nok smittet via det på hotellet.

En af dem nået hjem til sin boligblog inden det blev opdaget, de andre nået det vist ikke så vidt jeg husker, men -
den ene person der kom hjem smittede hele boligen.. de måtte isolere den fuldkommen og det var så det.. der var vist nok et par der døde..
tror det var i korea eller ivertfald i asien... ( sorry er lidt basket så hukommelsen er lidt... ja i ved hva jeg mener )

Ku forstille mig noget lignene ville ku ske i danmark det med boligbloggen - muligvis via en der kommer hjem fra en ferie.
Men chancen er nok lille... man får jo symptomer osv som hoste og opkast osv.. tror jeg..
Men lufthavne .. dadadadduuum.. hehe ;)

Tror man i de fleste tilfælde når at opdage og isolere personer der er smittet-
Altså- er man på ferie- blir dårlig og syg, kaster op osv uden nogen særlig grund, så ville jeg tage et smut på hospitalet eller søge læge..
Så er man på den sikre side.

Svar med citat  
Insane psychedelia user!

Geografisk sted: On a placid island of ignorance amidst the black seas of infinity
Influenza A. har også slået en del ihjel, men det er i fattige lande hvor der ikke er råd til antibiotika.

Influenza er en virus, og antibiotika hjælper ikke. Indtil der kommer en vaccine, er Tamiflu nok noget af det eneste som vides at have en vis gavnlig effekt på H1N1's forløb. Antibiotika kan hjælpe til at redde i forvejen svækkede mennesker, som f.eks. i forvejen lider af lungebetændelse. Men ellers raske unge mennesker er døde af H1N1 i vestlige lande - det er sjældent det sker med normale influenza-strains.
Min pointe var også mere at det nok ikke bliver så galt, som medierne skriver... Det eneste medierne gør er at skabe frygt, bare hør på trådstarter...

Jeg giver dig ret i at der er alt for meget hype omkring sygdommen - men alligevel er det ikke en infektion man skal tage alt for let på. Den spanske syge ~1918 startede også med at være en ikke specielt farlig infektion med relativt lav letalitetsrate, men kom kraftigt igen i en anden bølge, hvor den dræbte mange millioner. Not to start a panic... :P
CoA> Den tekst du citerer siger ikke så meget igen. Der er påvist cannabinoidreceptorer på nogle af nøglekomponenterne i immunsystemet, men det virker endnu uafklaret hvad de gør. Cannabisrygning er i visse studier blevet koblet til en højere risiko for infektion, men det er på linie med cigaretrygning, så det kan meget vel tænkes at det er rygning af plantedele i sig selv som medfører den negative effekt.

Svar med citat  
Medlem
Brugeravatar

Child of Aum skrev:
Prometheus skrev:

estimat.... ja da - det lyder fandme pænt :rocking:

men tilbage til topic.

http://liberator.dk/index.php/1498 skrev:
Immunforsvar: Da der er blevet fundet CB-receptorer på leukocytter (de hvide blodlegemer), er der blevet indledt en større interesse i, hvordan cannaboider påvirker immunforsvaret. In vitro studier peger på en immunmodulerende effekt. Der er påvist, at nogen celletyper bliver opreguleret og andre nedreguleret, og visse antistoftype (IgG) niveauer bliver nedsat, mens andre forbliver uændret (IgA og IgM), og nogen bliver opreguleret (IgE). Disse resultater kan føre til spekulationer om, hvordan immunforsvaret påvirkes, men der er lavet in vivo (på levende dyr/mennesker) studier, som tyder på, at der er en øget infektionsrisiko for visse bakterier og fungi. Til gengæld er det på en sammenlignelig plan med tobaksrygning, som også er blevet påvist at påvirke cytokin (signalstof af betydning for immunforsvarets aktivitet) frigivelse i blodet. Kliniske studier tyder på, at HIV-positive patienter, som ryger hash, har en højere mortalitet end dem, der ikke gør. Det kan ikke vides om rygningen af hash i disse tilfælde var kædet sammen med andre risikoadfærd, f.eks. andre narkotika eller høj-risiko adfærd, eller om det skyldes den immunmodulerende virkning. Beviser tyder på, at hashrygning kan forhøje risikoen for opportunistiske infektioner i lungerne i immunkompromitterede, f.eks. HIV-positive, cancerpatienter i kemoterapi eller andre patienter i immunsupprimerede behandling. Ingen kliniske studier angående mortalitet i immunkompromitterede ved forbrug af THC via andre administrationsveje er blevet undersøgt ordentligt.

Og nu når du kan skrive estimat - som vist nok bare på dansk betyder "jeg gætter på" eller noget :)
Så fatter du også meget mere af det der, end jeg gør fordi jeg fatter næsten hat :)

Der står i artiklen at efter deres erfaring har der været nogle specielle bakterieformer som hash har svækket imunforsvaret i forhold til. Til gengæld er tingene aldrig blevet undersøgt ordentligt ifølge din kilde, men det giver god mening, da de kan udtale sig som de vil politisk set, indtil andet er bevist.

Dog syntes jeg der var tale om at denne Svineinfluensa skulle ramme unge, sunde mennesker med et godt helbred. Det er fordi bakterien får imunforsvaret til at angribe kroppen, og det må vel derfor logisk set være bedst at have et i forvejen svæket imunforsvar, da du derfor vil være mere imun overfor netop denne bakterie. Dog er jeg ikke læge eller lignende, så jeg skal ikke kunne sige hvad der er bedst at gøre, du kunne gå på et offentligt sted, og sende en mail ind til den der læge-hjemmeside med spørgsmålet. Altså ment som de ikke kan spore det, hvis du ville foretrække det, selvom jeg ikke tror de ville prøve.

Svar med citat  
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Et værtshus, nær ved gammel strand
The-Lizardman skrev:
hm ja.. jeg har heller ikke hørt om det ? jeg har røget tjald i mange år og bliver faktisk ret sjællendt syg i forhold til andre syndtes jeg..

jeg ved det her er off-topic men det er meget sjovt.
da jeg røg fed hver dag var jeg aldrig syg.
jeg snakkede med min kammi som heller aldrig husker en sygdom mens han røg hver dag.
det er meget sjovt at tænke på.
det kunne være tilfældigt.
det kunne være fordi din hjerne var svækket og du ikke lagde mærke til de småsnottede vinternætter man normalt går og klynker over.
dog tror jeg forklaringen er en anden men jeg har ingen steder kunne finde noget på om hash skulle gøre dig og dit immunforsvar enter stækere eller svagere?

Svar med citat  
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Hippieville Freakston Downtown. Earth
Francis Begbie skrev:
The-Lizardman skrev:

jeg ved det her er off-topic men det er meget sjovt.
da jeg røg fed hver dag var jeg aldrig syg.
jeg snakkede med min kammi som heller aldrig husker en sygdom mens han røg hver dag.
det er meget sjovt at tænke på.
det kunne være tilfældigt.
det kunne være fordi din hjerne var svækket og du ikke lagde mærke til de småsnottede vinternætter man normalt går og klynker over.
dog tror jeg forklaringen er en anden men jeg har ingen steder kunne finde noget på om hash skulle gøre dig og dit immunforsvar enter stækere eller svagere?

Måske kommer man ikke så mange nye steder når man ryger fed hver dag - deraf bliver man kun udsat for bakterier kroppen har vænnet sig til - så den der må skyldes noget socialt og ikke feds virkning på kroppen.

Prom og ryg de runde: Tak for det - fattede helt hat af alle de smukke ord de brugte he he

Svar med citat  
jeg har op til flere steder læst at 1.5 millioner danskere vil blive smittet inden efterår.
da folk bringer sygdommen tilbage fra de varme lande.

Svar med citat  
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Skynd dig at klappe en kugle for panden ! Ellers kommer svineinfluenzaen og æder dig.

Svar med citat  
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Gæst skrev:
jeg har op til flere steder læst at 1.5 millioner danskere vil blive smittet inden efterår.

Det er en vurdering!

Svar med citat  
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Gellerup
Nogen der kan komme med andre faktorer for den højere mortalitet for HIV-smittede der indtager cannabis?

"Kliniske studier tyder på, at HIV-positive patienter, som ryger hash, har en højere mortalitet end dem, der ikke gør. Det kan ikke vides om rygningen af hash i disse tilfælde var kædet sammen med andre risikoadfærd, f.eks. andre narkotika eller høj-risiko adfærd, eller om det skyldes den immunmodulerende virkning."

Jeg finder det lettere foruroligende, hvis cannabis direkte kan linkes sammen med en højere mortalitet. :S

Svar med citat  
Insane psychedelia user!

Portuz skrev:
Gæst skrev:

Det er en vurdering!

Gider du godt at lade vær med at slette mit indlæg bare fordi du ikke kan tåle at blive korrigeret. Jeg skal gerne påpege igen at du ved ikke en SKID om epidemiologi, så du er i ingen position til at afskrive estimatet. Medmindre at du kan opstille en pålidelig matematisk model som beviser det modsatte, så skal du lukke røven, for det er omkring så dumt at kalde det en vurdering, som at kalde evolutionen for en teori. Det er ikke et tal som er kommet ned fra Mosesbjerget, hugget i sten, men jeg er sikker på SSI ved mere om infektioners spredningsmønstre end du gør. De har en god model, de slynger ikke bare en vurdering ud.

Jeg havde oprindeligt skrevet et længere og fyldestgørende indlæg. Det er fandme lavt at når man har en unik viden og bruger tid på at dele den, så bliver ens indlæg bare slettet fordi moderator er en lille taber.

Dette indlæg er kopieret til notepad. Mit første svar var bedre, og gav svar på en masse ting i tråden generelt, men nu må I nøjes med dette pga Portuz. Jeg har kopieret svaret til notepad, så du sletter bare løs, mester.

Senest rettet af Dr. Phibes 15 jul 2009 08:16, rettet i alt 2 gange.

Svar med citat  
Insane psychedelia user!

Khazim skrev:
Nogen der kan komme med andre faktorer for den højere mortalitet for HIV-smittede der indtager cannabis?

Jeg kan ikke lige finde det studie der tales om, men studier med cigaretrygning viser en øget risiko for respiratorisk infektion, og rygere er sært nok dårligere til at tage deres medicin korrekt i forhold til ikke-rygere. Jeg kun sagtens forestille mig, at hvis man slammer bonghoveder dagen lang at man kan glemme en pille hist og her.

Svar med citat  
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 34 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]