Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 18 jul 2025 17:29

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 27 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2
Forfatter besked
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Jeg er fuldt indforstået med brugen af diverse psykofarmaka til behandling af psykiske problemer og mener at de øger livskvaliteten hos mange patienter.

Virkningen af lægemidlerne er en simpel symptombehandling - men det er i mine øjne er ikke det eneste som de kan bruges til.
Hvis du er på f.eks. en daglig dosis NSRI som fungerer for dig, kommer du på et eller andet tidspunkt til at få mere energi i hverdagen: energi nok til at kunne arbejde med det liv som har gjort dig syg, løse konflikter med dig selv og andre, gennemarbejde traumer. Problemet i mine øjne er, at mange patienter ikke ser lægemidlerne på denne måde - i stedet kører de videre i samme spor, går på arbejde, passer børn, bruger energien på daglige pligter.

Her er det at en stærkere læge/patient kontakt skal knyttes for at få folk i gang med at arbejde med tingene hvis patienten ikke har råd til/har fået tilbudt en psykolog.

Hvis du har været udsat for en negativ oplevelse bliver du nemlig ved med at vende tilbage til samme standpunkt uanset hvor mange kager, stoffer eller antidepressiva du fylder på dig.
Mangel på motion, sollys, kærlighed kan godt være årsage til midlertidige problemer men rigtige depressioner bunder i noget dybere som ikke kan druknes i belønningssystemet (selvfølgelig med undtagelse af direkte skade på hjernefunktion).

Det svarer vel til at man har et hul i taget på sin hus. Hullet kan dækkes af en presenning eller man kan opsamle vandet i en spand - den dag du ikke har spand eller presenning mere kommer vandet ind i huset. Den eneste måde at løse problemet på er at reparere taget. Der er ingen lægemidler, stoffer eller andre ting der kan udføre denne reparation, ligesom spanden ikke har arme: det er kun dig selv.

Medlem
Brugeravatar

Hvilket stof er det optimale til det, Shittake, mener du så, hvis det f.eks skulle være en psykedelisk substance? Sorry for OT

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Jeg tror ikke jeg har nok erfaring med psychedeliske stoffer til at kunne udtale mig om hvilke der er bedst.
Jeg føler at jeg har fundet mening i nogle ting, men dem vil jeg ikke anbefale til andre da disse har været research chemicals. Det kan være at andre reagerer helt anderledes end jeg gjorde. Men jeg tror at mange stoffer er brugbare hvis de forstærker sanser og følelser. Man får jo ikke noget ved at lukke tingene ude - alm. psykoterapi går jo også ud på at hive problemerne frem i lyset.

Det handler vel om at kunne gå ind i sig selv og turde rive op i ubehageligheder. Har prøvet MDMA i den sammenhæng, det er ikke rigtig psychedelisk men har bestemt terapeutiske egenskaber da man får evner til at se tingene på en anden måde. :)

Vær dog indforstået med at der er intet stof der kan bringe en noget som helst på et sølvfad, det er én selv der skal gøre benarbejdet. :)

Jeg tror dog man skal være tryg og erfaren ved stoffet for at kunne bruge det, så man ikke lukker ned at nervøsitet eller tripper ud over rusen (og fejler at holde fokus på hvad det var man ville).

Medlem
Brugeravatar

I know! Ville bare høre dit ord.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Det er jo umuligt for mig at give dig et konkret stof, da jeg helst ikke har lyst til at nogen kommer psykisk eller fysisk galt afsted.

Hvis der er et psychedelisk/empathogent stof som du kender og er tryg ved er det klart det bedste valg at forsøge sig med. Meget bedre end at springe ud i noget ukendt fordi en eller anden internet-tosse har sagt at det er det bedste. :)

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Et Empathogen er klart at foretrække. Der er ingen grund til at bruge psykeliske stoffer, hvis det kan klares med noget der er "mildere".
Men det er off-topic snak, du kan bare sende en PM hvis du vil have info :)

Medlem
Brugeravatar

Jeg ved! Jeg er dog vandt til meget... Syren og Svampene er jo ind til videre mit numero uno, men Aya'en kommer snart...

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 27 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]