Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 01 maj 2025 23:33

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 397 indlæg ]  Gå til side Foregående  1 ... 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16 ... 20  Næste
Forfatter besked
Medlem

hvad siger i til hvis jeg bruger vegetabilsk husblas i stedet for agar? det er vel samme virkning, jeg synes bare husblas er nemmere at finde.

Medlem

jeg fandt nemlig den her side:
http://www.sciencebuddies.org/science-f ... Agar.shtml
Citat:
One might ask why agar, as opposed to regular gelatin (like that found in Jello), is used for culturing bacteria. The answer is agar, unlike gelatin, won't be degraded (eaten) by bacteria. Also, agar is firmer and stronger than gelatin. It's still possible, however, to use gelatin as a culture medium for bacteria if agar is unavailable.(2)

en anden ide ville være at købe polymer kugler,
som man kan købe i mange dyreforretninger, kuglerne suger vand til sig, og bliver en form for gele.
Ideen ved at bruge den i reptil hobbyer el lignende er, at det bevare fugtigheden og forbliver Friskt.

i mit hovede ser jeg ikke agar som andet end en agent der størkner og holder på fugtigheden.

jeg ser bare at polymer er billigere, eller husblast, og det er mere tilgængeligt.

Junior medlem

Jeg tror det går, i alle fald er det en god ting at eksperimentere.
I forret havde jeg held til at få sporer til at danne mycelie på
noget blanding af æbler, mel og andre ting jeg ikke kan huske...

Medlem

Jeg tror det går, i alle fald er det en god ting at eksperimentere.
I forret havde jeg held til at få sporer til at danne mycelie på
noget blanding af æbler, mel og andre ting jeg ikke kan huske...

så går jeg ned og køber nogen polymer kugler i morgen, og ser om det er muligt. man kan for 70 kroner lave til omkring jeg tror 20 liter. jeg kan ikke huske mængden. men gal jeg glæder mig til at komme igang med en hel frisk kloning.

Medlem

Lige et hurtigt spørgsmål til PF tek'en. Er der nogen grænser for hvad man kan bruge som materiale? Kan ikke rigtigt skaffe vermaculite uden at skulle bestille det over nettet hvilket jeg er for utålmodig til at vente på. Så jeg tænkte på at lave en blanding af rismel, ''nuked'' hestemøg og strå eller noget i det stil? Jeg har ikke nogen PC så det skal være noget man kan sterilisere/pasteuyiobdjisere (eller hvad det nu hedder ;) ) i mikroovn eller bare en almindelig gryde.

Det er til cubensis grow :)

Bill Hicks

Medlem

Lige et hurtigt spørgsmål til PF tek'en. Er der nogen grænser for hvad man kan bruge som materiale? Kan ikke rigtigt skaffe vermaculite uden at skulle bestille det over nettet hvilket jeg er for utålmodig til at vente på. Så jeg tænkte på at lave en blanding af rismel, ''nuked'' hestemøg og strå eller noget i det stil? Jeg har ikke nogen PC så det skal være noget man kan sterilisere/pasteuyiobdjisere (eller hvad det nu hedder ;) ) i mikroovn eller bare en almindelig gryde.

måske skulle du bare købe dig noget rug, eller popcorn. også dyrke i monotubs i stedet.
vi er her på det sidste kommet til konklusion, at rug har bedre attributer for dyrkning af fx cubensis.

og hvad angår overbyrde har jeg en opskrift der er primo:
4 dele groft tørv
1 del kalksten mel
en halv del kalksten grus
2 dele vand
2 dele groft tørv
1 del kridt
1 del vand--------
put tingene sammen og mix, og mål fugtigheden med dine fingre,
lige så det drypper, og ikke er for fugtigt.
Jeg har skrevet nogen af dem dobbelt op
så man kan justere.
Steriliser, i trykoger,
glaskrukken skal have sølvpapir på.

eller du kan slå disse ord op: casing layer

Medlem

måske skulle du bare købe dig noget rug, eller popcorn. også dyrke i monotubs i stedet.
vi er her på det sidste kommet til konklusion, at rug har bedre attributer for dyrkning af fx cubensis.

4 dele groft tørv
1 del kalksten mel
2 dele vand
2 dele groft tørv
1 del kridt
1 del vand--------
så man kan justere.
Steriliser, i trykoger,

Problemet er at jeg ikke har en PC/pressure cooker = trykkoger. Og jeg har ærligt ikke råd eller lyst til at gå ud og spendere en masse penge på sådan en når den kun skal bruges til dette formål.

MEN! Jeg er faldet over en anden metode. Jeg har gang i et growkit lige pt som kører ret godt. Når det så er færdigt eller før det er færdigt har jeg tænkt mig at forsøge at ''klone'' (eller hvad denne teknik nu hedder) myceliet over til et nyt medium. Havde tænkt mig at skære en klump mycelium ud fra kagen og smuldrer det over i en stor aluminiums bakke med en blanding af worm casting/muld, hestmøg og evt noget andet substrat man kan bruge til bulk grow. I mit hovede er det den mest simple/letteste metode at komme igang med et større grow.

Men jeg tænkte på om ikke det er muligt at lave en stor kage af bulk substrat i den der bakke. Og så bare lave den lige som en PF tek med en sprøjte? Jeg ved bare ikke om substratet vil tage imod sporene på den måde eller om det skal være mycelium man ''planter'' i substratet for at det kan fungere.

Jeg ved ikke om der nogen herinde der har gjort noget lignende eller kender til nogen der har gjort det sådan?

Det er jo bare ligesom at lave et bulk grow med rugkorn. Bare med mycelium eller sporer som spawn i stedet for rugkorn?

Bill Hicks

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Neden under min kat
hvad siger i til hvis jeg bruger vegetabilsk husblas i stedet for agar? det er vel samme virkning, jeg synes bare husblas er nemmere at finde.

Kender ikke dine polymer kugler, men husblas kan ikke bruges. Myceliet opløser strukturen og den bliver flydende. Synes nu ikke agar agar er særligt dyrt, sidste gang jeg købte ind, gav jeg 15kr.- per 25g I et Asian marked.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Neden under min kat

4 dele groft tørv
1 del kalksten mel
2 dele vand
2 dele groft tørv
1 del kridt
1 del vand--------
så man kan justere.
Steriliser, i trykoger,

Problemet er at jeg ikke har en PC/pressure cooker = trykkoger. Og jeg har ærligt ikke råd eller lyst til at gå ud og spendere en masse penge på sådan en når den kun skal bruges til dette formål.

MEN! Jeg er faldet over en anden metode. Jeg har gang i et growkit lige pt som kører ret godt. Når det så er færdigt eller før det er færdigt har jeg tænkt mig at forsøge at ''klone'' (eller hvad denne teknik nu hedder) myceliet over til et nyt medium. Havde tænkt mig at skære en klump mycelium ud fra kagen og smuldrer det over i en stor aluminiums bakke med en blanding af worm casting/muld, hestmøg og evt noget andet substrat man kan bruge til bulk grow. I mit hovede er det den mest simple/letteste metode at komme igang med et større grow.

Men jeg tænkte på om ikke det er muligt at lave en stor kage af bulk substrat i den der bakke. Og så bare lave den lige som en PF tek med en sprøjte? Jeg ved bare ikke om substratet vil tage imod sporene på den måde eller om det skal være mycelium man ''planter'' i substratet for at det kan fungere.

Jeg ved ikke om der nogen herinde der har gjort noget lignende eller kender til nogen der har gjort det sådan?

Det er jo bare ligesom at lave et bulk grow med rugkorn. Bare med mycelium eller sporer som spawn i stedet for rugkorn?

Det skulle være muligt, så længe dit sybstrat er sterilt hele vejen Igennem og der ikke kommer kontaminationer til mens myceliet vokser til på det. Hvis du tager et fad, hælder substrat og lidt mycelie ned I det kan jeg næsten garanterer at det kontaminerer. Grunden til at folk dyrker op I glas først er fordi det er let at holde kontaminationer ude, samt holde øje med om der skulle være kontaminationer og når det sker (og det sker for alle svampeavlere) fjerne dem så de ikke kontaminerer de andre kulturer.

Du kan bruge en almindelige stor gryde, I stedet for en trykkoger og dampe det I, før jeg fik min trykkoger gav jeg rugglassene 3,5timer. Når det koger så længe så hold øje med gryden så den ikke koger tør og tilsæt kogende vand når det er nødvendigt.

Omkring vermiculite så har det holdt I årevis hver gang jeg har købt en pose. Grunden til at folk er så vilde med det, er fordi det er godt. Foruden at det kan suge store mængder vand, opløser myceliet det langsomt (ihvertfald så længe det er cubensis) og får adgang til jern og magnesium som myceliet har brug for at gro.

Der er gode film og bøger om emnet som kan få folk godt på vej. Prøv Lets Grow Mushrooms og Mushroom Growing made easy, eller læs Growing Gourmet and medicinal Mushrooms og The Mushroom Cultivator (sidstnævnte er ikke helt ny og der er et par småting der I der ikke er helt up-to-date, men stadig meget brugbar) Af Paul Stamets

Held og lykke med dyrkningen

Medlem

Kender ikke dine polymer kugler, men husblas kan ikke bruges. Myceliet opløser strukturen og den bliver flydende. Synes nu ikke agar agar er særligt dyrt, sidste gang jeg købte ind, gav jeg 15kr.- per 25g I et Asian marked.

prøv kigge på det citat som jeg har sat op.
polymer kuglerne har en ret god struktur, og holder konsistensen selv ved højere temperaturer.
på trods af at det bliver flydene så kan myceliet stadig godt leve.

er det ikke det man kalder en flydene kultur?

Medlem

så er min experimentation med petris kultur, ved at danne form:
agar har jeg helt opgivet da det er så dyrt.
agar: 25 gram = 15 kroner plus forsendelse (føj): hvilket kun rækker til 1 liter,
alternativet:
husblast: jo større mængder man bruger jo tykkere konsistens
så jeg tilføjer bare 25% - 50% i vægt med husblast.
pris: 10-15 kroner per 5 liter tror jeg.
tilgængelighed: kan findes alle steder.

vandpolymer: har en god konsistens, og holder på strukturen trods høje temperature
pris: 75 kroner, en bøtte der rækker til omkring 10 liter. hvilket er halvt så dyrt som agar.
tilgængelighed: findes i mange dyreforhandlere.

som alternativ til dextrose
så har jeg fundet på at bruge:
sirup: det har en tyk konsistens, (hvilket nok kommer til at hjælpe lidt da jeg ikke bruger Agar)
pris: nok ikke lige så billigt som dextrose
tilgængelighed: alle steder ( hvilket er derfor jeg foretrækker det)

og til sidst: vand og kartoffelmel.

det hele skal bare ned i petrisskåle.

så ja jeg har fucket jeres elskede PDA stil op, og sådan er det bare. nu får vi se om det bliver til noget.
det kan godt været at i ikke tror på det, men det gør jeg.

Medlem

er der nogen af jeg der har erfaring med at dyrke på brugt kaffe?

jeg synes det lyder spændene

Medlem

anyone?

Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

Geografisk sted: Wonderland
Ikke udover at tilføje flydende kaffe til vandet mine rug står og trækker i. Jeg har læst at det er en indbydelse til kontaminationer at bruge kaffegrums i sit substrat.

йети skrev:
Umiddelbart vil jeg tro at det generelt ikke er særligt udbredt at brænde sin kokain af. Hvorfor gør du det?

Medlem

Ikke udover at tilføje flydende kaffe til vandet mine rug står og trækker i. Jeg har læst at det er en indbydelse til kontaminationer at bruge kaffegrums i sit substrat.

jeg har hørt det samme men tilgængæld var argumentationen: at kaffe er så fyldt med de rigtige næringsmidler.
for både svampe og kontaminationer at leve i.
hvilket jeg kun kan forestille mig som en god ting.

jeg ville bare hører om der var nogen der havde en god ide til de mængder der skal bruges osv.

Junior medlem

HEJ igen people nu er mine ecu svampe godt igang men min supa penis envy er dog meget langsom i forhold til den anden?

på min supa penis envy ser den sådan her ud --> Billede

og sådan her --> Billede

og det er efter 13 dage, jeg bruger forstøver på siderne af posen som med det andet kit jeg har. ser det rigtigt ud eller forkert der er begyndt at komme 4 små i kanterne.. på forhånd tak for svar.

Junior medlem

HEJ igen people nu er mine ecu svampe godt igang men min supa penis envy er dog meget langsom i forhold til den anden?

på min supa penis envy ser den sådan her ud --> Billede

og sådan her --> Billede

og det er efter 13 dage, jeg bruger forstøver på siderne af posen som med det andet kit jeg har. ser det rigtigt ud eller forkert der er begyndt at komme 4 små i kanterne.. på forhånd tak for svar.

Moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: Sjælland
Der er ikke meget penismisundelse over de bitte smaa billeder. Det kunne lige saa godt vaere en fryselasagne som et growkit.

smugleren, jeg har cased med kaffegrums. Altsa knust fuldt koloniserede kager og blandet det i. Med min lovtech multispore kultur synes jeg ikke det gjorde nogen forskel i forhold til kogte fuglefroe og en tredje ting, jeg har glemt hvad var. Men, ehm, har du regnet paa hvor mange petriskaale du kan fylde med en liter agar? Der skal kun et par centiliter i hver for at daekke bunden, og det er akkurat pointen for at faa myceliet og eventuelle kontaminationer til at leve paa en saa todimesionel flade som muligt, saa de er nemmere at skille ad. Sirup har jeg ingen erfaring med, men jeg har forsoegt at bruge honning til liquid culture. Det har det problem at timingen naar det skal steriliseres skal vaere ret god. Faar det for lidt indeholder det stadig levende sporer og bakterier og faar det for meget karameliserer sukkeret sig og saa kan myceliet ikke leve af det. Og det er forbandet svaert at kigge ned i trykkogeren mens den arbejder.

Idag kan vi dø af at elske med hinanden
Så vi lever som vi gør. fordi vi ved vi' på spanden
Verden er for fuld af lort, til jeg kan sortere
Så jeg prøver bare på at få mit liv til at fungere

Medlem

Der
smugleren, jeg har cased med kaffegrums. Altsa knust fuldt koloniserede kager og blandet det i. Med min lovtech multispore kultur synes jeg ikke det gjorde nogen forskel i forhold til kogte fuglefroe og en tredje ting, jeg har glemt hvad var. Men, ehm, har du regnet paa hvor mange petriskaale du kan fylde med en liter agar? Der skal kun et par centiliter i hver for at daekke bunden, og det er akkurat pointen for at faa myceliet og eventuelle kontaminationer til at leve paa en saa todimesionel flade som muligt, saa de er nemmere at skille ad. Sirup har jeg ingen erfaring med, men jeg har forsoegt at bruge honning til liquid culture. Det har det problem at timingen naar det skal steriliseres skal vaere ret god. Faar det for lidt indeholder det stadig levende sporer og bakterier og faar det for meget karameliserer sukkeret sig og saa kan myceliet ikke leve af det. Og det er forbandet svaert at kigge ned i trykkogeren mens den arbejder.

tak for svaret, det med kaffen, det må alligevel prøves engang.

jeg har 60 petrisskåle som jeg bruger, på en måde lagrer jeg mit gelesubstrat.
det ryger i køleskabet mens det er varmt.
også størkner det og kan bruges en anden gang.
hver eneste dråbe bliver brugt uanset mængden, det er bare et spørgsmål om tid.
det er nemt at bruge en liter på så mange petrisskåle.

og med så mange petrisskåle at fylde så får man altid en lille omgang kontaminationer som skal ud, og så bliver man ved med at bruge noget gele substrat.

desuden så kan jeg godt lide at eksperimentere, og det får jeg råd for med de mængder af materialle at lege med.

jeg synes sirup er helt fint.
kontaminationer er ikke noget jeg bekymre mig om,
nu har det jo fået lov at koge en tur.
og ang karmelisering, så har sirup været igennem en karmeliseringsproces før tror jeg.
så det går nok.

jeg fik aldrig brugt mit husblas selvom jeg virkelig gerne ville experimentere med det,
jeg fandt noget agar i en asiatisk forretning, lige overfor mit hjem.
men jeg vil stadig gerne eksperimentere med de to gele arter ved siden af hinanden.
og se om husblas kan performe.

Junior medlem

Geografisk sted: syd for oslo - nord for rom
Jeg havde meget besvær med at få gang i mine sporer, der havde været gemt i en kasse i flere år. Mine katte kunne tydeligvis se min frustration og derfor valgte de at bestille 3 forskellige sporeopløsninger til deres elskede ejer, der ikke havde lyst til at bestille den slag via internettet.

Kattene var klart ligeglade, da jeg er deres værge og står til regnskab for deres handlinger - ja det er sådan de behandler mig!

Men mine katte kunne selvfølgelig ikke holde deres poter fra projektet. De begyndte staraks at trykkoge en masse hvedekerner, som de havde erhvervet ved den lokale mølle. Da jeg hen ad aftenen spurgte om jeg kunne benytte mig af kogepladerne, valgte de at hvæse af mig og jeg valgte at trække mig.

Dagen derpå kiggede så jeg ud af vinduet, og bemærkede at de var i gang med at modificere et køleskab med en akvarie-varmer. Jeg undrede mig og bevægede mig ud i køkkenet hvor jeg så 12 glas fyldt med trykkogt hvede og to glas med 4% honningopløsning, der var klar til inokulering.

Jeg spurgte pænt om jeg kunne hjælpe mine kære kæledyr, dog endnu engang hvæsede de af mig - og jeg blev atter bange.

- update

Kattene har succesfuld klaret opgaven at få liv i et flydende medie tilmed at de fleste glas er 2/3 koloniserede.

- update

De har endnu engang valgt at koge yderligere 6 glas, for at bevise at de er sande mycelium mestre i forhold til mig. Da de var klar til en grain2grain transfer, lurede jeg rundt om hjørnet for at afkode deres rute til succes. Da de havde fået gummihandskerne på fik de øje på mig, og endnu engang følte jeg mig presset til at forlade hjemmet.

- update

Myceliet i de 6 andre glas er kolonisetet med 1/3. I dag fik de besøg af kornavlerens hund som havde medbragt en enorm stor sæk med halm, tilmed en blok med kokusfibre. Kattene gik straks i gang med at pasteurisere kokusfiberne til et herligt "casing" lag for at kunne benytte det fuldt koloniserede hvede. Med deres poter rystede de glassene så kernerne blev løsnet. Et tyndt lag kokusfibre blev placeret i bundet af 4 aluminiumsbakker og noget i en bedroller. Ovenpå "bundlaget" blev der fint distribueret hvedekorn, hvorefter der blev toppet af med endnu et lag kokusfibre. Disse blev placeret i varmeskabet.

- update

Kattene har været til fest og fik noget af en enorm stor p.c. hawaii med hjem, som de havde placeret natten over i frisk postevand for at lade stykke hydrere. Stykket blev vasket rent i brintoverilte i et minuts tid og lyn hurtigt smidt ned i et glas med hvede.

Få dage efter voksede den ny ankommende sig stor og stærk. Efter få dage kunne kattene fornemme noget, der ikke var rigtigt. Der var kommet grøn skimmelsvamp i glasset! De skyndte dem at vaske myceliet rent i koldt vand og endnu engang rense det i brintoverilte. Denne gang lod det til at lykkes!

- update

Jeg føler mig intimideret af mine kæledyr. De har endnu engang formået at sætte mig i et dårligt lys i forhold til mycologi. Deres flydende medie er blevet inokuleret i to stegeposer fyldt med hvede, som de har trykkogt. Deres kammerat, hvor poserne efterfulgt er blevet placeret ved, beretter om mycelie vækst i den ene af de enorme poser - allerede 2/3 efter en uge. Den anden pose indeholder noget brunt slim og kattene ville ikke tage nogle chancer og lod sig skille af med skidtet.

- update

Kattene har i dag brug meget tid på at pasteurisere halmen, der blev afleveret til dem. De havde erhvervet sig et kødtermometer der blev kilet fast i en gryde, hvor indholdet blev trykket ned af et lag med tallerkner placeret ovenpå, for at kunne fungere som ballast. Efter 3045 min pasteurisering (70-80 grader) og dernæst afkøling. placerede kattene halm og mycelie lagvis i forskellige beholdere. En bedroller, to fryserposer a 2 liters rumfang, samt en bageform til rugbrød. Disse blev tillige placeret i deres modificerede varmeskab.

- update

Kattene har spurgt om de kunne få flere lommepenge, da de er i mangel af bedrollere til deres næste trin i processen - fruiting!
Jeg er nået dertil at jeg ikke længere har kontrol over dem og allerhest har lyst til at smide med ud. På den anden side lader de mig måske være i fred hvis de kan få lov til at erhverve sig 3 nye bedrollere.

Hvad siger i til det hele? Har brug for noget hjælp her :D

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 397 indlæg ]  Gå til side Foregående  1 ... 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16 ... 20  Næste

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]