Jeg havde meget besvær med at få gang i mine sporer, der havde været gemt i en kasse i flere år. Mine katte kunne tydeligvis se min frustration og derfor valgte de at bestille 3 forskellige sporeopløsninger til deres elskede ejer, der ikke havde lyst til at bestille den slag via internettet.
Kattene var klart ligeglade, da jeg er deres værge og står til regnskab for deres handlinger - ja det er sådan de behandler mig!
Men mine katte kunne selvfølgelig ikke holde deres poter fra projektet. De begyndte staraks at trykkoge en masse hvedekerner, som de havde erhvervet ved den lokale mølle. Da jeg hen ad aftenen spurgte om jeg kunne benytte mig af kogepladerne, valgte de at hvæse af mig og jeg valgte at trække mig.
Dagen derpå kiggede så jeg ud af vinduet, og bemærkede at de var i gang med at modificere et køleskab med en akvarie-varmer. Jeg undrede mig og bevægede mig ud i køkkenet hvor jeg så 12 glas fyldt med trykkogt hvede og to glas med 4% honningopløsning, der var klar til inokulering.
Jeg spurgte pænt om jeg kunne hjælpe mine kære kæledyr, dog endnu engang hvæsede de af mig - og jeg blev atter bange.
- update
Kattene har succesfuld klaret opgaven at få liv i et flydende medie tilmed at de fleste glas er 2/3 koloniserede.
- update
De har endnu engang valgt at koge yderligere 6 glas, for at bevise at de er sande mycelium mestre i forhold til mig. Da de var klar til en grain2grain transfer, lurede jeg rundt om hjørnet for at afkode deres rute til succes. Da de havde fået gummihandskerne på fik de øje på mig, og endnu engang følte jeg mig presset til at forlade hjemmet.
- update
Myceliet i de 6 andre glas er kolonisetet med 1/3. I dag fik de besøg af kornavlerens hund som havde medbragt en enorm stor sæk med halm, tilmed en blok med kokusfibre. Kattene gik straks i gang med at pasteurisere kokusfiberne til et herligt "casing" lag for at kunne benytte det fuldt koloniserede hvede. Med deres poter rystede de glassene så kernerne blev løsnet. Et tyndt lag kokusfibre blev placeret i bundet af 4 aluminiumsbakker og noget i en bedroller. Ovenpå "bundlaget" blev der fint distribueret hvedekorn, hvorefter der blev toppet af med endnu et lag kokusfibre. Disse blev placeret i varmeskabet.
- update
Kattene har været til fest og fik noget af en enorm stor p.c. hawaii med hjem, som de havde placeret natten over i frisk postevand for at lade stykke hydrere. Stykket blev vasket rent i brintoverilte i et minuts tid og lyn hurtigt smidt ned i et glas med hvede.
Få dage efter voksede den ny ankommende sig stor og stærk. Efter få dage kunne kattene fornemme noget, der ikke var rigtigt. Der var kommet grøn skimmelsvamp i glasset! De skyndte dem at vaske myceliet rent i koldt vand og endnu engang rense det i brintoverilte. Denne gang lod det til at lykkes!
- update
Jeg føler mig intimideret af mine kæledyr. De har endnu engang formået at sætte mig i et dårligt lys i forhold til mycologi. Deres flydende medie er blevet inokuleret i to stegeposer fyldt med hvede, som de har trykkogt. Deres kammerat, hvor poserne efterfulgt er blevet placeret ved, beretter om mycelie vækst i den ene af de enorme poser - allerede 2/3 efter en uge. Den anden pose indeholder noget brunt slim og kattene ville ikke tage nogle chancer og lod sig skille af med skidtet.
- update
Kattene har i dag brug meget tid på at pasteurisere halmen, der blev afleveret til dem. De havde erhvervet sig et kødtermometer der blev kilet fast i en gryde, hvor indholdet blev trykket ned af et lag med tallerkner placeret ovenpå, for at kunne fungere som ballast. Efter 3045 min pasteurisering (70-80 grader) og dernæst afkøling. placerede kattene halm og mycelie lagvis i forskellige beholdere. En bedroller, to fryserposer a 2 liters rumfang, samt en bageform til rugbrød. Disse blev tillige placeret i deres modificerede varmeskab.
- update
Kattene har spurgt om de kunne få flere lommepenge, da de er i mangel af bedrollere til deres næste trin i processen - fruiting!
Jeg er nået dertil at jeg ikke længere har kontrol over dem og allerhest har lyst til at smide med ud. På den anden side lader de mig måske være i fred hvis de kan få lov til at erhverve sig 3 nye bedrollere.
Hvad siger i til det hele? Har brug for noget hjælp her