Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 07 maj 2025 05:54

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 10 indlæg ] 
Forfatter besked
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Casa Tranquila
Hey. Det her er ikke stofrelateret, men falder ind under kategorien Jura.

En af mine veninder har fået en lejlighed til hende og hendes "kæreste".
I hvert fald proforma. Jeg skal nemlig også bo der.
Men udlejer har kun sagt ja til hende og hendes kæreste (som i virkeligheden ikke er hendes kæreste), det er hemmeligt at jeg bor der og jeg kommer ikke til at have adresse der.
I behøves ikke kommentere på at det ikke er særlig sødt overfor udlejer at lyve, om at det er kærestepar der flytter ind, når det i virkeligheden er 3 venner. Det ved jeg godt, men i denne bolignød er man jo desperat.
Spørgsmålet er hvad vi kan riscikere, hvis vi bliver opdaget. Er det bare opsigelses grund eller kan vi få større straffe?
Hvis vi bliver opsagt inden lejeperiodens udløb, skal vi så betale husleje selvom vi finder en ny beboer?
Når jeg ikke har adresse der, kan jeg praktisk talt vel bare være på besøg rigtig ofte.

Junior medlem

I kan ikke få en straf, men i kan godt blive smidt ud og nej der skal ikke betales leje hvis i bliver smidt ud inden lejeperioden.

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: sydschlaraffenland
Jeg vil også skyde på at i bliver opsagt(smidt ud).

Faktisk har jeg selv engang prøvet noget lignende.. Min daværende kæreste flyttede ind i min ca. 30 m2 lejlighed og lavede C/O adresse der. Vi blev smidt ud da der var et max personantal på 1 i de lejligheder.

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Fedt at vide det med C/O adresse også, overvejede nemlig at lave en C/O adresse der, men det kan jeg så høre jeg ikke skal. I det hele taget fedt at det værste der kan ske er at vi bliver smidt ud. Det klarer jeg sgu nok :)

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Du forstår godt at I = jer alle tre, ikke? Bare lige så vi er på bølgelængde..

Hvis du ikke er i stemning til at tage stoffer, så kommer du formentlig heller ikke i stemning af at tage dem.
<@jimfear> jeg kom engang mens jeg dødløftede

Moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: Sjælland
Jeg tror ikke udlejer har særlig meget at skulle have sagt i den diskution. Udoverdet blazR siger har jeg aldrig hørt om det skulle være tilfældet. Til gengæld tror jeg kommunen vil kunne komme og kræve at den/de af jer der er i arbejde skal forsøge den eller de af jer der er på overførselsindkomst.

Er det privat udlejning og står der specifikt noget om det i kontrakten?

Idag kan vi dø af at elske med hinanden
Så vi lever som vi gør. fordi vi ved vi' på spanden
Verden er for fuld af lort, til jeg kan sortere
Så jeg prøver bare på at få mit liv til at fungere

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Jeg tror ikke udlejer har særlig meget at skulle have sagt i den diskution. Udoverdet blazR siger har jeg aldrig hørt om det skulle være tilfældet. Til gengæld tror jeg kommunen vil kunne komme og kræve at den/de af jer der er i arbejde skal forsøge den eller de af jer der er på overførselsindkomst.

Er det privat udlejning og står der specifikt noget om det i kontrakten?

Altså det er en privat person der har fået et firma til at finde en lejer. Der står et lidt kryptisk stykke om fremleje (der jo egentlig er det der foregår):

Citat:
Lejekontrakten kan også anvendes ved aftaler om fremleje:

Lejeren må ikke uden udlejerens tilladelse bruge det lejede til andet formål end det i kontrakten anførte
og må som udgangspunkt ikke overlade brugen af det lejede til andre, jf. dog nedenfor.

Lejeren af en beboelseslejlighed har ret til at fremleje højst halvdelen af lejlighedens beboelsesrum
til beboelse (i blandede lejemål beboelsesdelen). Det samlede antal personer, der bor i lejligheden,
må ikke overstige antallet af beboelsesrum.

I lejligligheder, der udelukkende anvendes til beboelse (dvs. ikke i blandede lejemål), har lejeren
envidere ret til at fremleje hele lejligheden i op til 2 år, når lejers fravær er midlertidigt og skyldes
sygdom, forretningsrejse, studieophold, midlertidig forflyttelse eller lign.

Udlejer kan dog modsætte sig fremlejeforhold vedrørende hele lejligheden, når ejendommen omfatter færre end 13 beboelseslejligheder, når det samlede antal personer i lejligheden vil overstige antallet af beboelsesrum, eller når udlejeren i øvrigt har rimelig grund til at modsætte sig fremlejeforholdet.

Alle aftaler om fremleje, dvs. mellem fremlejegiver og fremlejetager, skal indgås skriftligt, og fremlejegiver skal inden fremlejeperiodens begyndelse give udlejeren kopi af fremlejeaftalen.

Det er en 3-værelses og hvis jeg har forstået det ret er det ikke noget blandet lejemål, den er i hvert fald kun til beboelse.

Til det med kommunen forstår jeg ikke rigtigt, mener du kontanthjælp eller også SU? Har aldrig hørt om at folk der bor sammen skal finansiere sine medbeboeres SU.

Moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: Sjælland
Jeg bliver heller ikke meget klogere af det der. Men lyder det ikke mest som en standardregel, der skal forhindre at et helt polsk arbejdssjak bor i den samme lejlighed? Det omkring fremleje lyder også som helt almindelige vilkår, som folk der f.eks. udstationeret benytter sig af.

Ja, jeg mener kontanthjælp, SU og lignende. Der er vist nogle regler, der skal forhindre os i at tænke fornuftigt og dele nogle af de faciliteter alle alligevel har, og samtidigt spare lidt på huslejen. Men jeg er slet ikke sikker.

Idag kan vi dø af at elske med hinanden
Så vi lever som vi gør. fordi vi ved vi' på spanden
Verden er for fuld af lort, til jeg kan sortere
Så jeg prøver bare på at få mit liv til at fungere

Dedikeret medlem

Der står i det du citere at der ikke må bo flere end antallet af værelser i lejligheden (hvilket iøvrigt er ret standard), du skriver efterfølgende at der er 3 værelser i lejligheden og at i er 3 der skal flytte ind.

Jeg kan ikke se hvad problemet er. :)

Fremleje har iøvrigt intet at gøre med det du omtaler Joseph. Fremleje er når lejer udlejer (fremlejer) sin lejlighed til en 3. part og ikke at ejerne af ejendommen lader et boligselskab administrere udlejningen.
Det har iøvrigt være forbudt i de fleste lejligheder jeg har været bosat i, da det er en ringe forretning for udlejer

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: sydschlaraffenland
Fedt at vide det med C/O adresse også, overvejede nemlig at lave en C/O adresse der, men det kan jeg så høre jeg ikke skal. I det hele taget fedt at det værste der kan ske er at vi bliver smidt ud. Det klarer jeg sgu nok :)

Forresten tror jeg at nogle havde fået ondt i røven over det, altså en i samme ejendom. Jeg er ret sikker på at det jeg fik tilsendt var en kopi af et brev der var smidt i skralderen :P

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 10 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]