Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 25 jun 2025 18:14

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 17 indlæg ] 
Forfatter besked
Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

...

Senest rettet af Dekadenz 27 nov 2007 23:09, rettet i alt 2 gange.

Titel:
In our memories
Brugeravatar

Geografisk sted: København
Jeg får udløst dopamin af at læse den fede artikel.

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Gammel viden - næsten almen viden? - men alligevel fin artikel.

Titel:
In our memories
Brugeravatar

Geografisk sted: Jylland
Okay artikel :)

Havde ikke set den før.

Så mange tak Reject :P

Titel:
Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

...

Senest rettet af Dekadenz 27 nov 2007 23:07, rettet i alt 1 gang.

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: 8000 Botanical Dimensions
Citat:
som bekendt er kun sex, motion og solskin sundt for os

Hvad er det for en måde at stille det op på? Sex er da ikke nødvendigvis godt, ligesom stoffer ikke nødvendigvis er skidt, og man kunne fortsætte...

Titel:
Dedikeret medlem

ManFromAnotherPlace skrev:
Citat:

Hvad er det for en måde at stille det op på? Sex er da ikke nødvendigvis godt, ligesom stoffer ikke nødvendigvis er skidt, og man kunne fortsætte...

Det er en måde at stille det op på hvor de udtrykker en holdning. Hvor tit har man sex der er så dårligt at man fortryder? - Med mindre det selvfølgelig er sexforbrydelser... De mener jo så bare at stoffer er skadelige = måden at stille det op på...

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Hehe, det var nu egentlig også et retorisk spørgsmål, der skulle illustrere, at det ikke var en holdningsneutral artikel.

Iøvrigt tror jeg da, at der er mange, der fortryder seksuelle handlinger, ligesom der sikkert også er mange, der fortryder deres stofforbrug.
Jeg fortryder sjældent sex og omtrent ligeså sjældent omgang med stoffer. Men uanset hvad har det jo noget med mig at gøre, og at tale om at stoffer og sex er dårlige eller gode uden at sætte det i en kontekst, synes jeg er meningsløst. Dette kunne selvfølgelig godt fremstilles mere nuanceret, men pointen er der vist.

Titel:
In our memories
Brugeravatar

Citat:

Det er da fuldstændig korrekt, at sex er sundt for mennesker, og at stoffer er usundt.

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: i gryden
Kjær skrev:
Gammel viden - næsten almen viden?

Ikke for "hr. og fru. Danmark", desværre.

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Minimal skrev:
Citat:

Det er da fuldstændig korrekt, at sex er sundt for mennesker, og at stoffer er usundt.

Ja, hvis du udelukkende ser på det med biologiske briller. Det bør man dog ikke kun gøre. En voldtægt kan jo eksempelvis godt være med til at sikre artens overlevelse, men kan det beskrives som sundt? En joint med vennerne kan måske nok sænke min hjernes funktionsdygtighed, mens der samtidig kan være nogle sociale gevinster ved dette. Er det så skadeligt? Igen er min pointe, at det er kontekstafhængigt.
Hvis du ser snævert på det og kun betragter 'sundhed' som noget medicinsk/biologisk, vil jeg til dels give dig ret. Dog vil jeg i så fald mene, at dit fokus er for ensidigt.

Titel:
In our memories
Brugeravatar

Det eneste område, hvor MDMA kan være andet end usundt, er det alvorlige terapeutiske område. Det kan godt diskuteres. Men på alle andre områder er det i mine øjne usundt, både biologisk og psykisk/mentalt/socialt/menneskeligt. Stoffer som amfetamin og kokain er usundt på ALLE områder.

Sex er fysisk og mentalt sundt, det er et naturligt behov, og det er livsbekræftende at få stillet. Voldtægt indebærer andre ting end sex (frygt, panik, vold), og de er meget vel ikke særlig sunde.

Titel:
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Minimal skrev:
Citat:

Det holder kun, hvis man ser bort fra alle de risici, som sex, motion og solskin indebærer. Men det er typisk at falde i denne fælde. På den ene side ser man stofferne som "farlige pr. definition" - og så sluger man nemmere argumentationen. Mens man ser "sex som sundt på forhånd" og derfor sluger man også dette budskab rimelig let.

Facts:

Sex: er slet ikke ufarligt, da det kan overføre en lang række kønssygdomme og endog give kræft (man ved at livmoderhalskræft skyldes en seksuelt overført virus). Visse former for sex kan endog være fysisk skadelige, f.eks. bondage, breath control, leg med nåle og elektricitet. Sex man fortryder kan give psykologiske nedture i form af moralske tømmermænd.

Motion: inden for et snævert bånd er motion sundt, men der er et utal af alvorlige skader, lemlæstelser og endog dødsfald, der er direkte følge af sport. F.eks. er det ikke unormalt med dødsfald under maratonløb, og hvem i fodbold og håndbold har ikke skader - især dem, der gør det mest?

Sol: tja, sundt er det i det omfang, at der absolut ingen forbrænding sker af UV stråler, men der er pt. et omfattende misbrug af både solarie og solskin i dette land, hvilket øger forekomsten af forskellige former for hudkræft.

Generelle lære at udlede af ovennævnte: at når tingene sker indenfor det rette, snævre bånd som vi mennesker kan holde til, så går det fra sundt til kun en smule usundt. Øges dosen eller bruges tingen forkert, så begynder der i stigende grader at optræde skader.

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Minimal skrev:
Det eneste område, hvor MDMA kan være andet end usundt, er det alvorlige terapeutiske område. Det kan godt diskuteres. Men på alle andre områder er det i mine øjne usundt, både biologisk og psykisk/mentalt/socialt/menneskeligt. Stoffer som amfetamin og kokain er usundt på ALLE områder.

Sex er fysisk og mentalt sundt, det er et naturligt behov, og det er livsbekræftende at få stillet. Voldtægt indebærer andre ting end sex (frygt, panik, vold), og de er meget vel ikke særlig sunde.

Jeg forstår selvfølgelig udmærket, hvor du vil hen, men prøv at træde et skridt tilbage og se på det i et større perspektiv. Det giver eksempelvis ingen mening, at lave en opdeling, der adskiller det terapeutiske område fra det menneskelige. Jeg synes ikke rigtig jeg kan/vil redegøre mere for det, end jeg allerede har gjort. Desuden har Malkavian også skrevet et godt indlæg.

Titel:
In our memories
Brugeravatar

Jeg forstår selvfølgelig udmærket, hvor du vil hen, men prøv at træde et skridt tilbage og se på det i et større perspektiv. Det giver eksempelvis ingen mening, at lave en opdeling, der adskiller det terapeutiske område fra det menneskelige. Jeg synes ikke rigtig jeg kan/vil redegøre mere for det, end jeg allerede har gjort. Desuden har Malkavian også skrevet et godt indlæg.

Så prøv du at træde endnu et skridt tilbage. ;)

Menneskeligt er MDMA en skidt ting. Det er ikke andet end en falsk lykkeverden, og det er ikke positivt at lære sig selv, at man kan opnå lykke ved ikke at arbejde for den. Det er ødelæggende for udviklingen af den menneskelige karakter. Man kan bruge visse stoffer til at opnå indsigt, som man kan bruge positivt bagefter, men det er meget tvivlsomt, om det gælder for MDMA. Måske kan det have en gavnlig effekt efter én oplevelse, men efter 10 trips er det ikke andet end nedbrydende.

Malkavian skrev:
Det holder kun, hvis man ser bort fra alle de risici, som sex, motion og solskin indebærer. Men det er typisk at falde i denne fælde. På den ene side ser man stofferne som "farlige pr. definition" - og så sluger man nemmere argumentationen. Mens man ser "sex som sundt på forhånd" og derfor sluger man også dette budskab rimelig let.

Facts:

Sex: er slet ikke ufarligt, da det kan overføre en lang række kønssygdomme og endog give kræft (man ved at livmoderhalskræft skyldes en seksuelt overført virus). Visse former for sex kan endog være fysisk skadelige, f.eks. bondage, breath control, leg med nåle og elektricitet. Sex man fortryder kan give psykologiske nedture i form af moralske tømmermænd.

Motion: inden for et snævert bånd er motion sundt, men der er et utal af alvorlige skader, lemlæstelser og endog dødsfald, der er direkte følge af sport. F.eks. er det ikke unormalt med dødsfald under maratonløb, og hvem i fodbold og håndbold har ikke skader - især dem, der gør det mest?

Sol: tja, sundt er det i det omfang, at der absolut ingen forbrænding sker af UV stråler, men der er pt. et omfattende misbrug af både solarie og solskin i dette land, hvilket øger forekomsten af forskellige former for hudkræft.

Generelle lære at udlede af ovennævnte: at når tingene sker indenfor det rette, snævre bånd som vi mennesker kan holde til, så går det fra sundt til kun en smule usundt. Øges dosen eller bruges tingen forkert, så begynder der i stigende grader at optræde skader.

Sex i sig selv er jo udelukkende sundt og positivt. Hvordan kan man tillade sig at pille ved det faktum? Det er vores forplantning her i verden. Der kan da opstå negative følger som fx kønssygdomme, ligesom der fx kan opstå sociale problemer ved at tage stoffer. Der er risici ved alt. Stoffer er bare direkte usundt helt uafhængigt af nogle risici. Sex, direkte, er sundt og godt for helbredet. Motion er i sig selv også sundt og livsbekræftende. Risici er en del af det at leve, men det er stoffer sgu ikke, og logikken er i mine øjne ikke rigtig.

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Minimal skrev:
Så prøv du at træde endnu et skridt tilbage. :wink:

Skal jeg lede efter en mening med dette udsagn eller vil du bare gerne være provokerende? Jeg beder dig om at træde et skridt tilbage for at have blik for de mere komplekse sammenhænge, jeg mener, det er nødvendigt at se de her problemstillinger i.

Minimal skrev:
Man kan bruge visse stoffer til at opnå indsigt, som man kan bruge positivt bagefter, men det er meget tvivlsomt, om det gælder for MDMA.

Det er jo dig selv, der begynder at tale om MDMA!

Minimal skrev:
Sex i sig selv er jo udelukkende sundt og positivt. Hvordan kan man tillade sig at pille ved det faktum?

Problemet er, at det ikke giver mening (eller i hvert fald kun til en vis grad) at tale om 'sex i sig selv'; eller 'stoffer i sig selv' for den sags skyld.

Titel:
In our memories
Brugeravatar

Skal jeg lede efter en mening med dette udsagn eller vil du bare gerne være provokerende? Jeg beder dig om at træde et skridt tilbage for at have blik for de mere komplekse sammenhænge, jeg mener, det er nødvendigt at se de her problemstillinger i.

Jeg beder dig træde endnu et skridt tilbage for at se det i det perspektiv, som jeg ser det fra.

Det er jo dig selv, der begynder at tale om MDMA!.

Jeg har åbenbart fået blandet to emner sammen. Jeg havde en artikel i hovedet omkring MDMA's virkning på hjernen, som også lige har været oppe at vende. Så det er bare mig, der har rodet lidt rundt.

Problemet er, at det ikke giver mening (eller i hvert fald kun til en vis grad) at tale om 'sex i sig selv'; eller 'stoffer i sig selv' for den sags skyld.

Det giver mening, fordi der er masser af grunde til at have sex, men der er ingen grunde til at tage hårde stoffer. Der kommer ingen sundhed ud af at tage stoffer, mens sundhed er en kernefaktor i sex. Det gør ikke sex mindre sundt, at andre faktorer kan spille ind og være i modstrid.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 17 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]