Psyko skrev:
Xpert skrev:
Hvad så med de rigtig mange tusinde der ikke bliver skizofrene?
Jeg er lidt i tvivl om hvad du mener med det, men hvis du prøver at anfægte, at der ingen korrelation skulle være udelukkene fordi ikke alle der ryger hash bliver skizofrene, så har du ikke forstået hvordan den slags fungerer. Et forhold behøver ikke være deterministisk for at man kan snakke om, at der er en sammenhæng. Der er heller ikke en entydig korrelation mellem hvem der ryger smøger og hvem der får lungekræft, men den forbindelse er alligevel en af de mest veldokumenterede i verden.
Du har helt ret, man skal heller ikke se det i sort og hvidt, men det var heller ikke min mening. Jeg siger ikke at hash ikke kan fremkalde sindslidelser hos mennesker. Dog synes jeg det er forkert at gå ud og råbe op om at hash er skide farligt fordi der er (ex. ved 500.000 rygere) 0,3% af hashrygerne der får lidelser.
Ved ikke hvor mange der drikker alkohol om året, men jeg er sikker på at alkoholrelaterede lidelser og død procentvist ligger meget højere
Mener det også mere generelt, folk (medierne, politikere) whiner over det mindste selvom der er ting der dræber tusindvis flere om måneden
Uden at ville diskutere farligheden af fx. SARS eller fugleinfluenza som selvf. indebærer en sundhedsrisiko, så mener jeg at opmækrsomheden omkring emnet er helt forskruet når der er døde 10 mennesker den sidste mdr. Uhahaha det er så mange der dør i minuttet i Afrika af urent vand. Men det hører vi jo ikke så meget om, højst en "åh de har ikke noget rent drikkevand" men bliver der gjort noget ved det? Kræver folk øjeblikkelige løsninger? Samler folk ind eller bliver forfærdede over elendigheden i den tredje verden?
Jeg vrøvler lidt i ovenstående, men pointen i det er at folk tit, især i Danmark, bedømmer farligheden på xxx ved at læse artikler med overdramatiseret indhold, forkert sammenligningsgrundlag eller uheldig journalistik
Jeg synes verden skulle være mere afbalanceret, og farligheden af xxx skulle bestemmes på hvor farligt det er, og ikke hvor "farligt" det er i mediernes øjne der bare skriver hvad alle andre gør
Citat:
Der er dog andre ting, der er problematisk i den her forbindelse, som i også selv nævner, eliminering af tredje variabler - måske ryger folk disponerede for skizofreni simpelthen oftere hash?
Det er også en mulighed, men ret svært at påvise. Ligesom det er svært at af-/bekræfte at hash gør folk sindsyge. Jeg tror bare at hvis THC var så sindsoprivende belastende, ville der være en klar overvægt af sindsygdomme udløst af hash
Har nok også noget at gøre med forskellige miljøer, uden at vide om skizofreni er mere udbredt der end folk der normalt ikke tager stoffer.
Nok bitching her i gråvejret, jeg er sulten som en giraf