Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 27 jun 2025 22:41

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 44 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3  Næste
Forfatter besked
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Orbit Earth
@Randomname, abstracted ligger her http://www.pnas.org/content/early/2012/ ... 60b0135787 .

Jeg kan grave den fulde artikel frem hvis nogen er interesserede...

Medlem

@Randomname, abstracted ligger her http://www.pnas.org/content/early/2012/ ... 60b0135787 .

Det må du meget gerne!

Tak!

Junior medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Where there ain't no need to escape from what is!
Som undersøgelsen selv konkluderer er der kun en sammenhæng for dem der har haft stort forbrug før de var tyve! Der er med andre ord intet galt med cannabis i sig selv når bare man har det rigtige "udstyr" - ligesom regn og kulde heller ikke giver lungebetændelse medmindre man går ud i det uden overtøj...

Jeg var lidt nede over resultatet men kom så til at tænke på om det eventuelt kunne forklare sammenhængen mellem psykoser og cannabis? Min holdning til dette har altid været at HVIS cannabis førte til en psykose var den kommet alligevel og at der var mange der fik en "hashpsykose" i teenageårene. Hvilket også er der skizofreni oftest viser sig første gang.. Måske denne nye forskning kan lede os i retning af det rigtige svar ift. hønen og ægget? Jeg vil gerne ligge bonghovedet på blokken og komme med en teori: voldsomt forbrug af hash i teenage-årene kan give psykiske lidelser fordi hjernen ikke er færdigudviklet - eller det kan udløse en lurende psykose før tid! Men er man over tyve og mentalt rask før man bruger cannabis er der nul risiko!

I sidste ende er dette endnu et godt argument for legalisering og regulering så vi kan sætte en aldersgrænse - og hvis undersøgelsen stemmer burde den være tyve år!

Hvis dette er et argument imod legalisering så burde mænd over 40 heller ikke kunne få børn ifølge dansk lov - en anden undersøgelse peger nemlig på at dette øger risikoen for skizofreni og autisme hos deres børn. Og hvis de må løbe den risiko på andres vegne så må vi sgu også fyre en fed på eget ansvar!

LEGALIZE LIFE

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Danmark
Mon ikke det er et spørgsmål om at man i puberteten stadig bruger enormt meget energi på at lære sig ting man kommer til at bruge i resten af livet, og hvis man i stedet spenderer den tid i en bongrus så er man bare et par skridt efter dem der faktisk blev i skolen. Jeg ville forvente at se samme effekt ved teenagere der drikker dagligt eller ditcher skole/socialliv for at spille WOW.

Desuden er der en tendens til at så længe cannabis er forbudt, så er det også de mest risikosøgende unge der bruger det. Måske de bare er dummere generelt?

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Strawberry Fields
Desuden er der en tendens til at så længe cannabis er forbudt, så er det også de mest risikosøgende unge der bruger det. Måske de bare er dummere generelt?

Så du mener, at den type unge, er ligeså kloge som deres jævnaldrende som 13 årige, men så bare generelt bliver dummere med alderen, også selvom de ikke skulle blive introduceret for hash?

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Omicron Persei 8, on delivery mission
Jeg er 17 år, ryger hash hver eneste fucking dag, og alligevel er jeg betydeligt klogere end de andre i min klasse på det gymnasie jeg går på ..

Flot... :roll:

Dedikeret medlem

ThirdEyeFlood skrev:

Tydeligvis har jeg noget at lære om at søge rundt på pnas.org, taget i betragtning hvor hurtigt du fandt det rigtige studie!
Jeg ville klart være interesseret i den fulde artikel.
Morten på 14 skrev:
Så du mener, at den type unge, er ligeså kloge som deres jævnaldrende som 13 årige, men så bare generelt bliver dummere med alderen, også selvom de ikke skulle blive introduceret for hash?

Alle mennesker udvikler ikke deres hjerne i samme rate, så at tro at fordi 1000 har en IQ på X som 13-årige, så burde de som 38-årige have en IQ på X + Y giver jo ikke mening. Det er jo ikke til at sige hvordan de placerede i forhold til hinanden når artiklen ikke giver nogen konkret information men kun en-eller-anden journalists forsøg på at videregive informationerne.

Ikke at det nødvendigvis forholder sig sådan, men uden det egentlige studie er det hele jo mere eller mindre gætværk.. :)
Kriescher skrev:
Jeg er 17 år, ryger hash hver eneste fucking dag, og alligevel er jeg betydeligt klogere end de andre i min klasse på det gymnasie jeg går på ..

Måske du som 25-årig står intellektuelt lige med dem du nu betragter som mindre kloge? Eller niveauet på dit gymnasium bare er virkeligt lavt? Eller måske du bare er klog..
I alle tilfælde siger det ret lidt om cannabis' generelle effekt på børn og unge. :)

Medlem
Brugeravatar

Held og lykke med at gennemføre gymnasiet, selvom det måske er et af de "nemmere" steder du går.

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Casa Tranquila
Jeg synes egentlig bare den her viden giver endnu bedre argumenter for en legalisering. Markedet skal under kontrol sådan at små børn ikke ligeså nemt kan skaffe stoffet der er mere skadeligt for dem end os andre.

Medlem

Geografisk sted: Kbh
Har lige læst det meste af artiklen igennem.

Må være enig i tidligere kommentarer. Det er blot endnu et argument for legalisering. Legalisering = kontrol af salg til mindreårige.

Citat fra artiklen: "In fact, adult-onset cannabis users did not appear to experience IQ decline as a function of persistent cannabis use."

Er der forresten nogen der kan læse ud af artiklen hvilken standardafvigelse de har brugt for IQ ? (15,16 eller 24?)

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Jeg mener bare at unge der har de psykologiske træk der får dem til at opsøge ulovlige stoffer, måske har en adfærd der også gør at de ikke udvikler deres logiske tænkning ligeså meget. Mange af de effekter der har været rapporteret for unge cannabisbrugere kan forklares udfra den risikoadfærd der også får dem til at opsøge ulovlige stoffer - jeg har skrevet lidt om det herinde før. Det ville være interessant at sammenligne med lande hvor cannabis ikke er ulovligt/stigmatiseret og se om man finder samme korrelationer (lav IQ, psykiske problemer osv).

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Mon ikke det er et spørgsmål om at man i puberteten stadig bruger enormt meget energi på at lære sig ting man kommer til at bruge i resten af livet, og hvis man i stedet spenderer den tid i en bongrus så er man bare et par skridt efter dem der faktisk blev i skolen. Jeg ville forvente at se samme effekt ved teenagere der drikker dagligt eller ditcher skole/socialliv for at spille WOW.

Rigtig gode pointer. Tror der er noget om snakken.

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: over stok og sten
Kan ikke se det store hurlumhej over den undersøgelse... Det er bare endnu et godt argument for, at cannabis skal reguleres af staten... Misbrug af enhver art er skadeligt, det er selvfølgelig også gældende for cannabis...

1+ :!: :!: :!: :!:

Junior medlem

Har lige læst det meste af artiklen igennem.

Må være enig i tidligere kommentarer. Det er blot endnu et argument for legalisering. Legalisering = kontrol af salg til mindreårige.

Citat fra artiklen: "In fact, adult-onset cannabis users did not appear to experience IQ decline as a function of persistent cannabis use."

Er der forresten nogen der kan læse ud af artiklen hvilken standardafvigelse de har brugt for IQ ? (15,16 eller 24?)

Der stod, det var Welchers IQ-test. Jeg kan ikke huske hvad en S.A. er der.

Kan du fortælle hvor mange participanter, der var i den gruppe, der sank 8 IQ-point? (Og også gerne hvor meget de røg.) Det er en rimelig vigtig pointe, hvor mange der var, da IQ kan ændre sig en hel del, når man måler fra barn til voksen. Var der kun 40, så ud af vinduet med den undersøgelse.

Junior medlem
Brugeravatar

Tror også at det er vigtigt at se det i et lidt større perspektiv ligesom jim fear, men det betyder stadig at der er en tilbøjelighed til at blive mindre skarp ved det, man nok vil kalde et cannabis misbrug og særligt før man er færdig udviklet - men siden hvornår er det blevet en nyhed?

Syntes i øvrigt også at videnskab.dk artiklen er en smule subjektiv i deres analyse af undersøgelsen i forhold til andre steder f.eks. pol eller den her

http://www.bbc.co.uk/news/magazine-19341500

Medlem

Geografisk sted: K-hole

Rigtig gode pointer. Tror der er noget om snakken.

All right.. Undersøgelsen har rocked my world, især fordi jeg går meget op i mit skolearbejde. Og der er nogle ting, som artiklen ikke giver mig svar på. En kammerat og jeg har begge haft et regelmæssigt forbrug af hash siden 7. klasse. (dvs som regel kun i ferierne, men til gengæld har den der fået god gas). Alligevel har jeg et gennemsnit i 2. g nu på 11,6 og regner med at slutte endnu højere; min kammerat går meget op i naturvidenskab og klarer sig formidabelt i det også med gode karakterer og flere talentspireudtagelser. Det her fortæller jeg ikke for at prale, what would you care, men for at kaste lys på, at vi umiddelbart ikke er blevet hæmmet af hashen. Baseret på 2 personer kan man selvfølgelig ikke drage den konklusion, men vi ved og vidste også før artiklen, at hash hæmmer indlæringsevnen markant i ca 3 dage, semimeget i en uge og en smule i ca 3 uger efter.. Hvis man så har et regelmæssigt forbrug af hash i ungdomsårene, går man jo konstant rundt og er intellektuelt hæmmet, og så er det klart, at IQ'en bliver lavere. Den påstand bygger jeg på forskning, som viser, at det er muligt at påvirke IQ'en (i både positiv og negativ retning), så hvis man giver den gas og stimuleres intellektuelt i ungdomsårene, bliver IQ'en højere end ellers, omvendt (fx i hashens tåge hvor indlæringen er hæmmet og stimulationen af hjerne formentlig også er det. Desuden er tendensen, at man bliver mere doven af at ryge regelmæssigt; jeg mister selv lynhurtigt min begær efter at vide, læse og studere, når jeg har røget nogle dage i streg) kan IQ'en også blive lavere..
Min kammerat og jeg har timet vores forbrug af hash således, at vi i skoleperioderne ikke har været hæmmede, hvilket kan forklare, at han og jeg umiddelbart ikke er blevet hæmmede.
Jeg mangler altså svar på, om et kontrolleret hashforbrug i ungdomsårene også skader (altså om det er et hak ned af IQ-stigen for hvert sug man tager) eller om IQ-faldet er skyldet den intellektuelle hæmsko, som ofte indtaget cannabis er. Hvis det virkelig er sandt, at det simpelthen bare er skadeligt for unge mennesker, begriber jeg ikke, hvorfor man med et så velkendt stof som cannabis ikke har fundet ud af dens psykiske følgevirkninger for unge mennesker noget før...

Hvad tænker I? :-)

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Kort sagt, nej, jeg tror ikke det er hashen der direkte forårsager nedsat IQ, men derimod de forandringer i livsstil/mentalitet den forårsager hvis man ryger meget - dvs. ugidelighed og ligegyldighed overfor skole og sociale forbindelser. Jeg tror ikke at et kontrolleret hashforbrug skader mere end et kontrolleret alkoholforbrug, men der er ikke nok forskning på området til at man kan konkludere noget endeligt.

Medlem

Der stod, det var Welchers IQ-test. Jeg kan ikke huske hvad en S.A. er der.

Kan du fortælle hvor mange participanter, der var i den gruppe, der sank 8 IQ-point? (Og også gerne hvor meget de røg.) Det er en rimelig vigtig pointe, hvor mange der var, da IQ kan ændre sig en hel del, når man måler fra barn til voksen. Var der kun 40, så ud af vinduet med den undersøgelse.

Jeg fandt det i artiklen. Det SD = 15.

Det er nok denne sætning fra konklusionen der henvises til:
"In the present study, the most persistent adolescent-onset cannabis users evidenced an average 8-point IQ decline from childhood to adulthood." Der står ikke noget om hvor mange det drejer sig om med de 8 point.

Men i starten vises der med tabel osv.:
"For example, study members who never used cannabis experienced a slight increase in IQ, whereas those who diagnosed with cannabis dependence at one, two, or three or more study waves experienced IQ declines of −0.11,
−0.17, and−0.38 SD units, respectively. An IQ decline of−0.38 SD units corresponds to a loss of ∼6 IQ points, from 99.68 to 93.93."
Dette var gennemsnittet for de 38 personer med 3+ diagnoser. Så de 8 point må henvise til færre end 38 personer. Sandsynligvis dem der blev diagnositceret som afhængige flere end 3 gange.
Jf.:
"Our main exposure, persistence of cannabis dependence, was defined as the total number of study waves out of five at which a study member met criteria for cannabis dependence."

Edit:
"Intelligence was assessed in childhood at ages 7, 9, 11, and 13 y, before the onset of cannabis use (only seven study members reported trying cannabis by age 13 y), and again in adulthood at age 38 y."

Det virker solidt, og data kommer fra et større studie hor man undersøger alt muligt andet også. Personerne har været med i det overodnede studie fra de var 3 år.

Men mener det kun er et godt argument for legalisering/kontrol.

Junior medlem

Tak for info!

Hvis det nu kun er så få som under 38, og de blev diagnisticeret som direkte AFHÆNGIGE, så tror jeg ikke, man skal være så bange for at ryge i moderate, kontrollerede mængder.

IQ er i høj grad medfødt, men mange faktorere indvirker også, og folk med afhængighed har nok andre problemer, som samlet indvirker mere på udviklingen i en negativ retning. Det skulle ikke undre, om ikke f.e. stress fra mobning i skolen eller andet, ville virke mere hæmmende på udviklingen af børn og unge.

Det lader ikke til, der er så mange, der er klar over det, men karriereakademikere er publicerer ofte noget, som er ret svævende, da det fremmer karrieren at have mange publikationer, og når de kommer i medierne, som bliver det stort set altid fordrejet, så usikkerhedsmomemtet skubbes til side til fordel for det sentationelle. Mange akademikere er således billige ludere i ånden.

Medlem

Tak for info!

Hvis det nu kun er så få som under 38, og de blev diagnisticeret som direkte AFHÆNGIGE, så tror jeg ikke, man skal være så bange for at ryge i moderate, kontrollerede mængder.

.. afhængighed ifølge en definition de opstiller. En eller anden test/spørgeskema vidst nok. Har ikke nærlæst den del faktisk..

IQ er i høj grad medfødt, men mange faktorere indvirker også, og folk med afhængighed har nok andre problemer, som samlet indvirker mere på udviklingen i en negativ retning. Det skulle ikke undre, om ikke f.e. stress fra mobning i skolen eller andet, ville virke mere hæmmende på udviklingen af børn og unge.

Alkohol, brug af andre stoffer, sygdomme osv. er der taget højde for. Men naturligvis kan man ikke dermed påvise kausalitet.

Det lader ikke til, der er så mange, der er klar over det, men karriereakademikere er publicerer ofte noget, som er ret svævende, da det fremmer karrieren at have mange publikationer, og når de kommer i medierne, som bliver det stort set altid fordrejet, så usikkerhedsmomemtet skubbes til side til fordel for det sentationelle. Mange akademikere er således billige ludere i ånden.

Artiklen i sig selv fremstår ikke sensationpræget efter min mening. Der er ingen moralske eller holdnigsprægede udsagn i artiklen. Men mediernes fremlægning af artiklen er jo en anden snak.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 44 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3  Næste

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]