Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 27 jun 2025 03:20

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 78 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3, 4
Forfatter besked
 Titel:
Medlem

Imp skrev:
[quote=”Bart”]]Hvis det er din holdning kan jeg ikke andet end erklære mig stærkt uenig med dig.

Skal man bruge ordet "non kommercielt" som en retfærdiggørelse for ens ligegyldighed overfor at yde en minimal indsats for at undgå at folk ligger og kreperer til ens arrangementer har jeg intet til overs for de arrangører.

- Bart
[/quote]

Imp skrev:
Jeg ønsker ikke at nogen skal dø og det er da dybt tragisk hvad der er sket.

Selvfølgelig jeg kunne da, i fulde alvor, heller ikke antage at du havde en anden holdning.

Imp skrev:
Jeg synes bare, som Odden også siger, at der må være nogle grænser for hvor dumme folk kan tillade sig at være.

Jamen det er der da også, de grænser har vi jo i første omgang i form af lovgivningen. Det er også noget jeg forsøger at inddrage i den debat her, fordi vi har altså at gøre med andre værdisæt end dem vi der vælger at bryde lovgivningen forholder os til når det er ude i medierne.

Det er en fejl vi ofte begår, at vi når vi går ind i den her “underverden”, eller hvad vi kan kalde det, vælger at ligge alt af regler og love bag os. Regler og love er der af grunde, vi må jo et eller andet sted have vores egen struktur at forholde os til der, hvilket jeg også mener vi har.

Men ja, grænsen for dumskab bryder de fleste af os jo hver gang vi tripper… Så må vi definere vores egen grænse for dumskab. Der synes jeg så, at der også er grænser for dumskab hos arrangøren, ligesåvel som der er det hos den enkelte fest deltager.

Der er en dumskabsbalance der – Individet vs Kollektivet. Til festen er det arrangøren der har organiseret det kollektiv.

Altså, jeg siger ikke at arrangøren bærer ansvaret for at folk dummer sig, men de bærer et ansvar i forhold til deres egen organisations reaktion når folk dummer sig.

Imp skrev:
Man skal passe på hinanden og kigge efter hinanden, men det største ansvar ligger hos den enkelte synes jeg.

Arrangører er også udgjort af enkelt personer. Den totale kollektive effekt udgøres jo af summen af de enkeltes handlinger.

Imp skrev:
At folk vælger at gå langt ud i en skov og tage så mange stoffer at de dør det må sgu være folks eget problem.

Ja det er selvforskyldt, at sidestille med selvmord… Sådan er det jo med meget misbrug, det kan både være hurtigt eller langsomt selvmord… Eller måske i nogle tilfælde værre, man dør ikke men lever videre i en negativ eksistens.
Man kan ikke undgå at der er nogen der gør det – Det man dog er herre over er ens egen reaktion, samt at have en hvis evne til at reagerer. Jeg mener, det burde jo ikke komme bag på de forskellige arrangører hvis folk kollapser pga Oder, de kender jo godt til problemet.
Idet de kender til problemet gør de sig også ansvarlige i forhold til at de har truffet nogle forholdsregler der skal gøre sig gældende der. Skadesminimering simpelthen, men stadigvæk indenfor rimelighedens grænser.

Imp skrev:
Hvis man vælger at indtage stoffer bør man også være klar til at tage konsekvenserne af det. Jeg mener ikke andre mennesker skal føle sig forpligtede til at tage ansvar for hvad andre folk går og stopper ind i hovedet.

Nej, det ville svare til at arrangøren skulle rende rundt og forklare folk at de ikke måtte tage stoffer eller i det hele taget forsøge at forbyde dem det… I sidste instans ringe til politiet, melde dem og alt muligt andet man sjældent gør (og det uanset om man er en psychedelia.dk bruger, eller almindelige samfundsborger).

Det ER folks eget ansvar hvad de går og laver, selvfølgelig er det det, piller vi ved den sammehæng så kan individet jo ansvarsfraskrive sig deres handlinger og gøre hvadsomhelst og give “samfundet” skylden.
Så vi skal ikke tage ansvar for de stoffer de tager, det er deres beslutning, men når vi ved det for nogle engang imellem går galt, så skal vi tage ansvar for at forsøge på at opdage det samt skride ind med hjælp når det er

Når man må regne med at den slags sker, så må man også være forberedt på hvad man skal gøre. Man må også være bevidst omkring, at man for at kunne gøre noget skal ligge mærke til det… Det ville være noget andet hvis den slags var fuldstændig uforudsigeligt, men nu er det ingen hemmelighed at folk lammer sig fra sans og samling ved fester – Så ved man også godt at de ting sker, også har man bare at have en plan snedig parat så man kan reagere effektivt og ansvarligt.

Det er ikke ulig det ansvar der er imellem mennesker som sådan, det ansvar der er imellem arrangør og arrangementet.

Imp skrev:
Jeg tror ikke jeg vil skrive flere indlæg i denne tråd da jeg synes vi gentager os selv hele tiden.

Kan ske – men sådan er det med debat og argumentation – man kredser om ting indtil de enten skydes ned eller accepteres… eller man giver op :-)

- Bart

Titel:
Moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: Away...
Citat:
Kan ske – men sådan er det med debat og argumentation – man kredser om ting indtil de enten skydes ned eller accepteres… eller man giver op Smile

Du glemmer den 4. mulighed: Din moddebattør er mega arrogant at høre på og bliver ved med at fejltolke dine påstande for derefter at fremlægge disse fejltolkninger som dine udtalelser. Desuden er det umuligt for ham at begrænse sine argumenter, hvilket resulterer i "debatindlæg" af Karnovske proportioner. Dette gør det komplet umuligt at diskutere noget som helst med moddebattøren, da du ikke ved om du skal grine eller græde, og som endegyldig respons vælger at brække dig istedet. Bagefter viser det sig at være den eneste fornuftige ting at gøre i situationen.

Det er faktum, det har du bare ikke indset endnu. Det vidste jeg allerede dengang jeg var 8 år, måske du kommer dertil en dags tid, det kan man jo kun håbe for dig for ellers er det virkelig synd.

Ej seriøst, Bart, har du aldrig fået at vide, at du fejltolker folk og keder dem ihjel med lange tekster, hvor du fremhæver dig selv som et alvidende orakel? Det tror jeg nok du har...

Over and out herfra... Jeg går efter den 4. mulighed (indsæt selv bræksmileyen)

Titel:
Medlem

Odden skrev:
Bart, dette er det sidste jeg skriver.

Du tager mange ting som angreb, noget du klandrer andre for. Jeg laver et par vittige kommentarer, og du ser det som om, at jeg mener du har sagt det.

Vittigheder kan være svære at spore på skrift, specielt når emnet er alvorligt.

Odden skrev:
Du er arrogant, beskriver dig selv som en af de mest erfarne fest-arrangører der er til,

At jeg er arrogant og fremstår som det må stå for egen regning, i al fald er det mig kun kontre produktivt og ikke tilsigtet.

Iøvrigt har jeg svært ved at se problemet i at man henviser til ens tidligere erfaring når man debatterer ud fra vidensbaseret standpunkt. Jeg vil alt hellere gerne debattere argumentation og logik når jeg præsenteres for den, og det er også det jeg gør samt opfordrer til.

Odden skrev:
og du gør en pointe ud af at hæve dig selv som mere logisk og rationel end alle andre der siger dig imod.

Hvis du ser logisk argumentation, som at man hæver sig selv over andre, så er det vel sådan. Jeg forsøger på at holde fokus på netop argumentation samt hvad der ligger til grunds for de konklusioner man når frem til.
Du har vel og mærke opsnappet at jeg anser mig selv som et menneske drevet af logik, værende meget rationel. I samme forbindelse vil du nok også forstå, at det for mig er meget vigtigt både at respektere og forstå andres udsagn, ligesåvel som det er at præsentere mit eget. Alt andet ville være ulogisk.

Odden skrev:
Du lægger ord i mit skrift, som jeg ikke har sagt. Det er irriterende.

Den slags er pisse irriterende ja, men tilgengæld sørger jeg for at citere de ting jeg svarer på sådan at det er op til læseren at bedømme rimeligheden i det.

Odden skrev:
Ja, gu er det realistisk at forlange at folk selv må tage ansvar for sine egne handlinger,

Men det sker ikke, og det går galt gang på gang.

Odden skrev:
og ja. gu er det dumt at proppe sig med amf til man dør. Medmindre man gerne VIL dø. Det ved jeg jo ikke om han havde haft lyst til.

Mon dog.

Odden skrev:
At dø af hjertestop kan ske her og nu, og ingen er her lige nu som kan hjælpe. Ringer du lige til en som kan komme herud og se til mig?

Sikkerhedsforanstaltninger skal være proportionelle med den opgave de har til hensigt at løse. Nu håber jeg da ikke du har dårligt hjerte og mine indlæg hidser dig så meget op at det er relevant med ekstra foranstaltninger i dit tilfælde.

Odden skrev:
Og hvis kernen i din pointe er det jeg nævner angående VooV, så snakker vi netop om at HYRE folk til at se efter folks uheld.

Det er ikke kernen i min pointe af folk skal hyres til det, jeg har skrevet det flere gange, jeg efterlyser at arrangørerne har folk (deres egne venner og crew) som har den opgave at forblive ædru og sørge for at sker der noget så reagerer man effektivt for at minimere skaderne på både personerne og miljøet som sådan.

Var det derimod noget som VooV, eller en OFFICIEL udendørsfest med bevilling hvor man kunne tage entre osv, så ville økonomien også være sådan at den tillod et professionelt vagtværn (man kunne iøvrigt også regne med langt flere deltagere, navnlig flere tusind med endnu større krav om høj sikkerhed – det kommer der simpelthen op på et plan hvor betydningen af professionalitet stiger drastisk).

Odden skrev:
Og hvis du nu læser lidt om karma-begrebet, vil du lære at én vigtig ting, er ikke at fratage folk deres eget ansvar, eller skabe en attachment til folk, men at lade folk finde ud af meget selv.

Det er jo ihvertfald et udemærket udgangspunkt at opfordre folk til at “styre sig” og sprede den mentalitet blandt folk. Det er dog ikke tilstrækkeligt, da det stadig går galt for nogen, det er de tilfælde jeg vil have at arrangører er forberedte på optræder.

Kender skam godt til Karma begrebet, og det at tage et socialt ansvar i dette liv betyder at i næste liv vil der blive taget socialt ansvar omkring dig right ? Gør vi gode ting i dette liv vil de gode ting give genklang i vores næste liv og omvendt.
I bund og grund er ens “karma echo” ikke begrænset til det næste liv, det er jo også ren logik at gør vi mange gode ting i vores nuværende liv er sandsynligheden for at vi får et bedre liv højere end hvis vi undlod at gøre noget.

Odden skrev:
Selvfølgelig lader jeg ikke en "palle" ligge og ralle til en fest, selvom jeg ikke kender ham, jeg er skam heller ikke kynisk. Jeg har bare heller ingen sympati for at folk dør af en OD, ikke ment at jeg vil lade det ske dog, ser jeg det ske, gør jeg mit for at hjælpe. At de dør af et reelt uheld har jeg til gengæld stor sympati for.

Det ville vel være rimeligt at vise dem det modsatte af sympati. Sådan har jeg det med den slags, jeg bliver sur på folk der udviser uansvarlighed når det er deres eget eller andres liv og føre der står på spil.
Det er ligesom når nogle bliver sure på de folk der bare har ladet ham gutten ligge til festen, blå i hovedet uden at sætte spørgsmålstegn ved hvorfor søren han ligger der. Det mener jeg så også er rimeligt.

Odden skrev:
For mig er manglende evne til at tage ansvar for egen takt og tone, så andre derved ikke kan trippe fredeligt, uden at skulle tænke på, at én måske kan have OD'et i busken, en skamplet på disse arrangementer.

Det er så en problematisk attitude i mine øjne, fordi det svarer for mig lidt til at sige “Hey, hold nu kæft med det der, det er badvibes, det gider vi ikke, lad os trippe i fred”, og det er ligenetop den slags ligegyldighed der giver mig motivation til at skrive så lange indlæg som jeg gør nu.

Odden skrev:
Samt at den mangel på ansvar er uhyre egoistisk og megadårlig karma.

Du argumenterer selv for at individet skal gøre det som det synes er rigtigt, og det ansvar ligger hos den enkelte. For mig er det “det rigtige” at gå ind og prikke til det her emne, da jeg mener det vil skabe et bedre og mere sikkert miljø for alle.
Hvis du er en aktiv del af en kultur, så er du også nødt til aktivt at forholde dig til både de gode og de dårlige sider af den kultur. Vil du påvirke den positivt, jamen så må du sætte dig udover den berøringsangst der er overfor at tage ansvar omkring de ting jeg nævner.

Odden skrev:
En god fest starter for alles vedkomne, hos en selv, det er DIG der har et ansvar for at andre kan have en god fest. Og ved dette mener jeg ikke, at man skal holde øje med hinanden, jeg mener FØR det, at i skal tage ansvar for jer selv, og ikke kræve at andre gør det for jer.

Ja selvfølgelig, det er essentielt at folk tager ansvar for sig selv. Der er dog stadig dem der ikke gør det, det må man være forberedt på, om så det huer ens trip eller ej – Så skulle man måske udskyde sit trip og tage ansvar den ene gang for at kunne feste trygt den anden gang.

Odden skrev:
Undskyld mig, hvis du synes dette er kynisk, men jeg mener DET er god karma. At sprede en god sikker energi, ved at have ladet ansvaret starte hos en selv. Og hvis dette ikke er realistisk at forlange af folk, så ser jeg en meget ringe fremtid til sådanne fester.

Det er jo ikke så “enten eller” det der. Det bedste er at gøre flere ting på en gang, det er også derfor at jeg giver dig fuldstændig ret.
Tænker man “Nu skal vi fanme lave fed fest, jeg spiser 4 g amf også koger vi bare over til sent på morgenen” eller tænker man “Nu skal vi fanme lave fed fest, nu tager jeg min XXX mg amf som jeg ved er sikkert, også tager jeg den stille og roligt derfra”, det gør jo først og fremmest forskellen.

Ville alle vælge at tænke “fornuftigt”, så var problemerne langt mindre.
Desværre ER realiteterne jo sådan, at alle ikke tænker så fornuftigt – Det er meget ærgeligt, men det er sådan virkeligheden forholder sig.
Derfor bør man da selvfølgelig stadig opfordre folk til at være fornuftige i hvad de gør, ikke kaste sig ud i overdosering og lignende… Præcis som du siger.

Da realiteterne dog nu engang er således, at folk gør det, Oder og dummer sig, skal man også stadig forholde sig til dem når man ved man arrangerer noget hvor der kan komme så mange deltagere. Derfor skal man supplere sund fornuft op imod passende forholdsregler til når uheldet er ude, om du så vil acceptere det som et uheld for den enkelte(der oder) eller ej er mig sådan set underordnet, men vi kan måske blive enige om at det for arrangementet ER et uheld at folk Oder – samt at det er en reel risiko at det sker – derfor skal arrangementet da også have nogle forholdsregler til at identificere og behandle uheldet der optræder for det.

Odden skrev:
At holde øje med folk skal ikke være et krav, det skal være noget der evt. kan ske når UHELDET (ikke folks uansvarlige handlinger) er ude. Er folks uansvarlige handlinger ude, så må de få en reprimande med på vejen!

Hvis de overlever….. dør folk til en fest, så berører det hele festen og miljøet som sådan. Om du så vil acceptere at det er et uheld for den enkelte eller ej, så må du vel som sagt kunne se at det er et uheld for miljøet ? Kommer miljøet ud for et uheld så skal det kunne reagerer effektivt overfor det. Ganske enkelt er det noget skidt der er sket som man skal forholde sig til på bedste vis, en del af den måde at forholde sig til det på er at være forudsigende og proaktiv, det at være proaktiv involverer selvfølgelig at man opfordrer folk til at styre sig, men så sandelig også at man er realist og forstår at ikke alle vil følge den anvisning og alligevel skabe uheldet for miljøet… som det så skal forholde sig til.

- Bart

Titel:
Medlem

noname skrev:
Citat:
Kan ske – men sådan er det med debat og argumentation – man kredser om ting indtil de enten skydes ned eller accepteres… eller man giver op Smile

Du glemmer den 4. mulighed: Din moddebattør er mega arrogant at høre på og bliver ved med at fejltolke dine påstande for derefter at fremlægge disse fejltolkninger som dine udtalelser. Desuden er det umuligt for ham at begrænse sine argumenter, hvilket resulterer i "debatindlæg" af Karnovske proportioner. Dette gør det komplet umuligt at diskutere noget som helst med moddebattøren, da du ikke ved om du skal grine eller græde, og som endegyldig respons vælger at brække dig istedet. Bagefter viser det sig at være den eneste fornuftige ting at gøre i situationen.

Det er faktum, det har du bare ikke indset endnu. Det vidste jeg allerede dengang jeg var 8 år, måske du kommer dertil en dags tid, det kan man jo kun håbe for dig for ellers er det virkelig synd.

Ej seriøst, Bart, har du aldrig fået at vide, at du fejltolker folk og keder dem ihjel med lange tekster, hvor du fremhæver dig selv som et alvidende orakel? Det tror jeg nok du har...

Over and out herfra... Jeg går efter den 4. mulighed (indsæt selv bræksmileyen)

En masse personligt mudderkastningspladder på et niveau jeg ikke agter at synke til.

Pas nu bare på du ikke brækker dig udover dig selv nu du er igang.

- Bart

Titel:
Medlem

noname skrev:
For dælen da menneske! Er der aldrig nogen, der har lært dig, at det er en kunst at være i stand til at begrænse sig? Jeg ved godt, at du gerne vil argumentere, hæve fakta og sandheder frem og samtidig lige vise, hvor enormt arrogant du er.

Man kan ikke argumentere for viden der alment anses som værende teoretisk medmindre man tager sig tiden til at forklare hvad der ligger til bunds for ens argumenter sådan at de kan blive anerkendt (eller underkendt). Den slags fylder.
Arrogance – Ja det er vel arrogance at bevare fatningen i sådan en debat her, og forsøge at holde tingene saglige og respektfulde.

noname skrev:
Men hey, jeg skal nok fange dig til en fest en dags tid, og så forklare dig, hvem jeg er, hvad jeg har at gøre i miljøet, hvad mine kompetencer er og så skal jeg meget gerne tage denne her diskussion med dig irl.

Jeg foretrækker den slags debatter her på skrift, så jeg kan gå tilbage og citere folk for hvad de siger, samt mig selv for hvad jeg siger.
Indtil videre kan jeg konkludere at du ikke vil fortælle mig hvad du laver i det her miljø, samt hvad du bygger dit input på – ligesom du ikke ønsker at indgå i en reel argumentation sammen med mig omkring rigtigheden af hvad jeg skriver.

noname skrev:
Det skal ikke være nogen hemmelighed, at jeg er bundhamrende uenig i mange af dine postulater. Postulater ja, sandheder NEJ, det er meget muligt, at det er logik for perlehøns/dig men tro mig, bare fordi du siger det bliver det altså ikke til fakta. Det gør din bedrevidende attitude heller ikke.

Derfor ville det jo være interessant hvis du brugte din tid på argumentation istedetfor mudderkastning. Desværre får jeg ikke den fornøjelse, viser det sig rent faktisk at jeg kunne lære noget af dig (udover jeg kun må skrive korte beskeder samt ikke uddybe mine standpunkter som jeg finder nødvendigt), så ville det jo have været positivt i alle henseender.

noname skrev:
Og til sidst vil jeg sige, at naturligvis holder man øje med hinanden til fester, som Odden siger, så hjælper man folk, der er i problemer. Jeg kan ikke udtale mig om tilfældet med den døde gut, jeg var der ikke selv men jeg mener til hver en tid, at du aldrig kan klantre arrangøreren for andres idioti. Og da slet ikke når det drejer sig om euforiserende stoffer, hvor der er potentiale for en OD.

Om det er euforiserende stoffer eller vold er mig ligegyldigt. Jeg klantrer ikke arrangører for andres idioti som sådan, men for effekten af den manglende håndtering af situationen, altså for arrangørens manglende evne til at forudse og reagere når andres idioti gør sig gældende. Der er altså en forskel, men den ser du jo nok ikke, du accepterer jo heller ikke andre af mine pointer.

noname skrev:
Jeg er overbevist om, at der ikke er nogen til festen, der har set og tænkt "Hey, han ser dælme ud som om han er ved at dø men det er da noget fed musik så det gider jeg ikke gøre noget ved". Korrekt, der blev ikke ringet efter en ambulance men for mig at se har det ikke nødvendigvis arrangørerens ansvar, nærmere dem, der finder staklen.

Det havde været arrangørens ansvar at sørge for at der var nogen til at finde en “stakkel” som ham. En person der holdt øje med festen, ligesom man holder øje med et bål.

noname skrev:
Med mindre du har en eller anden meget meget vigtig sidste pointe, så vil jeg fortsætte mine studier og ikke læse i den her tråd mere. Din attitude giver mig både kvalme og ondt i hovedet!

Nu har du jo allerede brækket dig osv – Jeg tvivler på at det er menneskeligt muligt at føre denne her debat videre, din tone, og min tilsyneladende arrogante og bedrevidende attitude taget i betragtning.

- Bart

Titel: OFF TOPIC
Medlem

Jeg syntes denne her diskussion handler om noget andet end artiklen om tjille. Derfor syntes jeg enten den skal lukkes (hvilket er lidt synd).

Eller også syntes jeg vi skal droppe den del der handler om ansvar for egen handling i skoven om natten...
Eks. hvor mange dørmænd / vagter skal man have i en skov på 89 hektar?
:roll:
Jeg syntes artiklen er ok...

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Someplace!
postulat: alt journalistik er fyldt med fejl!
(sidebemærkning: er indlæg på psychedelia.dk at regne for journalistik?)
Mod:del nu det emne
(og slet muligvis denne post i mangel af relevans, just my 2 stoned cents)

Titel:
hamp skrev:
postulat: alt journalistik er fyldt med fejl!
(sidebemærkning: er indlæg på psychedelia.dk at regne for journalistik?)
Mod:del nu det emne
(og slet muligvis denne post i mangel af relevans, just my 2 stoned cents)

Jeg syndes det er en fin post, meget relevant at forumer på nettet sjælent vider bringer personens sande jeg. Man har nemmere ved at gå over stregen, ment i sjov end man gør i det virkelige liv. Bare et eksempel.

Ang. Mosgård festerne så er de som regel meget fede, det komme for mit vedkommende anpå musiken. Jeg har selv været med til at arengere fester der ude back in the days, jeg var med til at sætte ting op til den fest hvor ham der døde. Ikke min fest men venner af mine og det var sku mega hyggeligt, personligt var jeg kørt hjem da det hele to en trist drejning.

Jeg syndes de taklede sagen meget fornuftig dem der stod for festen, der var en der kørte med på stationen og kortlage hvad der var sket fra de var blevet opmærksome på problemet.
Jeg syndes ikke man behøver at stoppe musiken og festen, det sker da ingen steder under normale omstændigheder. Måske jeg bar er skadet af Store festivaler med ambulancer på dansegulvet, men jeg vil da ikke ødelægge min fest fordi der er en eller anden der ikke kan finde ud af tingne. Er der nogen forskel på om der er 70 mennesker eller 25.000 mennesker og at de fleste snakker tysk, folk der tager stoffer har selv det fulde ansvar - Ingen andre! Hvad er det for en amrikaner tanke gang at dem der levere musiken til en GRATIS fest, også skal sørge for en bar og mad til dem der kommer?

Man må sku da tænke så langt at man skal ha vand og mad med, især hvis man skal være der i langtid. Ja ja det er svært at spise når man har guffet 2 gram amf iløbet af dagen, men det er stadig kun en der har ansvar for at holde kropen kørende. En selv! Folk må trække hovedet ud af røven, tænke sig om og længere er den ikke.

Jeg syndes lige som alle andre der er tragisk og sørgeligt for famillien osv. Det var sku ikke skovfesten der slog ham ihjæl, men ham selv.

MVH
Piercer :twisted:

Titel:
Junior medlem

Virkelig en god artikel :D

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: 8000 Botanical Dimensions
NicklaZZ skrev:

Hvilken en af dem? Den om Tjille?

Titel:
Junior medlem

ManFromAnotherPlace skrev:
NicklaZZ skrev:

Hvilken en af dem? Den om Tjille?

Jep, den om Tjille :)

Titel:
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Imp skrev:
@Bart: Det er vel som man ser på det. Jeg mener ikke at arrangørerne af undergrundsfester i skoven har ansvar for folks sikkerhed. Jeg synes der er stor forskel på om det er en officiel fest eller det ikke er.
....
Folk må jo lære at tage mere ansvar for dem selv.

Som udgangspunkt må folk tage vare på sig selv, men vores lovgivning er fuld af eksempler på, at man som tilskuer til ulykker, uheld eller "ulykker under opsejling" IKKE har lov til blot at se til mens folk dør eller bringer andre i fare.

Som eksempel kan man idømmes straf, hvis man velvidende lader en beruset person sætte sig ind i bilen og køre derud af, og hvis den berusede person naturligvis kører nogen ned. Er man ikke i stand til at vriste nøglerne fra personen skal man øjeblikkeligt kontakte politiet.

Uden at kende reglerne tror jeg heller ikke, at der ses mildt på folk, der bare lader folk ligge og forbløde på fortovet - heller ikke selv om folk "bør tage ansvar for sig selv".

Titel:
Medlem

Malkavian skrev:
Imp skrev:
@Bart: Det er vel som man ser på det. Jeg mener ikke at arrangørerne af undergrundsfester i skoven har ansvar for folks sikkerhed. Jeg synes der er stor forskel på om det er en officiel fest eller det ikke er.
....
Folk må jo lære at tage mere ansvar for dem selv.

Som udgangspunkt må folk tage vare på sig selv, men vores lovgivning er fuld af eksempler på, at man som tilskuer til ulykker, uheld eller "ulykker under opsejling" IKKE har lov til blot at se til mens folk dør eller bringer andre i fare.

Som eksempel kan man idømmes straf, hvis man velvidende lader en beruset person sætte sig ind i bilen og køre derud af, og hvis den berusede person naturligvis kører nogen ned. Er man ikke i stand til at vriste nøglerne fra personen skal man øjeblikkeligt kontakte politiet.

Uden at kende reglerne tror jeg heller ikke, at der ses mildt på folk, der bare lader folk ligge og forbløde på fortovet - heller ikke selv om folk "bør tage ansvar for sig selv".

At folk skal tage vare på sig selv, og selv har ansvaret for den opgave, kan vi alle nok blive enige om. Samtidig kan vi vel nok også blive enige om, at vi har et fælles ansvar for hinanden, og at det ansvar overstiger at vi bare tager vare på os selv.

Når man så kan forudse at folk vil drætte om og ODe til ens arrangement, før eller siden, er det vigtigt man er forberedt på det så man kan skride effektivt ind. Det er jo til at forudse den slags, ikke at det vil ske til et enkelt/specifikt arrangement, men at det før eller siden vil ske ved man. Det er bare et spørgsmål om tid, og derfor er det også en problemstilling man skal være klar til at takle, som arrangør og/eller enkeltperson, når det sker.

Spørgsmålet er så, om man misligholder sit ansvar, både som arrangør og enkeltperson ved ikke at være forberedt, når man vel og mærke kan forudse at det vil ske som konsekvens af den koncentration af folk, der potentielt ODer, man skaber igennem festen.
Bare fordi noget er gratis forsvinder ens sociale ansvar ikke. Sådan virker samfundet ikke, og jeg ser ingen grund til at en "subkultur" skulle fungere sådan heller.

Det er min holdning, at når man ved noget vil ske, så er man lige så ansvarlig i forhold til at skride ind, som når man står i "nuet" og opdager det er sket. Hvilket eksemplet med bilnøglerne flot illustrerer, tager man nøglerne fra fulderikken fordi det er ulovligt ? Eller gør man det for at forhindre at folk kommer til skade ?
Man kan ikke forhindre at folk ODer, men man kan sørge for at reagere effektivt når det sker. Det eneste man ved er at det vil ske, og at sandsynligheden for at det sker er høj, derfor er det det man må være forberedt på.
Man må gøre sit bedste, måske er det ikke nok bare at tage nøglerne, måske skal man også ringe efter en taxa ? Fulderikker kan jo også blive kørt over... Det må afvejes.

Det mest "noble" at kunne gøre, ville være at sørge for at det ikke skete til at begynde med, hvilket psychedelia.dk jo også handler om. At det ikke er tilstrækkeligt er dog tydeligt, da folk jo stadig ODer ligemeget om vi prædiker ansvarlighed og selvrespekt i lange baner. Stadigvæk er det først og fremmest det vigtigste, hvilket også pointeres i denne her tråd.

Men det er bare ikke nok.

- Bart

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Aalborg
sayeh skrev:
er der ikke lidt nordkraft/steso over historien ?

Tror du går lidt for meget op i nordkraft.. :roll: men kan godt være det bare er mig der ikke syns de to historier kan sammenlignes særlig meget.. :)

Titel:
Junior medlem

mange syntes om artiklerne - andre syntes ikke om dem- vi "deltog" - snakkede med et par søde journalister i 3-4 timer en aften over en kop kaffe - hjemme hos os selv.... - Vi er faktisk godt tilfredse med artiklen - reel og ok - selvfølgelig fortæller den ikke Peders liv - men den giver stof til eftertanke hos mange "gamle" og "unge" - og det var vores mening med at deltage - at forsøge at forklare at vi gjorde hvad vi kunne for vores søn - men kæmpede fofrgæves - og hvis vi fortalte Peders historie - lagde hans rapporter offentligt ud - kunne det måske - kun måske - gøre en forskel....

- og nej - vi "gav ikke efter for journalisternes plagen" - jeg arbejdede sammen med en pige, der var gift med en journalist på "stiften" - og jeg var meget åben overfor kollegerne - journalisterne behandlede os meget meget seriøst - og vi kunne til enhver tid have sagt fra - vi offentliggjorde jo bare vores "historie"....

i øvrigt har det gjort det lettere for os efterfølgende - mange - rigtig mange - har læst artiklerne- og "forholder" sig til det....på godt og ondt - men det gør det alt andet lige lettere at snakke om med "nye"....
- alle der er "forældre" - eller "brugere" har en mening - om os - eller artiklerne....

Titel:
Medlem
Brugeravatar

@Hmm - jeg får lyst til at skrive noget specielt her, men kan ikke finde ord...
Kendte ikke Tjille, men artiklerne har gjort et stort indtryk på mig.
Tak for jeres mod og åbenhed.
Lys og kærlighed herfra...

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: der hvor det sker...?
jeg syns alt i alt at det var en spændende og ikke mindst rørende artikkel... uanset hva, så vil jeg vædde på at den er skræmmende nok til at få folk til at tænke sig om en ekstra gang, men efter hva jeg kan læse, så bliver han jo så desperat til sidst i håb om hjælp at han simpelthen opgiver livet..

og det er helt klart sørgeligt... igen, stoffer kan hjælpe men samtidig ødelægge alt for en hvis man ikke er stærk nok til at sige stop i sidste ende..

som man kan forstå på artiklen ifølge min opfattelse, så er det jo en MEGET trist historie om en ung fyr der havde lysten til at opleve, men det gik bare galt.

Titel:
Moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: KBH
personligt sad jeg og græd da jeg læste de artikler, da de mindede mig om alle de nætter vi har haft på irc, med hianden og prøvet at få hold på hver især vores problemer. mit liv blev lagt en del om efter tjille døde. rørte mig meget at høre mange af de ting berørt vi havde brugt så mange nætter på at snakke om....
/ hvil i fred tjille

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 78 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3, 4

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]