Odden skrev:
Bart, dette er det sidste jeg skriver.
Du tager mange ting som angreb, noget du klandrer andre for. Jeg laver et par vittige kommentarer, og du ser det som om, at jeg mener du har sagt det.
Vittigheder kan være svære at spore på skrift, specielt når emnet er alvorligt.
Odden skrev:
Du er arrogant, beskriver dig selv som en af de mest erfarne fest-arrangører der er til,
At jeg er arrogant og fremstår som det må stå for egen regning, i al fald er det mig kun kontre produktivt og ikke tilsigtet.
Iøvrigt har jeg svært ved at se problemet i at man henviser til ens tidligere erfaring når man debatterer ud fra vidensbaseret standpunkt. Jeg vil alt hellere gerne debattere argumentation og logik når jeg præsenteres for den, og det er også det jeg gør samt opfordrer til.
Odden skrev:
og du gør en pointe ud af at hæve dig selv som mere logisk og rationel end alle andre der siger dig imod.
Hvis du ser logisk argumentation, som at man hæver sig selv over andre, så er det vel sådan. Jeg forsøger på at holde fokus på netop argumentation samt hvad der ligger til grunds for de konklusioner man når frem til.
Du har vel og mærke opsnappet at jeg anser mig selv som et menneske drevet af logik, værende meget rationel. I samme forbindelse vil du nok også forstå, at det for mig er meget vigtigt både at respektere og forstå andres udsagn, ligesåvel som det er at præsentere mit eget. Alt andet ville være ulogisk.
Odden skrev:
Du lægger ord i mit skrift, som jeg ikke har sagt. Det er irriterende.
Den slags er pisse irriterende ja, men tilgengæld sørger jeg for at citere de ting jeg svarer på sådan at det er op til læseren at bedømme rimeligheden i det.
Odden skrev:
Ja, gu er det realistisk at forlange at folk selv må tage ansvar for sine egne handlinger,
Men det sker ikke, og det går galt gang på gang.
Odden skrev:
og ja. gu er det dumt at proppe sig med amf til man dør. Medmindre man gerne VIL dø. Det ved jeg jo ikke om han havde haft lyst til.
Mon dog.
Odden skrev:
At dø af hjertestop kan ske her og nu, og ingen er her lige nu som kan hjælpe. Ringer du lige til en som kan komme herud og se til mig?
Sikkerhedsforanstaltninger skal være proportionelle med den opgave de har til hensigt at løse. Nu håber jeg da ikke du har dårligt hjerte og mine indlæg hidser dig så meget op at det er relevant med ekstra foranstaltninger i dit tilfælde.
Odden skrev:
Og hvis kernen i din pointe er det jeg nævner angående VooV, så snakker vi netop om at HYRE folk til at se efter folks uheld.
Det er ikke kernen i min pointe af folk skal hyres til det, jeg har skrevet det flere gange, jeg efterlyser at arrangørerne har folk (deres egne venner og crew) som har den opgave at forblive ædru og sørge for at sker der noget så reagerer man effektivt for at minimere skaderne på både personerne og miljøet som sådan.
Var det derimod noget som VooV, eller en OFFICIEL udendørsfest med bevilling hvor man kunne tage entre osv, så ville økonomien også være sådan at den tillod et professionelt vagtværn (man kunne iøvrigt også regne med langt flere deltagere, navnlig flere tusind med endnu større krav om høj sikkerhed – det kommer der simpelthen op på et plan hvor betydningen af professionalitet stiger drastisk).
Odden skrev:
Og hvis du nu læser lidt om karma-begrebet, vil du lære at én vigtig ting, er ikke at fratage folk deres eget ansvar, eller skabe en attachment til folk, men at lade folk finde ud af meget selv.
Det er jo ihvertfald et udemærket udgangspunkt at opfordre folk til at “styre sig” og sprede den mentalitet blandt folk. Det er dog ikke tilstrækkeligt, da det stadig går galt for nogen, det er de tilfælde jeg vil have at arrangører er forberedte på optræder.
Kender skam godt til Karma begrebet, og det at tage et socialt ansvar i dette liv betyder at i næste liv vil der blive taget socialt ansvar omkring dig right ? Gør vi gode ting i dette liv vil de gode ting give genklang i vores næste liv og omvendt.
I bund og grund er ens “karma echo” ikke begrænset til det næste liv, det er jo også ren logik at gør vi mange gode ting i vores nuværende liv er sandsynligheden for at vi får et bedre liv højere end hvis vi undlod at gøre noget.
Odden skrev:
Selvfølgelig lader jeg ikke en "palle" ligge og ralle til en fest, selvom jeg ikke kender ham, jeg er skam heller ikke kynisk. Jeg har bare heller ingen sympati for at folk dør af en OD, ikke ment at jeg vil lade det ske dog, ser jeg det ske, gør jeg mit for at hjælpe. At de dør af et reelt uheld har jeg til gengæld stor sympati for.
Det ville vel være rimeligt at vise dem det modsatte af sympati. Sådan har jeg det med den slags, jeg bliver sur på folk der udviser uansvarlighed når det er deres eget eller andres liv og føre der står på spil.
Det er ligesom når nogle bliver sure på de folk der bare har ladet ham gutten ligge til festen, blå i hovedet uden at sætte spørgsmålstegn ved hvorfor søren han ligger der. Det mener jeg så også er rimeligt.
Odden skrev:
For mig er manglende evne til at tage ansvar for egen takt og tone, så andre derved ikke kan trippe fredeligt, uden at skulle tænke på, at én måske kan have OD'et i busken, en skamplet på disse arrangementer.
Det er så en problematisk attitude i mine øjne, fordi det svarer for mig lidt til at sige “Hey, hold nu kæft med det der, det er badvibes, det gider vi ikke, lad os trippe i fred”, og det er ligenetop den slags ligegyldighed der giver mig motivation til at skrive så lange indlæg som jeg gør nu.
Odden skrev:
Samt at den mangel på ansvar er uhyre egoistisk og megadårlig karma.
Du argumenterer selv for at individet skal gøre det som det synes er rigtigt, og det ansvar ligger hos den enkelte. For mig er det “det rigtige” at gå ind og prikke til det her emne, da jeg mener det vil skabe et bedre og mere sikkert miljø for alle.
Hvis du er en aktiv del af en kultur, så er du også nødt til aktivt at forholde dig til både de gode og de dårlige sider af den kultur. Vil du påvirke den positivt, jamen så må du sætte dig udover den berøringsangst der er overfor at tage ansvar omkring de ting jeg nævner.
Odden skrev:
En god fest starter for alles vedkomne, hos en selv, det er DIG der har et ansvar for at andre kan have en god fest. Og ved dette mener jeg ikke, at man skal holde øje med hinanden, jeg mener FØR det, at i skal tage ansvar for jer selv, og ikke kræve at andre gør det for jer.
Ja selvfølgelig, det er essentielt at folk tager ansvar for sig selv. Der er dog stadig dem der ikke gør det, det må man være forberedt på, om så det huer ens trip eller ej – Så skulle man måske udskyde sit trip og tage ansvar den ene gang for at kunne feste trygt den anden gang.
Odden skrev:
Undskyld mig, hvis du synes dette er kynisk, men jeg mener DET er god karma. At sprede en god sikker energi, ved at have ladet ansvaret starte hos en selv. Og hvis dette ikke er realistisk at forlange af folk, så ser jeg en meget ringe fremtid til sådanne fester.
Det er jo ikke så “enten eller” det der. Det bedste er at gøre flere ting på en gang, det er også derfor at jeg giver dig fuldstændig ret.
Tænker man “Nu skal vi fanme lave fed fest, jeg spiser 4 g amf også koger vi bare over til sent på morgenen” eller tænker man “Nu skal vi fanme lave fed fest, nu tager jeg min XXX mg amf som jeg ved er sikkert, også tager jeg den stille og roligt derfra”, det gør jo først og fremmest forskellen.
Ville alle vælge at tænke “fornuftigt”, så var problemerne langt mindre.
Desværre ER realiteterne jo sådan, at alle ikke tænker så fornuftigt – Det er meget ærgeligt, men det er sådan virkeligheden forholder sig.
Derfor bør man da selvfølgelig stadig opfordre folk til at være fornuftige i hvad de gør, ikke kaste sig ud i overdosering og lignende… Præcis som du siger.
Da realiteterne dog nu engang er således, at folk gør det, Oder og dummer sig, skal man også stadig forholde sig til dem når man ved man arrangerer noget hvor der kan komme så mange deltagere. Derfor skal man supplere sund fornuft op imod passende forholdsregler til når uheldet er ude, om du så vil acceptere det som et uheld for den enkelte(der oder) eller ej er mig sådan set underordnet, men vi kan måske blive enige om at det for arrangementet ER et uheld at folk Oder – samt at det er en reel risiko at det sker – derfor skal arrangementet da også have nogle forholdsregler til at identificere og behandle uheldet der optræder for det.
Odden skrev:
At holde øje med folk skal ikke være et krav, det skal være noget der evt. kan ske når UHELDET (ikke folks uansvarlige handlinger) er ude. Er folks uansvarlige handlinger ude, så må de få en reprimande med på vejen!
Hvis de overlever….. dør folk til en fest, så berører det hele festen og miljøet som sådan. Om du så vil acceptere at det er et uheld for den enkelte eller ej, så må du vel som sagt kunne se at det er et uheld for miljøet ? Kommer miljøet ud for et uheld så skal det kunne reagerer effektivt overfor det. Ganske enkelt er det noget skidt der er sket som man skal forholde sig til på bedste vis, en del af den måde at forholde sig til det på er at være forudsigende og proaktiv, det at være proaktiv involverer selvfølgelig at man opfordrer folk til at styre sig, men så sandelig også at man er realist og forstår at ikke alle vil følge den anvisning og alligevel skabe uheldet for miljøet… som det så skal forholde sig til.
- Bart