Det var ikke ment som en fornærmelse, men mere for at understrege at de "små junkier" som (du) minimal selv brugte jo dækker både du og jeg, og alle andre (altså ikke at DU er en "junkie"

). Det læstes måske lidt hårdere end det var ment. Det er jo bristen ved at skrive på sådanne fora, idet man ikke kan høre hinanden, og således ofte modtager en anderledes "besked" end det egenligt var ment.
Min pointe er såmænd ikke at regeringen skal sidde på markedet, eller at de er bedre mennesker end nogen som helst andre. Min pointe er blot at jeg hellere ville smide penge i en virksomhed med lovlydige mennesker, end jeg gider at skyde penge ind i en virksomhed, som længere tilbage i ledende står får bl.a terror m.m.
Jeg synes det er i orden at du er uenig, jeg mener uanset hvad, at den politik som føres er forkert. Jeg er overbevist om at der findes andre muligheder som tager bedre hensyn til andre end selve stofbrugerne.
Du nævner at det er urealistisk at regeringen overtager salget af diverse stoffer, og sætter sig på våbnene.
Jeg synes ikke at det er særligt urealistisk at man frigiver salget.
Maskinpistolerne kommer først ind i billedet i det øjeblik at markedet reguleres af muskler, frem for love og retningslinjer. Du ser næppe en skudveksling som bunder i et ønske om at overtage naboens skobutik?
Som jeg ser det, så opretholdes forbuddet angiveligt for at presse priserne op, samt stresse forbrugerne til ikke at købe narkotika. Bare det at folks helbred er årsagen til forbuddet giver ikke mening, idet det åbenbart ikke fungerer optimalt.
Straffene i USA er langt hårdere end herhjemme, og de har en ekstrem rate af meth misbrugere.
Mit bud ville være at fjerne det tabu som er ved at bruge narkotika, samt være mere åbne over for misbrugere. Dette er langt mere holdbart end at straffe sig væk fra virkeligheden.
Og når man nu oplever flere uafhængige organer af narkotikafremstillere, som angiveligt skabes af forbuddet, så kan man jo spørge sig selv om det er optimalt?
Jeg påstår ikke at man kan forsvare det (methlaboratier osv) med at det er statens skyld, men uanset hvad, så opstår behovet for disse ikke medmindre man opretholder forbuddet.
Jeg læste lige en artikel hvori der bl.a står en del om resultaterne fra de forskellige lovgivningsmodeller (selvom den var lidt biased). Her fik jeg det indtryk at forbruget ikke stiger voldsomt når man løsner grebet om rusmidler.
Tværtimod, så var der positive effekter ved bl.a. Hollands model, hvor man har en mere large misbrugs håndtering, som jo også er et aspekt af sagen.