Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 03 aug 2025 00:25

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 9 indlæg ] 
Forfatter besked
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Citat:
Rygning koster 2,8 mio. sygedage årligt
05. apr. 2010 08.40 Indland

Rygerlunger, iltapparater, flere forkølelser og lungebetændelser.

Prisen for danskernes rygning er ikke kun skidt helbred og tidligere død men også store samfundsmæssige omkostninger, viser tal fra Sundheds- og Skatteministeriet.

Rygning koster årligt 149.000 hospitalsindlæggelser og giver sundhedsvæsnet udgifter for 3,9 milliarder kroner.

Samtidig forårsager rygning 2,8 millioner ekstra sygedage om året.

Op til 20 Mia. kr. årligt
Det samfundsøkonomiske tab er - alt efter hvordan man opgør tallene - mellem 3,5 og 20,8 milliarder kroner årligt. Det fremgår af et svar fra sundhedsminister Bertel Haarder (V) til Folketingets Sundhedsudvalg.

Oveni kommer en række andre udgifter til bl.a. praktiserende læger.

Kommer ikke hjem igen
Samfundets udgifter modsvares ikke af statens indtægter på rygning.

Ifølge Skatteministeriet hiver staten årligt 6,5 milliarder hjem i tobaksafgifter.

-Tallene illustrerer nødvendigheden af at hæve tobaksafgiften af hensyn til både folkesundhed og samfundsøkonomi, siger skatteordfører Nick Hækkerup (S).

Han peger på, at ud over, at rygere lever 10 år kortere end andre, så koster rygningen også et voldsomt antal sygedage.

Vil ikke øge grænsehandlen
- Det er barokt, at regeringen afviser markante stigninger i tobaksafgiften, når vi samtidig kæmper for at øge produktiviteten på arbejdsmarkedet. Det kan i den grad betale sig at nedbringe 2,8 mio. ekstra sygedage om året, siger Nick Hækkerup.

Socialdemokraterne vil hæve afgiften med 10 kroner per pakke smøger, mens regeringen kun har hævet prisen med tre kroner og lovet at se nærmere på området. Hidtil har frygt for mere grænsehandel bremset regeringen.

Sakset her

Så kører PR maskineriet igen igen - og de forudsigelige læserkommentarer skuffer da heller ikke, med alt fra trusler om fysisk vold til at sammenligne med jødeforfølgelser... Sjovt at rygere (jeg er selv antiryger) altid farer sådan op når deres eksistens er truet; men spørges samme personer om det er okay at forbyde forskellige, næsten ukendte kemiske substanser på intet (eller et meget lille) grundlag om risiko for misbrug - så skal det djævelskab forbydes og igår er for sent + straffene skal op... Vi er en nation af egotrippere :lol:

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: København
DR skrev:
Rygning koster årligt 149.000 hospitalsindlæggelser og giver sundhedsvæsnet udgifter for 3,9 milliarder kroner.

kontra
DR skrev:
Det samfundsøkonomiske tab er - alt efter hvordan man opgør tallene - mellem 3,5 og 20,8 milliarder kroner årligt.

Hvis sundhedsvæsenets udgifter er på 3,9 mia. kr., hvordan kan tallene så opgøres til at være 'mellem 3,5 og 20,8 milliarder kroner årligt'?

Kreativ bogføring? :)

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Nogen bliver måske indlagt på privathospitaler.

Men ja. lad os da gøre rygning ulovligt, og fed mad, alkohol, etc. Vi kan jo i realiteten underlægge alt, økonomiske analyser og finde ud af om det er samfundsmæssigt rentabelt.

Relativistisk båthorn

deleted

Senest rettet af DELETED ACCOUNT 17 aug 2018 16:55, rettet i alt 1 gang.

Insane psychedelia user!

Jeg har lang færre sygedage, end flere af mine ikke-rygende kolleger, betyder det så at de er på crack? :roll:
Tror i de tager højde for bilos, skorstensrøg, stearinlys og storbysmog i deres beregninger. Eller skal rygning også klandres for sygedomme relateret til det?

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Det er jo bare endnu en "undersøgelse" som "beviser" det budskab man satte sig for at bevise... Efter min mening er det ren manipulation - og desværre kunne noget tyde på at størstedelen af befolkningen ikke er i stand til at gennemskue det :-(

Men hele møllen har jo kørt (ret succesfuldt) på tobak et par år og nu er alkohol også ved at komme godt med i de manipulerende "pseudo-undersøgelser", som køres i stilling via pressen... Man stræber jo efter at omvende den offentlige mening nok til at kunne slippe afsted med indskrænke vores personlige frihed yderligere - denne artikel rykker så ved en af rygernes tungere argumenter (det med at bidrage til statskassen) og lige netop økonomi er jo den vestlige verdens (af)gud, så det er de tunge argumenter der kører i stilling nu.

Jeg skrev i mit oprindelige indlæg at jeg var antiryger - det skal ikke forstås sådan at jeg mener vi skal have yderligere forbud; men at de myndige personer, som vælger at ryge, skal gøre dette på en måde så det ikke går ud over andre... Altså ingen rygning indendørs i offentlige lokaler - hvad folk må gøre i private hjem, på kollegieværelser osv. bør være op til ejeren af disse, med forbehold for beskyttelse af børn og andre som ikke kan forsvare sig selv.

Og jeg har intet problem med at man forsøger at regulere efterspørgslen med prisen (på et frit internationalt marked vil almindelig udbud og efterspørgsel alligevel regulere dette et langt stykke af vejen).
Strengt taget er alle former for rusmidler en unødig luksus - og så må man være forberedt på at betale for denne luksus... bare mine 2 cent...

Relativistisk båthorn

deleted

Senest rettet af DELETED ACCOUNT 17 aug 2018 16:54, rettet i alt 1 gang.

Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

Geografisk sted: up yours
JEL skrev:
Før man, efter min mening, ka' definere hvad der er luksus og hvad der er nødvendigt, må man jo først definere selve meningen med livet.
Billede

Dine axiomer er hiiiilarious.

Relativistisk båthorn

deleted

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 9 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]