http://tv.tv2.dk/detsker/?id=7071Soldater på speed i aften 23.00
Mandag den 24. maj
”I feel the need, the need for speed!,” råbte Tom Cruise i biografhittet “Top Gun” fra 1986, men dengang anede han formentlig ikke, at det amerikanske luftvåben allerede havde taget hans ord bogstaveligt
USA’s luftvåben flyver højt på amfetamin
Den prisbelønnede tyske dokumentarfilm ”Soldater på speed” afslører, hvordan Pentagon i mange år har forsynet både luftvåbnet, flåden og specialstyrkerne med euforiserende stoffer – med drab på allierede, uskyldige civile og med stor sandsynlighed også amerikanske soldater til følge.
Kemisk cocktail
Amfetamin, som almindeligvis kaldes speed, udgør sammen med en række forskellige medikamenter og vacciner, bl.a. mod miltbrand, en kemisk cocktail, de civile myndigheder ville bandlyse på enhver almindelig arbejdsplads. Alligevel bliver den påtvunget piloter, der styrer bombe-lastede jetfly til milliarder af kroner, og soldater i specialstyrkerne, som opererer bag fjendens linjer.
Patrioter siger stop!
Programmets tilrettelægger, Jamie Doran, har mødt en række amerikanske soldater, som for første gang fortæller, hvordan de blev brugt som forsøgskaniner i krige i Panama, Golfen, Bosnien, Afghanistan og også i den nuværende konflikt i Irak. De er alle patrioter, der elsker deres land højt og er villige til at ofre livet i USA’s tjeneste, men de kan ikke længere stiltiende se på, at deres kammerater lider, og at Pentagon sender flere og flere stoffer til fronten.
Rusen
Når man tager speed, oplever man en stærk følelse af at have kontrol over tingene, masser af energi og selvsikkerhed. Man kan klare alt – i et imponerende tempo. Kroppens naturlige signaler undertrykkes, så man hverken føler sult, tørst eller træthed. Det er bl.a. disse egenskaber, der har ført amfetamin til fronten, og tyskerne brugte allerede stoffet under Anden Verdenskrig. Men som enhver anden medalje har også speed en bagside.
Forfølgelsesvanvid
”Jeg tror, jeg husker det bedst som en slags forfølgelsesvanvid,” fortæller Steve Tate, en af heltene fra Golf-krigen. ”Jeg var svimmel – ikke sådan, at jeg faldt om, det var mere som en konstant uro i kroppen. Jeg var paranoid og ængstelig over for alt og alle, og jeg følte ikke, jeg havde fuld kontrol over noget.”
”Stofferne gør dig hensynsløs, utroligt hensynsløs,” siger ”Mike” fra U.S. Special Forces. ”Jeg tog beslutninger, jeg ikke skulle have taget. Jeg eliminerede folk, som jeg normalt ikke ville have opfattet som en trussel.”
Friendly fire
”Soldater på speed”, der er optaget i USA og Storbritannien, fortæller bl.a. historien om piloten, der ofrede sin karriere i jagten på sandheden, og gennemgår en sag, hvor en soldat dræbte talrige uskyldige civile af årsager, han den dag i dag ikke kan forklare. Desuden belyser udsendelsen flere sager med såkaldt ”friendly fire”, der bl.a. resulterede i ni britiske soldaters død under Golf-krigen og nedskydningen af fire canadiske soldater i Afghanistan i 2002.
Højt placerede kilder
Programmet rummer desuden interviews med en tidligere medarbejder i Det Hvide Hus, som udtrykker stor bekymring over brugen af amfetamin i militæret, og med den tidligere chef for det amerikanske luftvåben, som forbød stofferne, da han tiltrådte – kun for at se dem genindført, da han trak sig tilbage.
”Soldater på speed” fik guldmedalje ved New York Festival i januar 2004.
Titel: Soldater på speed.
Originaltitel: The Need for Speed – Going to War on Drugs.
Tysk dokumentarprogram fra 2003.
Tilrettelæggelse og instruktion: Jamie Doran.
Produktion: Atlantic Celtic Films i samarbejde med Studio Hamburg Documentaries, 2003.
TV 2-redaktør: Mette Hoffmann Meyer.