Jeg faldt over dette interview med den evigt rejsende forfatter og samfundsdebattør Ib Michael, og det fyldte mig med en ubestemmelig glæde, så jeg vil ikke snyde jer for også at læse det. Placeringen af emnet var jeg lidt i tvivl om, da det rummer lidt af hvert, men ellers må det blive flyttet. God fornøjelse.
http://www.information.dk/InfWebsite/Fr ... Vis=197756(Jeg har taget en kopi som kan erhverves ved henvendelse, da Informations indhold har det med meget hurtigt at blive til betalingsartikler)
Et tekstuddrag:
Citat:
Mødet med Mayakulturen blev en gigantisk øjenåbner for den 25-årige Ib Michael, der inden ekspeditionen til Mexico med bl.a. maleren Per Kirkeby havde debuteret med En hidtil uset drøm om skibe.
"Det var opfyldelsen af den ældgamle drengedrøm om at være opdagelsesrejsende, som vi gennemførte midt i en meget politiseret tid. Og der gik min sjæl op i røg. Sammenstødet mellem de forskellige kulturer, deres anderledes ornamenter og billeddannelse og junglen blev jeg helt besat af. Deres liv, kunst og ritualer og brug af bevidsthedsudvidende stoffer for at søge visioner og indsigt i, hvad der var bag om livet, var et helt nyt verdensbillede i mit hovede," siger Ib Michael.