Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 28 jun 2025 17:29

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 7 indlæg ] 
Forfatter besked
 Titel: Meditation
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Syd for Skagen
Goddag

Jeg har siden august måned, haft en on/off depression. Glad nogle dag også nedtrykt.
Hvor lang tid jeg er nedtrykt af gangen er forskelligt, hvor de længste har varet en lille måneds tid, hvor jeg så er blevet glad igen.
I tirsdag kom den værste nedtur jeg har oplevet, hvor jeg havde lyst til at hoppe ud foran en lastbil og stoppe det hele. Det er kun sket den ene gang, men at jeg tænkte i de baner skræmte mig.

Har snakket med nogle kammerater omkring det også familien, men intet syntes at have virket, hvert fald ikke særlig lang tid af gangen.
Dyrker kondition en gang i ugen også styrketræning to andre dag. Så den løsnings mulighed er prøvet.

Så nu vil jeg prøve meditation som en mulighed, inden jeg tager den dyre løsning.
Har set flere komme med forslag omkring meditation her inde, så spørgsmålet er nok mest til dem. Har i nogle links, bøger, film i kan forslå til en begynder? Som giver basis indenfor meditation.

Mvh
Bomlee

DDSIT: LÆS OP PÅ DIT STOF kong.svamp, inden du udtaler dig om noget du tilsyneladende ikke aner en skid om...
kong.svamp: øhm har du HTX på 2 år med fyskik OG kemi på A?

Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

Jeg kan varmt anbefale:

Vinden er min moder - Bear Heart

Den handler om de gamle indianere og bogen gav mig mange nye perspektiver at opfatte verden igennem.

Take care
smurf

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: On top of myself i hope
http://www.amazon.com/Zen-Mind-Beginner ... 1590308492
http://www.youtube.com/watch?v=QCOVusLqXmk

Så vidt jeg kan huske er der nogle ret gode beskrivelser af hvordan man meditere "korrekt". Har ikke læst hele bogen, men har hørt en del passager af den. Og det kan klart anbefales. Får du nok D-vitamin her i den mørke tid? Og har du overvejet eller snakket med din læge om eventuel SSRI behandling?
Syntes klart du skal holde fast i motionen. Får du ikke et humør boost efter en hård træning?

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Syd for Skagen
http://www.amazon.com/Zen-Mind-Beginners-Shunryu-Suzuki/dp/1590308492

Får du nok D-vitamin her i den mørke tid? Og har du overvejet eller snakket med din læge om eventuel SSRI behandling?
Syntes klart du skal holde fast i motionen. Får du ikke et humør boost efter en hård træning?

Burde være dækket med vitamin D, tager hvert fald en vitamin pille om dagen + div frugter.
Jeg har også tænkt mig at holde ved motionen. Den giver mig noget "energi" på dagen, men det holder ikke ved over længere tid. Ofte er den væk dagen efter, når en negativ periode viser sig.
SSRI vil jeg holde mig væk fra endnu, da jeg helst vil finde anden løsning end den på pille form.

Til alle: Vil prøve at kigge på de links/bøger i har skrevet om. Håber noget af det vil hjælp :)
Tak for hjælpen

Lige en ekstra information jeg ikke fik nævnt i starten. Jeg har døjet med søvn besvær (1,5 år), som også har været on/off. Kan være nok så træt om aftenen, men så snart jeg ligger mig, bum vågen. Hvis jeg falder hurtigt i søvn, kan jeg vågne flere gange over natten.

DDSIT: LÆS OP PÅ DIT STOF kong.svamp, inden du udtaler dig om noget du tilsyneladende ikke aner en skid om...
kong.svamp: øhm har du HTX på 2 år med fyskik OG kemi på A?

Dedikeret medlem

Niels Larsen: " sov når du vil" har været guld for mig til at falde i søvn med når jeg ikke kan sove - har brugt den hver nat i mange år nu tænder jeg efter behov.
Sætter den på repeat og følger med i det han siger og lever mig ind i det og vupti pludselig sover jeg.

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Danmark
Billede

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: København
Jeg har fået anbefalet http://www.meditationskursus.dk/ af en ven der roder med den slags. Man tilmelder sig med sin mail og modtager derefter ugentlige (omtrent) kurser i meditation. Det starter helt fra bunden, så ingen erfaring kræves.

Det er gratis og du vil ikke blive spammet.. Kvaliteten kan jeg ikke selv udtale mig om, da jeg ikke har fået prøvet det endnu. Men jeg har kun hørt gode ting!

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 7 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]