Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 28 jul 2025 06:06

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 26 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2
Forfatter besked
 Titel:
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

TheBo skrev:
Er der nogen, der ved, hvordan situationen med hash ser ud i Holland? Her tænker jeg mest på, om der er kommet flere eller færre misbrugere, end der var før legaliseringen.
Jeg er mest interesseret i svar, hvor der følger lidt dokumentation med. Jeg har ledt og ledt, og det ser ud til, at der ikke er flere brugere/misbrugere, men jeg mangler lidt en rapport at underbygge med. Ellers er al den info lidt værdiløs.

Jeg har ingen kilder lige på hånden, men fra min læsning af diverse artikler fundet via Google var min konklusion:

Hashforbruget var rekordlavt i Holland og det steg efter legaliseringen, men kun til et niveau som ligger på eller lige under andre vestlige lande.

Ellers viser erfaringerne fra Holland at hele "gateway drug" argumentet ikke holder, da Holland har lige en tand færre hårde stofmisbrugere end andre lande (det kan nok variere lidt fra stof til stof, men tendensen for kokain skulle være klar i retning af mindre forbrug). Nogen mener at det skyldes at folks hashkøb nu ikke pushes af folk med hårdere stoffer på produktlisten.

Angående alkohol så er Rusmidlernes Biologi af Henrik Rindom måske en kilde, som du kunne finde interessant, da den behandler mange forskellige stoffer OG alkohol:
http://www.sst.dk/publ/publ2000/rus_bio/index.htm

Alkoholens virkninger er rimelig almindelig kendte skulle jeg mene. Øget aggresivitet er i hvert fald kendt, og i trafikken kender man også alkoholens "risikoøgende virkning".

I øvrigt bare lige et kort råd, som du måske-måske ikke kender. Kronikker og læserbreve er svære at skrive, men man øger generelt sine chancer for at få skrivet optaget (og læst), hvis man holder sig til nogle ganske få pointer. Journalister ville kalde det at have en vinkel. Politikere ville kalde det at have en mærkesag. Så hellere 2-3 skarpe pointer, der bliver underbygget og drevet hjem end 7-8 pointer, som forvirrer den utrænede ved sin blotte mængde og som du ikke har plads til at underbygge korrekt. Den her har også et godt råd til formen (noget kaldet E.P.I.C.): http://www.bread.org/howtohelp/activist/LTE.html

Titel:
In our memories
Brugeravatar

Geografisk sted: København
Der er en hollandsk undersøgelse som konkluderer at brugen af psykedeliske svampe er mindre risikabelt end alkohol, jeg skal finde den frem ved lejlighed.

Titel:
Wiki Admin
Brugeravatar

Geografisk sted: Vest for Roskilde
Dextrose skrev:
Der er en hollandsk undersøgelse som konkluderer at brugen af psykedeliske svampe er mindre risikabelt end alkohol, jeg skal finde den frem ved lejlighed.

http://friskesvampe.dk/jura.htm - rapporten kan downloades nederst på siden.

Titel:
Dedikeret medlem

Ok, tusind tak for hjælpen!

Titel:
Dedikeret medlem

Så er jeg vist ved at være færdig med første udkast... Men jeg prøver at komme i tanker nogle velovervejede argumenter mod en legalisering.

Jeg kan faktisk kun komme i tanker om et enkelt, og det er forøget risiko for større misbrug (selvfølgelig kun en hypotese, da man ikke kan bygge det på empiriske iagttagelser - ud over altså Holland, men det er jo kun med tjald).

Nogen der har nogle andre? Også selv om det ikke er jeres egen mening, nødvendigvis :-)

Titel:
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Jeg tror også det er vigtigt at få afklaret differensen mellem en direkte forgiftning og så et dødsfald på psilocybin. Psilocybin kan jo som bekendt sende én ret langt væk og man har jo hørt en del ting om folk der ikke har været forsigtige under rusen.
På erowid kan du finde info om psilocybins LD50 og det er vidst omtrent éns egen kropsvægt man skal æde før der er tale om fare for at dø, så vidt jeg husker.

Men du har helt sikkert også medvind herfra til projektet. Jeg synes klart at psilocybin og hash burde være nogle af de ting som blev lovliggjort, da der efterhånden er så mange ting der taler for det.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 26 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]