TheBo skrev:
Er der nogen, der ved, hvordan situationen med hash ser ud i Holland? Her tænker jeg mest på, om der er kommet flere eller færre misbrugere, end der var før legaliseringen.
Jeg er mest interesseret i svar, hvor der følger lidt dokumentation med. Jeg har ledt og ledt, og det ser ud til, at der ikke er flere brugere/misbrugere, men jeg mangler lidt en rapport at underbygge med. Ellers er al den info lidt værdiløs.
Jeg har ingen kilder lige på hånden, men fra min læsning af diverse artikler fundet via Google var min konklusion:
Hashforbruget var rekordlavt i Holland og det steg efter legaliseringen, men kun til et niveau som ligger på eller lige under andre vestlige lande.
Ellers viser erfaringerne fra Holland at hele "gateway drug" argumentet ikke holder, da Holland har lige en tand færre hårde stofmisbrugere end andre lande (det kan nok variere lidt fra stof til stof, men tendensen for kokain skulle være klar i retning af mindre forbrug). Nogen mener at det skyldes at folks hashkøb nu ikke pushes af folk med hårdere stoffer på produktlisten.
Angående alkohol så er Rusmidlernes Biologi af Henrik Rindom måske en kilde, som du kunne finde interessant, da den behandler mange forskellige stoffer OG alkohol:
http://www.sst.dk/publ/publ2000/rus_bio/index.htmAlkoholens virkninger er rimelig almindelig kendte skulle jeg mene. Øget aggresivitet er i hvert fald kendt, og i trafikken kender man også alkoholens "risikoøgende virkning".
I øvrigt bare lige et kort råd, som du måske-måske ikke kender. Kronikker og læserbreve er svære at skrive, men man øger generelt sine chancer for at få skrivet optaget (og læst), hvis man holder sig til nogle ganske få pointer. Journalister ville kalde det at have en vinkel. Politikere ville kalde det at have en mærkesag. Så hellere 2-3 skarpe pointer, der bliver underbygget og drevet hjem end 7-8 pointer, som forvirrer den utrænede ved sin blotte mængde og som du ikke har plads til at underbygge korrekt. Den her har også et godt råd til formen (noget kaldet E.P.I.C.):
http://www.bread.org/howtohelp/activist/LTE.html